Författare Ämne: Datering av fornborgar  (läst 6304 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Datering av fornborgar
« skrivet: september 24, 2009, 08:53 »
I denna diskussion påstods att användandet av fornborgar var som störst under folkvandringstid, vikingatid och tidig medeltid. Det hänvisades även till Gundela Lindman avhandling (Förhistoriska aggressionsstrukturer i det vä̈stsvenska landskapet från 1985).

Jag har fått lära mig att fornborgar generellt (fornborg är ett luddigt begrepp i sig som också bör diskuteras) dateras till folkvandringstid och tidigare med vissa geografiska variationer. Ett problem är att fornborgar ofta är fyndtomma eller fyndfattiga och svårdaterade. Någon som läst avhandlingen ovan och kan meddela vad dateringarna baseras på?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Datering av fornborgar
« Svar #1 skrivet: september 24, 2009, 10:45 »
Jag har inte läst avhandlingen i sig men väl en som refererar till Gundela Lindmans arbete.

http://www.arkeologi.uu.se/ark/education/CD/Cuppsats/2006/J_GEREONSSON.pdf

Dateringen grundar sig dels på C14 dateringar av kol under murarna vilket ger ett uppgift om när de kan ha anlagts tidigast, dels på mätningar av lavar och deras tilväxthastighet.

Resultatet har föga förvånande gett mycket stor spridning, från tidig järnålder till medeltid, metoden sägs inte var 100%-ig.  Tillväxt av lavar beror ju på väldigt många olika faktorer. Man ska nog läsa avhandlingen för att se hur stor del lavarna har i dateringarna, men för mig känns det väldigt osäkert...
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Datering av fornborgar
« Svar #2 skrivet: september 24, 2009, 11:02 »
Enligt länken Yngwe bifogade skrev Lindman om fornborgarna på Orust vilka är 16 till antalet enligt Fornsök (varav två ej är registrerade som fasta fornlämningar). Detta kan knappast anses vara representativt för helheten eller enskilda fornborgar i andra delar av landet vilket även Lindman själv påpekar enligt uppsatsen.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Datering av fornborgar
« Svar #3 skrivet: september 24, 2009, 11:18 »
Ett mycket osäkert utfall alltså för ett mycket begränsat urval. Håller med dig Gorm, man kan inte säga så mycket med hjälp av det, varken för eller emot något.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Datering av fornborgar
« Svar #4 skrivet: september 24, 2009, 11:26 »
Det är dock riktigt att det kan vara problematiskt att datera utifrån lämningar inne eller i anslutning till borgen då dessa kan vara både tidigare eller senare. Helst ska man nog datera både murarna och eventuella lämningar.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Datering av fornborgar
« Svar #5 skrivet: september 24, 2009, 11:35 »
...dels på mätningar av lavar och deras tilväxthastighet.

Detta förvånar mig väldigt mycket. Jag har fått lära mig att lichenometri på våra breddgrader på sin höjd kan användas några århundraden tillbaka i tiden (har bl.a. tillämpats på gravstenar), eftersom lavarnas tillväxthastighet är för hög. För att metoden skall kunna tilläpas krävs radiellt växande kollonier på släta, homogena ytor som under sin tillväxt inte stött på någon annan koloni. Detta förhållande kan inte uppfyllas särskillt länge i de områden som det finns fornborgar, stenarnas ytor blir snabbt helt lavtäckta. I kalla glaciala miljöer är tillväxthastigheten betydligt lägre och där kan den datera upp till 1000-årigt material med rätt ok felmarginaler (ändmoräner framför glaciärer t.ex.). Men om någon vet mer om detta så får den gärna delge mig mer info.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Datering av fornborgar
« Svar #6 skrivet: september 24, 2009, 11:53 »
Har läst just detta i en annan skrift Heimdahl. Dessutom påverkar beskuggning av vegetation och dylikt som påverkar mikroklimatet.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Datering av fornborgar
« Svar #7 skrivet: september 24, 2009, 13:23 »
Är metoden tillämpad i Lindman (1992)? Vilka föregående studier hänvisar han till där?

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Datering av fornborgar
« Svar #8 skrivet: september 24, 2009, 13:29 »
Letar förtvivlat i minnet men kan inte komma på det, den behandlar fornborgar i Västergötland den också! Ska se i mina anteckningar när jag komemr hem!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Datering av fornborgar
« Svar #9 skrivet: september 24, 2009, 15:33 »
Gundela Lindman har skrivit ett häfte just om lavkronologi:

Lavkronologi som dateringsmetod i arkeologi av Gundela Lindman 1988. Där nämner hon bl a mätningar på fornborgsmurar (och en del andra objekt) ifall jag minns rätt (har den hemma men måste hitta den bland alla lådor i förrådet där den nog har hamnat).

Lindman har även skrivit en del annat om dateringar av forborgar:

"Fornborgar som tecken på orostider" I Andersson, S, Bengtsson, K., Hall, B., m fl, (red) Fynd 2/92.

Underlaget i hennes aggressionsstudier är väl väl svagt för att överföras på hela landet men jag har läst andra resonemang av andra som också nämnet att en del fornborgar var i bruk under vikingatid och tidig medeltid. EFtersom dateringsunderlaget är svagt överlag när det gäller fornborgar så är ju även bruket att datera dem till folkvandringstid relativt vagt. Som det tidigare nämnts så tycks ju spridningen vara ganska stor.

Dessutom finns det ju olika typer av fornborgar (och liknande anläggningar) där dateringarna kan se olika ut.  Vi har ju t ex Eketorp som haft flera faser bl a en i sen vikingatid/tidig medeltid.


Någon som vet ifall det finns någon bra samlad statistik över alla fornborgar som grävts ut och/eller daterats?

Utloggad morgan

  • Medlem
  • Antal inlägg: 24
SV: Datering av fornborgar
« Svar #10 skrivet: september 25, 2009, 18:33 »
Nyligen grävdes en fornborg ut i Västergötland (Virkelsborg):

”Dateringarna har tagit oss på sängen”, säger arkeolog Marita Sjölin vid Västergötlands museum.

Bland fynden fanns en del keramikskärvor som visade att Virkelsborg var forntida. När undersökningen var avslutad i fält skickades kolprover för C14-datering, som nu resulterat i att lämningen kan tidfästas till äldre bronsålder.

Min kursivering

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Datering av fornborgar
« Svar #11 skrivet: september 26, 2009, 14:31 »
Lavkronologi som dateringsmetod i arkeologi av Gundela Lindman 1988. Där nämner hon bl a mätningar på fornborgsmurar (och en del andra objekt) ifall jag minns rätt (har den hemma men måste hitta den bland alla lådor i förrådet där den nog har hamnat).

Om någon skulle utvecklat den lichenometriska dateringsmetoden så till den grad att man med någorlunda säkerhet skulle kunna datera så gamla objekt som fornborgar i de miljöer som nämnts så skulle det krävas ett bakomliggande jättearbete av kontrollstudier; skulle metoden sedan visa sig lyckosam så vore det ett enormt vetenskapligt genombrott som borde ha gett ekon internationellt. Med tanke på att arbetet nu har 21 år på nacken, och att jag inte hört talas om detta innan, så känner jag mig lite skeptisk. (Eller så missuppfattar jag det hela, kanske diskuteras betydligt yngre dateringar i arbetet.)

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Datering av fornborgar
« Svar #12 skrivet: september 26, 2009, 14:55 »
Om någon skulle utvecklat den lichenometriska dateringsmetoden så till den grad att man med någorlunda säkerhet skulle kunna datera så gamla objekt som fornborgar i de miljöer som nämnts så skulle det krävas ett bakomliggande jättearbete av kontrollstudier; skulle metoden sedan visa sig lyckosam så vore det ett enormt vetenskapligt genombrott som borde ha gett ekon internationellt. Med tanke på att arbetet nu har 21 år på nacken, och att jag inte hört talas om detta innan, så känner jag mig lite skeptisk. (Eller så missuppfattar jag det hela, kanske diskuteras betydligt yngre dateringar i arbetet.)

Som sagt var det var länge sedan jag läste den nu. Vad jag minns så berättade hon att hon gjort kontrollstudier bland annat på gravstenar av olika (känd) ålder och från dessa kunde hon upprätta tillväxtkurvor för den lavsort hon använde.
Men hur det har gått med den forskningen efter det vet jag inte.

Jag får försöka hitta skriften ifråga och läsa igenom den igen.


I den här uppsatsen nämns något om dateringar av fornborgar på Hisingen som Gundela Lindman tydligen också skrivit om. Ytterst få är daterade men av dem som är det tycks också dateringarna gruppera sig kring äldre järnålder respektive yngre järnålder och medeltid.

Se också Lindman, G., 1992: Datering av fornborgar-problem och möjligheter. I Andersson., S., Hall, B., Öborn, G (red). Borgar från forntid och medeltid i Västsverige. Arkeologi i Västsverige 5.

Utloggad Spaceromancer

  • Medlem
  • Antal inlägg: 64
SV: Datering av fornborgar
« Svar #13 skrivet: september 26, 2009, 21:25 »
Angående datering med lavar så finns bla följande att läsa i wikipedia:

Citera
Among the potential problems of the technique are the difficulty of correctly identifying the species, delay between exposure and colonization, varying growth rates from region to region as well as the fact that growth rates are not always constant over time, dependence of the rate of growth upon substrate texture and composition, climate, and determining which lichen is the largest.
http://en.wikipedia.org/wiki/Lichenometry