Författare Ämne: Fornlämningars placering  (läst 5350 gånger)

Utloggad DanielP

  • Medlem
  • Antal inlägg: 20
Fornlämningars placering
« skrivet: september 18, 2008, 16:33 »
När man tittar i FMIS så slogs iaf jag av att majoriteten av fornlämningar verkar vara centrerade runt vägar. Ofta kan man se ett kluster av dem med en väg passerande genom eller bredvid. Finns det något bakom detta?

Utloggad David

  • Stammis
  • Antal inlägg: 256
SV: Fornlämningars placering
« Svar #1 skrivet: september 18, 2008, 17:24 »
Idé 1:
Milstenar är en vanlig lämningstyp och många av de gamla vägarna följer åsar. Samma åsar och vägar som man byggde sina gravar och reste sina runstenar vid så att de skulle synas.

Idé 2:
När jag jobbade på RAÄ så gick det också vissa rykten att en del inventerare var lite lata och helst inte vandrade för långt från tjänstebilen...

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Fornlämningars placering
« Svar #2 skrivet: september 18, 2008, 17:42 »
Idé 3 (Variant av Davids idé 1 kanske):
Gamla vägar följer ofta bebyggelsen, dvs. gårdar.
Gårdar ligger i mångt och mycket på samma platser sen yngre järnålder.
Från yngre järnålder kommer de flesta av våra fornlämningar. Gravfält, stensättningar m.m. från yngre järnålder var ofta placerade nära gårdarna.

/Mats

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Fornlämningars placering
« Svar #3 skrivet: september 18, 2008, 18:11 »
Idé 4:
En hel del fornlämningar har upptäckts i samband med vägarbeten (både nya sträckningar och breddning av befintliga vägar).

Tillägg: fast jag tror självklart på idé 1 och 3 också.

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Fornlämningars placering
« Svar #4 skrivet: september 19, 2008, 09:27 »
Jag har inte jobbat på fornminnesinventeringen men jag har gjort omfattande utredningar och även satt mig in i inventeringens rapporter. I samband med andragångsinventeringen står det uttryckligen i de flesta områden att tiden inte räckte till att förutsättningslöst granska skogsmarken. Eftersom jag vet hur tidskrävande detta kan vara antar jag att man faktiskt inte hade en seriös möjlighet att göra annat än att följa vägarna i området. Att man sedan haft olika mycket tid på sig att inventera olika regioner är en annan intressant kälkritisk aspekt som skall vägas in när det görs storskaliga översikter över sveriges fornlämningar och deras utbredning.

Om du vill testa idé 1 så skall du jämför agamla kartor/vägsträckningar med fornlämningarnas utbredning. T.ex. häradskartan brukar finnas rätt lätt tillgänglig och är i överskådlig skala.

För övrigt skall man altid väga in den mänskliga faktorn i varför ett källmaterial ser ut som det gör. Fornlämningar av samma sort kan kallas olika saker i olika landsändar beroende på vem som inventerat/granskat. Mitt intryck är att vi har en sådan skillnad i södra västergötland vad gäller rösen och stensättningar. I norra delan, typ borås, ulricehamn finns det fler "röseliknande stensättningar" än i Tranemo och Svenljunga där exakt likadana lämningar istället klassats som gravrösen. Men så blir det alltid när det är många människor inblandade i en databas, hur bra och tydliga man än tycker att kriterierna är.

Summa summarum, alla fyra idéerna är i olika hög grad delförklaringar till det fenomen du observerat.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad DanielP

  • Medlem
  • Antal inlägg: 20
SV: Fornlämningars placering
« Svar #5 skrivet: september 19, 2008, 10:56 »
Om man skulle spekulera lite. Hur mycket synliga fornlämningar finns det kvar i skogarna som ännu inte är registrerade? Detta är ju nästan omöjligt att veta, men vad skulle ni gissa? Kanske utifrån hur många fornlämningar som registreras varje år.

Ser ett nytt hobbyområde för egen del ;D Har ett par rejäla skogsområden i bygden som är vita fläckar. Hittar man inget så får man ju alltid motion iaf.

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Fornlämningars placering
« Svar #6 skrivet: september 19, 2008, 11:09 »
Om man skulle spekulera lite. Hur mycket synliga fornlämningar finns det kvar i skogarna som ännu inte är registrerade? Detta är ju nästan omöjligt att veta, men vad skulle ni gissa? Kanske utifrån hur många fornlämningar som registreras varje år.

Om området är andragångsinventerat: så är svaret helt vansinnigt mycket.

Om området är skog och historiainventerat: så är svaret väldigt mycket, men inte lika mycket som ovan.

Låter som ett ypperligt hobby projekt / sisyfosarbete.....
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Lowenborg

  • Novis
  • Antal inlägg: 2
    • Hemsida på UU
SV: Fornlämningars placering
« Svar #7 skrivet: november 10, 2008, 15:02 »
Jag håller precis på och tittar lite på just den här frågan som en del av mitt avhandlingsarbete. Eftersom jag utgår mycket från FMIS för en landskapsanalys så är det ju viktigt att ta hänsyn till hur representativt det materialet är, bland annat med tanke på bortodling och inventeringskvalité osv. Det jag håller på med just nu är att sammanställa resultaten av några av de större vägprojekt som genomförts sedan 1980-talet i Västmanlands och Uppsala län och jämför vad som var känt från de generella inventeringarna med vad som framkom vid specialinventeringar och undersökningar, och det är ju en hel del nytt. Tanken är sedan att analysera skillnaderna med dessa områden som stickprov och försöka överföra på resten av landskapet för att förhoppningsvis få en grov uppfattning om hur mycket som vi inte känner till - lite som ett svar på DanielP's följdfråga...

Jag vet att några kulturgeografer i Sthlm (ffa Sporrong) höll på med sådan tidigare, då de bla utgick från vad som syns på historiska kartor, men det materialet medför ju sin egen problematik. Om någon känner till andra liknande studier så skulle jag gärna vilja veta?!

Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
SV: Fornlämningars placering
« Svar #8 skrivet: november 10, 2008, 15:58 »
Ser ett nytt hobbyområde för egen del ;D Har ett par rejäla skogsområden i bygden som är vita fläckar. Hittar man inget så får man ju alltid motion iaf.

Jag erkänner att jag är fast i springa-i-skogen-och-leta-lämningar-träsket och kan varmt rekommendera detsamma. Mycket fin motionsform och det är precis som du säger att mycket är inte inventerat.

Brassar på ett tips som låter oseriöst men jag fick det av en riktigt duktig inventerare....
Ofta växer det liljekonvaljer på gravar  :) i varje fall i trakten häromkring

/Micke

Eva

  • Gäst
SV: Fornlämningars placering
« Svar #9 skrivet: november 14, 2008, 17:31 »
Om man skulle spekulera lite. Hur mycket synliga fornlämningar finns det kvar i skogarna som ännu inte är registrerade?
Har ställt denna fråga till professionella inventerare, och får alltid samma typ av svar. Typ "vi vet var man hittar grejerna, vår enorma erfarenhet garanterar detta."
« Senast ändrad: november 14, 2008, 18:01 av Eva »