Författare Ämne: Förmedeltida vägar!  (läst 346805 gånger)

Utloggad David

  • Stammis
  • Antal inlägg: 256
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #160 skrivet: december 18, 2008, 15:27 »
Ja egentligen var det just det som var frågan David, om det fanns något vägnät värt namnet i Sverige innan medeltiden (=innan kyrkan)  

Definiera "ett vägnät värt namnet" - hur många sammanlänkade vägar behövs för ett vägnät? En väg mellan Lommabukten och Trelleborg är inte särskilt lång, men förefaller vara arkeologiskt belagd till sen järnålder. Ett vägnät i sydvöstra Skåne besparar sjöfarande den notoriskt riskfyllda seglingen runt Skanör/Falsterbo och fungerar som matare för utskeppningshamnar. Huruvida en sådan väg är ett vägnät eller inte beror på vad man använder för definition.

Min egen uppfattning är att sjö-,flod- och vägnät (samt det mera väglösa vinterslädeslandskapet) bildar ett integrerat system och har gjort det sedan minst romersk järnålder. Vidare att tyngre interregionala transporter huvudsaklige gått vattenvägen men att intraregionala mindre transporter ofta gått på vägnät, speciellt vintertid då sjöresor är mera riskfyllda och släde är ett alternativ.

I takt med maktcentralisering, befolkningsökning och utökad handel växte och transportsystem och blev större och krävde mera byggd infrastruktur (broar, anlagda vägar, bryggor, kar, etc.). Jag tror definitivt inte att transportsystemet uppstod ur intet i tidig medeltid utan att det byggde på och ut redan etablerade system.

Citera
(Och dessutom. att kyrkan skulle ha religösa själ att främja brobyggen ser jag inte som alldeles självklart....)  

Nej, inte jag heller. Däremot förefaller ju uppenbart den sena vikingatidens/tidiga medeltidens brobyggare ha sett dem som lämpliga minnesmärken för att hjälpa den avlidnes själ. Eller hur tolkar du inskrifterna?

Citera
Vi kan spekulera om att "Jarlabankes" väg fanns innan broarna byggdes och stenarna restes, men bara spekulera i va? Hela vägen kan väl lika väl ha anlagts just i samband med att broarna byggdes?  

Om vi går tillbaka till grunden. Varför anlägga väg? Om anledningen var att köra kärra på den, hur bra var då kärrorna på den tiden?  Maxlast 1 ton? 500 kg?  250 kg?    

Anlagda vägar finns arkeologiskt belagda från romersk järnålder. Den vanligaste anledningen jag sett är inte att understödja transport med vagn. Såvitt jag vet dominerade klövjade hästar landstransport i Sverige långt in i renässans och stormaktsperiod. I kontinentaleuropa började man först under 1100-talets och 1200-talets massiva befolknings- och handelsexplosion anlägga vägar som fungerade för tunga vagnar.

Istället är den vanligaste tolkningen jag läst vad gäller anlagda vägar att de gjorde vägarna mera okänsliga för översvämning och att anlagd väg (och bro - många omnämnda broar är egentligen kavelbroar eller vägbankar) finns framförallt i sank- eller våtmark. Jarlabankes bro och väg är av den karaktären:
http://stockholms.lans.museum/runriket/jarlabanke.html

En annan vanlig tolkningsmodell är att de var härvägar - de danska senvikingatida vägnätet tolkas väl ofta som sådana.

Vägen kan mycket väl ha funnits innan bron - bron kan ju ha ersatt ett vad. Uppenbart är dock att Jarlabankestenarna hävdar att ätten byggt både väg och bro. Det kan ju vara självförhävdelse. Stockholms länsmuseum har grävt delar av bron och vägsträckan och har kanske daterad olika delar av dem, det går väl att kolla upp i rapporterna.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #161 skrivet: december 18, 2008, 17:04 »
Städer flyttas ofta av politska beslut, små sträckor eller längre.  Men övergivna byar kan väl knappast vara politiska beslut? Eller?   Är det mer troligt att de hamnat i en avkrok och att den tidigare födogrenen bär sig.  Min koppling till vägtemat skulle bli att de blivit isolerade!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #162 skrivet: december 18, 2008, 17:24 »
Vi bör nog skilja Danmark och Sverige åt I denna diskussion, Bohuslän, Halland, Blekinge och Skåne var Norge/Danmark på denna tid. Jag tror att de hade andra behov av vägar än vad vi hade. Det är också en självklarhet att Danskarna, som ö-nation, utförde mest båttransporter. Det är också högst troligt att t.ex Danmark hade ett utbyggt vägnät långt före Sverige (lättare och betydligt enklare att bygga i den typen av natur – samt närheten till övriga Europa influerade).

Jag har uppfattningen att folk har rest mycket under hela vår historia. Majoriteten tror jag var stationär -  men i varje familj fanns en eller två som rörde på sig ganska mycket av olika skäl. Man transporterade varor, det fanns byteshandel och troligtvis marknader. Med andra ord, det fanns ett ”stignät” så att folk hittade dit de skulle.
Stignätet var inte lämpat för vagntransporter, det var ett nät för att i första hand vandra på, i andra hand att rida på. Jag tror att man då, som nu, i början, märkte ut stigen med yxhugg i träden samt med avbrutna kvarhängande grenar, som omgav stigen. Med tiden blev stigen så nedsliten att den kunde följas utan problem.
Stigar strålade samman vid vadställen. Där fanns också ”förklaringar” till vilken stig man skulle fortsätta på för att komma till målet. Det blev en naturlig rastplats eftersom där fanns vatten. Där stigar strålar samman bildas hålvägar eftersom trafiken ökar markant på dessa ställen.

Lokalt byggdes vägar när detta behövdes. Om behovet kvarstod överlevde vägen. Folk bosatte sig allt längre bort från centrum av byn = vägarna förlängdes lite åt gången, så småningom knöts olika byars vägar ihop till en sammanhängande väg i området. (Troligtvis går våra lokala vägar fortfarande i stort sett på just dessa gamla vägar).

Likaväl som man byggde väg till kyrkan kan man ha byggt väg till Viet och till Tingsplatsen. Kanske var det en hednisk tradition som medförde att man även byggde väg till kyrkan?

Hur såg då en tidig väg ut? Det tror jag är en bra fråga i sammanhanget.
På långa vägar tog man bort träden och de flesta stenarna så att hjul kunde rulla på vägen utan att slås sönder. Jag tror inte att man på de första tidiga vägarna byggde 6 meters bredd. Kanske byggde man mötesplatser lite här och var istället = kostnaden och tiden halverades. När trafiken ökade markant breddade man vägen för att lösa mötesproblematiken.
Jag tror inte att man i början byggde vägbankar eller vad som idag heter vägkropp. Däremot byggde man broar över sänkor och vattendrag samt brobanor i form av slanor, eller kavelbroar över kärr och våtmarker. Man kunde ta sig fram med en vagn – men mer var det inte skulle jag tro.

Mats: Min fru säger ibland att jag lider av verbal dysenteri, vad heter detta när man skriver långt också? :-X

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #163 skrivet: december 18, 2008, 17:44 »
Som svar/bemötande till ditt utförliga inlägg David

1 Med vägnät menar jag en eller flera vägar som sammanbinder flera punkter av intresse inom en region. Vägen från Lommabukten till Trelleborg består ju av en väg men i flera steg förbi dessa punkter ( bebyggelser, produktionsplatser, samlingsplatser m.m) och enligt mig är den då ett vägnät. Denna väg "diskade" jag dock då den uppkommit i danskt kulturområde med andra förutsättningar, framförallt avseende geografi och befolkningstäthet. (Ofint mot alla skånska vänner, jag hoppas ni godtar min ursäkt!)

Om vi ser hålvägarna så är dom ganska isolerade från varandra. De skulle kunna vara lokala vägar använda för distrubution eller helt enkelt för kreatur. Dom olika områdena med hålvägar sitter inte ihop och skulle alltså kunna vara samanbundna med alternativa transportsätt. ( läs sjö/å/hav) och kvalificerar sig alltså inte för att vara något täckande vägnät varken regionalt eller interregionalt, på sin höjd lokalt. (därmed inte sagt att dom inte kan vara ett vägnät, spären efter skanade sträckor kan vara försvunna.)


2.  Man kan också se det som monument över deras storhet, och i tidens anda ligger att infoga lite religöst, man vill hålla sig väl med kyrkan.

3.  Dessa stigar/vägar för klövjehästar undrar jag om. Mer sentida transport av tugnt t.ex. i Norrland verkar inte ha transporterats så i någon större utsträckning. Alltså är jag undrande om hur omfattande dessa transporter till häst var. Vad har vi egentligen för underlag för detta. Du säger "såvitt jag vet" och jag ifrågasätter inte alls din kunskap om det, men dela gärna med dig om varför du har den tanken.

4.  De danska härvägarna diskas av samma orsak som ovannämnda skånska väg. Motsvarande på svensk mark borde vara kända eller lämna några spår. Är dom det? Har dom lämnat spår?

5.  Självklart kan bron ha föregåtts av ett vad, t.o.m. ett väl fungerande. Känner jag borde tänkt på det :-)   Poäng! :-)

 
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad David

  • Stammis
  • Antal inlägg: 256
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #164 skrivet: december 18, 2008, 19:15 »
Nu är jag väl en av dem som menar att begrepp som Norge, Sverige och Danmark är mycket knepiga att applicera på all järnålder innan sen vikingatid och knepig nog efter. Men nåväl låt oss bortse från Skåne och Bohuslän. Vilket innebär att jag bugar ur debatten - min arkeologiska erfarenhet ligger just i dessa landskap (förutom att jag grävt i St Eriks processions i utkanten av det medeltida Uppsala men det är ju för sent).

Jag kan bara igen hänvisa till t.ex. Jarlabankes väg och brobygge vilka förefaller för mig stora nog att kallas vägsystem. Även om sydvästra Skåne är mera tättbeyggt än de flesta bygder i Sverige så skulle jag mycket väl kunna tänka mig att liknande vägsystem och matarvägar till kusten/älven fanns t.ex. på Öland och Gotland, i Västergötlands centralbygder och norra Mälardalen. Om det arkeologiska fyndmaterialet i dessa områden kan jag inget.

Hålvägar är per definition är fragment av vägar. Bevarade hålvägar är ju av sådan natur att de måste vara en del av större system eller vara transportmässigt meningslösa. Anlagd väg är inte heller helt nödvändig för just klövjehästar annat än just över sankmarker och de är ofta i sådana områden bevarad anlagd väg finns kvar (igen se Jarlabanke). Anledningen att vägar ofta följer åsars sträckning är också pga de är väldränerade.

Att klövjade hästar användes för transport när snön inte låg eller vattenvägar fanns sluter jag mig till från t.ex. min läsning av Peter Spuffords utmärkta bok om medeltida handel: "Pengar och makt. Medeltida handelsmän i Europa" som har ett utförligt kapitel om just transportväsendet och hur vägar utvecklades och var integrerade med vattentransporterna. Om vägar avancerade nog för tunga vagnar inte byggdes i Toscana, Lombardiet och andra av Europas mest befolkade och handelsmässigt avancerade områden förrän från 1100-talet kan jag se föga anledning till sådana i Sverige vars befolkning på tidigt 1300-tal var knappt den dubbla som enbart staden Florens.

Om Norrland kan jag föga, men jag vet att klövjehöstar användes flitigt i t.ex. fäboddriften för just transporter och så in i 1900-talet se t.ex.:
http://bildarkivet.jamtli.com/bild.aspx?nyckelord=kl%C3%B6vjeh%C3%A4st&page=1&rader=4&Kolumner=4&numinset=7&FotoId=5976

Från gruvorna och skogen till älven/hamnen kan jag också tänka mig att klövjehästar användes för transport av metall och timmer. Det har jag ingen direkt källa till, men just i svår terräng är framkomligheten för klövjehästar större än för vagnar. Så se det som skånskt bondförnuft utan kännedom om det exotiska norrland.

Vad gäller härvägar så är inte heller de danska härvägarna bevarade i sin helhet utan just fragmentariskt. De är också tolkade som härvägar, men det innebär ju inte att de är exklusivt använda som sådana. Överhuvudtaget är jag mycket skeptisk till alla försök att hitta EN anledning till framväxten av vägsystem - som med så mycket annat så tolkar jag dem som ett resultat av flera samverkande intressen med krig och varuhandel som de mest framträdande. Således har även de odanska svenska vägarna säkerligen trampats av såväl hirdmannen som handelsmannen.

Till sist om det jag skrev om det religiösa inslaget i vissa brobyggen ser jag inte alls hur det skulle vara annorlunda än det du skrev i punkt 2 - världslig och andlig status var inte skiljda storheter ännu i 1000-talets Norden.

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #165 skrivet: december 18, 2008, 21:24 »
Jag tycker inte man ska utesluta Danmark, Norge  eller Skåne eller tex Gotland. Befolkningen var så pass homogen, och hade så pass mycket kontakt med varandra att dom väl kände till varandra. Folk använde de transporter som var lämpligast helt enkelt. En del gick på vatten där så var lämpligt och andra gick på land (vägar).  Härvejen är ju samma som Oxvejen, och visar att den leden hade minst 2 olika funktioner och den visar ju också vilka dessa var.  Även för Jylländare var det enklare att låta oxarna GÅ till norra tyskland än att lasta dom på någon form av flytetyg. Just i Jylland har man hittat flera vägar över sanka områden. Dessa fynd är flera hundra meter långa och från före vikingatid, dessa finns redovisade i SKALK.
 Tesch(1938) gjorde en analys av det forntida vägnätet kring blivande Ystad.  Citat: "Utifrån bränsåldershägar, gravfält och topografiskt lämpliga lägen har ett system av ännu äldre kommunikationsleder skisserats, vilket till stora delar avviker från det medeltida vägnätet. Fram träder bilden av ett utvecklat lokalvägnät i området med tydliga bebyggelse och fornlämningar nordost om Öja-Herrestads mosse."    Samma analyser finns säkert från andra platser i olika slättlandskap.  Det finns en väg i Västergötland som går längs en räcka av bronsåldershögar och som förmodas vara från den tiden, minns ej var exakt.  Skänninges placering tex  liksom många andra av våra äldsta orter  ligger längs med en vattenVÄG där den KORSAS av en landsVÄG.  Undrar om inte tillochmed ordet "landsväg" pekar på att folk vill särskilja  landsvägen från vattenvägen.       

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #166 skrivet: december 18, 2008, 21:30 »
Mats: Min fru säger ibland att jag lider av verbal dysenteri, vad heter detta när man skriver långt också? :-X

Textuell inkontinens?

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #167 skrivet: december 18, 2008, 21:56 »
 ;D

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #168 skrivet: december 19, 2008, 00:18 »
Mats, min fru kommer att jubla av ren och skär skadeglädje! Tack för förslaget.

David, Jag hoppas att du stannar kvar i denna debatt, mitt försök till avgränsning beror på att när jag funderar över Sverige så tar jag bort de delar som inte hörde till Sverige vid denna tid.

Halland hade ”vattenmotorvägar” in i landet, Bohuslän har inte detta på samma sätt, dessutom bergigt och backigt, att bygga vägar där verkar mycket besvärligt – berätta gärna mer om detta!

Övriga Sverige skiljer sig från både Skåne och Blekinge som väl måste ses som relativt ”platta” landskap = vägar var enklare att bygga.

 Våra vägbyggen var betydligt mer besvärliga, utom på slättbygderna där det måste ha varit lite enklare. Våra sjöar i inlandet kunde man transportera på, vilket jag tror gjordes, alltså omlastningar till och från skepp. Dessa omlastningsplatser blev så småningom städer.

Droppar i bergen bildar bäckar som blir åar. Jag tror att man skall se ”stignätet” och även senare vägnät, på samma sätt. Naturhinder som sjöar, myrar och våtmarker, samt berg osv bildade olika former av naturhinder vilket gjorde att stigar löpte samman bitvis för att sedan skilja sig igen när hindret var passerat. Många stigar kunde stråla samman vi ett vadställe eftersom det kanske bara fanns ett enda bra vadställe på många mils avstånd, då blev vadstället en knutpunkt för stigarna – och naturligtvis ökade ”slitaget” på stigar som var mer trafikerade. Ju närmare man kom mer tättbebyggt område ju bredare blev stigarna.

Gamla stigar har en benägenhet att bli flerfiliga eftersom vatten samlas i sänkor, man går då vid sidan av stigen och trampar upp en ny stig. Detta fenomen ser man på t.ex Kungsleden och andra leder i fjällen. I och med detta blir ju stigen bredare så att säga automatiskt. Efter tillräckligt lång tid kanske till och med vagnar kunde köras på sådana stigar om man fyllde ut de värsta groparna?

Broar byggdes troligen på andra ställen än vadställena eftersom vadställen är breda, steniga och grunda. Man sökte troligen klyftor och smala platser när man byggde broar över vatten. Stignätet sammanfaller alltså inte med det första vägnätet på sådana platser.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #169 skrivet: december 19, 2008, 07:34 »
Thomas, fortsätt du att skriva långt och mycket ! Du är en klok och erfaren person med mycket ovanliga erfarenheter från att leva och vistas i naturen. Sådana erfarenheter är väldigt värdefulla i en diskussion som denna som motvikt till teoretiska konstruktioner och hypoteser. 

Hoppas också att vi kan ha högt i tak och skoja godmodigt med varandra !

Måste också uttrycka min glädje över denna fantastiska tråd. Så mycket kunskap och seriöst framförda idéer som kommit fram är nog sällsynt ! Även om vi inte kommer fram till några eviga sanningar (för det gör vi inte) så tycker jag denna tråd verkligen har lyft fram de faktorer som är viktiga när det gäller vägar både till lands och till sjöss..........och diskussionen är ju inte slut än ! 

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #170 skrivet: december 19, 2008, 08:34 »
En sak som troligtvis har med tidiga vägar att göra och som jag tog upp i min bok om vikingatiden i Skåne är den gränsreglering mellan Sverige och Danmark som skedde efter 1060. Tidpunktens bakre gräns kan bestämmas av att biskop Egino 1060-1066 som biskop av Dalby förde korståg mot Blekinge och lade detta landskap till den danska kyrkan. De båda kungarna Emund slämma och Sven Estridsen (felskrivet som Sven Tveskägg) beslöt att sätta sex gränsstenar från norra Halland till Brömsebro söder om Kalmar. Sex män från olika områden i Sverige och sex från olika områden i Danmark utsågs.

De sex gränsstenar som restes var från nordväst till sydost:
Snutruase, Danabäk (nuvarande Danabäck vid Fagereds/Älvsereds socknar), Kirkiy sten (Kinna sten vid Kinnered), Uraksnäs (nuvarande Vrångsnäs 35 km från Halmstad), Huite sten (troligtvis vid Kyrkhult i Blekinge) samt Brimsä sten (nuvarande Brömse sten vid kusten till Kalmarsund).

Kännetecknande för gränslinjen är att den inte går fram i slättbygd utan i skogig, otillgänglig mark. Det säger sig självt att man inte placerat ut stenar mitt i skogen där dessa inte kunnat ses. Handlingen hade ju då blivit tämligen meningslös. Min teori är att dessa istället faktiskt restes vid de på 1000-talet existerande huvudvägarna mellan Danmarks kustområden och det svenska inlandet. Dessa skulle alltså varit fem stycken (Brömsebrostenen var ju endast en slutpunkt vid kusten); från Halland fyra huvudvägar och från Blekinge en.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #171 skrivet: december 19, 2008, 10:45 »
Textuell inkontinens !   :D  Den är bra!  :D

Angående de sex gränsstenarna. Placeringen är onekligen intressant, man tycker ju kanske att dom borde stå någonstans där folk passerar ja. Men varför bara 6 st? och varför 4 i Halland och sen 2 i Blekinge?  Däremellan då?  Och oavsett om man är förespråkare för fotledes eller årledes transport så måste väl Lagan och Nissan framstå som viktiga leder, så varför finns inga stenar vid dom?  Det är bara Huite och Brimsä sten som kan tänkas stå vid ett dominerande vattendrag (Mörrumsån och havet ). Så i Blekinge verkar placeringen något mer naturlig. En sten i väster utmed största vattendraget, och en sten i öster utmed havet. (Båda kan ha haft en parallell väg så klart)  Men så verkar det väl som om de markerar "nytt danskt" landområde också.

Om stenarna i Halland  inte ligger vid dominerande vattendrag (dock vid vattendrag som det verkar) så talar ju det något för att de skulle vara placerade vid landsvägar. Frågan är då, vad hände med dessa vägar? Varför är dom inte kända som Nissastigen och Redvägen? (Eller har jag bara helt missat dom?) Varifrån och vart gick dom?

I
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #172 skrivet: december 19, 2008, 10:53 »
Stackars Sven, han ger oss snällt spännande fakta men får tusen frågor tillbaka.
Här kommer en till: Finns det några lämningar kvar efter själva 6 stenarna, typ gränsröse eller liknande? Och möjligtvis inte en liten fossil vägsnutt vid dem? (Nej, det vore väl att önska för mycket).

/Mats

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #173 skrivet: december 19, 2008, 11:12 »
Sven ska vara glad tycker jag!   Eftersom Sven verkar vara en mycket kunnig man är jag rädd att han då och då i nedlåtande ordalag blir kallad besserwisser! Folk har så svårt att acceptera att någon kan mer än vad som är brukligt och framförallt att dom delar med sig av det dom kan!
Här har vi ju vett att uppskatta att han delar med sig av sina kunskaper och det hoppas och tror jag han tycker är roligt och stimulerande  ;)

" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #174 skrivet: december 19, 2008, 13:02 »
Mats och Yngwe: Detta ger mig inget hoebry. Jag vill dock inte utge mig för att vara speciellt navvlad i jämförelse med många andra på forumet.  ;D (Detta är skånska så ni får gissa vad jag åsyftar).

Tillbaka till ämnet. Varför 4 huvudvägar i Halland och 1 i Blekinge och ingen utmed Skånes norra gräns? Jag har lagt in stenarna på en karta som jag gjort och som visar Småland under vikingatid. Läget för den första stenen, ”Snutruase” känner vi inte men den måste ha legat norr om den översta som jag markerat (Danabäck). De två första stenarna i listan verkar ha stått vid huvudvägarna in till Västergötland. De två efterföljande vid vägarna in till ”smålanden” Njudung och Finnveden vilka varit bland de största i Småland. Den femte stenen har stått vid huvudvägen in till det tredje stora ”smålandet”, Värend. På kartan har jag markerat alla runstenar i Småland och de stora bygderna tycker jag framgår tämligen tydligt utifrån dessa. Den femte stenen är intressant eftersom denna har stått vid en väg som kan ha passerat nära Inglingahögen söder om Växjö, Smålands största gravhög (är det väl?). Den slutar också i Sölvesborg vid kusten som säkert haft en strategisk betydelse som landningsplats långt tillbaka. Det verkar således som om gränsstenarna har varit vitala att placera ut vid vägar som från viktiga bygder i inlandet nått kusten.


Karta: Fotevikens Museum.

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #175 skrivet: december 19, 2008, 15:10 »
När vi nu rör oss i dessa trakter ... området Finnveden anses ju av språkforskningen syfta på just den väg som gick genom dessa trakter, nämligen landsvägen mellan Danmark och Sverige. Efterledet var ursprungligen -eden (=vägen) och inte -veden. Vägen ifråga är sannolikt den som på medeltiden kallas Lagastigen och som följer Lagans dalgång. Eftersom redan Jordanes i sin Getica, nämner Finn(v)eden - Finnaithe - i sin uppräkning av folkstammarna i Skandinavien, får vi anta det åtminstone på 500-talet fanns landsvägar genom de nordiska länderna som var så betydelsefulla att de kunde ge namn åt en hel bygd och dess invånare.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #176 skrivet: december 19, 2008, 15:13 »
med en f.d. fru från Hölleviken behöver jag inte gissa  ;D


Till de småländska gränsstenarna, jag lämna tills vidare de västgötska men hoppas återkomma.

Finnveden sträcker sig längs med Nissan och Lagans dalgångar, med sjön Bolmen i centrum. Vissa hävdar att det en gång nådde havet i nuvarande Halland. (Bolmen har för övrigt i historien avvattnats till både Nissan och Lagan)  Din fina karta Sven illustrerar tydligt att den absoluta merparten av runstenarna står vid vattenvägarna, och merparten av merparten längs med lagan. Ingen av dem verkar stå utmed de tänkta vägarna. Varför reses inga stenar där? Meningen med stenar är väl att synas?

Njudung beestår av Västra härad, huvudsakligen utmed Lagans övre biflöden samt Östra härad utmed Emåns vattensystem. (Gemensam Tinsplats ligger där dessa två vattensystem i praktiken möts.) Här ligger en förkrossande majoritet av runstenarna utmed Emå-systemet. Jag menar att även här står de längs med pulsådern i landskapet. Förvisso lär man ha kommit till Njudung västerifrån också, men har man då inte följt Lagan, vilket skulle ytterligare motivera stenresning längs med Lagan för att exponeras för "transittrafik"?

För dessa två land saknar vi alltså gränsstenar mot Danmark utmed de två viktiga historiska vägar vi vet om längs med Lagan och Nissan. Inga övriga tecken tyder på att det gått en viktig väg (vatten eller land) vid gränsstenarna så vitt jag kan föstå. Om vi förmodar en viss kontinuitet in i medeltiden så verkar det vara efter Lagan och Nissan och vid Bolmen. Jag säger inte att det inte fanns fler vägar in i Finnveden, men att de skulle vara de viktigaste har jag svårt att se.

Värend innehåller flera vattensystem, men man kan nog se 3 som betydande, I väster Helgeån som når upp i de sydvästra delarna,  mer i öster Ronnebyån och däremellan den klart största Mörrumsån som sträcker sig till centralbygden med sjöar, Inglingahögar senare domkyrkor och mer där till. Där bor för övrigt jag numera!. Så här står stenen där den ska om den står ut med ån. Vare sig man ror eller går är det klart att här kommer man om man ska in i centrala värend söderifrån Värend.  Det spänannde är att de senare spåren av försvarsanläggningar längs med ån ligger på öar eller holmar. Ett par av dem på platser som skulle kunna användas som vad, men flera på platser som varken fungerar som vad eller bro, däremot passar de flesta utmärkt som spärr för trafik på ån.

Även den sista stenen i pågränsen till Möre står väldigt logiskt placerad, inte så mycket att orda om kanske!

Summa summarum tycker jag inte att någon av de 4 stenar jag tagit upp entydigt visar på landsväg.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #177 skrivet: december 19, 2008, 15:26 »
När vi nu rör oss i dessa trakter ... området Finnveden anses ju av språkforskningen syfta på just den väg som gick genom dessa trakter, nämligen landsvägen mellan Danmark och Sverige. Efterledet var ursprungligen -eden (=vägen) och inte -veden. Vägen ifråga är sannolikt den som på medeltiden kallas Lagastigen och som följer Lagans dalgång. Eftersom redan Jordanes i sin Getica, nämner Finn(v)eden - Finnaithe - i sin uppräkning av folkstammarna i Skandinavien, får vi anta det åtminstone på 500-talet fanns landsvägar genom de nordiska länderna som var så betydelsefulla att de kunde ge namn åt en hel bygd och dess invånare.

eller så betyder det finn-heden där heden står för skog, beror på vem man frågar. Skog finns där ju också.  Förr kopplade man det till övriga stora skogsområden i södra Sverige, Holaveden, Tiveden och kanske även Risveden och då med ändelsen ved = skog och vad jag förstått besläktat både med wald och wood.    Skulle vilja lägga till en egen tankesnurr bara för skojs skull, jag är ju ingen språkvetare alls men jag tar mig friheten...  Jag delar och så upp det i Finn och ed, precis som ovan nämnts , men istället för ed = väg sätter jag ed = dragställe och skulle alltså syfta på Nissans och Lagans svårare passager.  Vill gärna höra språkhistoriernas syn på detta!

Klart är väl iallafall att vi inte på något sätt kan se Finnvägen=Finnveden som annat än en kvalificerad spekulation.     

" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #178 skrivet: december 19, 2008, 15:34 »
Jag igen.. verkar ha blivit smittad av textuell inkonsekvesns jag också!

En del ave en mening föll liksom bort i mitt långa inlägg om Finnveden och Njudung
Meningen i sin helhet ska vara så här

"Om vi förmodar en viss kontinuitet in i medeltiden så verkar det vara efter Lagan och Nissan och vid Bolmen som det i tidig medeltid anläggs en mängd borgar och fästen.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Claes

  • Stammis
  • Antal inlägg: 243
  • Döda fiskar flyter medströms
    • http://www.theliander.se
SV: Förmedeltida vägar!
« Svar #179 skrivet: december 19, 2008, 17:18 »
Nu ska jag vara lite tråkig igen. De gränsstenar som omtalas ovan i olika inlägg kommer från det så kallade gränsläggningstraktatet mellan Sverige och Danmark som ska ha varit skrivet på 1050-talet. Peter Sawyer har mycket övertygande visat att dokumentet inte alls är så gammalt utan är en klassisk förfalskning även om den som sådan har hög ålder (sent 1200-tal). Sawyers artikel kom 1991 och att det förhåller sig så med gränsläggningstraktatet är allmänt accepterat av forskningen. Ett litet tips bara.

C
http://kullenmannen.wordpress.com/

Döda fiskar flyter medströms!