Stigar och vägar / lista 2.
1. Stigar runt omkring boplatser och till offerplatser, ca 30 cm breda.
A. Hit räknas i princip alla stigar som trampats upp av människor.
B. Processionsvägar byggda av religiösa skäl, 6 meter breda.
C. Denna punkt omfattar alltså många tusen år.
2. Stigar upptrampad av människor (gångstig) lokalt, ca 30 cm breda
A. Enskilda stigar har nu börjat knytas samman och folk kan röra sig i en bygd på dessa stigar samt få anvisningar hur stigarna skall följas för att komma till en viss plats.
B. Vi kan börja prata om ett stignät som täcker en region.
3. Lokala stigar knyts samman till ett riksnät av stigar, ca 30 cm breda
A. Regionernas stignät knyts samman till rikstäckande stignät och människor kan nu få anvisningar om långa vägsträckor mellan regioner och landskap.
4. Lokala ridstigar omkring boplatser och till offerplatser, ca 1 m breda.
A. Hästar börjar användas för transporter genom klövjning och stigarna trampas upp och blir bredare genom att hästar trampar upp bredare stigar än människor,
B. trafiken på ridstigarna ökar.
C. Varor transporteras allt mer.
5. Ridstigar knyts samman till lokala ridstigsnät, ca 1 m breda.
A. Man kan nu färdas med häst inom regionen samt få anvisningar om hur man skall rida för att ta sig från en plats till en annan.
B. Man börjar lokalt att använda vagnar med ca 90 cm hjulavstånd för lokala transporter.
C. Broar börjar byggas så att vagnar kan ta sig över vattendrag enklare.
D. Vissa vägsträckningar förändras beroende på att de gamla vadställena inte är lämpliga att bygga broar över.
E. Varutransporterna ökar kraftigt.
F. Lokala ridstigarnas bredd börjar öka i bredd.
6. Ridstigar knyts samman till rikstäckande nät, ca 1 m breda.
A. Ridstigarna ökar i bredd även på riksnätet genom att vagnar med smal hjulbredd använts en tid - samt ridstigsnätet medger därför nu bredare hjulavstånd.
B. Man börjar bygga helt nya vägar vissa sträckor för att minska avstånd eller ansluta gårdar till ridstigsnätet.
C. Kvarnar byggs och ansluts till vägnätet genom nybyggnation av kvarnvägar.
7. Ridstigarna har nu blivit vägar med ca 1,5 – 2 meters bredd.
A. Arbete har lagts ned på att ta bort stenar samt fylla uppmed grus och sand för att höja vägens kvalité och detta är våra första riktiga vägar.
B. Broar har byggts och man kan nu, med vagn, transportera sig inom hela riket.
8. Vägarna börjar breddas allt mer och vagnar blir allt vanligare.
A. De enkla broarna, eventuellt kavelbroar, ersätts nu med stenvalvbroar som troligtvis ligger där de gamla vadställena låg vilket innebär nya vägomläggningar från de första broarna till de nya broarna, där detta behövdes.
9. Vägbeläggning börjar användas.
A. Underhållsskyldighet av vägsträckor fastslås.
B. Vägbredden är nu ca 4 meter vilket innebär att vagnar kan mötas var som helst längs vägen.
C. Skyltar och namn börjar dyka upp vid vägskäl.
10. Stensatta vägar blir asfaltbelagda eller får betongvägbana.
A. Vägbredden ökar till 6 meter.
B. Motorvägar börjar anläggas.
C. Vårt moderna vägnät växer fram.
Thomas