Författare Ämne: Gravhög?  (läst 16952 gånger)

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Gravhög?
« Svar #20 skrivet: november 11, 2008, 12:47 »
Har du några koordinater till stället? Var i Mark ligger objektet ifråga?

Utloggad Airamya

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
SV: Gravhög?
« Svar #21 skrivet: november 11, 2008, 12:59 »
Nej, jag vet inte hur man får fram koordinater.
Men jag ser i din profil att du bor i Mark. Bor du långt från Kinnahult? Jag skulle kunna visa dig platsen om du vill titta.


Eva

  • Gäst
SV: Gravhög?
« Svar #22 skrivet: november 12, 2008, 10:06 »
Airamya, hur har det gått med din skumma kulle? Har du kollat om det finns något under det översta jordlagret? (krafsa lite...) Och hur känns konsistensen när du hoppar och stampar, är det stenhårt eller känns det sviktande och "håligt" här och var?

Sen kan du göra ett stickprov.

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Gravhög?
« Svar #23 skrivet: november 12, 2008, 10:16 »
Du ska nog varken elda, gräva eller göra någon annan åverkan på din hög. Det finns flera anledningar till detta, som nog alla här kan förstå.

/Micke

Eva

  • Gäst
SV: Gravhög?
« Svar #24 skrivet: november 12, 2008, 10:21 »
Men du. Det är klart att man stampar och känner efter. Likaledes känna i gräslagret, om det ligger ytliga stenar under.

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Gravhög?
« Svar #25 skrivet: november 12, 2008, 10:29 »
Men du. Det är klart att man stampar och känner efter. Likaledes känna i gräslagret, om det ligger ytliga stenar under.

Ja, det kan knappast klassificeras som åverkan.

/Micke

Utloggad Airamya

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
SV: Gravhög?
« Svar #26 skrivet: november 12, 2008, 11:13 »
Att hoppa, stampa och elda där känns som en fullkomligt absurd tanke. Däremot skulle jag gärna slå gräset med en lie för att få bättre överblick.
Att det finns stenar gömda under gräset har jag ju redan konstaterat, de ligger dock även djupt in i kullen, nästan helt dolda av jord.
Skulle gärna ta ett snack med det djur som grävt en gång rätt in i kullen... han/hon borde kunna svara på en del...

Utloggad Airamya

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
SV: Gravhög?
« Svar #27 skrivet: november 12, 2008, 11:46 »
Jag är helt öppen för att detta kan vara något helt annat än en gravhög. Det är fullt möjligt, kanske t.om. troligt?, att man vid något tillfälle, när man schaktat undan jord från mark i närheten, gjort en hög där och sedan lagt den stora, runda stenen och det slätare blocket ovanpå helt enkelt. Hade man en grävskopa skulle det ju vara en enkel match.
Så jag skulle gärna vilja veta om det är något särskilt man kan titta efter för att komma underfund med om det är så?
Vilka är tecknen på att högar är 'äkta'? Vilka är tecknen på att de gjorts i modern tid?

Här spöregnar det fortfarande, så ni får vänta lite till på bilder  8)

Eva

  • Gäst
SV: Gravhög?
« Svar #28 skrivet: november 12, 2008, 12:51 »
Alltså... att stampa på jorden för att få en uppfattning om beskaffenheten är en självklar start att göra. Inget konstigt med det. En övertorvad stenhög känns helt annorlunda än kompakta schaktmassor. För att inte tala om bildäck. (ja jag är seriös!).

Jag frågade om det fanns bebyggelse eller industri i närheten, gör det det?
Det kan vara giftigt dumpat avfall, äckliga behållare från tekoindustrin, Kinnahult ligger ju i teko-bältet.

Hur stor är djurgången? Du kan ju klämma dig in där och ta en titt.

Vad kul.. nu har vi en riktig liten "quest" på forumet

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Gravhög?
« Svar #29 skrivet: november 12, 2008, 13:14 »
Citera
Vilka är tecknen på att högar är 'äkta'? Vilka är tecknen på att de gjorts i modern tid?

Det är inte helt lätt att svara på i ord, mycket har med intryck (erfarenhet) att göra, hur ligger den i landskapet och i förhållande till andra lämningar, hur ser formen ut mm. Dvs genom att besöka och studera en mängd fornlämningar lär man sig dels hur de ser ut och dels i vilka miljöer man kan förvänta sig att hitta lämningar. Sedan måste man också, som Eva skriver, ta i beaktande senare tids markanvändning, t ex närliggande industrier mm.

Magnus
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Gravhög?
« Svar #30 skrivet: november 12, 2008, 13:37 »
Först vill jag bara säga att det är varje amatörarkeologs privilegium att först anta att det är något mycket spännande och gammalt (och först senare möjligen bli besviken). Så kom inte dragande (ännu) med några gamla bildäck här förrän vi verkligen "vägt" denna konstruktion på forntidsvågen, Eva.  ;)  Förstör inte nöjet!

Airamya: Betr. om det är gjort i modern tid eller är gammalt:
Kolla hur stenarna ligger. Verkar "kantkedjan" lagd med avsikt/omsorg? Om de ligger kant-i-kant, på ett regelbundet sätt, så är det ju en avsiktlig konstruktion. Ingen dumpar en schaktmassa och bemödar sig att lägga stenar "snyggt". Om stenarna ligger glest, och inte så regelbundet, så kan de ju istället vara uppkastade som just en schaktmassa. Odlingsrösen är exempel på ett sådant "slumpvis" uppkastande av stenar, men där brukar man inte slänga på jord.

Om det är en avsiktlig konstruktion så kan den fortfarande vara ung eller gammal. Man kan kolla om stenarna verkar ha legat länge på platsen. Om det är riklig mossväxt och/eller lav-växt på stenarna så har de nog legat där länge. Man kan även se på formen på stenarna: om alla stenar är kantiga och vassa kan det vara sprängsten och alltså ditlagda i modern tid. "Äkta" gamla kantkedjor brukar vara gjorda av lite lagom rundade, naturligt bildade stenar.

Med lite vana kan man också se på växtligheten på högen. En modernt uppkastad jordhög brukar ha lite annan typ av växtlighet än en gammal, men jag kan nog inte redogöra för skillnaden. Titta på andra "moderna" jordhögar så förstår du nog hur jag menar.

/Mats

Utloggad Airamya

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
SV: Gravhög?
« Svar #31 skrivet: november 12, 2008, 14:04 »

Jag frågade om det fanns bebyggelse eller industri i närheten, gör det det?

Hur stor är djurgången? Du kan ju klämma dig in där och ta en titt.


Det finns både bebyggelse och industri i närheten, vilket innebär att möjligheten att det är undanschaktad jord är stor. Bildäck är det knappast, ej heller några tunnor.

Djurgången är liten, gjord av någon sorts sork el.dyl skulle jag tro.

Utloggad Airamya

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
SV: Gravhög?
« Svar #32 skrivet: november 12, 2008, 14:35 »

Kolla hur stenarna ligger. Verkar "kantkedjan" lagd med avsikt/omsorg? Om de ligger kant-i-kant, på ett regelbundet sätt, så är det ju en avsiktlig konstruktion. Ingen dumpar en schaktmassa och bemödar sig att lägga stenar "snyggt". Om stenarna ligger glest, och inte så regelbundet, så kan de ju istället vara uppkastade som just en schaktmassa. Odlingsrösen är exempel på ett sådant "slumpvis" uppkastande av stenar, men där brukar man inte slänga på jord.

Om det är riklig mossväxt och/eller lav-växt på stenarna så har de nog legat där länge.


Högen är så pass övervuxen så det är svårt att avgöra hur stenarna i den ligger. Man skulle behöva röja bort växtligheten för att kunna avgöra detta. Det får nog bli ett projekt till våren.
Jag har nog inte sett varken mossa eller lav på de stora stenarna ovanpå. De ser ganska rena ut.
Nu har jag trotsat regnet så ni kan få se 'eländet'.
Bilder finns på http://www.picturetrail.com/sfx/album/view/20958367

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Gravhög?
« Svar #33 skrivet: november 12, 2008, 15:01 »
Man måste nog se detta "live". Det är inget fel på bilderna, men det är alltid svårt att göra fornlämningar rättvisa på bild. Hur många gånger har jag inte stått där framför en hur tydlig stensättning som helst, tagit mina bilder, och sen när jag tittat på dem efteråt så urskiljer jag knappt stenarna bland gräset....

Finns inget i bilderna som direkt motsäger en fornlämning, tycker jag. Men gå dit till våren, i mars-april, när fjolårsgräset ligger snällt utsmetat utmed marken så man ser minsta skiftning i marken. Och kika ordentligt igen efter ev. kantkedja. Om det ser ut att saknas stenar i kedjan så kan man prova att sticka lite med en kniv eller skruvmejsel i jorden på de ställen där stenar "borde" funnits, ibland kan det finnas stenar hela vägen runt kedjan fastän de blivit övertorvade med tiden.
Och mät upp lämningen om den fortfarande verkar intressant (längd/bredd vid foten av högen, höjd, ungefärlig storlek på stenar). Kan vara bra att ha om du vill kontakta någon arkeolog på länsmuseet eller så.

Har du pratat med någon från lokala hembygdsföreningen? De brukar alltid ha någon jeppe som är lite fornlämningsintresserad och som nog gärna hänger med ut och tittar.

/Mats

Eva

  • Gäst
SV: Gravhög?
« Svar #34 skrivet: november 12, 2008, 15:08 »
Bilder finns på http://www.picturetrail.com/sfx/album/view/20958367

Meh... det skulle kunna vara en sån där vrakstenshög, dvs avfall från stenindustri. Om det nu finns sån i Kinnahult... googlade men hittade inte.

Utloggad Airamya

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
SV: Gravhög?
« Svar #35 skrivet: november 12, 2008, 15:37 »
... gå dit till våren, i mars-april, när fjolårsgräset ligger snällt utsmetat utmed marken så man ser minsta skiftning i marken. Och kika ordentligt igen efter ev. kantkedja. Om det ser ut att saknas stenar i kedjan så kan man prova att sticka lite med en kniv eller skruvmejsel i jorden på de ställen där stenar "borde" funnits, ibland kan det finnas stenar hela vägen runt kedjan fastän de blivit övertorvade med tiden.
Och mät upp lämningen om den fortfarande verkar intressant (längd/bredd vid foten av högen, höjd, ungefärlig storlek på stenar). Kan vara bra att ha om du vill kontakta någon arkeolog på länsmuseet eller så.

Har du pratat med någon från lokala hembygdsföreningen? De brukar alltid ha någon jeppe som är lite fornlämningsintresserad och som nog gärna hänger med ut och tittar.

/Mats


Tack för bra tips, jag ska göra så :) Lägger detta på hyllan ett halvår och inspekterar den lite närmare i vår, när man kan se bättre.
Kom just på att det lär finnas en fornminnesförening här i kommunen. Jag ska höra med dem också.

Tack för all hjälp :) Nu får högen gå i ide över vintern :)

Utloggad hifi

  • Novis
  • Antal inlägg: 9
  • *****
SV: Gravhög?
« Svar #36 skrivet: november 12, 2008, 21:36 »
När jag sett bilden får jag för mig att stenarna på toppen är rätt så nyupplagda?

Eva

  • Gäst
SV: Gravhög?
« Svar #37 skrivet: november 12, 2008, 22:03 »
Kollade bilden lite mer. Det går en väg intill, vinkelrätt mot limpan. Terrängen är låglänt och sank. Jag tror limpan är schakthögarna från en ny dränering under vägen. Stenarna uppe på kanske är rester av den gamla dräneringen, de har ibland såna där stora flata stenar.