OK, förstår hur du menar med fägata.
Med "utmark" talade jag lite i ett Mälardalskt perspektiv, en del hålvägssystem här uppe går i skogsmark (=utmark, det som inte är odlad mark eller äng). Kan dock inte säga att gjort någon större genomgång, så det är bara subjektiva intryck. Mälardalen var ju förstås under yngre järnålder och framåt relativt tätbefolkat, det var tätt mellan kulturbygderna, och de vägsystem som gick genom skogspartier förband väl de befolkade sprickdalarna i landskapet med varandra. För ett mer glesbefolkat landskap som Småland kan det förstås ha sett annorlunda ut, i stora skogsområden i det inre av landskapet bör man förstås inte förvänta sig så många hålvägar. Även om människor färdades och vistades där var det kanske långt mellan trampandet på stigarna.
När man drar slutsatser från Fornsök måste man kanske vara försiktig - skogsmarker är ju generellt sett sämre inventerade än kulturbygder, även om det på senare år gjorts insatser för att råda bot på det. Och hålvägar är kanske inte det första man inriktade sig på vid de tidigare inventeringarna i skogarna. Skogar är ju också fulla av diken och svackor så det kan vara svårt att så där direkt se ett hålvägssystem i den miljön. På motsvarande sätt blir kanske gravfält överrepresenterade i Fornsök som hålvägsmiljöer?
Vad beträffar hålvägarna så skulle jag ändå vilja rikta uppmärksamheten bort från kossan till ett annat stort däggdjur - hästen. Som bekant sliter detta djur betydligt mer på underlaget än kossor. Och färdas snällt längs samma stigar som människan vill - i ledband eller med ryttare.
/Mats
(också ringa amatör)