Osby Tommarp har vi haft på tapeten förut har jag för mig. Eftersom arkeologi och skriftliga källor som beskriver transporten av detta järn saknas så blir det hela ju ett fråga om en resonerande undersökning.
Låt oss anta att vi ska frakt 1 ton malm från Osby till Tommarp.
Om vi ska klövja detta på hästar så behöver vi då ca 10 hästar bara för järnet. Dom tar sig fram med en hastighet om ca 2 mil per dag, i bästa fall kan de klara 3 mil. Det lär gå åt minst två man för att ta hand om denna karavan. Idag är vägsträckan 12 mil. Under tidig medeltid lär den ha varit minst 15. Vi kan alltså tala om en restid på ca en vecka.
Om vi ska köra det på vagn så går det åt 3 vagnar, 3 oxar och tre man som kör. Hastigheten är då ca 1 mil per dag, under förutsättning att det finns ordentliga vägar. Restid är då ca 2 veckor
Om vi använder båt, 2 st med dubbla årpar, så går det år 4 man. Hastigheten är ca 5 mil om dagen. Sträckan är ca 12 mil, så man är framme i Simrishamn på allra högst 3 dagar. Därifrån är det en mil till Tommarp, på vagn eller häst. Alltså max en dag till. 4 totalt. Möjligen har man kunnat använda sig av den nu helt igenvuxna Tommarpån och spara ytterligare tid och ansträngning.
Det hela blir högst hypotetiskt, men hur skulle du väga dessa kostnader emot varandra? Räkna med uppskattade kostnader för arbete, hästar, båtar, vägarbeten, bete och allt vad du kan tänka dig. Fundera också på möjligheten att dela upp transportflödet i olika delar, utförda av olika aktörer, där järnet ev. byter ägare på annan plats än Osby eller Tommarp.