Att avsnittet om vägar haft samma ordalydelse sen vikigatid vet för det första varken du eller jag något om.
För det första så VET varken du eller jag något som hälst om tiden i fråga. Dom ända spår vi har till granskning av medeltiden är dom fynd og texter vi kan spekulera över - och sen försöka resonera om. På så sätt kan man hitta
insikt och bilda sej en mer eller mindre väl begrundad
uppfatning.
Sen kan du ju
tro att du vet - utan att ens förstå vad du inte vet. Dessutom kan du tro att du
inte vet - eftersom du inte kan (eller vill) förstå vad du redan vet.
---
Baserad dom geologiska, arkeologiska och genetiska kunnskaper som undertiden har framkommit kan vi ju avklara en hel del premisser för dessa resonement. Dessa moderna kunnskaper kan emellerstid inte ge oss närmare insikt om specifika detaljer och meningar - som i sagornas allegorier eller 'ordalyden' i en för-historisk lagbalk.
Den 'ordalyd' jag återgett tilhör den
äldsta kända lagtexten. Enligt
expertisen härstammar den från 900-talets början. Det kan du ju betveka, men då får du hitta klara fakta (från tiden i fråga) som kan
förklara din tvekan.
Annars kan du givetvis fortsätta spekulera om specifika detaljer - utan att producera annat än pseudo-argument.
Att allmänna vägar skulle gå från härad till härad har du knappast något som styrkt heller. Om du har det så shoot.
Kolla lagtäxten en gång till.
Den beskriver TRE kategorier vägar: 1. Driftsväg, 2. Säterväg 3. Almänväg.
1. Första kategorien hör till gårdarna - och deras drift.
2. Andra kategorin går från gårdarna (främst i låglandet) till deras betesmarker i fjällen. För att komma från bygden till "fjellheimen" - där deras sätrar och sommarbeten fortfarande ligger - fick varje gårds "säterväg" i almenhet krossa stora delar av det härad dom tillhörde. Under tiden fick man även bygga broar eller flottor för att korsa åar och älvar.
Förövrigt markerade sätermarkerna i fjällen gärna gränsområden mot grann-häraden.
3. Tredje kategorin har - enligt lagtexten - den högre prioritet och berörs alltså av kungens/lagens regim - där varje berörd bonde/gård får plikt att ta hand om "almänvägen".
Din hypotes om rotar är knappast så stark att den kn användas som styrkande argument.
Rotlar/rodar fanns tydligen - enligt namnforskningen - under "för-kristen tid".
Under och efter medelåldern hade rotegårdarna olika plikter - främst att ta hand om vägar, broar och vägskäl.
Här behövs ingen större hypotes, med mindre man vill gå närmare in på samhällsorganisationerna under YJ - och deras omvandling/omskrivning under högmedeltiden.
(I så fall får man diskutera rodar/rotar/rotlar ihop med ledungslag, skeppalag och hundare, vilka har militär karaktär. Dom lär alla ha sitt ursprung från lokala och reginala centralorter - markerade genom hov och vien, socken och häraden - administerade genom häradshövdingar/jarlar och landshövdingar/lendermenn/hersar/hertigar.)
Hursomhälst är lagtäxten från Gulatinget tydlig. Här fans tydligen - som senast under 1000-talet - ett vegnät som var viktigt nog att regljera med kunglig lag.
Gulatinget sattes, som du kanskje vet, inom det
kungadöme som rådde över västkusten av Norge redan på 800-talet.