Författare Ämne: Novisens frågor om utgrävningar  (läst 11611 gånger)

Utloggad Morran

  • Medlem
  • Antal inlägg: 79
Novisens frågor om utgrävningar
« skrivet: november 26, 2008, 20:17 »
Det är några saker jag funderat över när det gäller arkeologiska utgrävningar och hanteringen av ev. fynd.

- Om man är intresserad av arkeologi, är det inte lätt hänt att man kanske plockar med sig något litet fynd hem som man funnit under en utgrävning? Om ni är riktigt ärliga.. ;)

- Såg på teve att de klistrade ihop skärvor från sönderslagna krukor från medeltiden, och rekonstruerade dem. Är inte det lite fusk att använda lim, eller är kallas allt sådant för restaurering eller motsvarande.

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Novisens frågor om utgrävningar
« Svar #1 skrivet: november 27, 2008, 07:35 »
- Om man är intresserad av arkeologi, är det inte lätt hänt att man kanske plockar med sig något litet fynd hem som man funnit under en utgrävning? Om ni är riktigt ärliga.. ;)

De arkeologer jag känner plockar aldrig kontextuellt knutna fynd från en grävning. Dvs de fynd som hittas i stolphål, härdar, gravar etc följer med grävningen. Det finns de som tar lite grejer ur dumphögarna med bortschaktad jord, men då rör det sig om obetydliga massmaterial. Skulle man ramla på något fint i dumpmassorna så brukar man lämna det till grävningen.

Under mina första grävningar plockade jag också fynd i dumpmassorna. Men efter ett tag förstod jag inte varför jobbet skulle in i mitt hem. Näe, meningsbärande fynd gör sig bäst utställda eller väl ordnade i magasin.

- Såg på teve att de klistrade ihop skärvor från sönderslagna krukor från medeltiden, och rekonstruerade dem. Är inte det lite fusk att använda lim, eller är kallas allt sådant för restaurering eller motsvarande.

Oftast använder man Karlssons klister. Man gör det (ofta) för att få bättre koll på hur kärlet såg ut och därigenom bättre kunna bedömma vad det använts till. Ibland görs det för att kärlen skall ställas ut och på det viset blir mer tillgängliga. Ibland görs det bara för att det skall göras, men det kan ju vara ett rätt stort resursslöseri med dyrbar arbetstid.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Eva

  • Gäst
SV: Novisens frågor om utgrävningar
« Svar #2 skrivet: november 27, 2008, 14:38 »
Ett föremåls historia tar inte slut i och med att man gräver upp det ur jorden. Även dess fortsatta liv är en historia. En historia som ibland kan utspelas hemma i vardagsrummen. Om en kollega då får syn på det, så blir det en intressant och utvidgad fyndkontext.
Detta kallas post-processuell arkeologi.

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Novisens frågor om utgrävningar
« Svar #3 skrivet: november 27, 2008, 19:03 »
Karlssons klister?

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Novisens frågor om utgrävningar
« Svar #4 skrivet: november 27, 2008, 19:10 »
Karlssons klister?

Accept no substitutes!

/Micke

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Novisens frågor om utgrävningar
« Svar #5 skrivet: november 29, 2008, 03:03 »
Paraloid B72 används ofta inom konservering, detta för att det är enkelt för att ta bort och är betydligt bräckligare än keramiken vilket gör att limfogen går sönder istället för viktiga skärvor om de utsätts för påfrestningar. Karlssons klister används också om man inte kan få tag på något annat.

skriver gärna mer när jag är nykter och om det vills..

Eva

  • Gäst
SV: Novisens frågor om utgrävningar
« Svar #6 skrivet: november 29, 2008, 21:48 »
... :)

Frkn Morra: Om du vill få lite hands-on-känsla betr fynd, så kan du krafsa lite i den jord som skyfflas upp längs vägarna när man gräver för bredband, innan de välter ner den igen. En arbetskamrat visade mig en massa keramikskärvor han hittat på så sätt. Och de är helt OK att behålla.

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Novisens frågor om utgrävningar
« Svar #7 skrivet: november 30, 2008, 11:52 »
Och de är helt OK att behålla.
Man ska inte alls gå ut och plocka keramik, har man keramik som man vet var den kommer i från och kan peka ut platsen gör man bäst att ta den till sitt länsmuseum. Dessutom skall länsstyrelsen kontaktas så att de får reda på att arbetsföretaget i fråga skadat fast fornlämning. Det kan mycket väl bli fråga om efterunderökning och då skall inte privatpersoner var där och norpa keramik!

Om man vill känna på fynd går det bra att kontakta arkeologerna på sitt länsmuseum, jag brukar vanligen ha massa fyndbackar på mitt rum som är under registrering. Jag tror att de flest arkeologer på ett länsmuseum kan ta en kvarts paus i arbetet och visa sådant material för den som är intresserad (i mån av tid naturligvis).

/Micke 

Eva

  • Gäst
SV: Novisens frågor om utgrävningar
« Svar #8 skrivet: november 30, 2008, 16:09 »
Nej du har fel. Det är ingen som är okunnig om att det ligger keramik där. Det ger helt enkelt inte mer information att undersöka det, det är inga okända sträckor i städer o förorter det handlar om. Att jämföra med dumphögar ungefär.

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Novisens frågor om utgrävningar
« Svar #9 skrivet: november 30, 2008, 16:18 »
Nej du har fel. Det är ingen som är okunnig om att det ligger keramik där. Det ger helt enkelt inte mer information att undersöka det, det är inga okända sträckor i städer o förorter det handlar om. Att jämföra med dumphögar ungefär.

Det är helt enkelt så att enskilda individer inte ska göra bedömningar av vilken information som finns kvar i fasta fornlämningar, och inte heller vara där och krafsa. I 99 fall av hundra är det dessutom ett lagbrott att göra det.

Det går inte heller att säga att keramik finns i någon intressant kontext hemma i någons vardagsrum, för det gör den inte. Den finns i en intressant kontext i fornlämningen. Jag har också tagit någon keramikskärva ur en dumphög när jag var "färsk", det är dock inget jag skulle göra idag eftersom det bara spär på en uppfattning om fornlämningar som innebär att det skulle vara något som privatpersoner ska samla på. Och det är det inte.

/Micke

Utloggad Morran

  • Medlem
  • Antal inlägg: 79
SV: Novisens frågor om utgrävningar
« Svar #10 skrivet: november 30, 2008, 16:44 »
Men om Riksantikvarieämbetet har varit och undersökt en plats inför en infrastrukturell satsning från staten, får man väl betrakta området som redan professionellt utforskat. Eller?

För inte så länge sedan såg jag ett program med en samtidsarkeolog som visade hur privatpersoner kunde komma i kontakt med historien genom att gå och traska vid Karlberg i Stockholm. Där hade det legat en porslinsfabrik.

Allt kan man väl inte åka till museum med, utan finns det inte ett slags värde i att människor tycker det är intressant att finna äldre saker i naturen. Är det något väldigt spektakulärt, får man väl utgå från att människor har sansen i behåll och kontaktar någon som kan ngt om saken.

Jag har en pytteliten stenbit jag hittade vid Cheopspyramiden i Giza, kanske har någon arbetare filat föttena med den för 4,500 år sedan. Är det OK att köpa en bit av fd. Berlinmuren? Var går gränsen?

Eva

  • Gäst
SV: Novisens frågor om utgrävningar
« Svar #11 skrivet: november 30, 2008, 16:54 »
Det är helt enkelt så att enskilda individer inte ska göra bedömningar av vilken information som finns kvar i fasta fornlämningar, och inte heller vara där och krafsa. I 99 fall av hundra är det dessutom ett lagbrott att göra det.
Schaktmassor från husbyggen, vägbyggen, ledningsarbeten, är inte fasta fornlämningar.

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Novisens frågor om utgrävningar
« Svar #12 skrivet: november 30, 2008, 19:05 »
Schaktmassor från husbyggen, vägbyggen, ledningsarbeten, är inte fasta fornlämningar.

Det händer att någon arkeologisk institution gör en utredning, arbetsföretaget läggs på is  och något [år, månad] senare åker någon förbi och ser att [ledningen, vägen, what ever] ändå har dragits fram och arkeologer får åka dit och efterundersöka. På vilket sätt hjälper det att privatpersoner varit där och länsat schaktmassorna? Är det dessutom ett tunt ledningsschakt som dragits fram är det inte säkert att fornlämningen blivit så mycket skadad, men all potential för att få reda på något om fornlämningen utifrån den aktuella skadan försvinner om keramiken blivit bortplockad.

Jag har själv legat och rensat schakt genom en gropkeramisk boplats och därifrån plockat in en back med keramik som givit oss möjlighet att tidsfästa boplatsen, göra antaganden om att flera faser kan ha funnits på platsen osv. Hade någon varit där och rensat schaktet före mig hade all kunskapspotential försvunnit. Att hävda att den platsen inte skall räknas som fast fornlämning är bara löjligt.

Jag vet inte vad din motivation till att uppmuntra folk till att förstöra chanserna för alla andra att få någon glädje och kunskap av fornlämningar är, men jag föreslår att den som vill titta på fynd uppsöker ett museum i stället för att gå ut och plocka på sig föremål som kan ge värdefull kunskap om fornlämningar.

/Micke

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Novisens frågor om utgrävningar
« Svar #13 skrivet: november 30, 2008, 19:12 »
Allt kan man väl inte åka till museum med, utan finns det inte ett slags värde i att människor tycker det är intressant att finna äldre saker i naturen. Är det något väldigt spektakulärt, får man väl utgå från att människor har sansen i behåll och kontaktar någon som kan ngt om saken.

Jag har en pytteliten stenbit jag hittade vid Cheopspyramiden i Giza, kanske har någon arbetare filat föttena med den för 4,500 år sedan. Är det OK att köpa en bit av fd. Berlinmuren? Var går gränsen?

Jag tycker att det är bättre att Berlinmuren finns kvar i Berlin så att alla kan få se den. Jag tycker inte att man skall plocka ned den bit för bit för att sälja till turister.

Sedan ska man naturligtvis inte lämna allt man hittar till ett museum, men handlar det om arkeologiskt intressanta saker bör man helst inte ta upp det över huvud taget.

/Micke

Eva

  • Gäst
SV: Novisens frågor om utgrävningar
« Svar #14 skrivet: november 30, 2008, 19:19 »
<...> Jag vet inte vad din motivation till att uppmuntra folk till att förstöra chanserna för alla andra att få någon glädje och kunskap av fornlämningar är <...>
Det jag säger är rena självklarheter.

"Peace out".

Utloggad Morran

  • Medlem
  • Antal inlägg: 79
SV: Novisens frågor om utgrävningar
« Svar #15 skrivet: november 30, 2008, 19:50 »
Är det ett stort problem att folk traskar omkring där ledningar är lagda för att leta fornlämningar? Har mycket svårt att föreställa mig det.  ???

När det gäller Berlinmuren står den för så mycket negativt för de som bodde i forna Östberlin, t.ex. förtryck, att det i princip vore en politisk och praktisk omöjlighet att se till att den stod kvar, som en fornlämning för kommande generationer, när gamla östblocket började rasa.

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Novisens frågor om utgrävningar
« Svar #16 skrivet: november 30, 2008, 20:33 »
Är det ett stort problem att folk traskar omkring där ledningar är lagda för att leta fornlämningar? Har mycket svårt att föreställa mig det.  ???

Nej, det som är problemet i är att det dras ledningar över fasta fornlämningar, ibland utan att berörda myndigheter fattat beslut om att så skall ske. Skulle den olyckan vara framme skall ingen vara där och t.ex. plocka keramik på det sätt som föreslogs längre upp i tråden.

/Micke

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Novisens frågor om utgrävningar
« Svar #17 skrivet: december 01, 2008, 14:50 »
Det størsta problemet ær att folk i allmænhet inte kan bedøma vad som ær intressant før kontexten eller før framtida forskning. Æven de flesta fackfolk har svårt før det.

Att man har satt en gräns runt guld, silver, koppar och brons ær bl.a. før att de har ett materiellt värde och man inte vill skapa en marknad.

Eva: "Till fast fornlämning hör så stort område på marken som tarvas för att bevara fornlämningen och bereda med hänsyn till dess art och betydelse nödigt utrymme däromkring." (§3 Lag (1942:350)
En schaktmassa kan alltså tillhøra en fast fornlæmning, speciellt om føretaget grævt utan tillstånd eller førundersøkning.