Sven-Åke,
1. Jag tror att det fanns temporära vägar redan under stenåldern.
2 Jag har uppfattningen att när ett transportbehov uppstod som kräver en väg byggde man en sådan – alltså oavsett tidpunkt i vår historia.
3.Vägarna man byggde levde enbart under den tid man hade detta transportproblem, alltså under den tid vägen användes, därefter dog vägen.
På dessa vägar har man rullat stenblock på rullar, kanske dragit med slädar, baxat och kultat med hävstänger, rullat med vagnar, mm. Man har löst alla sina transportproblem på det för problemets lösande lämpligaste sätt. När det behövdes en väg byggdes det en sådan, var vagnar med hjul det som löste problemet använde man vagnar. Det är alltså min uppfattning.
Behovet kan ha varit att frakta varor, Gudar skulle kanske åka vagn, högstatussnubbar ville kanske visa hur mycket högre än andra de var så de byggde en väg de kunde åka på med sin vagn - osv. Oavsett det var Gudar, stenar, varor eller arslet som behövde transporteras så löste man behovet genom att bygga en väg. När behovet sedan upphörde dog vägen.
Vad vi diskuterar är när första permanenta vägnätet uppstod – inte när första vägen byggdes. Vi har troligen haft hundratals, kanske tusentals temporära vägar under historiens gång, vägar som använts ett tag och som sedan vuxit igen och försvunnit.
Att det finns vagnar med hjul är alltså på intet sätt någonting märkligt. Att vagnar finns säger ingenting om hur lång vägen är, vilken kvalité vägen har, vart vägen går - eller vilka andra vägar som anslöt till vägen.
Vid någon tidpunkt i vår historia uppstod ett behov av att på ett enkelt sätt kunna frakta stora volymer, eller tungt gods regelbundet längs en viss, eller vissa sträckor. För detta byggdes då vägar. Genom att transportbehovet fortfarande finns har vi fortfarande också vägar.
Det som kan ha varit orsaken till att vi fick vägar kan ha varit t.ex att våra kloster lärde ut hur man skulle kunna få större skördar på sin mark. Alltså, det uppstod ett överskott av t.ex säd. Denna säd kunde då fraktas till olika marknander, skatt kunde betalas med säden osv. För detta behövdes vägar, vägarna trafikerades regelbundet = de knöts samman till ett allt mer samanhängande nät av vägar - tills vi hade ett rikstäckande vägnät.
Det fanns säkert redan på bronsåldern vilda kreativa personer som var ”vagnfreaks” och som förkastade klövjningstransporter, alltså bronsåldersnördar med vagnar och hjul på hjärnan. De förpestade säkert sin bygd med vägar som de byggde på nätter och helger och de terroriserade troligen sina grannar med vild körning av vagnar på dessa vägar bara för att visa att vagnar var oöverträffat som transportredskap – de knackade säkert in hällristningar osv för fulla muggar för att de efterkommande inte skulle kunna undvika att se hur moderna man varit i just deras bygd…
Thomas