Författare Ämne: gammalt kapell (mausoleum) uppbrutet, kistor öppnade  (läst 24295 gånger)

Utloggad Claes

  • Stammis
  • Antal inlägg: 243
  • Döda fiskar flyter medströms
    • http://www.theliander.se
SV: gammalt kapell (mausoleum) uppbrutet, kistor öppnade
« Svar #20 skrivet: november 17, 2008, 22:03 »
Thomas: tack det var fina ord. Men jag håller inte med dig angående det här att man alltid måste återbegrava ben. Jag menar att det skall göras om det är viktigt för en större grupp människor. Då är kravet så att säga automatiskt legitimt oavsett vad forskarsamhället har för åsikt i fallet. Men benen har i sig inget värde eller kan tillskrivas något värde som subjekt. Vi kan inte ens av respekt för äldre tiders föreställningar återbegrava ben. Ibland kan "gravfrid" enligt vår definition har varit totalt irrelevant under äldre tider (se Evas exempel från Madagaskar, det finns fler och – i våra ögon – ännu mer bizzarra). Men poängen är att människan alltid och över tid och rum velat förhålla sig rituellt till de döda om så varit möjligt. Däremot – och här blir jag en relativist av Guds nåde – hur detta rituella förhållningssätt gestaltat sig, vad som varit rätt och fel, allom påbjudet eller strängt tabu har varierat över tid och rum.

Nu riskerar detta att bli ett sådant där essäliknande namedroppande och låååångt inlägg, som min gamle göteborgskollega Jasaw brukar skriva. Därför skulle jag lite förmätet vilja hänvisa till en diskussion i ämnet jag deltog i för några årsedan. Först skrev jag en tenta på en kurs i arkeologisk kulturmiljövård i ämnet. Av någon anledning fick jag inte vara med i den publikation som senare redigerades. Emellertid fick jag den publicerad i den norska tidskriften Primitive Tider. Artikeln, de efterföljande svaren och min slutkommentar hittar ni här:

http://www.theliander.se/pdf/primitive_tider.pdf


Claes
http://kullenmannen.wordpress.com/

Döda fiskar flyter medströms!

Eva

  • Gäst
SV: gammalt kapell (mausoleum) uppbrutet, kistor öppnade
« Svar #21 skrivet: november 18, 2008, 08:15 »
<...> Ibland kan "gravfrid" enligt vår definition har varit totalt irrelevant under äldre tider (se Evas exempel från Madagaskar, det finns fler och – i våra ögon – ännu mer bizzarra). <...>

Jag blir nyfiken på exempel. Någon som kan ge?

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: gammalt kapell (mausoleum) uppbrutet, kistor öppnade
« Svar #22 skrivet: november 18, 2008, 09:07 »
<...> Ibland kan "gravfrid" enligt vår definition har varit totalt irrelevant under äldre tider (se Evas exempel från Madagaskar, det finns fler och – i våra ögon – ännu mer bizzarra). <...>

Jag blir nyfiken på exempel. Någon som kan ge?

Läs Per Cornells artikel i  Fredrik Fahlander & Terje Oestigaard (red): Material Culture and other things. Post-disciplinary studies in 21 st century. ISBN 91-85245-12-7. GOTARC C No 61.

Har för mig att det hela var ungefär  så här: Genom att plocka fram en gammal kungamumie och tvinga sin mor att gifta sig med den så demonstrerar en person med ledarintressen sin legitimitet som arvinge..... Sydamerika, minns ej kontexten eller något mer noggrannt eftersom det var länge sedan jag läste artikeln.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: gammalt kapell (mausoleum) uppbrutet, kistor öppnade
« Svar #23 skrivet: november 18, 2008, 09:22 »
Visst finns det många avskyvärda exempel på hur man behandlat kvarlevor av människor här hemma i Sverige. Vi behöver inte gå så särskilt långt tillbaka i tiden. I Malmö låg hospitalet fram till 1930-talet mitt inne i staden. Hospitalet hade egen kyrkogård invid Djäknegatan och här begravdes de på hospitalet intagna avlidna "dårarna" fram till sekelskiftet 1900. När kvarteret exploaterades grävde man på 1930-talet helt sonika med maskin bort alla gravar och forslade jordmassorna ut till Sjölunda för utfyllnad i Öresund. Ett klart brott mot griftefriden men det var ju bara forna "dårar" det handlade om!

Malmös store man Frans Suell, död 1817, var en banbrytande man inom det skånska jordbrukets modernisering och aktiv i de s.k. storskiftena och enskiftena. När han dog begravdes han med ära i Tyska kyrkan mitt i Malmö centrum. När kyrkan på 1870-talet revs och ersattes av den nuvarande Carolikyrkan berättar ett ögonvittne att samtliga gravar bröts upp, skeletten togs ut och såldes till "benstampen". Här krossades de till benmjöl och såldes till bönderna som gödningsmedel. "Så skedde även med Frans Suells grav". Det var således ödets ironi som gjorde att denne aktade man, av kungen utnämnd till riddare och som infört helt ny jordbruksteknik, själv skulle sluta som gödningsmedel på en skånsk åker.

Jag skrev för några år sedan en liten tidningsartikel som kanske kan vara av intresse:
http://www.foteviken.se/malmo/skelett.htm
Denna totala brist på aktning av en människa efter döden finns således många exempel på även hemmavid och in i nyare tid. För mig är den avskyvärd och tillhör inte ett samhälle med respekt för den enskildes människovärde - även efter döden. 

Utloggad Jasaw

  • Stammis
  • Antal inlägg: 480
    • Archaeological Haecceities
SV: gammalt kapell (mausoleum) uppbrutet, kistor öppnade
« Svar #24 skrivet: november 18, 2008, 09:31 »
Det är ju trevligt att jag dras in i denna diskussion av en helt ovidkommande kommentar från en f.d. kollega. Theliander inser tydligen inte att han är en mästare på namedropping själv (och då talar vi om storheter som Bhaskar, Theliander, m.fl.).

Skulle vilja veta vad Theliander har för belägg för att ”spärren” är ”det som konstituerar människan, nämligen ett existentiellt medvetande om att det en dag är slut, ett medvetande som inget annat djur har.” Är det detta som gör oss till människa menar du (eller är det Bhaskar kanske)?

Det Leif talar om är troligen de ritualer som fanns på flera ställen i Anderna. I t.ex. Chanchan i norra Peru bodde kungamumien kvar i sina palats även efter sin död. Även i mayaområdet plockade man upp benen av förfäder vid vissa tider, t.ex. vid möten mellan kungar. Vissa vill t.o.m. hävda att de små krympta huvuden som vissa kungar bar i sina kläder var förfäder och åtminstone två av kungarna i Tikal saknar sina huvuden.
Blogg: Archaeological Haecceities
http://haecceities.wordpress.com

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: gammalt kapell (mausoleum) uppbrutet, kistor öppnade
« Svar #25 skrivet: november 18, 2008, 10:20 »
Intressant diskussion att följa. Men ursäkta, ni pratar nog om två olika slags gravfrid nu, eller snarare brist på gravfrid. Exemplen från Madagaskar och maya-området visar ju på att man införde benen i förnyade ritualer, och då kan man väl med Claes terminologi säga att benen har kvar en del av sitt (forna) subjekt. Svens exempel från Malmö är väl det extremt motsatta, där benen blivit 100% objekt, låt vara alltför snabbt och tvärtemot samhällets "allmänna" etik.

Men det måste väl finnas exempel på "icke-gravfrid" från forntiden, som helt enkelt består i att benen ett tag efter begravningen helt saknar laddning eller innebörd, och behandlas därefter?

/Mats

Utloggad Claes

  • Stammis
  • Antal inlägg: 243
  • Döda fiskar flyter medströms
    • http://www.theliander.se
SV: gammalt kapell (mausoleum) uppbrutet, kistor öppnade
« Svar #26 skrivet: november 18, 2008, 11:57 »
Det är ju trevligt att jag dras in i denna diskussion av en helt ovidkommande kommentar från en f.d. kollega. Theliander inser tydligen inte att han är en mästare på namedropping själv (och då talar vi om storheter som Bhaskar, Theliander, m.fl.).

Oj, oj, oj. Det var inte meningen att göra dig förbannad, du som brukar vara en så glad och trevlig prick. Vi har alla våra egenheter. Ingen är perfekt. Du skriver ofta långa inlägg fulla med referenser, eller hur? Det är väl bara till att kasta en blick i forumets arkiv. Du får väl ge igen med glimten i ögat istället, oss före detta kolleger emellan.  :lol: Har man en grundläggande respekt för varandra, bygd på att man suttit fem meter från varandra i flera år kan man göra så tycker jag.

Skulle vilja veta vad Theliander har för belägg för att ”spärren” är ”det som konstituerar människan, nämligen ett existentiellt medvetande om att det en dag är slut, ett medvetande som inget annat djur har.” Är det detta som gör oss till människa menar du (eller är det Bhaskar kanske)?

Var jag fått det ifrån? Dropp, dropp, dropp... "hela den existentiella idétraditionen från Kierkegaard och framåt" ...dripp dropp dripp. Men faktiskt tror jag inte just Bhaskar, ehuru existentiellt inspirerad, skriver något om detta, som du vet har han mest ägnat sig åt kunskapsteori.

Glöm nu inte att odla din trädgård också Jasaw.

/C
http://kullenmannen.wordpress.com/

Döda fiskar flyter medströms!

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: gammalt kapell (mausoleum) uppbrutet, kistor öppnade
« Svar #27 skrivet: november 18, 2008, 12:07 »
Låt oss alla vara vänner, jag är säker på att ingen menar något illa här.  ;)

Tillbaka till ämnet kanske?

/Micke, moderator



Utloggad Claes

  • Stammis
  • Antal inlägg: 243
  • Döda fiskar flyter medströms
    • http://www.theliander.se
SV: gammalt kapell (mausoleum) uppbrutet, kistor öppnade
« Svar #28 skrivet: november 18, 2008, 12:53 »
Japp, tillbaka till ämnet.

Masaierna i Östra Centralafrika praktiserade ännu på 1950-talet ett ganska annorlunda begravningsskick (Huntingford 1953; 1969). Man placerade de döda så att de kunde ätas upp av hyenor. Det var framför allt hjärtat, där själen satt, som hyenorna skulle äta upp och transportera till andevärlden. Det var enbart nyfödda och riktigt gamla som jordbegravdes då de redan så att säga var nära andevärlden. Ett annat och liknande exempel är zoroasternas "tystnadens torn" där de döda (tidigare) placerades för att ätas upp av fåglar. Det finns många flera exempel om man letar. Jag kan verkligen rekommendera Terje Oestigaard som skrivit mycket och intressant i ämnet, exempelvis om hinduisk praktik. Besök gärna hans hemsida http://www.svf.uib.no/sfu/oestigaard/

Sedan kan man så att säga "spegelvända" ritualerna. Under spanska inbördeskriget tog man ut mumifierade präster, biskopar osv ur de plundrade kyrkorna och skändade dem. I det fallet var det ett slags ikonoklasm, dvs bildstorm. Man vände sig mot det dessa tidigare vördade symboler genom att visa på deras maktlöshet (Lincoln 1989). Lincoln skriver vidare "...att respektera de döda är en socialt konstruerad regel som framhålls av samhällets medlemmar för samhällets bästa, men som är överskridbar för de som definierar sig själva som ståendes utanför och i revolt mot den etablerade sociala ordningen" (Lincoln 1989:114, min övers). Detta skulle jag säga är den vanliga förklaringen, även över tid och rum, till gravskändningen som fenomen.

Det som Sven Lagman skriver om, att kyrkogårdar grävts upp och de dödas ben malts till benmjöl har man hävdat även ägt rum på andra platser, exempelvis i Kongahälla. Men jag är nog lite skeptiskt att så skulle skett på 1870-talet, åtminstone med myndigheternas goda minne. Visst fick man riva kyrkor, men man skulle vara försiktig med gravarna. De antikvariska myndigheterna var mycket noga på den punkten. Det finns från denna tid upprörda artiklar i fackpressen där man skriver om hur nyfikna "obehöriga" människor lyft på locken till kistorna och tittat vid kyrkorivningar. Att nyfiket glänta på ett lock kan nog sägas vara något harmlösare än att göra benmjöl tycker jag.

http://kullenmannen.wordpress.com/

Döda fiskar flyter medströms!

Utloggad Jasaw

  • Stammis
  • Antal inlägg: 480
    • Archaeological Haecceities
SV: gammalt kapell (mausoleum) uppbrutet, kistor öppnade
« Svar #29 skrivet: november 18, 2008, 13:09 »
När det gäller dagens yucatecmaya (inte direkt relevant för tidsperioden i ämnet kanske) så ser de oftast benen som dykt upp under arkeologiska utgrävningar eller deras egna huskonstruktioner och vägbyggen som lämningar av människor från en tidigare skapelse. De behandlar dem mer som objekt såvida benen inte påträffas nära kyrkor. Generellt sett så finns det en tidsgräns där gravar som är äldre än det s.k. kastkriget (började 1847) anses innehålla rester av icke-kristnade maya och det är dessa som möjligtvis behandlas mindre varsamt.

Besökte en hel del grottgravar på Sulawesi (Indonesien) i somras. Där ligger benen vanligtvis i träkistor men relativt ofta ligger de utspridda på golvet och kranierna verkar vara upplagda för att besökare lättare ska kunna ta intressant fotografier. Här verkar benens betydelse vara både "subjekt" och "objekt".
Blogg: Archaeological Haecceities
http://haecceities.wordpress.com

Eva

  • Gäst
SV: gammalt kapell (mausoleum) uppbrutet, kistor öppnade
« Svar #30 skrivet: november 18, 2008, 15:13 »
Tack för alla...eh, mustiga lästips. Nu är långhelgerna räddade.

Jag drar slutsatsen att vi alltid känner vördnad för för avlidna människor inom vår egen sociala krets. Dock inte utanför. Som västerlänningar räknar just vi in hela världen och historien i vår sociala krets. Hur vördnaden (om den finns) uttrycks kan vara helt olika och innebär inte alls med säkerhet ett fysiskt avståndstagande till kvarlevorna. Det är inte ens säkert att kvarlevorna måste vara inblandade i vördnaden, som jag tidigare skrev verkar det som det fysiska börjar separeras från bilder/förhållningssätt och minnen. Troligen är det fler än jag som kan tänka sig att bli gödningsmedel på åkrarna, bara man blir schysst behandlad i livstiden och att det finns åtminstone någon som minns en. Åtminstone en viss tid.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: gammalt kapell (mausoleum) uppbrutet, kistor öppnade
« Svar #31 skrivet: november 18, 2008, 20:54 »
Visst är andra kulturer intressanta, det är också intressant att man även i vår kultur skändat lik osv – men detta är naturligtvis mycket speciella, och mycket få, undantag som på intet sätt är vägledande för våra historiska kulturers sätt att normalt se på de döda / döden. Så varför dra upp de udda företeelserna?

Kristian Tyrann grävde upp Sturarnas lik och eldade upp dem, det har ett visst intresse – men hur många gravar grävde han inte upp, det har kanske ett ännu större intresse. Speciellt om vi kan ta reda på varför han inte grävde upp dem…

Udda saker kan lätt hittas i alla kulturer – därför skall ju udda saker just vara udda saker - och skiljas från det normala i respektive kultur. Jag tror inte heller att man skall jämföra döda hövdingar i Anderna med Nordens sätt att se på de döda. Där finns liksom inget samband..?

Min åsikt om att återbörda skelett till jorden är för att skelettet hittats i jorden. Hade vi hittat dem i träden så tycker jag att de skulle återbördas till träden.
Jag kan inte heller se någon som helst anledning idag till att vi samlar skelettrester i förråd eller museer. Det gör vi troligen mera av tradition än av framtida nytta.

När vi hittar något så tycker jag att vi skall dokumentera det vi hittat på ett sådant sätt att vi kan studera det även i framtiden – men de mänskliga kvarlevorna bör återbördas till liknande plats där vi hittat dem.

Kanske skall vi ha en alldeles egen begravningsplats för våra förfäder, alltså en plats där alla våra uppgrävda förfäders kvarlevor (som vi studerat och dokumenterat färdigt) kan begravas, en DNA-historisk kökkenmödding? Skulle faktiskt kunna tänka mig att en sådan begravningsplats skulle få många besökare.
Tanken går faktiskt att utveckla en hel del…

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
SV: gammalt kapell (mausoleum) uppbrutet, kistor öppnade
« Svar #32 skrivet: november 18, 2008, 22:13 »
Kanske skall vi ha en alldeles egen begravningsplats för våra förfäder, alltså en plats där alla våra uppgrävda förfäders kvarlevor (som vi studerat och dokumenterat färdigt) kan begravas, en DNA-historisk kökkenmödding? Skulle faktiskt kunna tänka mig att en sådan begravningsplats skulle få många besökare.


Intressant diskussion !   En alldeles egen begravningsplats för våra förfäder ?  En intressant, tänkvärd och fin tanke Thomas...........men är den genomförbar ?  Har personligen väldigt svårt för att tänka mig att gräva ner alla de skelett som återfunnits  från stenåldern och framåt. Ur vetenskaplig synpunkt är de så värdefulla för vår förståelse att jag inte vill se att de hamnar i jorden igen och förstörs. Varje generation arkeloger och forskare kan få ut mer och mer ur detta material, för att inte tala om hur tekniken i rasande fart utvecklas.  Nej, detta skulle förhindra framtida framsteg i forntida förståelse. Jag tycker inte att vi har råd med det !

Ändå kanske en sådan begravningsplats har sitt värde. Kanske kan vi ändå låta vissa inte så ur vetenskaplig synpunkt värdefulla skelett återbegravas. Kanske kan det också gälla samiska skelett och skallar.......alltså en gemensam "Förfädernas begravningsplats" ......naturligtvis endast om samerna godtar detta.  Vidare tycker jag att tillräckligt gamla skelett inte längre har någon koppling till vår egen tid och därför kan betraktas som rena forskningsobjekt. Men var drar vi gränsen i tiden ?

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: gammalt kapell (mausoleum) uppbrutet, kistor öppnade
« Svar #33 skrivet: november 18, 2008, 22:35 »
”Skändning” av skelett har varit mycket utbredd i Norden. Vid flera kyrkor, speciellt stadskyrkor, fanns speciella benhus på kyrkogårdarna vilka oftast så vitt jag vet låg upp mot själva kyrkomuren. I Malmö S:t Petri fanns ett sådant vid västtornet. Hit in kastade man alla de skelett helt pietetslöst huller om buller, vilka tagits upp ur gravarna inne i kyrkan. När de döda inte längre hade någon anhörig ansåg kyrkan att gravplatsen var deras. Man sålde då den på nytt varvid givetvis de gamla ”innevånarna” skulle städas bort. De kastades helt sonika i en stor hög i benhuset. Att det kunde vara frågan om inte alltför gamla döingar vittnade Malmö prästerna om på 1700-talet. Man gick nämligen inte förbi benhuset pga ”den hemska stank som kom härifrån”. Kyrkan sålde dessutom de gamla gravhällarna till de nya ägarna. Min kompis Göran Winge grävde ut benhuset 1968 och det återfanns då mängder med skelettdelar.

Ösby kyrka i Jylland har fortfarande kvar ett sådant benhus. Makabert var det när jag skulle fotografera huset och upptäckte en hel drös med skelettdelar på tröskeln. 

Vad gäller handhavandet av Frans Suells kvarlevor som gödningsmedel så är det ett pålitligt vittne, Alma Falkman, granne till kyrkan, som berättar det i skrift. Hon var djupt upprörd att hennes samtid behandlade skelett på detta sätt.

Vill också påminna om att de döda som återfunnits vid marinarkeologiska undersökningar från Stora Kronans förlisning utanför södra Öland 1676 har återbegravts på Hulterstad kyrkogård vid kusten nära förlisningsplatsen i stora, nedgrävda och täckta cementrör. På så sätt får de vila i vigd jord men är tillgängliga för framtida undersökningar och ligger inte i kontakt med jord. Detta är betydligt mera pietetsfull än att förvara dem i lådor i dammiga museimagasin. 

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: gammalt kapell (mausoleum) uppbrutet, kistor öppnade
« Svar #34 skrivet: november 18, 2008, 23:44 »
Vårt behandlande av döda och döden har förändrats MYCKET på senare tid. Dagens unga är mycket längre från döden än man var för bara 2 generationer sedan.  Så sent som på 1970-talets slut bodde jag i ett hyreshus i södra Sverige, där det bodde personer, ca 50år och uppåt. En man i huset avled, och "stod lik"  på balkongen. Sedan fördes han till kyrkan vid begravningen.  På 1700-talet och tidigare var det fint att bli begraven INNE i kyrkan, ju närmare altaret desto finare person. Lukten av ruttnande lik var hemsk och därför var det vanligt att man hade olika arrangemang av lukt-dosor med sig för att härda ut under långa predikningar. Problemet var så stort att det blev förbjudet att begravas inne i kyrkan, tror att lagen kom 1807.  Det tog några årtionde innan den följdes överallt.  Betänk också att får far- och morföräldrar, före 25-års åldern, förmodligen hade sett flera anhöriga döda, Hur många av dagens 25-åringar har sett det.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: gammalt kapell (mausoleum) uppbrutet, kistor öppnade
« Svar #35 skrivet: november 19, 2008, 00:36 »
Skelettdelar är rester av människor som en gång levt. Är de tillräckligt gamla bär vi deras gener. Är ”de döda” äldre än 800 år är vi alla alltså släkt med dem. Det tycker jag att man bör fundera lite över.

Kraniernas tid är väl numera förbi eftersom rasteorierna baserade på kranier är hopplöst förlegade och har ersatts med DNA. Samiska kranier skall självklart återlämnas till Samerna. Dom tillhör alltså ett annat folk. Inte oss. Svenska kranier och skelettdelar återbegravs på, varför inte, en egen historisk begravningsplats. Tanken tilltalar mig - samt löser faktiskt en hel del problem om man funderar lite över den. Är tanken tillräckligt tilltalande för tillräckligt många så har vi en sådan begravningsplats inom några år. Här kan vi faktiskt bli ett föregångsland.

Benhus låter inte kul, men visst, de har funnits (platsbrist). Kyrkan styrdes ju av människor och vad för burleskheter kan inte vi människor hitta på i Guds namn – eftersom vi då inte själva behöver stå för det vi hittar på…Gud vill det!
 
(Ett barnbarn sa för några veckor sedan till mig att: det måste ha varit enklare att leva förr eftersom man då visste vilka de onda människorna var, nu för tiden gömmer sig de onda bakom olika religioner och verkar goda utåt – men arbetar fortfarande med onda saker. De kan välsigna vapen för en armé, vapen som är tillverkade för att döda och skada, men dom kan inte tillåta äktenskap mellan homosexuella, äktenskap som alltså är baserade på kärlek). Krig är alltså ok, inte kärlek…

De kranier som ”sparats” är väl (som vanligt) mest kuriosa, alltså de särskiljande och udda sparas medan de ”normala” inte sparas, det var väl den vanligaste sjukan hos dåtidens forskare. Våra förråd är alltså fulla med udda kranier som inte alls berättar någonting om vår historia. Dom är väl mera kuriosa än någonting annat. Så, varför sparar vi på udda saker – när det är de normala sakerna som måste vara det som är mest intressant när det gäller att beskriva vår historia?

Vi behöver faktiskt inte dra någon gräns i tiden alls. Alla döda skall ”begravas” efter undersökning och dokumentation. Inga undantag finns. Färska lik hos obducenter, gamla lik av arkeologer – därefter ”begravning” på lämplig plats.

I gamla Kongahella, alltså på Kastellegården, grävde en arrendator upp tonvis med skelettrester som maldes till benmjöl och såldes/exporterades till England. Han bröt också ned det tegel som fanns i Nycklaborgs väggar och dörromfattningar och använde som byggnadsmaterial på Kastellegården. Det finns massor av sådana exempel på hur vi behandlat våra döda (och våra fornminnen) – men de faller fortfarande enligt min uppfattning under det udda - inte under det normala förhållandet till gravar och gravfrid, och fornminnen.
Ett bevis för detta är väl mängden gravar från vår forntid som vi faktiskt finns kvar fullt synliga. De har respekterats av väldigt många generationer.

Thomas
Historia är färskvara.