Yngwe,
Ja, det är ju faktiskt precis lika intressant att få bekräftat att det INTE fanns ett allmänt landsvägsnät, som att det fanns ett sådant.
Men bara för att det inte fanns, eller hittades just där Ansgar tog sig fram, bevisar det ju inte att det inte kan ha funnits någon annan stans. Problemet i det här fallet är ju den knapphändiga beskrivningen.Vi vet ju inte var Ansgar färdades.
Jag är inne på tanken att vi i stället konkret skall söka där det borde ha funnits en väg om det nu fanns sådana.
Om man vet vad man söker och var det borde finnas, så måste det vara lättare att komma till resultat än om man inte har gjort det klart för sig innan man börjar söka.
Det som lett mig till detta forum är min undran om Göta Landsväg från Svartlösa tingsplats och dess förlängning söderut till Markaryd inte redan fanns före medeltiden. Dessutom förstår jag inte varför vägen skulle sluta i Markaryd (röjd mark?) alldeles oavsett om Skåne tillhörde Danmark eller hade en mer självständig ställning. ( I kommentarerna som ingår i Boken om Ansgar står det att Skåne ömsom tillhörde Sverige, ömsom Danmark och ibland hade en självständig ställning.).
Om det hittills äldsta fyndet av hjul i Sverige är 4.500 år verkar det för mig märkligt om vi bara har haft ett vägsystem som knyter ihop landskapen i 1.000 år. Kort är min hypotes, att utvecklingen från gång- och ridstigar till vägar där man kunde färdas med en vagn efter ett dragdjur, för färd mellan landskap och genom ett landskap för att komma till nästa, skedde före 1000-talet.
Den idé jag har är att försöka testa hypotesen om att det fanns en väg, säg mellan Tälje (pga närheten till Birka) till Markaryd redan under vikingatiden och om inte den fortsatte ned genom Skåne till Öresund redan då.
Var skulle man då leta efter "bevis" för att denna väg fanns?
Jo, där det är så långt som möjligt från befolkningscentra, där det är så otillgängligt som möjligt och där det är lägst sannolikhet för att vägen har ändrat sträckning förr i tiden.
Min tro är att det är vid landskapsgränserna. Skall vägen ändra sträckning just vid lanskapsgränsen, måste man ju komma överens i båda landskapen om detta och här kan man inte förvänta sig att ett eventuellt vägnät används till annat än att förflytta sig mellan landskap. Det utesluter syftet av att vägen byggts för lokala behov.
Vi skulle då leta efter detta gamla vägsystem på platser som Kolmården och Hålaveden t.ex.
Jag har själv en hel del idéer om hur man just i Kolmården skulle kunna testa hypoteser om både att det fanns en väg som ledde genom den före medeltiden och att det inte fanns någon sådan väg.
Vad tycks om det upplägget?
Är det tummen upp, så tycker jag att vi först borde ha en liten metoddiskussion och sedan starta en ny tråd för detta forskningsprojekt.
Vad tycker ni?