Och jag som trodde en mil var 10000 m och att tråden handlade om förmedeltida vägar, alltså inkluderat den tid då fornborgar byggdes och användes... Sorry!

Men jag håller som sagt i stort med dig Thomas i hur vägarna uppstår, men jag har efter vad som framkommit fått lite annan infallsvinkel på
varför dom uppstått. Jag drar paralleller till moderna transporter, vilket är mitt yrke. Jag måste ta hänsyn till ren framkomlighet avseende höjd längd bredd och vikt, det kan alla förstå! Men detta är inte det enda som styr valet av transportsätt. Jag måste också ta hänsyn till byrokrati, religion ( i form av helgdagar),politik, ofred, korruption, väder, konkurrens och en hel del till.
Jag måste väga mina och andras erfarenheter för att se vilket sätt som är bäst, båt, bil, tåg eller kanske rent av flyg. Eller om jag t.o.m. ska låta bli... Det är lätt att tänka fel.
Det här kan jag rakt av översätta till ett historiskt perspektiv. Jag väger för och nackdelar med olika kända lösningar mot varandra.
Om risken är befintlig att jag förlorar mitt båtlass till oväder eller sjörövare och om konsekvenserna om jag gör det är förödande för mig och min familj och om det finns ett alternativ så kommer jag att undersöka alternativet närmare. Om alternativet kräver större arbetsinsats än jag själv kan åstadkomma kommer jag att undersöka om mina medmännsikor har samma problem och diskutera det med dom. Om de har samma problem, och vi är tillräckligt många för att genomföra uppgiften till ett pris vi finner acceptabelt kommer vi troligen att försöka åstadkomma ett bättre alternativ. Alltså kan en lösning vara att bygga en väg för att på ett säkert sätt transportera gods och människor. Även om det blir fler och mindre lass och priset något högre så minskar risken för katastrof.
Danska kusten är exponerad för väder och framförallt för illasinnat folk.
Danmark har ett relativt gynnsamt landskap för vägbyggnad, små höjdskillnader och inte alltför mycket sten och sankmark.
Danmark är relativt tätt befolkat och har alltså mycket arbetskraft per km
2Dessa faktorer samspelar. Ett gynsammt landskap med hög befolkning skapar rikedom som lockar tjuvar som vid en öppen kust har stora möjlighheter att verka. Här skapas alltså starka motiv för väg som kan gå på kontrollerat och relativt säkert område. Detta skulle kunna motivera danska vägar i ett tidigt skede.
Om vi jämför med Bohuslän igen, här finns det yttre hotet, här finns relativt mycket folk ( tack vare hav fyllt med fisk ) men här är landskapet betydligt besvärligare att dels bygga väg i, och dels att transportera på väg i. Här bygger man inte väg trots risken med sjötransport, det är helt enkelt för arbetsamt. Om vi jämför med det inre av Götaland är inte hotet för överfall från sjön lika överhängande, och då vi lämnar de stora sjöarna är det minimalt. Så även om här finns befolkning nog att klara av vägbygget så är man inte lika starkt motiverade. I det inre av Småland finns varken tillräckligt stort hot eller stor befolkning för att ens tänka på att dra en väg genom steneländet. Här drar och tågar man förnöjt sina båtar för att sen bekvämt kunna ro på sjöar och åar.
Valet av transportsätt handlar alltså inte bara om varor hästar och vagnar och båtar, det handlar också om realpolitik!