Omröstning

Vilken period är du främst intresserad av?

Stenålder
34 (20.9%)
Bronsålder
23 (14.1%)
Järnålder
73 (44.8%)
Medeltid
21 (12.9%)
1520 -->
12 (7.4%)

Antal personer som röstat: 152

Författare Ämne: Vilken period är du främst intresserad av?  (läst 34534 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Vilken period är du främst intresserad av?
« skrivet: januari 26, 2005, 15:40 »
Här kommer ännu en omröstning. Vilken period är du främst intresserad av? Jag är medveten om vissa "periodproblem" så ta det inte så serriöst. :)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Sibiriska tigern

  • Stammis
  • Antal inlägg: 112
Vilken period är du främst intresserad av?
« Svar #1 skrivet: januari 27, 2005, 20:13 »
Jag hade velat markera stenåldern, bronsåldern, järnåldern/vikingatid.
Warning: allt är rätt men jag kanske inte har skrivit ner det korrekt!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Vilken period är du främst intresserad av?
« Svar #2 skrivet: mars 14, 2005, 23:57 »
Järnålder/vikingatid verkar vara populärt, även hos mig själv. Vad beror detta på? Att det är en tidsålder när skriftliga källor om våra bredgrader börjar dyka upp eller har det med gammal vikingaromantik att göra? Kanske är det Vetenskapens världs fel/förtjänst? Personligen så var det programmen om grävningarna i Svarta jorden som skapade ett intresse. :)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Neree

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
Vilken period är du främst intresserad av?
« Svar #3 skrivet: maj 18, 2005, 21:55 »
Citat från: "Gorm"
Järnålder/vikingatid verkar vara populärt, även hos mig själv. Vad beror detta på? Att det är en tidsålder när skriftliga källor om våra bredgrader börjar dyka upp eller har det med gammal vikingaromantik att göra? Kanske är det Vetenskapens världs fel/förtjänst? Personligen så var det programmen om grävningarna i Svarta jorden som skapade ett intresse. :)

/Johan


Bodil Peterson tar upp den här diskussionen i sin avhandling och menar att järnåldern/vikingatiden är allmännt populär på grund av att det är en exotisk tid som dock uppvisar vissa similariteter med vår samtid till skillnad från bronsåldern som enligt henne ofta uppfattas som främmande "religiös" och rituell och stenåldern som associeras med naturälskande [hippienomader], något som de flesta inte kan associera till.

Det kan ligga något i detta resonemang...

Utloggad Olle GBG

  • Medlem
  • Antal inlägg: 35
Vilken period är du främst intresserad av?
« Svar #4 skrivet: juni 07, 2005, 17:57 »
Skulle faktiskt velat ha me alla perioderna,men för den goda sakens skull så...

Utloggad williamdegrey

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
    • http://www.skaftekarr.se
Vilken period är du främst intresserad av?
« Svar #5 skrivet: juni 08, 2005, 09:11 »
För mig är det järnåldern fram till Vikingatid som är mest intressant, främst Folkvandringstid.. :)

Utloggad Väverska

  • Medlem
  • Antal inlägg: 25
Vilken period är du främst intresserad av?
« Svar #6 skrivet: juni 30, 2005, 13:45 »
bronsålder :)
ända sen jag var liten och drömde om att bli arkeolog :)

sen blir det ju än intressantare eftersom de första VÄL bevarade textilfragmenten är från den perioden :) - och man kan hamna i intressanta diskussioner om vävteknik och vävredskaps utveckling mm :)

Utloggad Nihonshu

  • Medlem
  • Antal inlägg: 65
Vilken period är du främst intresserad av?
« Svar #7 skrivet: juli 01, 2005, 21:36 »
Jag skulle ha velat kryssa i en "allt-ruta".

Men om jag tvingas specificera mig blir det folkvandringstiden.

Utloggad eyðimørk

  • Novis
  • Antal inlägg: 18
    • http://www.oxenby.se/emma
Vilken period är du främst intresserad av?
« Svar #8 skrivet: juli 02, 2005, 17:53 »
Jag gillar det inte, men jag måste väl kryssa i "järnålder/vikingatid" i alla fall... tidig kontinental järnålder. :)

Utloggad Helen Thorn Jönsson

  • Novis
  • Antal inlägg: 1
    • http://www.ekoskola.se
Vilken period är du främst intresserad av?
« Svar #9 skrivet: augusti 20, 2005, 12:34 »
Jag markerade sten- brons- och järnålder/vikingatid.
Jag är medlem i föreningen BRONSTID, Bjäre http://www.bronzeage.net
Foteviken och Vikingatider

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
Vilken period är du främst intresserad av?
« Svar #10 skrivet: juli 17, 2006, 15:12 »
Hm, nä liksom alla andra här så känns det hårt att kryssa i. Men eftersom jag ändå tycks ha hamnat i minoritet så känner jag ändå att jag vill slå ett slag för den efterreformatoriska tiden! Det är ju här som man kan agera som en nål i historikernas kollektivt ömma pung genom att hitta saker som motsäger de HELIGA SKRIFTLIGA KÄLLMATERIALET. Och så är det så hilma roliga lämningar från denna tid också. Tjoflöjt!

Utloggad gramarye

  • Medlem
  • Antal inlägg: 23
Vilken period är du främst intresserad av?
« Svar #11 skrivet: juli 23, 2006, 22:43 »
Jag valde också järnålder, gärna då vikingatid/tidigaste medeltiden. Dock upptäckte jag att jag också är väldigt intresserad av stenåldern, kanske inspirerad av de fyra veckors utgrävning vi hade ute på Ajvide i maj. =)
You should be glad I'm not a Viking. You would have been ravaged and plundered by now.

Utloggad IAURKIN

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
Vilken period är du främst intresserad av?
« Svar #12 skrivet: juli 24, 2006, 12:28 »
Jag är nog främst intresserad av bronsåldern, då denna är täckt av ett tjockt moln av ovisshet och tvedelade uppfattningar. Det fanns inget skriftspråk, så det främsta fönstret till deras kultur är de mystiska hällristningarna, vilka är väldigt öppna för tolkningar.

Järnåldern är också mycket intressant. Folket under den äldre järnåldern lämnade inte så mycket skrift efter sig, men det finns ett antal utförliga verk beskrivande de Skandinaviska folken som ändå ger oss en inblick i deras liv. Det som intresserar mig mest när det kommer till yngre järnåldern är nog det fornnordiska språket. De språkliga likheterna med den moderna svenskan är så stora att de ger en rätt bra inblick i hur språket har utvecklats till vad det är idag. De politiska bildningarna under både yngre och äldre järnålder är också mycket intressanta, d.v.s. relationerna mellan exempelvis Svearike, Götaland, Danmark, etc.

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Vilken period är du främst intresserad av?
« Svar #13 skrivet: juli 31, 2006, 15:04 »
Jag är framför allt intresserad av agrarhistoria och människans utnyttjande av sin miljö. Och eftersom jag vill kunna gräva ut och undersöka lämningarna själv så blir det i praktiken järnålder och senare perioder som jag är intresserad av. De äldre perioderna (sten- och bronsålder) är i mitt verksamhetsområde allt för "fattiga" på information av relevans för mitt intresseområde. Den sista tiden har tonvikten legat på yngre järnålder och medeltid för min del.
Men visst - ge mig förutsättningarna att arbeta med liknande frågeställningar under yngre stenålder eller bronsålderns period III så gör jag det.
Tidsperioden är underordnad frågeställningen.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Annika113

  • Novis
  • Antal inlägg: 7
SV: Vilken period är du främst intresserad av?
« Svar #14 skrivet: augusti 09, 2007, 09:11 »
Jag har av förklarlinga skäl varit mest inne på järnålder. Det är ju den perioden som gäller i Gamla Uppsala, men nu i höst hoppas jag få smak för andra tidsåldrar. :)

Utloggad Mina

  • Novis
  • Antal inlägg: 18
SV: Vilken period är du främst intresserad av?
« Svar #15 skrivet: augusti 09, 2007, 11:23 »
Även jag kryssade i "järnålder". Precis som i alla vetenskaper så går det nog trender även i arkeologi. På 80-talet var det väldigt poppis med stenålder om jag inte missminner mig, ni vet då "Grottbjörnens folk" böckerna kom. Jag tror att en av anledningarna till att järnåldern just nu är så "inne" beror på fantasyboomen vilket har gjort att folk har dragits till järnålder och medeltid...

Undrar vilken som blir nästa trend. Kanske dags för lite mer bronsålder?  :)

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Vilken period är du främst intresserad av?
« Svar #16 skrivet: september 18, 2007, 22:27 »
Vendeltid hands down. Fast jag gillar bronsålder mer och mer, och vikingatid har alltid en speciell plats i mitt hjärta.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Vilken period är du främst intresserad av?
« Svar #17 skrivet: september 19, 2007, 07:34 »
Det är intressant att när folk pratar om järnålder så har man avgränsat sig till t ex Vendeltid (samma sak med stenålder och t ex mesolitikum). Detta verkar dock inte gälla för bronsålder. Fram för fler som främst inriktar sig på bronsåldern period IV!! ;)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Vilken period är du främst intresserad av?
« Svar #18 skrivet: september 20, 2007, 12:40 »
Jag funderade på att avgränsa mig mer inom bronsåldern när jag skrev inlägget, men jag är långtifrån lika insatt i skillnader mellan äldre och yngre bronsålder, och än mindre skillnaderna mellan period I - III och IV - VI gentemot Vendeltid och Romersk Järnålder t.ex.

Det har säkert en hel del att göra med att bronsåldersperioderna inte har lika fantasieggande namn tyvärr. Lättare att bli personlig med en person som heter Elin än nån som heter "Person VI". :p

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Vilken period är du främst intresserad av?
« Svar #19 skrivet: mars 29, 2008, 17:00 »
Tja... jag är en hopplös vikingaromantiker... "Röde orm" är  nog det skyldiga alstret, en gång för länge sen :)