Författare Ämne: Gravhög?  (läst 16954 gånger)

Utloggad Airamya

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
Gravhög?
« skrivet: november 10, 2008, 19:39 »
Jag har hittat en skum kulle och vet inte hur man går till väga för att få veta vad det kan vara. Vart kan/bör jag vända mig?
Kullen är formad som en limpa, på ganska sank och i övrigt slät mark. Ovanpå limpan är det en stor, ganska rund sten och lutad mot den stenen är ett stort klippblock. (Om man placerade en stor sten till under så skulle det bli ett ypperligt altare  :P ).
Runt själva kullen har jag hittat stenar också, liksom inklämda i kullen, som ett staket halvt inne i kullen.Ber om ursäkt att jag inte behärskar terminologin, ni har säkert bra namn på allt sånt här, jag hoppas ni förstår hur jag menar ändå...
Jag har sökt på fmis och den finns inte med där. Hur kan jag få veta vad detta är?
Den befinner sig i ett område där det är övervägande lermark överallt, det finns inga stora stenar någonstans i närheten, eller berg el.dyl.
Tacksam för hjälp.


Eva

  • Gäst
SV: Gravhög?
« Svar #1 skrivet: november 10, 2008, 19:47 »
Det kan vara nästan vadsomhelst, från en äkta jättelimpa, till en jordkällare, till en långhög.

Känns den liksom "svampig" när du sticker in fingret i den?

Utloggad Airamya

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
SV: Gravhög?
« Svar #2 skrivet: november 10, 2008, 20:12 »
Nej, den är hård. Jag har inte ens kommit på tanken att försöka sticka in fingret i den :)
Jag har gått på den, stått på den, stuckit in fingrarna i några konstiga håligheter som finns på sidorna av det flata stenblocket, och sparkat runt på den (det var då jag hittade de andra stenarna, de syns inte pga av hela kullen är totalt övervuxen med midjehögt gräs o annan växtlighet).

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Gravhög?
« Svar #3 skrivet: november 10, 2008, 20:25 »
Om du inte hittat den i FMIS kan du kontakta antingen länsmuseet eller kulturmiljöenheten på länsstyrelsen och fråga om de vet vad är för något. Du kan också fotografera den och lägga upp fotot här så blir det kanske lättare att uttala sig om vad är.

Magnus
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Airamya

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
SV: Gravhög?
« Svar #4 skrivet: november 10, 2008, 20:31 »
Vilka snabba svar  :-*
Om det slutar spöregna en vacker dag så ska jag ta kort på den  ;)
Tack :)

Eva

  • Gäst
SV: Gravhög?
« Svar #5 skrivet: november 10, 2008, 20:31 »
Du har petat lite i den, ja, det ante mig. Kila nu dit imorron och ta en bild och lägg upp här.

Kan du grensla den?

Utloggad Airamya

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
SV: Gravhög?
« Svar #6 skrivet: november 10, 2008, 20:33 »
Själva 'limpan'? Nej, den är för bred.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Gravhög?
« Svar #7 skrivet: november 10, 2008, 20:46 »
Det du kallar "staket" kan vara det som man kallar en "kantkedja" (bra ord att lägga på minnet om du pratar med arkeologer), dvs. en tättlagd ring av stenar som forntidens människor ofta lade i utkanten, som en inhägnad/avgränsning av ett röse, en hög eller stensättning. Men det kan också vara syllstenar dvs. grundstenar till väggarna i ett hus. Hur som helst är nog dessa stenar viktiga för förståelsen. Antar att du tycker att de inte ser ut att vara ditsatta "av naturen", så någon form av forntida eller historisk lämning är det säkert i alla fall.

Den avlånga formen (om det var vad du menade med "limpa") talar för en husgrund, men de stora stenblocken mitt på talar snarare för en gravhög, det förekommer gravar med mittsten/mittblock (och med kantkedja).

En annan sak man kan kolla på är höjden över havet - du nämnde att det låg på en sank och slät mark. Om den ligger lågt - några fåtal meter över havet - är den nog inte så gammal, men det beror lite på var i Sverige du är någonstans.

/Mats


Eva

  • Gäst
SV: Gravhög?
« Svar #8 skrivet: november 10, 2008, 20:53 »
Det bästa vore ju om du fick väck gräset och eländet som täcker den så du kan se formen bättre.

Har din far några dunkar i sitt garage?

Utloggad Airamya

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
SV: Gravhög?
« Svar #9 skrivet: november 10, 2008, 20:58 »
Kantkedja. Tack :) Det ska jag komma ihåg, för precis så är det :)
Höjd över havet har jag ingen aaaaning om... var kan man hitta den informationen? Jag befinner mig i Marks Kommun, Västra Götaland, 3 mil söder om Borås. Men det säger väl inte så mycket...
En husgrund har jag mycket svårt att föreställa mig att det skulle vara, den är alldeles för smal för det i mina ögon.
Jag såg på FMIS dock att de hittat boplatslämningar bara ca 500 m från denna platsen, som var daterade stenålder, bronsålder, järnålder. Den marken ligger i jämnhöjd med detta.

Utloggad Airamya

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
SV: Gravhög?
« Svar #10 skrivet: november 10, 2008, 21:00 »
Det bästa vore ju om du fick väck gräset och eländet som täcker den så du kan se formen bättre.

Har din far några dunkar i sitt garage?

 ;D ;D ;D :lol: Min far? Verkar jag så ung?  :lol: Han har säkert dunkar i sitt garage men han bor 60 mil härifrån  ;)
Bara för att man inte har några kunskaper om arkeologi så måste man väl inte vara tonåring? Eller uttrycker jag mig barnsligt?

Eva

  • Gäst
SV: Gravhög?
« Svar #11 skrivet: november 10, 2008, 21:27 »
Jag har ändrat mig, tycker inte du skall tända på. Med tanke på att det är strax söder om Borås, vilket jag inte visste, så kan det vara en stor samling dumpade uttjänta bildäck. Det kommer att lukta förfärligt när de tar fyr.

Har du provat att hoppa på den?

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Gravhög?
« Svar #12 skrivet: november 10, 2008, 22:50 »
Jag har ändrat mig, tycker inte du skall tända på. Med tanke på att det är strax söder om Borås, vilket jag inte visste, så kan det vara en stor samling dumpade uttjänta bildäck. Det kommer att lukta förfärligt när de tar fyr.

Har du provat att hoppa på den?


Du vet inte när du ska ge dig va?

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
SV: Gravhög?
« Svar #13 skrivet: november 11, 2008, 00:06 »
Är det inte dags för Gorm att gripa in och radera Eva ? Åtminstone jag är nu grundligt less på Eva och hennes kompis som försöker förlöjliga forumet !

Eva

  • Gäst
SV: Gravhög?
« Svar #14 skrivet: november 11, 2008, 05:23 »
Hörrni, allt är faktiskt inte fornlämningar. Tänk om jag har rätt?

Eva

  • Gäst
SV: Gravhög?
« Svar #15 skrivet: november 11, 2008, 06:48 »
Att en hög av de dimensionerna skulle ligga oregistrerad har jag lite svårt att tänka mig. Därför var jag nyfiken på ytstruktur och "konsistens". Jag lutar åt att det är en modernare dumphög av nåt slag, som blivit övertorvad och överväxt.

*läser startinlägget igen*....
Kantstenarna och de stora stenarna som ligger uppe på, skulle faktiskt kunna vara något så simpelt som förankring för en presenning.

Finns det bebyggelse, eller nån nedlagd industri. i närheten?

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Gravhög?
« Svar #16 skrivet: november 11, 2008, 09:08 »
Höjd över havet har jag ingen aaaaning om... var kan man hitta den informationen?

Man får kolla höjdkurvorna på Gröna kartan, eller vad den heter numera. Eller det finns väl höjdkurvor på eniro.se eller hitta.se tror jag, även om det kan vara svårt att följa dem ibland.

Jag befinner mig i Marks Kommun, Västra Götaland, 3 mil söder om Borås. Men det säger väl inte så mycket...

Jo, om man skulle rota i det här med landhöjning så måste man veta ungefär var i Sverige, grovt. Landhöjningen är större norrut. En plats t.ex. i Medelpad på nuvarande 5-metersnivån låg under vatten på vikingatiden (dvs. en husgrund på ett sådant ställe måste vara yngre än så). I Borås gäller inte detta, där var 5-metersnivån torrlagd redan på vikingatiden (men under vatten på bronsåldern, typ).
Nu är det troligtvis högre terräng än så, gissar jag, i Marks kommun, det ligger ju en bit från kusten, så man kan nog bortse från det här med landhöjningsvillkoret. Lämningen kan alltså vara gammal, men behöver förstås inte vara det.

Jag såg på FMIS dock att de hittat boplatslämningar bara ca 500 m från denna platsen, som var daterade stenålder, bronsålder, järnålder. Den marken ligger i jämnhöjd med detta.

Ja, har de hittat stenåldersboplatser på samma höjd, så kan ju förstås din "limpa" vara lika gammal. Dvs. det är säkert tillräckligt högt i terrängen för att vara så gammalt.

/Mats

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Gravhög?
« Svar #17 skrivet: november 11, 2008, 09:24 »
hittat boplatslämningar bara ca 500 m från denna platsen, som var daterade stenålder, bronsålder, järnålder. Den marken ligger i jämnhöjd med detta.
I FMIS har man infört ett dateringsfält som inte fanns förut, alla boplatser fick då den typiska dateringen: stenålder, bronsålder, järnålder vilket bara betyder att boplatsen i frågan antingen kan vara från stenåldern, bronsåldern eller järnåldern. Man måste då kolla i fritexterna för att om möjligt få någon ledtråd till vilken av dessa åldrar det är som gäller. Förhoppningsvis kommer dessa dateringar att preciseras efterhand, när någon handläggare är inne och gör något annat med den aktuella boplatsen.

/Micke

Utloggad Airamya

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
SV: Gravhög?
« Svar #18 skrivet: november 11, 2008, 09:46 »
Ah, just. Stenåldersboplats står det i fritexten. (RAÄ-nr Kinna 31:1)
Jag tyckte väl att det var en vansinnigt svepande datering. När jag nu använder mina ögon ser jag också att där står även höjd över havet: 50-55.
Tack o bock :)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Gravhög?
« Svar #19 skrivet: november 11, 2008, 10:21 »
Jag tyckte väl att det var en vansinnigt svepande datering.

Jag kan bekräfta att det är den typiska dateringen för lämningstypen som åsyftas. Borde kanske göras tydligare.  ::)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :