Övrigt > Övrigt

Vilken period är du främst intresserad av?

(1/8) > >>

Gorm:
Här kommer ännu en omröstning. Vilken period är du främst intresserad av? Jag är medveten om vissa "periodproblem" så ta det inte så serriöst. :)

/Johan

Sibiriska tigern:
Jag hade velat markera stenåldern, bronsåldern, järnåldern/vikingatid.

Gorm:
Järnålder/vikingatid verkar vara populärt, även hos mig själv. Vad beror detta på? Att det är en tidsålder när skriftliga källor om våra bredgrader börjar dyka upp eller har det med gammal vikingaromantik att göra? Kanske är det Vetenskapens världs fel/förtjänst? Personligen så var det programmen om grävningarna i Svarta jorden som skapade ett intresse. :)

/Johan

Neree:

--- Citat från: "Gorm" ---Järnålder/vikingatid verkar vara populärt, även hos mig själv. Vad beror detta på? Att det är en tidsålder när skriftliga källor om våra bredgrader börjar dyka upp eller har det med gammal vikingaromantik att göra? Kanske är det Vetenskapens världs fel/förtjänst? Personligen så var det programmen om grävningarna i Svarta jorden som skapade ett intresse. :)

/Johan
--- Slut citat ---


Bodil Peterson tar upp den här diskussionen i sin avhandling och menar att järnåldern/vikingatiden är allmännt populär på grund av att det är en exotisk tid som dock uppvisar vissa similariteter med vår samtid till skillnad från bronsåldern som enligt henne ofta uppfattas som främmande "religiös" och rituell och stenåldern som associeras med naturälskande [hippienomader], något som de flesta inte kan associera till.

Det kan ligga något i detta resonemang...

Olle GBG:
Skulle faktiskt velat ha me alla perioderna,men för den goda sakens skull så...

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion