Författare Ämne: Kontinuitetsbrudd?  (läst 7112 gånger)

Utloggad Lappoid

  • Stammis
  • Antal inlägg: 354
Kontinuitetsbrudd?
« skrivet: november 08, 2008, 12:00 »
Jeg har en problemstilling angående kontinuitetsbrudd.

Jeg bestemmer meg for å tilhøre etnisitet "A" i en time.

Jeg lager i løpet av denne timen et ildsted.

Jeg bestemmer meg for å tilhøre etnisitet "B" i en time.

Jeg lager i løpet et nytt ildsted like ved.

Har vi nå et kontinuitetsbrudd i arkeologien mellom disse to?

Er det nå kontinuitetsbrudd mellom etnistet A og B?

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Kontinuitetsbrudd?
« Svar #1 skrivet: november 08, 2008, 14:39 »
Det beror naturligtvis på i vilken mån etniciteten i det här specifika fallet inverkar på din design av de olika härdarna. Vilken är den typologiska skillnaden mellan härd a och härd b? Om etnicitet a exempelvis tillverkar härdar genom att bygga en upphöjd härd medan etnicitet b väljer att bygga härdgropar går skillnaden naturligtvis att belägga arkeologiskt.

Dock är din frågeställning så begränsande att det inte går att ge ett bra svar, eftersom en timme inte är någon tid i ett arkeologiskt sammanhang och det är mycket liten chans att någon av dina två härdar överhuvudtaget skulle åtefinnas.

Om du under årtusende ett i ett område har människor som enbart tillverkar upphöjda härdar, använder näverkärl, går på snöskor och jagar vildhäst med benharpuner medan du under årtusende två i samma område har människor som enbart tillverkar härdgropar, använder keranmik, åker skidor och fiskar med ryssor, då kanske man skulle kunna tala om ett kulturbrott.

/Micke

Utloggad Arminius

  • Medlem
  • Antal inlägg: 41
SV: Kontinuitetsbrudd?
« Svar #2 skrivet: november 08, 2008, 21:55 »
Jag uppfattar din fråga som att den gäller om en enskild individ kan välja sin etnicitet.
Nej, det kan han inte, enligt min uppfattning, åtminstone i historisk tid (dvs så länge som etnicitet kan belysas historiskt). Det finns andra uppfattningar. Frågan är givetvis oerhört komplex och dessutom starkt laddad med dagens politiska och sociala problematik.
Dessutom finns frågan om hur förhistorisk etnicitet (i den mån den fanns!) uttrycker sig arkeologiskt. Det enda som är säkert i detta fall är väl att de eventuella sambanden inte kan väntas vara speciellt enkla!

Utloggad Lappoid

  • Stammis
  • Antal inlägg: 354
SV: Kontinuitetsbrudd?
« Svar #3 skrivet: december 21, 2008, 21:49 »
Om du under årtusende ett i ett område har människor som enbart tillverkar upphöjda härdar, använder näverkärl, går på snöskor och jagar vildhäst med benharpuner medan du under årtusende två i samma område har människor som enbart tillverkar härdgropar, använder keranmik, åker skidor och fiskar med ryssor, då kanske man skulle kunna tala om ett kulturbrott.

Så hva er egentlig et etnisitet eller kontinuitetsbrudd i arkeologien?

Hvis vi for eksempel har en etnistet som var reinjegere helt opp til nyere tid og det fins arkeologiske levninger på reinfangst i det samme området som går langt tilbake flere tusen år, det er rimelig å tro at de kalte seg noe annet enn de gjorde senere, like fullt viser arkeologiske artifakter ingen brudd i reinsdyrfangsten, har vi da et kultur- eller etnisitetsbrudd i arkeologien fra de tidligste artifakter fram til nyere tid?

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Kontinuitetsbrudd?
« Svar #4 skrivet: december 22, 2008, 09:03 »
Enbart fångst av ren räcker nog inte för att betrakta etnicitet eller kulturbrott, olika folk har jagat de olika villebråd som funnits till hands i området, under alla tider. Vad jag tror Micke menar är att man måste se sammantaget till flera olika delar av de materiella lämningarna för att avgöra möjlig kulturkontinuitet eller kulturbrott.

/Mats

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Kontinuitetsbrudd?
« Svar #5 skrivet: december 22, 2008, 17:46 »
Ett intressant exempel på att näringsfång och etnicitet inte behöver följas åt är nunamiuterna i Brooksbergen i Alaska. Det är en inuitisk grupp som, i motsats till alla andra inuiter, lever i inlandet och försörjer sig nästan helt på renjakt. De är för övrigt mycket noggrant studerade av antropologer eftersom de brukar anses vara den bästa nutida analogin till de paleolitiska renjägarna i Eurasien.

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Kontinuitetsbrudd?
« Svar #6 skrivet: december 22, 2008, 18:33 »
Enbart fångst av ren räcker nog inte för att betrakta etnicitet eller kulturbrott, olika folk har jagat de olika villebråd som funnits till hands i området, under alla tider. Vad jag tror Micke menar är att man måste se sammantaget till flera olika delar av de materiella lämningarna för att avgöra möjlig kulturkontinuitet eller kulturbrott.

/Mats


Just.

/Micke

Utloggad Lappoid

  • Stammis
  • Antal inlägg: 354
SV: Kontinuitetsbrudd?
« Svar #7 skrivet: december 23, 2008, 13:26 »
Enbart fångst av ren räcker nog inte för att betrakta etnicitet eller kulturbrott, olika folk har jagat de olika villebråd som funnits till hands i området, under alla tider. Vad jag tror Micke menar är att man måste se sammantaget till flera olika delar av de materiella lämningarna för att avgöra möjlig kulturkontinuitet eller kulturbrott.

Ok, hvis vi da i tillegg har en rekke også kulturelle artifakter som samlet viser kontinuitet i området over flere tusen år?

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Kontinuitetsbrudd?
« Svar #8 skrivet: december 23, 2008, 23:14 »
Samer befolkade fjällen i tusentals år. De byggde grop-eldstäder samt använde ”tjåsko” (säkert felstavat). Tjåsko är en mindre ”trästock” som vilar på två stenar ovanför elden och man eldar under denna tjåsko som då börjar glöda/brinna samt strålar värme ut åt sidorna = man hade en låg trygg eldstad med öppen eld – men fick en bra strålningsvärme åt sidorna samt höll glöd/eld mycket länge. Sådana eldstäder finns naturligtvis i tusental i hela fjällkedjan och angränsande områden.
Tjåskons placering i eldstaden var med ena änden mot ingången, den andra änden mot ”köket” som då låg svalt och inte fick någon värme alls.

Vikingarna tog upp skatt från Samerna i vissa områden, De vandrade regelbundet upp genom fjällen från Norska sidan och tog upp skatt från de idag svenska Samerna. Deras bostäder kallas idag för Stalotomter eftersom de grävde sig ned en halvmeter i jorden samt kastade upp jorden till en vall runt det de grävt ned. Detta + sin annorlunda typ av eldstad, (de använde en något upphöjd eldstad som spred strålningsvärme runt om), skiljer sig från Samernas typ av både bostad och eldstad.

Om vi nu hittar blandade eldstäder när vi gräver i fjällen så måste ju dessa eldstäder tolkas, dateras och katalogiseras. Man kan då se en kontinuitet av Tjåsko-eldstäderna eftersom de sträcker sig över en betydligt längre tidsperiod än den korta vikingatiden där vikingar tog upp skatt bara under kanske 300 år. Man kan då urskilja dessa eldstäder, samt att de även ligger på Stalotomter och se att denna typ av äldsta saknar kontinuitet i området = de är tillfälliga och tillhör inte den egentliga ortsbefolkningen / ursprungsbefolkningen Samerna vars tjåskoeldstad har lång och obruten kontinuitet i området.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Kontinuitetsbrudd?
« Svar #9 skrivet: december 24, 2008, 13:18 »
Bures !
Citat från: Carl Thomas
Vikingarna tog upp skatt från Samerna i vissa områden, De vandrade regelbundet upp genom fjällen från Norska sidan och tog upp skatt från de idag svenska Samerna. Deras bostäder kallas idag för Stalotomter eftersom de grävde sig ned en halvmeter i jorden samt kastade upp jorden till en vall runt det de grävt ned. Detta + sin annorlunda typ av eldstad, (de använde en något upphöjd eldstad som spred strålningsvärme runt om), skiljer sig från Samernas typ av både bostad och eldstad.

S.k. "Stalotomter" är samiska fornlämningar. Visar till forskning av arkeologerna Mulk 1994, Storli 1992, Baudou 1988, 1992, Hansen 1990 och Manker 1960. Inga-Maria Mulk tar i avhandlingen "Sirkas - ett samiskt fångstsamhälle i förändring Krf-160 eKr" (1994) upp "Stalotomter" i Lule älvdal, Inger Storlis undersökningar är gjorda på Saltfjell i Lønsdalen. Huvuddelen av "Stalotomterna" inom dessa undersökningsområden dateras till ca 700-1500 eKr.

Mer finns att läsa ex. här:
¤ "Kinship and Settlements: Sami Residence Patterns in the Fennoscandian Alpine Areas around A.D. 1000" (Ingela Bergman, Lars Liedgren, Lars Östlund and Olle Zackrisson)
¤ "Fjällens kulturlandskap undersöks i tvärvetenskapligt projekt" av Ingela Bergman och Lars Liedgren i Populär Arkeologi Nr 4 2005.
¤ Sven-Donald Hedman och Lars Liedgren har på flera ställen skrivit om samiska "Stalo-tomter" och härdar.

Jag vill också rekommendera läsning av en nyligen utkommen avhandling av Erik Norberg:
"Boplatsvallen som bostad i Norrbottens kustland 5000 till 2000 år före år tideräkning.
En studie av kontinuitet och förändringar."

Avhandlingen tar också upp boplatsvallar (skärvstensvallar, nedgrävda hus) i Finnmark, Finland, nordvästra Ryssland och övriga Sverige. 

I avhandlingen sägs bl.a., sid. 178:
Citera
Förlagan till den mesolitiska boplatsvallen kan ha varit en på marken stående rund eller oval byggnad av lättare karaktär, eller en byggnad klädd med näver och torv, kanske inte så olik de sentida samiska bågstångs-, klykstångs-och åskåtorna.

MVH
Návdi
Návdi

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Kontinuitetsbrudd?
« Svar #10 skrivet: december 25, 2008, 03:17 »
Návdi, tack för ditt svar.

Min kunskap om Samernas historia är inte uppdaterad på några decennier.

Vad jag minns var Manker den som framförde stalotomter som vikingabostäder på fjället.
Detta eftersom det finns två olika typer av bostäder från samma tid, dels de vid vatten och på lägre höjdnivå liggande vanliga kåtaplatser, dels stalotomterna som oftast ligger på, strax över eller strax under trädgränsen.
Manker förklarade detta med två olika typer av bostäder, och eldstäder, med att stalotomterna tillhörde vikingakulturen medan de lägre liggande boplatserna tillhörde Samekulturen.
Han ansåg att ett nomadfolk knappast använde sig av två olika typer av bostäder (och eldstäder) som dessutom låg ganska nära varandra geografiskt. Den ena stod kåtan på marken, de andra stod de kortare stängerna på en vall runt en nedgrävd bostad.

Har nyare forskning en annorlunda syn samt att fyndmaterial visar att stalotomter är Samiska boplatser så skall jag naturligtvis ända min åsikt - när jag studerat materialet.

Det viktiga i sammanhanget var väl egentligen ”kontinuiteten”…
(samt lite reklam för tjoskåeldsteden som oöverträffad eldstadstyp)…
 
Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Kontinuitetsbrudd?
« Svar #11 skrivet: december 25, 2008, 13:37 »
Denna tråd handlar om etnicitet och kontinuitet. Starta en ny tråd om ni vill diskutera fornlämningstyper i Norrland.

/Johan - Admin
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Kontinuitetsbrudd?
« Svar #12 skrivet: december 25, 2008, 14:24 »
Bures Carl Thomas !
Ernst Mankers huvudverk på området heter
"Fångstgropar och stalotomter. Kulturlämningar från lapsk forntid."

En som däremot har hävdat att "Stalotomterna" skulle vara vikingarnas "jaktstugor"
är Rolf Kjellström.

MVH
Návdi
Návdi

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Kontinuitetsbrudd?
« Svar #13 skrivet: december 25, 2008, 14:32 »
Bures Gorm !
Hade redan postat innan jag läste Ditt inlägg.
Men visst handlar väl det här också om etnicitet och kontinuitet ?
Eller ?  ???
Návdi

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Kontinuitetsbrudd?
« Svar #14 skrivet: december 25, 2008, 20:36 »
Kan kanske fungera som ett exempel men denna tråd handlar, så som jag uppfattar det, om etnicitet på en generell nivå, inte hur tillvida en viss fornlämningstyp kan knytas till en viss etnicitet. Inget i varken ditt eller Carl Thomas inlägg handlar om etnicitetsbegreppet och är därmed OT (liksom detta inlägg, fortsätt via PM om du har mer att säga).

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :