Författare Ämne: Förmedeltida vägar!  (läst 347497 gånger)

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #180 skrivet: december 19, 2008, 17:29 »
Min så länga utläggning om de halländska stenarnas märkliga placering var alltså helt i onödan Claes ?    :D    Så dokumentet är alltså ett sånt där falsarium som använts i gränstvister?  :)

När man tänker efter, att vara gränssten mellan Danmark och Sverige måste genom historien ha varit mycket farligt! Båda sidor har väl haft intresse av att slå sönder, flytta och kasta bort dom mer än en gång :-)
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Claes

  • Stammis
  • Antal inlägg: 243
  • Döda fiskar flyter medströms
    • http://www.theliander.se
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #181 skrivet: december 19, 2008, 17:59 »
Min så länga utläggning om de halländska stenarnas märkliga placering var alltså helt i onödan Claes ?    :D    Så dokumentet är alltså ett sånt där falsarium som använts i gränstvister?  :)

Jo, det verkar inte bättre! Och här kommer den fullständiga referensen: Peter Sawyer (1991) "När Sverige blev Sverige"

Men du är inte ensam Yngwe. För några år sedan var jag på en disputation i arkeologi där en viss kollega som gärna och ofta vet bäst hade en lång utläggning om dessa stenar. Varvid opponenten, Åke Hyenstrand, på sjungande dalmål frågade om inte respondenten kände till Peter Sawyers artikel om gränsläggningstraktatet vilket han naturligtvis inte gjorde... ridå...
http://kullenmannen.wordpress.com/

Döda fiskar flyter medströms!

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #182 skrivet: december 19, 2008, 18:11 »
Om gränsläggningstraktaten är från slutet av 1200-talet, hur kan den då vara omnämnd i Västgötalagens kungalängd som brukar anses vara skriven på 1240-talet?

"Den tredje var Emund Slemme. Han kallades slemme för att han var girig och inte god att trotsa i de saker han ville främja. Och han lade gränsen mellan Sverige och Danmark såsom sägs i Landamäre"

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #183 skrivet: december 19, 2008, 18:55 »
Att hävda att gränsläggningstraktaten är en förfalskning är att ta till stora släggan. Jag har givetvis gått igenom både Peters utläggningar och även andras och hans "bevisning" är definitivt inte övertygande. Diskussionerna i ämnet mellan lärde män (och kvinnor) har funnits långt innan Peter. Intressant därför att se hur hans rena funderingar plötsligt blir sanningar utan att han tillfört något nytt källmaterial i diskussionen.

Striden har stått om det märkliga faktum att i dokumentet omtalas två kungar som inte kan ha levt tillsammans, Sven tveskägg död 1013 och Erik Slämme död efter mitten av 1000-talet. Vad jag tillfört debatten och som ingen mig veterligen tidigare beaktat är det faktum att Blekinge i äldre källor omtalas tillhöra svearna och i Adams skrift ca 1070 omtalas ha kommit under danske biskopen Eginos korståg strax efter 1060. Alltså har vi här en bakre gräns. Det är nämligen fullständigt omöjligt att tänka sig att ett hedniskt Blekinge skulle ha tillhört Danmark under nästan hundra år efter kristendomens införande i landet. Vid den tiden härskade en annan Sven på tronen, Sven Estridsen (död 1072), och det är antagligen denne som åsyftas i brevet, inte Sven Tveskägg. Det är också logiskt att behovet av att fastställa gränserna mellan Sverige och Danmark sker mellan de två kristna kungarna direkt efter Blekinges kristnande.

Utloggad Claes

  • Stammis
  • Antal inlägg: 243
  • Döda fiskar flyter medströms
    • http://www.theliander.se
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #184 skrivet: december 19, 2008, 20:41 »
Att hävda att gränsläggningstraktaten är en förfalskning är att ta till stora släggan. Jag har givetvis gått igenom både Peters utläggningar och även andras och hans "bevisning" är definitivt inte övertygande. Diskussionerna i ämnet mellan lärde män (och kvinnor) har funnits långt innan Peter. Intressant därför att se hur hans rena funderingar plötsligt blir sanningar utan att han tillfört något nytt källmaterial i diskussionen.

Nåja, nu är det nog så att om du frågar vilken historiker som helst så är nog den allmänna åsikten ungefär den som Peter Sawyer för fram. Nu var det länge sedan jag läste hans arbete men nog tyckte jag den var bra övertygande när det begav sig. Ska leta rätt på den och läsa om den. I vilket fall bör nog var och en som gärna använder sig av denna källa vara medveten om att den är, åtminstone omtvistad, kan vi enas om det?

Sedan tycker jag du har en gammaldags, för att inte säga ålderdomlig syn på kristnandet som fenomen, men då hamnar vi ganska OT så det får vi ta någon annanstans.
http://kullenmannen.wordpress.com/

Döda fiskar flyter medströms!

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #185 skrivet: december 19, 2008, 20:51 »
Förstår inte alls vad du menar med det sista men det får stå för dig själv och som du själv säger, passar inte alls in i denna tråden.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #186 skrivet: december 19, 2008, 21:32 »
Vad är en väg?

1.   Stigar lokalt
2.   stignät knyter ihop bygder/gårdar
3.   stignäten knyts ihop till ett Riksnät (Vadställen används)
4.   tidiga lokala transport vägar samt rituella processionsvägar
5.   tidigt lokalt vägnät i bygden
6.   tidiga lokala näten knyts ihop till ett Riksnät (Broar byggs)
7.   Stora breda vägar för vagntransporter lokalt (Nya stenvalvbroar byggs)
8.   Riksvägarna får beläggning
9.   Motorvägar börjar byggas
10.   Dagens vägnät

Ungefär så här tror jag man kan se stignät bli vägnät osv. Alltså en långsam process som i sina olika steg förutsätter att ett problem löses med bättre kvalité på vägar samt möjligheter till tyngre transporter. I detta kanske man även skall försöka lägga till när värdshusen och övernattningsplatserna kom till. Samt, naturligtvis årtal för de olika punkterna.

Jag tror också att t.ex. stignätet (3) inte sammanföll med det tidiga Riksnätet (6) till alla delar eftersom t.ex. vadställen ersattes med broar. Dessa broar sammanfaller inte heller med t.ex stenvalvbroarnas placering längre fram i tiden, dessa kan ha byggts på de gamla vadställena eftersom det rådde andra krav - och ny teknik fanns.

När det gäller gränsstenarna så tror jag att vi i första hand skall leta efter stigar och inte vägar, förbi dessa. Vi bör alltså i gränsstenarnas närområde hitta hålvägar, eller djupare ”spår” efter stigar, knappast spår efter vägar/vagnar – enligt min uppfattning.

Mitt snabba försök att spalta upp stignät/vägnät/Riksvägnät ovan i 1-10 kan säkert utvecklas och justeras en hel del – men det belyser i alla fall i sin nuvarande form en trolig utveckling.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Claes

  • Stammis
  • Antal inlägg: 243
  • Döda fiskar flyter medströms
    • http://www.theliander.se
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #187 skrivet: december 19, 2008, 22:14 »
Förstår inte alls vad du menar med det sista men det får stå för dig själv och som du själv säger, passar inte alls in i denna tråden.

Ja, nej men vem är jag att påstå något sådant...
http://kullenmannen.wordpress.com/

Döda fiskar flyter medströms!

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #188 skrivet: december 19, 2008, 22:25 »
Yngwe, intressant hur man kan tolka på olika sätt med samma faktamaterial. Kul att höra andra infallsvinklar. Jag tror dock inte att runstenarna i första hand indikerar vägsträckningar utan dåtida, lämpliga bosättnings- och odlingsområden. Någon från Småland som kan förkasta eller vidimera?

Går vi långt tillbaka i forntiden har nog de större vattenlederna, typ Helgeå etc, varit av avgörande betydelse för många transporter men i samband med ett mera ”utvecklat” samhälle har vägnätet fått större betydelse. I detta sammanhang är din utvecklingsuppställning Thomas intressant och jag tycker den verkar logisk. Punkterna 6-7 i kedjan måste ha uppstått när större geografiska maktcentra uppstått. Frågan är bara när dessa faser inträffat? Historien om Bröt-Anunds vägbyggande (om den är sann) bör ju höra hemma här.

Claes, vad vore forskningen utan lite småkäbbel. ;) Önskar dig och alla andra på forumet en god jul.   

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #189 skrivet: december 20, 2008, 19:23 »
Det finns ju ett begrepp som heter 'häradsvägar' har jag sett, finns bl.a. sådana här kring Stockholm, vägar som i ett fall (Järfälla) lett in från Mälaren in till kyrkobyn (i detta fall Järfälla K:a) och vidare in mot de centrala delarna av häradet (Sollentuna). Den går att följa t.ex. på 1800-talets kartor, har dock ej fördjupat mig i detta. Men när uppstår detta begrepp (om det nu står för något speciellt status)? Härader (och hundaren) finns ju omnämnda sen 1000-talet, men när kommer själva begreppet "häradsväg", hör det senare tider till?

/Mats

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #190 skrivet: december 22, 2008, 12:15 »
Jag är från Småland Sven, har bott merparten av mitt liv vid Vätterns södra ände men är sen ett år i exil i Kronoberg, och jag kan därmed vidimera att de absolut flesta stenarna står placerade i områden med relativt bra jordbruksmark, något som i detta stenvälsignade landskap så gott som uteslutande finns längs med vattendrag och sjöar. Vilket jag återkommer till snart.

Jag har inte läst Peter Sawyer, men eftersom inte heller han verkar vara oemotsagd så får i resonemanget stenarna stå ungefär där dom är markerade i din karta Sven. Om den södra av Hallandsstenarna skulle stå vid en väg in till Finnvedens befolkningscentra längs med Lagan måste dom först ta sig runt Bolmen och då över mycket stora myr och mossområden vilket verkar besvärligt till fots och hopplöst med lastad häst.

Min teori om de sex stenarna är att fyra av dem är kompletterande till redan kända gränser.  Längs med de större stråken västerifrån finns kanske redan stenar eller motsvarande. Två är nya gränsmarkeringar för nytt land i Blekinge

 Hur man än ser det bör kommunikationenrna huvudsakligen följt Lagan och Nissan, för att följa vattnet eller för att passera platser där folk bor (alltså i stort sett samma sak). Och det måste väl stå oemotsagt att Nissa- och Lagastigen är historiskt mycket viktiga vilket ytterligare borde stödja detta. Att befolkningen finns längs med vattendragen och sjöarna är inte unikt för Småland och det för mig in på din lista Thomas.   Jag får uppfattningen att du där beskriver att de olika bygderna utvecklar lokala vägnät som sen knyts ihop med varandra, och om det är det du menar håller jag inte med.  Jag ser det så här.

1.  Regional kommunikationsväg utvidgas/förlängs

2.  Gård/by/bosättning med lokala stigar och vägar utvecklas bildas

3.  Genvägar ( i form av stigar) bildas till eventuella andra regionella kommunikationsvägar

(1 - 3  upprepar sig så länge det finns en befolkningstillväxt eller att gårdar eller motsvarande måste lämnas eller till man inte längre kan finna intressant och ledigt land att bosätta sig i)

4.   Genväg enligt punkt 3 som är användbar för transport skapas om det innebär ett mervärde, 
      dvs där kan transporteras något som saknas utefter någon av de berörda 
      kommunikationsvägarna.

Detta resonemang bygger på att jag är övertygad om att varje ny byggd har hållt kontakten med sin ursprungsbyggd och i viss mån varit beroende av denna.  Eftersom bra land för jordbruk i stora delar av landet nästan utelutande funnits längs med åar floder och sjöar har kommunikationsvägarna och bebyggelsen spridit sig utefter detta. Ut i "skogen" flyttar man inte i någon större utsträckning! Den allmänna teorin är väl att dit börjar man flytta i större skala först under medeltiden? Rätta mig om jag har fel. Om inte innebär det ju att majoriteten befolkningen finns i direkt anslutning till ett sätt att färdas och transportera, vatten. 

Varför bygga långa vägar mellan bygderna?






" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #191 skrivet: december 22, 2008, 13:14 »
Detta resonemang bygger på att jag är övertygad om att varje ny byggd har hållt kontakten med sin ursprungsbyggd och i viss mån varit beroende av denna.


Detta stämmer inte alltid. När svedjefinnarna "importerades" (1500-1600) så fick de bosätta sig i väglöst land på ett visst minsta avstånd till uppodlad mark. Problem uppstod först när bergshanteringen gjorde anspråk på samma marker och virke. Detta är iofs mycket senare, men det visar också att man klarade sig (= självförsörjande) och därmed inte var i behov av vägar tillbaka, även om sådana också säkert fanns, men jag skulle nog kalla det stigar om vi talar om land.
Qui tacet, consentit

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #192 skrivet: december 22, 2008, 13:29 »
Svedjefinnar bosatte sig i väglöst land ja, med 15-1600 talets språkbruk och sätt att se på det innebär att dit inte fanns några landsvägar men det fanns helt klart alternativ även då! Det finns gott om älvar i finnbygderna!  Jag är övertygad om att man i t.ex. Orsa finnmark haft ett visst utbyte med siljansbygden!

Om man tänker efter med själva anledningen med att ge dessa svedjefinnar land så var det väl att etablera närvaro i utmarker, inte att skapa autonoma skogssamhällen utan kontakt med resten av landet?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #193 skrivet: december 22, 2008, 15:23 »
Vad är en väg?

1.   Stigar lokalt
2.   stignät knyter ihop bygder/gårdar
3.   stignäten knyts ihop till ett Riksnät (Vadställen används)
4.   tidiga lokala transport vägar samt rituella processionsvägar
5.   tidigt lokalt vägnät i bygden
6.   tidiga lokala näten knyts ihop till ett Riksnät (Broar byggs)
7.   Stora breda vägar för vagntransporter lokalt (Nya stenvalvbroar byggs)
8.   Riksvägarna får beläggning
9.   Motorvägar börjar byggas
10.   Dagens vägnät

Ungefär så här tror jag man kan se stignät bli vägnät osv. Alltså en långsam process som i sina olika steg förutsätter att ett problem löses med bättre kvalité på vägar samt möjligheter till tyngre transporter.

Är alltid skeptisk till tron på linjär evolution av detta slag. Läste någonstans just om detta med landsvägar att vägnätet degenererade allvarligt under andra halvan av 1800-talet. När industrialiseringen och befolkningsökningen var som störst förföll vägnätet till all-time-low. Varför? Jo för att ångbåtar och järnvägar tog över den långväga person- och godstrafiken och gjorde det olönsamt att underhålla riksvägarna. Först när bilar blev vanliga en bit in på 1900-talet återställdes landsvägarna i det skick de haft på exempelvis 1700-talet.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #194 skrivet: december 22, 2008, 19:26 »
Se inte listan som linjär och att alla landsändar utvecklades samtidigt – så var det knappast.  Listan beskriver hur jag tror att ett vägnät utvecklades, alltså från stig till motorväg. De första stigarna trampades säkert upp för 12000 år sedan och vi bygger fortfarande motorvägar, alltså listans spann är, milt sagt, ganska stort. Punkt 1 på listan varade säkert i många tusen år.

Jag har tidigare skrivit att jag tror på ett ”sent” vägnät och att jag tror att vi färdades mest på vatten när det gäller transporter, så där bör inte råda någon tvekan om min uppfattning. Vägar byggs när behov av väg uppstår. Först uppstår behovet, sedan kommer lösningen = vägen.

Som jag också skrev, listan skrevs snabbt – och den kan säkert utvecklas en hel del. Det stora problemet är att sätta årtal på de olika stegen – och det måste troligtvis göras kanske landskapsvis eller häradsvis eller till och med för varje stad som då fanns och dess omgivning.

Att stigar blir grusvägar som senare blir allt bredare och allt bättre vägar tror jag är en mycket logisk utveckling. Men, vägsträckningen ändrades till och från av olika skäl, man kan rida i en klyfta men inte färdas med vagn genom klyftan, alltså drog man vägen annorlunda. Idag spränger vi bort klyftan, men det är idag det. Likaså broars placering förändrade vägens sträckning – men ser vi på helheten skulle det inte förvåna mig om de gamla första vägarna, till mycket stor del, är vägar än idag.

Jag tror också som du liothida att det gått upp och ned med vägar, allt efter transportbehov – och beroende på mode och vilken teknik som används för transporter vid varje enskild tid, som du skriver, järnvägen kom och ångbåtar kom. Men, vad vi diskuterat här är väl hur tidigt vägnätet dök upp i vår historia, alltså i princip punkt 4 och 5 på listan – och när detta inträffade. Jag tror 1500 talet, andra tror att det var långt tidigare än så.

Vad jag vill minnas var det väl Gustav Vasa som först drog en väg genom Tividen och knöt ihop sunnanskog med nordanskog. Före dess fanns alltså bara stigar.

Jag misstänker att artilleriet krävde bättre och bättre vägar och att även Erik XlV byggde en hel del vägar för sitt grova artilleri, jag tänker närmast då på murbräckorna som kunde väga avsevärt – men även Landståget hade tunga pjäser som Hela Slangor och det var ju viktigt att kunna transportera dessa snabbt inom riket när oroligheter uppstod. Skall väl tillägga att jag inte tror att det var den enda orsaken – men att den bidrog en hel del till att i alla fall vissa vägar förstärktes, rätades ut, och breddades.

Jag vet att i början fraktades grovt artilleri mest sjövägen – eller – man väntade till vintern för att frakta dem med slädar. Våren var omöjlig att frakta på, troligtvis var även hösten mycket besvärlig om det regnat mycket.

Jag tror att just belägringsartilleriet var de tyngsta enskilda objekten som skulle fraktas, allt annat gick att dela upp på flera vagnar – men kanonrör är lite svåra att dela upp (ja, jag vet att det finns delade kanonrör, men inte i Sverige).

Det var inte enbart tyngden som krävde bättre vägar. När man fraktade en Kartov drogs den av 30 hästar. Det ställde krav på bland annat kurvtagning osv. Hårnålskurvor var säkert inte populära…

När sedan belägringsartilleriet blev föråldrat så sjönk alltså kravet på denna typ av vägar igen = våra transportbehov ”designar” vägen.

Och stigar finns det ju fortfarande…och vår värld är full av undantag från regeln…

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #195 skrivet: december 23, 2008, 01:51 »
Om allt fraktades med båt eller vintertid, vill jag fortfarande ha svar på varför det är just vagnar och inte slädar som är avbildade på hällristningar etc. :)

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #196 skrivet: december 23, 2008, 08:58 »
I stort sett håller jag med dig Thomas när det gäller den sena uppkomsten, och just artelleriet är en mycket trolig anledning till att hären behövde vägar. Dock tror jag kanske att utländska influenser, från bla. engelska tyska och franska präster och kanske även tyska riddare och köpmän kan ha stimulerat väggbyggande tidigare, inte nödvändigtsvis för att de behövdes utanför att de var vana vid någon typ av vägnät.

Kan det vara så att hällristarna haft sydländska influenser Sindre? Det finns väl fler sådana influenser?  Dessutom hade vi väl en period med varmare klimat, då kanske släde eller pulka var mindre lämpligt!  Att man haft vagnar tar jag för givet även om jag inte tror de  gett sig iväg några längre sträckor.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #197 skrivet: december 23, 2008, 12:56 »
Vad beträffar åtminstone äldre bronsåldern så var ju klimatet då fortfarande varmare än nu, och slädar och vintervägar alltså otillförlitliga i sydsverige. Detsammar bör även ha gällt förromersk/romersk järnålder och vikingatid/tidig medeltid (Roman Warm Period och Medieval Warm Period). Våra historiska källor härstammar däremot nästan helt från "Lilla Istiden" då klimatet var signifikant kallare än nu. 

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #198 skrivet: december 23, 2008, 22:44 »
Vägar har byggts när behov av vägar har uppkommit. Jag tror alltså att redan på stenåldern byggdes det vägar när det behövdes, t.ex. för att frakta stenblock till dösar och gånggrifter. När vägen inte längre användes växte den igen. Jag ser inget märkligt med detta eftersom behovet av en väg tvingar fram vägbygget.

Alltså även på bronsåldern fanns vagnar av olika slag – och troligen fanns det också vägar av lika slag, processionsvägar och vanliga vägar som byggts för något särskilt ändamål. Både stenåldersvägen och bronsåldersvägen ligger alltså under punkt 4 i min lilla tabell ovan.
Jag skiljer alltså denna typ av vägar från ett nät av vägar som i princip täcker riket – och som används i sådan utsträckning att vägnätet blir bestående.

Hjulet och vagnen är gamla saker. Jag tror inte att stenålderssnubbarna använde hjul när de fraktade sina stenblock, men trärullar kräver ännu slätare och bättre vägar än hjul så man måste nog kalla deras ”vägar” för vägar ändå. En väg är ju en röjd slät yta som man kan transportera saker på.

Allt fraktades naturligtvis inte med båt, det är en självklarhet eftersom de flesta inte bodde vid vatten. Men, där man kunde frakta stora laster på vatten gjorde man detta.
Klövjning är en mycket bra form av transport. Om man inte vet någonting om klövjning så kan den låta primitiv – men det är inte något primitivt alls, tvärtom. Vi kanske borde gå tillbaka till den…

En transporthäst kan bära upp till 100 kilo på sin rygg. Man kunde packa i säckar och påsar och man kunde även frakta tunnor och lådor utan problem, det var enbart en fråga om packsadelns konstruktion.
Transporten gick snabbt, hästen åt i naturen samt drack vatten och kunde ta sig lång sträcka per dag. 10 hästar = 1 ton varor – och en transport kunde säkert innehålla många fler hästar än så. En man klarar 5 hästar vill jag minnas att jag läst någonstans. Fördelen är att om det är mycket gods som skall fraktas så hänger man bara på fler hästar 1 man 5 hästar = 500 kilo varor, 2 män, 10 hästar = 1 ton varor – osv.
Ingen väg behöver anläggas, stigar räcker mer än väl. Hästar tar sig fram nästan överallt utan några större problem. Vadställen kan användas.

Jämför detta med vagnar. 1 man 1 vagn, osv. Hur många hundra kilo kunde en vagn frakta på denna tid? För att göra sådana frakter möjliga måste först vägar byggas, ett oerhört tungt och långsamt jobb att utföra eftersom vagnar inte kan ta sig fram överallt, de klarar inte våtmarker och inte ens backar varken uppåt eller nedåt eftersom hästen inte orkar att dra – eller vagnen inte går att bromsa…inga smala partier mellan stenar eller i klyftor kan användas, en fruktansvärt massa grus och sand måste grävas upp, fraktas och byggas väg av. Broar måste byggas. Uppgiften är nästan övermänskligt stor – men man utförde uppgiften eftersom man vann på arbetsinsatsen – vad det nu var man vann vet vi alltså inte – men, det måste ha berört hela samhället – och innebar högst troligt en mycket stor förändring av hela samhällsstrukturen.

Vi måste alltså skilja på gamla ”behovsvägar” som användes temporärt och ett vägnät som användes så mycket att det finns kvar än idag.

Slädar används i ett kallt klimat där det finns snö. Vagnar används där det inte finns snö. Det ena utesluter inte det andra i ett blandat klimat. Man väljer den typ av transport som är lämpligast för varan ifråga, eller lämplig för sin plånbok.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #199 skrivet: december 23, 2008, 23:46 »
Thomas, en mycket bra sammanfattning ! *Ler* Hmmm.....vi har ju inte alltid samma uppfattning ! *Ler bredare*

Jag vill återigen peka på värdet av personliga erfarenheter av de ämnen vi diskuterar,  och det stora värdet av de många tekniker och tillvägagångssätt som sprungit fram från otaliga generationers erfarenheter och förbättringar. Akademiska hypoteser i all ära ,men tar man inte med den praktiska erfarenhetsaspekten  i helhetsbilden kan man inte dra sannolika slutsatser.