Författare Ämne: Asktuff, flinta och andra bergarter vid siljansringen.  (läst 4284 gånger)

Utloggad largo

  • Stammis
  • Antal inlägg: 101
Asktuff, flinta och andra bergarter vid siljansringen.
« skrivet: november 25, 2008, 13:04 »
Någon som känner till om de "flintliknande" bergarter som finns runt meteorkratern Siljan (siljansringen) återfinns i stenåldersfynd på andra platser än i direkt anslutning till Siljansområdet?
I kalkbrotten runt Siljan, kan bland annat påträffas asktuff av en typ som jag själv skulle ha stora svårigheter att skilja från flinta, om jag snubblade över en liten skrapa eller pilspets.
Porfyr av Älvdalstyp verkar ju dyka upp också utanför det direkta närområdet, men hur är det med andra användbara bergarter?

Utloggad hariwulf

  • Medlem
  • Antal inlägg: 23
SV: Asktuff, flinta och andra bergarter vid siljansringen.
« Svar #1 skrivet: november 26, 2008, 07:52 »
lite förenklat kan man säga att asktuff och jaspis förekommer i angränsande län, det finns några arkeologer som intresserat sig för detta. Senast i raden är Michel Guinard vid SAU i Uppsala som skrivit om just det du frågar nämligen spridningen av asktuff och jaspis, se bl a

Guinard, M. & Vogel, P. (red), 2006. Stormossen, Ett senmesolitiskt bostadskomplex i den yttre uppländska skärgården. s 217-222

Guinard, M. & Groop, N. Handtagskärnor och tvärpilar, En diskussion om stenteknologi och sociala processer under senmesolitikum och början av neolitikum. I arkeologi e4 Uppland – studier • volym 1, s 207-225

Utloggad largo

  • Stammis
  • Antal inlägg: 101
SV: Asktuff, flinta och andra bergarter vid siljansringen.
« Svar #2 skrivet: november 26, 2008, 08:28 »
Stort tack, jag skall söka rätt på dessa publikationer.
Frågan föranledd av diskussioner "kring ett kaffebord" rörande invånarna vid Siljans eventuella kontakter med östliga kustlandskap, och eventuellt varuutbyte, eller om Siljansområdet i huvudsak haft sina kontaktvägar mot väster och nordväst.
Förekomsten av bergarter från siljansringen skulle kunna utgöra en indikator på riktningen.

Utloggad hariwulf

  • Medlem
  • Antal inlägg: 23
SV: Asktuff, flinta och andra bergarter vid siljansringen.
« Svar #3 skrivet: november 26, 2008, 08:31 »
den ena har jag nog som pdf, ska söka igenom min e-postkatalog.