Författare Ämne: Norskt inflytande i Ångermanland under vikingatid  (läst 8658 gånger)

Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
Norskt inflytande i Ångermanland under vikingatid
« skrivet: november 06, 2008, 22:02 »
Hej,

Jag arbetar med en liten skrift där jag testar en tes om att Norge påverkade Ångermanland under sen vikingatid både politiskt och kyrkligt. Påverkan/samverkan har skett över "kölen" från Tröndelag. Influenser från väst är känt sedan stenålder och finns bekräftat i folkvandringstida gravar med högstatusfynd av norskt ursprung. Jag har flera argument till mitt påstående men saknar material som behandlar fynd från vikingatida gravar i både Ångermanland och Tröndelag. Har någon tips på läsvärt i ämnet??

Mvh,
/Micke L


Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Norskt inflytande i Ångermanland under vikingatid
« Svar #1 skrivet: december 03, 2008, 12:08 »
Kom just på din fråga när jag kollade den her;

HOVGÅRDARNA I JÄMTLANDS JÄRNÅLDERSLANDSKAP
Frida Johansson, Uppsala 2003.
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
SV: Norskt inflytande i Ångermanland under vikingatid
« Svar #2 skrivet: december 03, 2008, 15:05 »
Kom just på din fråga när jag kollade den her;

HOVGÅRDARNA I JÄMTLANDS JÄRNÅLDERSLANDSKAP
Frida Johansson, Uppsala 2003.

Tackar för tipset Bo!
Den har jag inte läst.

Passar på och fråga dig lite mer eftersom du tycks vara bosatt i Norge.
I Sverige går det med lite klurighet och tur hitta rapporter från utgrävningar på nätet men norska rapporter verkar svårhittade åtminstone publikt. Har du några tips?

Mvh,
/Micke


Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Norskt inflytande i Ångermanland under vikingatid
« Svar #3 skrivet: augusti 19, 2009, 17:11 »
Efter att ha semestrat i området mellan Tröndelag och Ångermanland blev jag nyfiken på området och framförallt ortsnamnen.  Det är slående att i Ångermanälven och i Ströms Vattudal är "ede"-namnen mycket vanliga från kusten och ända in på norska sidan. Även en hel del "drag"-namn finns.

Utanede,Edsele, Ede, Dragan, Bågede, Gäddede , Kveeidet, Eidemon och Eide beskriver vägen från Ångermanälven vidare på Faxeäalven till Strömstvattudal och över till de norska sjöarna Sandsjön och Laksesjön i Nord-Tröndelag, stigningen är måttlig, förviso ligger sjönivån vid högsta punkt på ca 350-400 m men det innebär trots allt en stigning om max 1/1000 vilket är ganska blygsamt.

Edsnamnen är ju inte direkt enkla att tidsbestämma men Edsele är belagt åtminstone så tidigt som 1500-talet, medan vissa av ortsnamnen, bl.a. Gäddede påstås av vissa ha samiskt ursprung. Med tanke på att Ede-orternas placering vid forsar kan det inte råda några tvivel att det är platser där man edat, det har ju dessutom förekommit in i modern tid även om den termen inte använts då. Tidiga turister bytte båt bl.a. vid Bågede. På norska sidan finns dessutom motsvarande Eid helt logiskt placerade,så att det skulle vara en försvenskad form av samiska är därmed än mindre troligt. På lokal dialekt kallas folket vid Gäddede för Edesare vilket är en antydan om verksamheten.  Om inte trafiken varit väl etablerad och edandet vanligt förekommande tycker jag det varit rimligare om platsen fått ett naturnamn, t.ex. Gäddforsen, istället för ett namn som beskriver verksamheten.

Som stöd för din teori om kontakter finns alltså en etablerad kommunikationsled, din lilla skrift är säkert färdig sen länge, men kanske ska du skriva en andra upplaga och då kan det vara intressant.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Dag

  • Novis
  • Antal inlägg: 6
SV: Norskt inflytande i Ångermanland under vikingatid
« Svar #4 skrivet: augusti 23, 2009, 11:09 »
Om inte trafiken varit väl etablerad och edandet vanligt förekommande tycker jag det varit rimligare om platsen fått ett naturnamn, t.ex. Gäddforsen, istället för ett namn som beskriver verksamheten.

Efter en snabb titt på wikipedias norska sida och en titt på kartan så skulle jag tro att ed eller eid-namnen i åtminstone de områden som ligger närmare Norge (men också Utanede som jag skulle vilja tolka som att det hör samman med Edsvik) faktiskt är naturnamn. Eid är nämligen en plats där vatten kommer upp från två håll, alltså t ex ett landstycke som binder samman två större landområden eller en ö med fastlandet.

Eid (av norrønt eið) referer til et landområde med vann eller sjø på begge sider som er bindeledd mellom to landområder. Eid er stammen for en rekke gårds- og stedsnavn, med Eide og Eidet som de vanligste. - http://no.wikipedia.org/wiki/Eid_%28andre_betydninger%29

Om jag förstår dig rätt så kullkastar det väl egentligen inte teorin du har om norskt (eller norrönt) inflytande i området men ändrar den lite.

I tillägg kan sägas att Gustaf Hallström i början av 1900-talet grävde ett antal höggravar i nordänden av Jormsjön (vid Gäddede) på en plats som kallas för Jormlitangen som han tolkade som norröna. På 60-talet vet jag att man också grävde i Bågede på en plats som kallas för Bågede lappaltare men jag kommer inte ihåg vad som blev resultatet av grävningen.
"Fucking prehistoric people, I hope they had a shitty time" Jon Rady

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Norskt inflytande i Ångermanland under vikingatid
« Svar #5 skrivet: augusti 23, 2009, 23:30 »
Nja Dag det norska wikipedia har en något förvanskad form. Ordet ed eller eid kan härledas tillbaka till ett ord som betyder gå, just som beskrivs i svenska wikipedia. Om detta råder inget tvivel så vitt jag kan förstå, mer om detta i finns att läsa i tråden om vattenvägars framkomlighet.

Ed är alltså iallafall ursprungligen inget naturnamn utan ett namn som beskriver verksamhet precis som drag- och bor-ortsnamnen.  Om ett mycket stort antal forsar i ett vattensystem har närliggande ed-orter så är det ett mycket starkt indicium på att vattensystemet fungerat som en transportled.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
SV: Norskt inflytande i Ångermanland under vikingatid
« Svar #6 skrivet: september 18, 2009, 21:38 »
Hej!

Jag lyckades inte med empiriska data koppla ihop Tröndelag och Ångermanland men visst finns det starka indicier på att kontakterna över kölen var intensiva...får göra som Yngwe skriver...ge mig på en andra upplaga vad det lider :)

Hörde en sak som jag inte tagit mig tid att kika på som lät intressant...någon kanske vet mer? Fick höra ett påstående att 4 älvar har mynningsområden i fjällvärlden mellan Tröndelag och Ångermanland. 2 av dessa älvar rinner in i Tröndelag och de 2 andra in i Ångermanland och Medelpad. På norska sidan heter älvarna Inn och Stjördalsälven, de svenska älvarna heter Indalsälven och Ångermanälven. den äldsta stavning av Ångermanälven är Styrån med betydelsen den stora brusande älven, Stjördalsälven skall ha samma betydelse i namnet.

Alltså 4 älvar som mynnar från samma område med så lika namn? Känner någon till något om detta? Inn - Indalsälven, Stjördalsälve - Styrån (Ångermanälven)

Mvh,
/Micke
Inn

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Norskt inflytande i Ångermanland under vikingatid
« Svar #7 skrivet: september 19, 2009, 00:31 »
Om du följer Indalsälven upp i mot källflödena så hamnar du mot Medstugu och slutligen Skalsvattnet. Kliver du därifrån över fjället 3-4 km norrut hamnar du i Sandvika i Innsvattnet och då är du i Innherad i Norge.   Ett samband kan ju anas...

Vägen är ju bekant som pilgrimsväg och då är ju tanken att man ska gå, men det finns ett flertal ed och dragnamn mycket långt upp i Indalsälven och bärande av båtar över fjället finns beskrivet relativt sent.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Norskt inflytande i Ångermanland under vikingatid
« Svar #8 skrivet: september 19, 2009, 11:42 »
Ursäkta en upplänning, men är det inte så att namnet Indalsälven ursprungligen var den lokala benämningen vid Indal och att andra bebyggelser hade andra lokala namn på den? Finns det belagt att man i äldre tider använt namnet Indalsälven ändå upp till källorna?

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Norskt inflytande i Ångermanland under vikingatid
« Svar #9 skrivet: september 20, 2009, 20:55 »
Kan inte säga att det inte var så Nils, har du något stöd för att det skulle vara så?

Har hittat ett par exempel i Småland där olika ånamn på olika avsnitt av en och samma å visat sig vara resultat av namnändringar från ett betydligt äldre gemensamt namn. 

För mig framstår sambandet mellan Inn och Indalsälven som klart möjligt, och Styrån - Stjördal pekar ju åt samma håll.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Norskt inflytande i Ångermanland under vikingatid
« Svar #10 skrivet: september 21, 2009, 09:05 »
Kan inte säga att det inte var så Nils, har du något stöd för att det skulle vara så?

Har hittat ett par exempel i Småland där olika ånamn på olika avsnitt av en och samma å visat sig vara resultat av namnändringar från ett betydligt äldre gemensamt namn. 

För mig framstår sambandet mellan Inn och Indalsälven som klart möjligt, och Styrån - Stjördal pekar ju åt samma håll.

Inget annat stöd än att jag har snappat upp det någonstans och det faktum att det inte är direkt ovanligt att vattendrag har (haft) flera lokala namn. Nu när jag slår upp Indalsälven på Wikipedia börjar artikeln "Indalsälven, även Jämtlandsälven, Litsälven, Storsjöälven" och såväl Jämtland som Lit och Storsjön ligger uppströms från Indal.

Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
SV: Norskt inflytande i Ångermanland under vikingatid
« Svar #11 skrivet: september 21, 2009, 09:57 »
Jag kan inte hitta älven som skall finna på norska sidan med namnet inn eller liknande...

/M

Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
SV: Norskt inflytande i Ångermanland under vikingatid
« Svar #12 skrivet: september 21, 2009, 10:35 »
Jag kan inte hitta älven som skall finna på norska sidan med namnet inn eller liknande...

/M
..förrän nu :)

I nortröndelag mot svenska gränsen finns en älv kallad Inna, passerar en dalgång kallad inndalen...brister i mina norska språkkunskaper huruvida betydelsen är detsamma som svenska sidans indalsälven.

Kan för övrigt rekommendera http://www.norgeibilder.no/ som ett bra ställe att hitta flygfoton över Norge...även om det mesta finns i Googleearth.


/M

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Norskt inflytande i Ångermanland under vikingatid
« Svar #13 skrivet: september 21, 2009, 11:03 »
Älven Inna rinner från Innsvattnet och bildar tillsammans med Helgåa Verdalselva

Det intressanta är att jag sökte vidare på Nils tankebana att Indalsälven fått namn efter Indal, men då var ju frågan vad Indal fått sitt namn efter, och jag misstänkte att förleden In skulle kunna vara det ursprungliga älvnamnet.  Fann också stöd för denna tanke på http://www.skola.sundsvall.se/inlid/indnamn.htm och det ger ju namnet Inna eller liknande vilket ju då är samma som på Norska sidan
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Norskt inflytande i Ångermanland under vikingatid
« Svar #14 skrivet: september 21, 2009, 11:42 »
Stjördalselva och Styrån/Ångermanälven kan vi dock inte koppla ihop samma sätt då dom är geografiskt åtskilda, Stjördalselvagår ju söder om Inna meddans Ångermanälven som bekant går norr om Indalsälven
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
SV: Norskt inflytande i Ångermanland under vikingatid
« Svar #15 skrivet: september 21, 2009, 13:14 »
Stjördalselva och Styrån/Ångermanälven kan vi dock inte koppla ihop samma sätt då dom är geografiskt åtskilda, Stjördalselvagår ju söder om Inna meddans Ångermanälven som bekant går norr om Indalsälven

Hej Yngwe!

Jag har fastnat i tanken att Stjördalsälven och Styrån ska i sin äldsta stavning ha samma betydelse.....jag konsulterar några experter inom området

/M

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Norskt inflytande i Ångermanland under vikingatid
« Svar #16 skrivet: september 21, 2009, 14:54 »
Hej

Jo det har jag inget att invända emot, men de kan inte kollas ihop geografiskt då det är låmgt emellan dessa flöden och andra flöden finsn däremellan. Så även om namnet då har samma betydelse så är det nog mer slumpartat.

Med Inna-älvarna är det som sagt helt annorlunda dom sitter ju närmast ihop
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"