Författare Ämne: Förmedeltida vägar!  (läst 346127 gånger)

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #280 skrivet: januari 04, 2009, 00:13 »
För tio år sen, vid bygget av ringleden runt Malmö, hittades en stenlagd väg, vid Kvarnby golfbana. Den har en säker datering till "minst 3000 år sedan" eftersom rester av en eldstad, ovanpå vägen, innehöll keramikskärvor från mellanbronsåldern och sotrester som kunde Kol-14-dateras.

Citat Arbetet Nyheterna 16/6 1998:
Citera
"Under veckan har en dansk arkeologisk expert på vägar synat, mycket imponerad, anläggningen. Dansken känner inte till en lika gammal stenlagd väg i Europa. Han framförde f ö en teori om att de stenlagda vägarna "fötts" i Skandinavien och vandrat söderut."

Citat DN 24/6 1998:
Citera
"Man kan följa sträckningen ungefär 70 meter. Vägen är cirka 1,5 meter bred och stenlagd med småsten. Den visar tydliga hjulspår efter vagnar med cirka 90 centimeters axelbredd."
Två veckor efter fyndet hittades en annan stenlagd väg en kilometer söder om den första.

Citat Arbetet Nyheterna 18/6 1998:
Citera
"Den nya stenbelagda vägen har uppenbara likheter med den först upptäckta men skiljer sig genom att hjulspåren är tio centimeter smalare. Man har även upptäckt en inte stenbelagd väg som anknyter till stenvägen i rät vinkel. (---) "Den nya vägen har ett bärlager av knytnävsstora eller mindre stenar som lagts omsorgsfullt sida vid sida. Ovanpå stenarna har en "slityta" av sand lagts ut för att undvika att hjul och axlar skakas sönder. Hjulspårens djup tyder på många och tunga transporter i samma omfattning som den först upptäckta vägen."

Intill den andra vägen fann man dessutom ett hundratal kokgropar som såg ut att ha återanvänts flera gånger.
Citera
"Keramikfynd i groparna tyder på att dessa med stor sannolikhet är från yngre bronsåldern. Flera av groparna - minst ett 20-tal - ligger i rak linje utefter vägen. Betydelsen är okänd men har vållat ett antal fantasifulla förslag - exempelvis en dåtida rastplats med korvkiosk."

Här har vi en annan stenlagd väg, mitt på Östgötaslätten:

http://www.kulturarvostergotland.se/eriksgata/images/vag-rok.jpg

Vägen ligger vid Rök, nära den berömda runstenen från 800-talet, just där eriksgatan drog fram under medeltiden. Känner dock inte till om det finns någon säker datering. Någon annan som vet?

Och här har vi en sex meter bred väg från Uppland, med kantstenar och fyllning:

http://www.lansmuseum.a.se/bilder/fotovisabild.cfm?in_bildnr=LD99%2D0490&in_plats=r%F6saring

Vägen vid Rösaring är kol-14 daterad till äldre vikingatid.

Det slår mig att 800-talsvägen vid Rösaring har samma vägbredd som Jarlabankes vägbank från 1000-talet i Täby. Sex meter. Eller tio fot. Vilket får mig att tänka på att Östgötalagen från 1200-talets slut fastslår att ”karls vægher ok konungs”, d v s allmän väg, ska vara just tio fot bred. Slumpen?

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #281 skrivet: januari 04, 2009, 00:31 »
Fina vägar Liothida, även om den ena är beskriven som precissionsväg och därför högts begränsad i sin sträckning.  Och vid Ringleden.. kokgropar längs med vägen... inga stolphål för byggnader?   Eldar utomhus längs med vägen... låter som fin inramning till kultföreteelse också!

Det där med tio fot...  det är väldigt stora fötter om 10 ska bli 6 m, normalt blir det väl en ca 3 m om det är människofötter som man använder som måttstock, och det är det vi gör oftast!  ;)
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #282 skrivet: januari 04, 2009, 00:46 »
Det där med tio fot...  det är väldigt stora fötter om 10 ska bli 6 m, normalt blir det väl en ca 3 m om det är människofötter som man använder som måttstock, och det är det vi gör oftast!  ;)

Du har så rätt. Jag menar förstås alnar och ingenting annat.

Och visst beskrivs vägen vid Rösaring som en processionsväg men dess begränsning är för den skull inte självklar. Det vi idag kan se av vägen, närmare en halv kilometer, är sträckningen över det skogsparti som leder fram till gravfältet. Vad som hände med vägen norrut, där skogspartiet tar slut, vet vi inte. Troligen fortsatte den ut på fältet och är därför bortodlad sedan länge. En förmedeltida väg är den under alla omständigheter, och bred nog för två lastbilar att köra i bredd.

 

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #283 skrivet: januari 04, 2009, 00:50 »
Misstänkte nästan att det var alnen du tänkte på , och det är visste en intressant iaktagelse!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #284 skrivet: januari 04, 2009, 11:01 »
Jag har för några år sedan arbetet med de danska kungarnas resor i det medeltida danska Skånelanden, dvs. Skåne, Blekinge och Halland. Jag upptäckte nämligen i räkenskaper från första hälften av 1500-talet att kungen kontinuerligt återkommer till Skåneland ungefär vart annat år. Han gör resan, dels då han är högste domare i viktiga mål i de olika landsdelarna, dels antagligen för att det är lättare att forsla hovet till de olika länsherrarnas indrivna matförråd än tvärtom. Jag upptäckte då också vid sammanställningen av uppgifterna att man färdas exakt samma väg under de år som jag undersökte närmare i räkenskaperna: 1502, 1506, 1507, 1545, 1546, 1550.

Platserna i den tur som de besöktes 1545 (antalet nätter i parantes): Helsingborg (2), Landskrona (1), Lund (2), Malmö (8 ), Falsterbo (2), Trelleborg (1), Näsbyholm (1), Ystad (2), Gladsax (1), Ravlunda (1), Åhus (3), Sölvesborg (2), Ronneby (1), Lyckå (1), Sölvesborg (1), Bäckaskog (1), Vä (1), Vanneberga (1), Mjölkalånga (1), Ödesjö (1), Engelhom (1), Lagaholm (1), Halmstad (1), Falkenberg (1), Varberg (2), Halmstad (1), Herrevadskloster (2) och tillbaka till Helsingborg. 

Denna resa med kung och hov måste ha urgamla traditioner. Vägen överensstämmer t.ex. i stort helt med den lista över kungsgårdar som finns i kung Valdemars jordebog från 1230. När jag kontrollerade var kungarna dagtecknat medeltida brev visade det sig att under hela medeltiden befinner han sig ständigt på resande fot. Felkällan är att detta äldre dagtecknade  material bäst verkar ha bevarats på riksborgarna men tendensen är mycket tydlig. Fasta, återkommande resrutter runt omkring i hela riket med hela hovet var rutin.

Detta tycker jag kan vara av intresse för diskussionen om vägar även i Sverige. Jag vägrar tro att sträckan som man färdades på inte var av bästa kvalitet. Vid dessa färder deltog hundratals människor och mängder med vagnar. Ett av många exempel på hur herremän åkte är 1519 när biskopen i Roskilde skulle åka från Malmö till Lund för att möta ärkebiskopen. Han behövde då inte mindre än 20 vagnar för att forsla sitt manskap. Hur många har inte kungen och hovet behövt?

Hur är situationen i Sverige vid denna tid? Samma kungliga kontrollsystem som i Danmark måste väl ha funnits här – och samma resorganisation. Man talar ständigt om Eriksgatan för de nyvalda kungarna men kan inte denna ha varit just en liknande, ständigt återkommande resrutt som de danska kungarna kontinuerligt använde sig av? Är det någon som forskat i kungarnas rörelseschema utifrån dagtecknade svenska medeltidsbrev?

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #285 skrivet: januari 04, 2009, 11:42 »
Traditionen med kringresande hov är säkerligen mycket gammal, men därmed inte sagt att resandet gick alls till på samma sätt över 500 år tidigare. "Svearnas" maktområde i Mälardalen, längs Östersjökusten ner till Möre, 'Öland och Gotland  inte bara ger möjlighet till att nå det till sjöss, det indikerar helt klart att det är på vatten "Sveakungen" kommer för att hävda sin ställning.   Det är inte helt orimligt att säga att ditt den vikingatida sveakungens skepp inte kunnat ta sig, dit har inte heller hans makt tagit sig. Detta förhållande ändrar sig inte innan ett med Götalandskapen mer enat maktområde börjar arta sig.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #286 skrivet: januari 04, 2009, 15:03 »
Har inte kunnat låta bli att göra fortsatt research.

I Uppland och Södermanland finns totalt 93 runstenar som omnämner väg- eller brobyggen. Här är en C-uppsats där författaren studerat brostenarnas läge i landskapet, i en socken i Uppland. Kika på kartan på sidan 33.

http://www.arkeologi.uu.se/ark/education/CD/Cuppsats/rosenberg.pdf

I Vallentunabygden finns, förutom Jarlabankes bro, ytterligare två vikingatida väganläggningar med tillhörande runstensmonument. Dels Gullbron nordväst om Vallentunasjön ...

http://www.runriket.se/gullbron.htm

... dels är det runstensbron vid Lingbergs gård strax nordöst om Vallentuna. Lingsbergsbron ligger liksom Jarlabankes bro längs senare tiders landsväg mellan Stockholm och Norrtälje. Gullbron ligger i sin tur längs en förgrening av denna landsväg, vägen mellan Vallentuna och Upplands-Väsby.
Lingsbergsbron är en kavelbro vars brofästen är - behöver jag säga det - sex meter breda.
Men det mest spännande är att när bron undersöktes på 80-talet hittades en ännu äldre brokonstruktion, under den vikingatida, som kunde dateras ända till förromersk järnålder (!)

En annan järnåldersväg hittades för några år sedan ett stycke norr om det berömda fornlämningsområdet i Badelunda i Västmanland, vid en plats kallad Fågelbacken.

Och de vägbankar som finns intill den berömda Sigurdristningen i Södermanland, tyder på att inte bara vägar fanns på vikingatiden, utan också "riktiga" friliggande broar.

http://fornvannen.se/pdf/1910talet/1914_203.pdf


Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #287 skrivet: januari 04, 2009, 16:17 »
Har inte kunnat låta bli att göra fortsatt research.


Var har du varit hela tiden? Detta är vad som efterfrågades och vi hade "sluppit" (  ;) ) två tredjedelar av diskussionen om du skrivit detta på en gång. Tack för infon...  :)
Qui tacet, consentit

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #288 skrivet: januari 04, 2009, 17:29 »
Sen Lagman tar upp en viktig aspekt för diskussionen tycker jag.
Resor utförs på flera olika sätt beroende på en del faktorer. Tidsaspekt och kostnad lever vi ju själva med, alltså skall jag ta bilen, åka tåg eller flyga. Flyttar jag hyr jag en flyttbil, osv. Vissa saker låser oss alltså till vägtransporter. Andra typer av resor bestäms av tiden det tar till målet, osv.

Kungen med följe som ”äter sig igenom landet bit för bit” är en bra synpunkt. Men jag kan tänka mig samma utveckling här, alltså först stigar, sedan vägar.

Om man då ser på Eriksgatan som en tidig vägförbindelse som faktiskt fanns i verkligheten som väg – så låstes Kungen att ta just denna väg när han var nyvald. Längs vägen fanns de matdepåer och bostäder Kungen behövde för att genomföra resan. Kungen med följe reste alltså denna väg sedan regelbundet årligen eller vartannat år för att utföra sitt jobb som Kung och domare på rätt sätt.
Om vi tänker i dessa banor, vilka kungsgårdar osv ligger längs Eriksgatan? Hur har Eriksgatan utvecklats? Vilka slott och borgar osv låg senare längs Eriksgatan?

Att Kungen, när han hade bråttom, använde sjötransporter motsäger inte på något sätt att väg funnits samma sträcka – det hela är ju samma val som vi gör idag, vi väljer transportmetod beroende på olika faktorer.

Grunden är ju i vår diskussion fortfarande ett Riksnät av vägar – och när detta stod färdigt. Principen som jag tror på är ju att lokala vägar vägar knöts ihop till ett riksnät. Därför är ju de lokala väganas ålder mycket intressant. Liothida har lämnat mycket intressant uppgifter, tackar för dessa!
Kan vi knyta ihop lokala vägar till riksvägar – och var i så fall – och kan vi datera dessa vägar någorlunda hyggligt?

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #289 skrivet: januari 04, 2009, 22:20 »
Principen som jag tror på är ju att lokala vägar vägar knöts ihop till ett riksnät.

Jag tror inte du behöver leta efter hönan eller ägget. Förekomsten av internationella, nationella, regionala och lokala resor ger tillsammans förekomsten av ett vägnät, då som nu. Som tidigare nämts beskrev redan Adam av Bremen landsvägen från Danmark över Skara och Tälje till Sigtuna, så på 1000-talet fanns det definitivt ett sammanhållet vägnät som inte bara knöt ihop riket utan riken.

När östgötalagen beskriver de viktigaste vägarna - karls vægher ok konungs (de där som skulle vara 10 alnar breda) - så står det att det är de vägar som går till tingsplatserna, och att de är gemensamma för hela landskapet. Det var alltså inte bara kungens "förbifartsled" genom landskapet som skulle vara påkostat utan de påkostade vägarna verkar snarare vara ett regionalt vägnät som försäkrar allmogens möjlighet att ta sig till tinget. Ett vägnät som sammanlänkat med angränsande landskaps vägnät gick att utnyttja för att rida eriksgata eller andra resor inom riket. Märk väl att eriksgatans sträckning hänger ihop med hur man tar sig mellan varje landskaps gemensamma tingsplats. Det var ju på respektive ting som kungen skulle erkännas.

Framför allt mängden runstenar längs dessa vägar, men också de olika fynden av tio alnar breda vägar från vikingatiden, övertygar i alla fall mig om att detta "medeltida" vägnät existerade redan på vikingatiden, om det inte - som lingbergsbron antyder - funnits där under hela järnålder.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #290 skrivet: januari 04, 2009, 22:55 »
Något sådant vägnät har inte hittats, det kan vi ju konstatera tycker jag, i alla fall inte än. Vad man har hittat är bitar av vägar, korta sådana. Vad dom användes till vet vi ju knappast heller, inte heller vad som fraktades på dem.

Adam beskrev inte någon väg vad jag kan minnas, han beskrev vägen man kunde resa, inte själva vägkroppen man red på. Han kanske beskrev ett stignät om vi avser själva ”vägkroppen”. Den första resan med vagn beskrevs väl under Drottning Kristinas tid? Rätta mig om jag har fel. (ja, det behöver jag väl inte be om förståss)…

Ovan beskrivs vagnar med 90 cm hjulbredd. Vagnar som jag tror skulle passa perfekt på en väl använd ridväg… Vagnar byggda för en 6 meter bred väg kunde vara betydligt bredare.

Någon gång under vår historia uppstod ett rikstäckande vägnät där man kunde färdas med vagn. Det är den tidpunkten jag tycker är intressant.
Före detta kanske fanns ett ”ridnät” där man kunde dra vagnar med 90 cm avstånd mellan hjulen?
Före ridnätet fanns säkert ett stignät som gick att både gå och rida på.

Så jag tycker inte att det är en fråga om hönan eller ägget utan en fråga om olika skeden i vår historia, när knöts bygderna ihop, hur påverkades vi då och varför – eller – vad var det som ”tvingade” fram ett rikstäckande vägnät. Det måste ju ha påverkat samhället enormt – men på vilket sätt? Och framför allt – när hände detta?

Nu är jag ingen motståndare till vad du skriver, tvärtom, det du skriver är intressant – men jag ser det kanske på ett annat sätt än du, alltså mer lokala vägar än delar av ett rikstäckande vägnät.

Vägar till Tingsplatserna är, som jag ser det, lokala vägar inom en region. Man kanske ville underlätta för menigheten att ta sig till tings. Kanske man reste med mycket packning – så därför byggdes vägar.

6 meter breda vägar är mycket breda vägar. Jag behöver bara gå till min egen barndom och titta på landsbygden jag bodde i till och från, där fanns inga 6 meter breda vägar. Max 4 meter skulle jag tro – och detta är ju inte så speciellt länge sedan. På dom flesta vägar fanns det speciella mötesplatser där bilar kunde mötas - och bara där.

Som barn var jag grindpojke = jag fick stig ur bilen, öppna grinden och stänga den igen när bilen kört igenom. Det fanns i vissa områden väldigt många grindar – för mindre än 60 år sedan.
Så sex meter bred väg på medeltiden talet förundrar mig lite. Om markområdet där vägen skulle gå fram skulle vara 6 meter, alltså 3 meter på var sida ”stigen”, det kan jag köpa.

Min första resa mellan Göteborg och Stockholm har jag bara svaga minnen av. Vissa sträckor var inte asfalterade ännu som jag minns det. Andra sträckor var belagda med gatsten. Bilismen har tvingat fram de vägar vi har idag.
Min mor körde mellan Gbg och Stockholm omkring 1930. Då var det grusväg, det fanns grindar någonstans längs vägen som skulle öppnas och stängas om jag minns rätt från hennes berättelse – och man fick övernatta halvvägs för bilresan tog 2 dagar i anspråk på den tidens vägar.

Så 6 meter stensatt väg som rikstäckande vägnät, njaa, jag har lite svårt att acceptera detta.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #291 skrivet: januari 04, 2009, 23:49 »
6 meter breda vägar är mycket breda vägar. Jag behöver bara gå till min egen barndom och titta på landsbygden jag bodde i till och från, där fanns inga 6 meter breda vägar. (...) Så 6 meter stensatt väg som rikstäckande vägnät, njaa, jag har lite svårt att acceptera detta.

Jag tycker också det är en något svindlande tanke. Inte desto mindre visar de rester som finns av vikingatida vägar, att vägarna hade just dessa dimensioner.
Varför behövs då så rejäla vägar? Upplandslagen anger som förklaring, till att vägarnas skall vara 6 meter breda, att två vagnar ska kunna köra i bredd. Man vill alltså att trafik ska kunna mötas och man vill möjliggöra omkörningar. Det tyder på ett ordentligt trafiktryck på vägarna och det vore orimligt att tro att ett sådant trafiktryck uppkommer på en väg som bara används lokalt. Snarare är det långväga resenärer och varutransporter som trängs med regionala resenärer på väg till marknad eller ting och lokala bönder som driver fårhjorden till bete. Vägar med dessa dimensioner förutsätter helt enkelt att de är del av ett utbyggt och vidsträckt vägnät. Alltså pekar fynden på ett sådant vägnät redan på vikingatiden (med som det ser ut, ännu äldre anor).

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #292 skrivet: januari 04, 2009, 23:54 »
En liten vid-sidan-av-fråga som ändå hör till ämnet, om det inte spinner iväg förstås... Vad används vagnar med 90 cm hjulbredd till, stående personer? Eller kanske skeppsvagnar, de borde inte heller vara så breda. Men att frakta varor på, om det så är vetesäckar - silltunnor etc känns de för smala? Så kort svar - annars får moderator flytta frågan, vilka vagnsbredder är kända (ÄJÅ) och vad användes de vagnarna till?
6 meter väg är också brett för att låta två 90 cm vagnar mötas.
Qui tacet, consentit

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #293 skrivet: januari 04, 2009, 23:59 »
Snarare är det långväga resenärer och varutransporter som trängs med regionala resenärer på väg till marknad eller ting och lokala bönder som driver fårhjorden till bete. Vägar med dessa dimensioner förutsätter helt enkelt att de är del av ett utbyggt och vidsträckt vägnät. Alltså pekar fynden på ett sådant vägnät redan på vikingatiden (med som det ser ut, ännu äldre anor).
tillägg, alla resor måste väl inte vara långväga, jag åkar gärna mellan Kumla och Örebro även om vägen går från Götet till Stockholm. Visst borde det kunna vara så också att även om vägen var lång så behöver den bara ha varit 6 m och stensatt på vissa, hårdare trafikerade(?), ställen?
Qui tacet, consentit

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #294 skrivet: januari 05, 2009, 00:01 »
Kort svar? Då är jag utesluten direkt…

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #295 skrivet: januari 05, 2009, 00:13 »
Jag köper inte långväga varutransporter under denna tid, dom gick absolut sjövägen, tvivlar inte en sekund på det.

Höskörd och hemkörning av hö, breda vagnar med skrymmande last och rusningstid efter bra perioder med torka? Men att det skulle vara så stressande att man behövde köra om…? Njaaa…

Långväga resenärer kräver ett mål. Vilket mål kan vara aktuellt för så många resande på en gång att det krävs 6 meter stensatt bra väg som är lagstadgad? I så fall pratar vi om härvägar = många soldater, 10 i bredd – på väg till, eller från, krig.

ATT vi hittat vägar med denna bredd betvivlar jag alltså inte alls – men jag är mycket fundersam över vad det är för vägar.

Gangrade,
90 cm brett hjulavstånd kan jag tänka mig för transport av en timmerstock = låg tyngdpunkt och ”kärran” består i grunden av en hjulaxel surrad till stocken som då ligger nästan mellan hjulens övre hälft. Ett bra transportsätt. Men behövdes detta i skogsbeklätt land?

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Anna-Carin

  • Medlem
  • Antal inlägg: 52
    • http://hem.bredband.net/annbet/
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #296 skrivet: januari 05, 2009, 10:25 »
Apropå vad för vagnar som rullat på forna tiders vägar, känner ni till boken "Hjul på hällar" av Lars Erik Nilsson? Jag hittade den billigt på Adlibris, och tycker den är riktigt fascinerande. Han har en hel del teorier om hur vagnar avbildats på hällristningar, som delvis känns riktigt övertygande (åtminstone för mig som är ingenjör och inte arkeolog). Han behandlar t.ex. jakt-/stridsvagnar, stenvagnar, flakvagnar, och vagnar för långa laster (timmer), och hur dragdjurets kroppshållning indikerar lastens tyngd.

Naturligtvis kan man undra om det material han presenterar är representativt, eller om det finns många andra ristningar som han har förbigått eftersom de inte stämmer med hans tolkningsmodeller.

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #297 skrivet: januari 05, 2009, 11:21 »

Gangrade,
90 cm brett hjulavstånd kan jag tänka mig för transport av en timmerstock = låg tyngdpunkt och ”kärran” består i grunden av en hjulaxel surrad till stocken som då ligger nästan mellan hjulens övre hälft. Ett bra transportsätt. Men behövdes detta i skogsbeklätt land?

Thomas


Du får svara långt om du vill - anledningen till önskan om det korta svaret var förstås att inte styra diskussionen från vägar till vagnar - men finns det långa svar på frågan kanske det är värt en egen tråd.  ;)
Iaf, jag förväntade mig nästan svaret ovan, min motfråga är då naturligtvis - är det lönsamt att förflytta en enda stock? Hmm, en stor fet EK kanske är värd det?

I så fall pratar vi om härvägar = många soldater, 10 i bredd – på väg till, eller från, krig.

Angående din kommentar om soldater på väg till och från krig: Redan de gamla romarna ägnade mycket tid åt att visa upp sig och gå med "flagg" - de krigade (iaf i norr, i Germanien) i princip bara på somrarna. Men härvägar borde inte kunna byggas innan det fanns en här värd att förflytta och en anledning och ett mål med förflyttningen. Romarnas härvägar hade både mål och syften - de låg i krig och hade gränser att bevaka. Jag känner inte till liknande fenomen i sverige före vikingatiden - men blir gärna upplyst om det. När fanns det anledning att bygga härvägar i sverige?
Qui tacet, consentit

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #298 skrivet: januari 05, 2009, 12:34 »
När vi pratar 90 cm axelbredd så är det bronsåldersvägen i skåne vi pratar om, eller? Jag vill minnas att jag hört teorin att vägarna hänger ihop med exporten av flinta från Skåne. De båda stenlagda vägarna går vinkelrätt från kusten och skulle kunna binda samman någon lastningsplats vid öresund med flintgruvorna inåt landet. Ska man köra sten är det nog små vagnar som gäller om vagnarna ska hålla och människa eller oxe ska orka dra.

När det gäller vikingatidens och medeltidens 6 meter breda vägar, så verkar det vara tänkt att bredare vagnar ska kunna mötas. När det i Egil Skallagrimsons saga berättas om vagnsresor i Svitjod på 900-talet så är det en körvagn med en förare, en passagerare och ett Frey-beläte som kör runt. Jag får intrycket att det är något i stil med senare tiders körvagnar där man kan sitta åtminstone två i bredd på kuskbocken. Hur breda är sådana, 150 - 200 cm?

Är det någon som vet hur bred den danska vagnen från Dejbjerg mosse är? Den ser ut att vara bredare än 90 cm i alla fall.
Det fanns en vagn ombord på Gokstadsskeppet också, men den ser ut att vara tämligen liten.

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #299 skrivet: januari 05, 2009, 12:46 »
Försökte kolla om det där med 6 meter breda vägar var något som gick tillbaka på någon standard från det romerska vägsystemet. Men det verkar inte så ...
Wikipedia:
Citera
The laws of the Twelve Tables, dated to approximately 450 BC, specify that a road shall be 2.45 m (8 ft) wide where straight and 4.90 m (16 ft) where curved. The tables command Romans to build roads and give wayfarers the right to pass over private land where the road is in disrepair.