Författare Ämne: Nederländsk arkeologi vs Svensk?  (läst 3483 gånger)

Utloggad Ellen

  • Medlem
  • Antal inlägg: 20
    • min magisteruppsats i arkeologi
Nederländsk arkeologi vs Svensk?
« skrivet: november 12, 2008, 21:55 »
Jag befinner mig för tillfället i Nederländerna för att göra praktik som konservator, sitter mest i labbet alltså men var för några veckor sedan ute och besökte en utgrävning.

Nått som jag noterade då var att man använder sig mycket flitigt av metalldetektorer, när jag frågade om detta fick jag veta att det är praxis på de flesta exploateringsgrävningar, för varje lager som banats av med grävmaskin går man över ytan med metalldetektor och plockar upp/markerar fynd.

På många av de metallfynd jag konserverat har etiketten haft en liten notering om att dom varit detektorfynd.

Nu undrar jag hur vanligt det är med metalldetektorer på exploateringsgrävningar i Sverige, jag har för mig att det inte alls är lika vanligt, men jag har bara besökt en stor exploateringsgrävning i Sverige så jag har egentligen ingen koll.

Det är en del annat än detta som skiljer den nederländska gräv metodiken från den svenska, min kollegor har försökt förklara det som att man gräver i lager och inte kontextuellt... alltså man banar av till ett bestämt djup med grävmaskin, dokumenterar allt och banar sen av en bit igen, utan att med nödvändighet följa kulturlager... men jag vet inte om jag förstod det helt rätt språkbarriären gör sitt till för att krångla till det. Att jag sen vet pinsamt lite om hur det går till på en Svensk exploateringsgrävning gör det inte lättare.   

Grävningen jag var på nu hade bara ca 10 cm kulturlager så den var i de avseendet inget bra exempel på den Nederländska metoden. Är det någon som jobbat som arkeolog i Nederländerna / Holland eller har koll på den här "icke kontextuella" metoden som skulle kunna försöka förklara skillnaden för mig? För mig som fått kontext kontext kontext inbakat i huvudet under hela min arkeologiutbildning är det lite svårt att greppa hur det fungerar.

Jag ska försöka fråga mina kollegor igen och ta mig ut till nån mer utgrävning men det vore fint med en förklaring på svenska från nån som känner till båda metoderna.

  /Ellen

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Nederländsk arkeologi vs Svensk?
« Svar #1 skrivet: november 13, 2008, 08:58 »
Mitt intryck är att metalldetektor används allt mer, speciellt för att fånga fynden från ploglagret. Men det är ju ganska objektsberoende. Det blir ganska "dyra" fynd om man söker på en äldre järnåldersboplats, medan ett bortplöjt yngre järnåldersgravfält kan bli ytterst nyanserat på detta vis.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Nederländsk arkeologi vs Svensk?
« Svar #2 skrivet: november 13, 2008, 09:00 »
Hej Ellen!

Det ær en del detektorfynd i Norge också. De påbørjade nyss en grævning utanfør Stavanger som satts igång p.g.a. många detektorfynd från samma åker.

I Norge får man detektera på brukad mark. Annars så anvænder man sig också av detektorer på många utgrævningar, men långt från alla.

Har inget med detektering Sverige eller Holland att gøra førstås, bara en parentes i periferin.