Sven,
Helt underbart, även om den kanske inte är från före medeltiden, men den är tidig. Vem är författaren?
Vilken ambitionsnivå de tycks ha haft, att mäta avstånd mellan gästgivargårdar på alnen när i vissa fall.
Hjälper ju inte när man ändå inte kan summera rätt. Det är knepigt med att summera 1/8-delar och alnar.
Är själv lycklig ägare av Hagströms vägvisare från 1807, så den är ju nästan 100 år äldre. Den är på hela 498 sidor inklusive 42 sidors utdrag ur Gästgivareförordningen från 1734 (den första kom väl 1649) + 55 sidor ortsnamnregister.
Det måste ha varit ett helt livsverk! ändrades ett avstånd i början fick man ändra på alla tabeller som kom sedan och byggde på de första. Hagström beskriver inte bara avstånden utan vilka herrgårdar och slott man passerar på vägen och vilken sida av vägen de ligger på, så det kan vara ett gott komplement till kartor, eftersom de hade stor missvisning.
Bara på kul gjorde jag en jämförelse mellan avståndsuppgifterna i din vägvisare, Carl Linnés uppgifter från sin Öländska och Gotländska resa 1741 och Hagströms vägvisare för sträckan Stockholm-Linköping. Vet inte om det gav något annat än att se hur mycket stavningen ändrades och hur liten förändring det var bland gästgivargårdarna. Det är ju ändå nästan 100 år emellan. Försöker stoppa in den som bilaga.
Du gav mig också inspiration att köpa Buirmans Vägvisare från 1776 i faksimilupplaga, så att jag kan ha den i bilen med min Caltex bilkarta från 1956. Där hittade jag också en liten vägvisarguide. Försöker lägga in en länk här för den som vill läsa mer om vägvisare:
http://www.christensensantikvariat.se/page_temp.php?sok=nej&articleID=bb1Dessutom gav du mig inspiration att leta upp Jäders Gästgiveri (som väntat stängt sedan ca 100 år), Wreta Gästgiveri (som oväntat hade stängt för storstädning) och så hittade jag Kumla i Gistad (kollade inte öppettiderna).
Tack för inspirationen!
PS
Bilagan kom visst med två gånger. Lyckas inte få bort den.
DS