Författare Ämne: Kunde stenmannen spela hockey,fotboll  (läst 8179 gånger)

Utloggad Joakim

  • Medlem
  • Antal inlägg: 85
Kunde stenmannen spela hockey,fotboll
« skrivet: maj 16, 2005, 08:28 »
Är det någon som har enteori om vilken fritidsaktivitet som utövades under stenåldern. Man kan ju inte ha jagat djur, samlat mat dag ut och dag in. Visst man byggde hus, tillverkade redskap, men vad mer. Dagen är ju minst 20 timmar lång + 4 tim sömn.

Spelade man fotboll, hockey, tennis eller hade man inte kommit så långt att man hade sport/spel :?:

I "amerika" spelade ju indianerna fotboll, tennis. Vi i norden var väl inte sämmre. 8)
E

Utloggad Varga

  • Administratör
  • Medlem
  • Antal inlägg: 85
    • Bloggen om Aiax och Wicca
Kunde stenmannen spela hockey,fotboll
« Svar #1 skrivet: maj 16, 2005, 20:49 »
Det fanns väl säkert en hel mängd olika spel och lekar. Vad de gick ut på är väl svårare att säga, finns ju direkt inga nedteckningar av regler bevarade ;)
När allt är sagt och gjort, är mera sagt än gjort
- Amerikanskt ordspråk

Utloggad Olle GBG

  • Medlem
  • Antal inlägg: 35
Kunde stenmannen spela hockey,fotboll
« Svar #2 skrivet: juni 07, 2005, 21:12 »
Ja,dom små ägnade sej säkert åt småstenskastning(typ kula) eller kanske med runda fina nötter,lekte kurragömma å andra lärande lekar.Dom vuxna ägnade sig säkert åt olika kastlekar,sten,spjut ,längst,närmast odyl.Eftersom dom helt klart var väldigt duktiga hantverkare kan ja även tänka mig lekar i snyggaste typ hårkammen,smycket,verktyget eller nåt liknande. Tror att listan kan göras hur lång som helst eftersom vi själva håller på med precis allting.

Utloggad Fred

  • Novis
  • Antal inlägg: 2
SV: Kunde stenmannen spela hockey,fotboll
« Svar #3 skrivet: november 18, 2008, 10:56 »
När jag läste detta gamla inlägg mindes jag md ett stoooooooooooooort smil en föreläsning av Erik Nylen där han berättade om att båtyxorna från stridsyxekulturen egentligen var redskap för att kunna spela hästpolo !  ;D

Eva

  • Gäst
SV: Kunde stenmannen spela hockey,fotboll
« Svar #4 skrivet: november 18, 2008, 12:18 »
Tror att de softade mest. Och rökte på. 

"Stenåldern" är ett för obestämt begrepp för frågan. Civilisationerna som uppkom under neolitikum hade säkert både privata och offentliga förströelser, om inte annat så olika former av tortyr och avrättningar. Fanns f ö kvar långt in i vårt moderna tid, ja finns väl fortfarande förresten. Verkar vara något som gör människan till människa?

Jag kan inte ange källan för jag kommer inte ihåg var jag läst det, troligen nån gammal dammig anglosaxisk antropolog, men en karakteristik av "primitiva" människor var (ungefär):
"Det enda som roar dem, som får dem att skratta, är när någon tillfogas fysisk smärta"


Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Kunde stenmannen spela hockey,fotboll
« Svar #5 skrivet: november 18, 2008, 14:09 »
Har för mej  att det fanns ett tidsfördriv som hette "knatleikr"   spel med boll och klubba, spelades  både på gräs och is.  Undrar om det var föregångare till bandy  eller brännboll/baseboll.  Även dödsfall skall ha förekommit.  Detta under vikingatiden.  Jag tror att det finns ett universellt behov hos människor till musik, konst, lek  och fest.  I alla tider.  "Röka på" är nog en modern företeelse, eller finns det bevis??

Eva

  • Gäst
SV: Kunde stenmannen spela hockey,fotboll
« Svar #6 skrivet: november 18, 2008, 14:39 »
"Röka på" är nog en modern företeelse, eller finns det bevis??
Och jag är övertygad om att människan alltid använt medvetendeförändrande substanser om hon kommit åt.

Resonemang: eld + samla växter => futta på

Utloggad Medea

  • Medlem
  • Antal inlägg: 99
  • Va?
SV: Kunde stenmannen spela hockey,fotboll
« Svar #7 skrivet: november 18, 2008, 21:25 »
Alla vet ju att stridsyxekulturen hade fullt sjå med att kväsa gropkeramikerna, ingen tid för fritidsaktiviteter här inte...

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Kunde stenmannen spela hockey,fotboll
« Svar #8 skrivet: november 19, 2008, 00:02 »
OK  Tror att Gordon Bibby påstod att ölet kom hit för 4000 år sedan, och flugsvamp kan ha använts, tror även man använde olika "the-sorter".    Men finns det några belägg för att man rökte på?

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Kunde stenmannen spela hockey,fotboll
« Svar #9 skrivet: november 19, 2008, 00:42 »
Stenåldern är väl inte slut än – och den som hittat på detta måste väl ha rökt på ganska bra…

http://img92.imageshack.us/img92/7055/image01717pe4.jpg

Thomas
« Senast ändrad: november 19, 2008, 09:02 av Gorm »
Historia är färskvara.

Eva

  • Gäst
SV: Kunde stenmannen spela hockey,fotboll
« Svar #10 skrivet: november 19, 2008, 05:49 »
En annan grej jag tror de sysselsatte sig med var olika former av body modifications. Tror de satt i timmar och skar sig, färgade sig, pyntade sig. Egotrippade.

Men finns det några belägg för att man rökte på?

Menade inte bokstavligen hampväxten. Jag utgick från det faktum att människan alltid samlat växtdelar och provat sig fram, och att det i varje biotop (nästan) finns växter med medvetandeförändrande men inte dödliga egenskaper. I traditionella samhällen av idag (sydamerikanska indianer, vissa folkslag i Afrika) används ju såna droger (ex khat). Nåt annat belägg har jag inte, det är min egen förmodan.
För den intresserade kan jag rekommendera Matts Bergmarks fantastiska bok Lust och Lidande, som går igenom den svenska floran.

Stenåldern är väl inte slut än – och den som hittat på detta måste väl ha rökt på ganska bra…
<... bild>
Thomas


hee hee...

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Kunde stenmannen spela hockey,fotboll
« Svar #11 skrivet: november 19, 2008, 14:35 »
Tidningen "Gör så här i hemmet"  (dansk)  hade för ett 10-tal år sedan en serie om "väder-pinne"  exakt som denna sten.  Imponerad av att två så skilda kulturer kan komma så lika. (Ironi, men jag vet inte hur man markerar detta) :)   Kunde man i så fall kalla den danska tiden för "dansk pinnålder?"

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Kunde stenmannen spela hockey,fotboll
« Svar #12 skrivet: november 19, 2008, 19:55 »
Stick from Denmark?
(Säkert importerad från skogslandet Sverige…)

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Kunde stenmannen spela hockey,fotboll
« Svar #13 skrivet: november 20, 2008, 07:56 »
Men finns det några belägg för att man rökte på?

Har sett canabis sativa dyka upp i några olika pollendiagram, kanske inte så tidigt som stenålder men väl äldre järnålder. Men vilken typ av hampa som avses tror jag inte man kan bedömma utifrån en vanlig pollenanalys.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/