Omröstning

Vilken period är du främst intresserad av?

Stenålder
34 (20.9%)
Bronsålder
23 (14.1%)
Järnålder
73 (44.8%)
Medeltid
21 (12.9%)
1520 -->
12 (7.4%)

Antal personer som röstat: 152

Författare Ämne: Vilken period är du främst intresserad av?  (läst 34582 gånger)

EvaCullman

  • Gäst
SV: Vilken period är du främst intresserad av?
« Svar #20 skrivet: oktober 25, 2008, 10:01 »
Jag röstade på bronsålder, såg att det släpade efter lite.

Och så är hällristningar så porriga....  :lol::-[

Utloggad Jasaw

  • Stammis
  • Antal inlägg: 480
    • Archaeological Haecceities
SV: Vilken period är du främst intresserad av?
« Svar #21 skrivet: oktober 25, 2008, 16:58 »
Mayanörd som jag är så har jag ingen direkt period att rösta på men järnåldern passar bäst in tidsmässigt. Mitt val styrdes även av att jag är så emot de kosmologiska tolkningar och nydiffusionistiska strömningar som dominerar bronsåldersforskningen. Valet stod så mellan stenålder och järnålder och det blev den senare mest för samtidigheten med den klassiska perioden hos maya (250-900/1100 e.Kr.). Jag ångrar mig redan då jag inser att jag nyligen debatterat kosmologi under vikingatiden. Min röst borde gått till stenåldern. Jag ber om ursäkt för detta stenåldersanhängare.
Blogg: Archaeological Haecceities
http://haecceities.wordpress.com

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Vilken period är du främst intresserad av?
« Svar #22 skrivet: oktober 25, 2008, 18:32 »
Jag ber om ursäkt för detta stenåldersanhängare.

Det får gå för den här gången då.  ;D

/Micke

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
SV: Vilken period är du främst intresserad av?
« Svar #23 skrivet: oktober 25, 2008, 19:43 »
Hur skall man kunna sätta någon före de andra och välja mellan perioder som alla är lika intressanta ?  Men OK....måste man välja så .....hmmmm.....yngre järnålder !

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vilken period är du främst intresserad av?
« Svar #24 skrivet: december 29, 2008, 13:39 »
För mig är järnålder intressant främst två orsaker.

1. Man stöter så ofta på spår i from av framförallt gravfält som så uppenbart är från en annan tid, om man jämför med t.ex. kyrkor är det så svårt för gemene man att få en uppfattning om hur gammal den är så man har svårt att associera med något. Med gravfälten är det helt annorlunda, det är spår av något vi inte längre är en del av vårt vardagliga liv.

2. För mig verkar det som om framförallt folkvandringstiden men även vikingatiden är rena rama minfältet i Sverige. Tidigare "propaganda-historiker" verkar ha gjort ämnet så infekterat att vissa uttalanden fortfarande verkar vara tabu. Ta bara det här med goternas ursprung, såfort man hör någon nämna skandinavien och goter i  samma mening så är genast någon där och fnyser om "gamla storsvesnka skrönor" , tonen är en helt annan i utlandet.

För mig är denna laddning av ämnet extra stimulerande och spännande
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Isak Nygren

  • Novis
  • Antal inlägg: 17
SV: Vilken period är du främst intresserad av?
« Svar #25 skrivet: december 31, 2008, 05:32 »
Egentligen så är jag mest intresserad av vad som har hänt under de 2000 senaste åren, men om jag måste välja något specifikt så blir det 1520 och framåt.
Jag skulle aldrig vilja vara medlem i en klubb som accepterar mig som medlem

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Vilken period är du främst intresserad av?
« Svar #26 skrivet: maj 16, 2009, 11:40 »
Jag är mest intresserad av vikingatiden/tidig medeltid. Det är en dynamisk period med en massa samhällsomvälvningar, inte minst övergången till kristendomen.

Men jag är även intresserad av medeltid och tiden fram till slutet av 1600-talet. Sen är jag intresserad av industrihistoria, slutet av 1800-talet fram tills nu.

/Åsa.

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Vilken period är du främst intresserad av?
« Svar #27 skrivet: maj 18, 2009, 08:27 »
Jag är framför allt intresserad av agrarhistoria och människans utnyttjande av sin miljö. Och eftersom jag vill kunna gräva ut och undersöka lämningarna själv så blir det i praktiken järnålder och senare perioder som jag är intresserad av. De äldre perioderna (sten- och bronsålder) är i mitt verksamhetsområde allt för "fattiga" på information av relevans för mitt intresseområde. Den sista tiden har tonvikten legat på yngre järnålder och medeltid för min del.
Men visst - ge mig förutsättningarna att arbeta med liknande frågeställningar under yngre stenålder eller bronsålderns period III så gör jag det.
Tidsperioden är underordnad frågeställningen.
Inlägget gäller i prinvcip fortfarande.
Eftersom jag för närvarande arbetar tillsammans med Måns Sjöberg på en bok om jaktens historia så har mesolitikum seglat upp som en väldigt intressant period. Lägg på en smedja som jag delundersökte häromveckan så klämmer vi in åren precis före 1729 också.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Vilken period är du främst intresserad av?
« Svar #28 skrivet: december 23, 2009, 15:59 »
Stenålder, närmare bestämt jägarsamlarstenålder (mesolitikum och paleolitikum), samt vissa delar av neolitikum.

Utloggad Blicken

  • Medlem
  • Antal inlägg: 56
  • Det är ormen i pannan, som är Blicken!
SV: Vilken period är du främst intresserad av?
« Svar #29 skrivet: maj 10, 2010, 10:58 »
Det är hela förhistorien och alla dess problem som intresserar mig. Istidens geologi och oceanografi innebar mycket mer än att vattnet i havet minskade. Det var vid kusterna de bästa förutsättningarna fanns för människorna. Klimatutjämnande fiskrika hav, med kusttrakter, där det enda effektiva transportmedlet före järnvägarna kunde ta sig fram.

Där arkeologerna nu gräver, hittar de bara spåren av dåtidens u-länder. Det är som att utforska USAs historia genom att gräva i indianreservaten. Jag hittade en bok för barn: Hur Började Det? Där angavs att spåren av de första badrummen finns på Orkneyöarna, och är tio tusen år. Ute på öar i persiska viken finns också gamla saker. Jag tror vår kultur kommer från ett Tarmlantis, som ringlade sig runt kontinenterna. Det var längs Tarmlantis vi utvandrade från Afrika.

Utloggad Scania

  • Stammis
  • Antal inlägg: 317
SV: Vilken period är du främst intresserad av?
« Svar #30 skrivet: maj 12, 2010, 21:22 »
Eftersom jag just nu arbetar med en stor hantverkssamling från slutet av 1700-talet fram till mitten av 1900-talet så har jag blivit mer och mer intresserad av hur hantverkare i städerna levde och verkade.

/Åsa.

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Vilken period är du främst intresserad av?
« Svar #31 skrivet: maj 13, 2010, 12:39 »
Den äldre stenåldern är jag mycket fascinerad av, och ännu längre tillbaka när Homo sapiens sapiens ännu var i sin linda. Tänk att få resa till Afrika och leta fossiler som är flera hundratusen är gamla, kanske miljoner år gamla! Hur levde de? Hur organiserade var de? Vilka var de? Frågor som aldrig får svar men som både är spännande och utmanande.
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad webbsmurfen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 124
SV: Vilken period är du främst intresserad av?
« Svar #32 skrivet: juli 03, 2011, 18:51 »
Bronsålder. Har alltid förknippat denna tid med mystik.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Vilken period är du främst intresserad av?
« Svar #33 skrivet: augusti 11, 2011, 14:05 »
Den äldre stenåldern är jag mycket fascinerad av, och ännu längre tillbaka när Homo sapiens sapiens ännu var i sin linda. Tänk att få resa till Afrika och leta fossiler som är flera hundratusen är gamla, kanske miljoner år gamla! Hur levde de? Hur organiserade var de? Vilka var de? Frågor som aldrig får svar men som både är spännande och utmanande.

Kan bara hålla med. Fascinerande att tänka sig de äldre människoarterna och de miljöer de levde i.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad woody

  • Novis
  • Antal inlägg: 8
SV: Vilken period är du främst intresserad av?
« Svar #34 skrivet: december 28, 2012, 01:40 »
Det blev vikingatiden fast jag gjorde allt för att hålla mig där ifrån. ;) Det som fångade mig var att försöka knyta ihop  vikingatiden med den historiska tiden. Det har blivit att jag mer och mer tittar åt öst även om man får trilskas med non normandister.

//Anders
De Lapsus Resurgam

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Vilken period är du främst intresserad av?
« Svar #35 skrivet: februari 22, 2013, 11:49 »
Stenåldern är så lång och periodrik att den i sin helhet inte låter sig överblickas och bronsåldern har (heller) inga skriftliga källor. Medeltiden är komplex och väldokumenterad och svår att ta sig igenom på det sättet. Återstår järnålder/vikingatid då? ;)
Hell thir regin donaraz!

Utloggad hanna.nilsson

  • Novis
  • Antal inlägg: 8
SV: Vilken period är du främst intresserad av?
« Svar #36 skrivet: juli 22, 2013, 12:53 »
Som flera andra hade jag lite svårt att välja, men är nog ändå Järnåldern som jag tycker är mest intressant (vilket de flesta andra också verkar tycka). :)

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Vilken period är du främst intresserad av?
« Svar #37 skrivet: augusti 05, 2014, 21:52 »
Tidig medeltid. Då finns det i alla fall lite fakta att gå på samtidigt som det händer så mycket spännande här i Västsverige. Men visst, folkvandringstid med allt guldet och tre fantastiska halskragar är ock mycket intressant. Förr verkade man tro att Västergötland var tomt eftersom alla var ute på folkmarsch, men det kan ju inte stämma. Vem plockade hem allt guldet?