Författare Ämne: Hittat på Tradera  (läst 11196 gånger)

EvaCullman

  • Gäst
Hittat på Tradera
« skrivet: oktober 25, 2008, 10:29 »
Vill gärna ha forumets syn på vissa av objekten. Dvs, har säljaren gjort den på egen hand? Osv.

Först ut, en yxa: http://www.tradera.com/YXA_I_STEN_FORNTID-auktion-75801887

En yxa till: http://www.tradera.com/Stenyxa-auktion-75936311
(den tror jag säljaren har gjort själv >:()
 

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Hittat på Tradera
« Svar #1 skrivet: oktober 25, 2008, 13:11 »
Bägge yxorna skulle kunna vara riktiga, den första är nog någon typ av trindyxa medan den andra är en enkel skafthålsyxa. Det är ju svårt att säga utifrån bilderna dock, speciellt svårt är det att avgöra typ för den första eftersom man bara ser den från ett håll, den andra är lite lättare.

/Micke

EvaCullman

  • Gäst
SV: Hittat på Tradera
« Svar #2 skrivet: oktober 25, 2008, 17:11 »
Finns det detaljer i deras utseende som tyder på att de inte skulle vara riktiga?

Den första finns fotograferad från flera håll, gå längst ner i annonsen.

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Hittat på Tradera
« Svar #3 skrivet: oktober 25, 2008, 18:28 »
När jag sett flera bilder får jag revidera mitt påstående, den första är nog snarare en tunnackig yxa.

Skafthålet på den andra ser lite lustigt ut, det ser ut som om man först börjat borra ett hål mitt i, men av någon anledning har man sedan påbörjat ett nytt hål så att skafthålet inte blivit symmetriskt placerat. 

När man borrade skafthål på skafthålsyxor av den där typen använde man sig vanligen av ett rörben, med följden att borrhålet är större högre upp i hålet och sedan succesivt allt mindre i diameter allt eftersom borren blir nednött. Vanligen borrade man också hålet från två håll så att skafthålet får minst diameter i mitten av hålet. Om skafthålet har en sådan genomskärning att det ungefär liknar två motstående koner kan man nog säga att chansen ökar att yxan är riktig, men jag tycker inte man kan se det riktigt på bilderna.

Summa summarum: Jag tycker inte att man med säkerhet kan säga att yxorna är falska i alla fall. Varför tror du föresten att så är fallet?

/Micke 

EvaCullman

  • Gäst
SV: Hittat på Tradera
« Svar #4 skrivet: oktober 25, 2008, 18:55 »
Summa summarum: Jag tycker inte att man med säkerhet kan säga att yxorna är falska i alla fall. Varför tror du föresten att så är fallet?

/Micke 
Well, bara att jag vet om att folk säljer fejkgrejer. Vore kul om vi kunde identifiera några. Kanske inte just de här då. :-\

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Hittat på Tradera
« Svar #5 skrivet: oktober 25, 2008, 22:52 »
Jag har ingen aning om yxorna är äkta eller inte, har däremot hört en historia från min sambo, från närhon gick i grundskolan och en kille hade med sig en upphittad yxa, (vi bor på Orust, vanligt med stenåldersfynd...), och arkeologen berättade från vilken tidsperiod den var ifån osv.. varefter killen berättade att det var hans pappa som tillverkat den.. Sant eller inte, gissar att det är svårt att avgöra när en yxa är tillverkad, åtminstone om den är knakkad med sten...

EvaCullman

  • Gäst
SV: Hittat på Tradera
« Svar #6 skrivet: oktober 27, 2008, 07:24 »
Nu då, vad är detta för något?
De översta är väl skrapor? Den mittersta en avbruten dolkspets (?), men vad är de nedre?

http://www.tradera.com/PP_PARTI_MED_FEM_FLINTA_VERKTYG_STENALDERN_L_6_3_8_CM-auktion-76091755


Edit: den här skall jag tamejtusan köpa! :P
http://www.tradera.com/UNIK_SKAFTHALSYXA_I_FANTASTISKT_SKICK_RARITET-auktion-76139867

Utloggad Heinrich H

  • Stammis
  • Antal inlägg: 100
SV: Hittat på Tradera
« Svar #7 skrivet: oktober 27, 2008, 20:19 »
möjligen är den nedersta det sista på ett ämne som det tryckts spån från... eventuellt...

Utloggad Åsa M L

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
SV: Hittat på Tradera
« Svar #8 skrivet: oktober 28, 2008, 10:36 »
När det gäller flintredskap utan fyndort finns det alltid en extremt stor chans att de är falsarier tillverkade av danska flintsmeder. De är experter på att få till "rätt" patina. Ofta svårt att avgöra, men ju helare och snyggare de är desto större risk.

Skafthålsyxan - som ser misstänkt fin ut i ytan, men som naturligtvis kan vara äkta - anges vara upphittad på 80-talet. Det sägs inte var, men om det var i eller i närheten av en registrerad fornlämning så har upphittaren begått ett brott. Man får inte ta stenföremål från registrerade fornlämningar (som alltså inkuderar diffusa boplatslämningar i åkrar och dylikt).

Skulle jag få bestämma så skulle RAÄ instifta en lite polispatrull som åtminstone gjorde livet surt för dessa försäljare, även om man sällan kan sätta dit dem. Att någon är beredd att betala hundratals kronor för dessa stenföremål vars autencitet knappast kan verifieras övergår mitt förstånd. Dessa ting har förlorat det allra viktigaste - länken till sin plats och användning. Är de grav-, boplats-, eller offerfynd? Varifrån? Vad har de hittats tillsammans med. Prylfetischism av det här slaget skadar förhistorien och kunskapen om den. Att ha dom hemma hos sig är som att ha saker stulna från någon annans hem.

Eva

  • Gäst
SV: Hittat på Tradera
« Svar #9 skrivet: oktober 28, 2008, 10:52 »
Att någon är beredd att betala hundratals kronor för dessa stenföremål vars autencitet knappast kan verifieras övergår mitt förstånd. Dessa ting har förlorat det allra viktigaste - länken till sin plats och användning. Är de grav-, boplats-, eller offerfynd? Varifrån? Vad har de hittats tillsammans med. Prylfetischism av det här slaget skadar förhistorien och kunskapen om den. Att ha dom hemma hos sig är som att ha saker stulna från någon annans hem.





I så fall är det ju bra att vi belyser både fenomenet och försäljarna här, eller hur?

Det vanligaste sättet som saker hamnar till försäljning är när gamla människor avlider och man måste röja upp. Det var helt naturligt att samla på sig fynd från orten. Jag kan inte tänka mig att muséerna är intresserade av den här typen av samlingar. Eller?

Om någon hittar något idag är det osannolikt att man försöker sälja det. Det är så litet pengar det handlar om, det är mycket mer spännande att kontakta fackfolk och visa upp föremålet, och lämna in det.

Återstår falsarierna. Och i det fallet spelar det ju ingen roll för fyndsammanhang, länk till det förflutna osv. De dumma köparna får skylla sig själva.


Utloggad hariwulf

  • Medlem
  • Antal inlägg: 23
SV: Hittat på Tradera
« Svar #10 skrivet: oktober 28, 2008, 11:12 »
Nu då, vad är detta för något?
De översta är väl skrapor? Den mittersta en avbruten dolkspets (?), men vad är de nedre?

lite svårt att se vad det är utifrån fotot bara men de två översta är skäror, den i mitten kan vara fragment av dolk/'matkniv'/eller flathuggen eldslagningssten. Fyran verkar full av krusta - kan mycket väl vara naturlig, den nedersta ser lite 'suddig' ut (svallad? tumlad av jordbruksmaskin? naturlig?)

Utloggad hariwulf

  • Medlem
  • Antal inlägg: 23
SV: Hittat på Tradera
« Svar #11 skrivet: oktober 28, 2008, 11:24 »
Edit: den här skall jag tamejtusan köpa! :P
http://www.tradera.com/UNIK_SKAFTHALSYXA_I_FANTASTISKT_SKICK_RARITET-auktion-76139867


Den verkar vara en bronsåldersyxa, den ser precis ut som de som Torben Bjarke Ballin listar på sid 38 i Klassifikationssystem for stenartefakter

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Hittat på Tradera
« Svar #12 skrivet: oktober 28, 2008, 14:07 »
Om någon hittar något idag är det osannolikt att man försöker sälja det.

Jag tror du har fel. Det säljs fler nyfynd (av allehanda material) än de flesta arkeologer vill inse.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Eva

  • Gäst
SV: Hittat på Tradera
« Svar #13 skrivet: oktober 28, 2008, 15:09 »
Om någon hittar något idag är det osannolikt att man försöker sälja det.

Jag tror du har fel. Det säljs fler nyfynd (av allehanda material) än de flesta arkeologer vill inse.

Intressant. Vad baserar du det på? Är det fynd från utgrävningar som "försvinner" eller hittar folk saker på egen hand?


Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Hittat på Tradera
« Svar #14 skrivet: oktober 28, 2008, 16:02 »
Är det fynd från utgrävningar som "försvinner" eller hittar folk saker på egen hand?

Det försvinner fynd från grävningar, men det rör sig nog mer om souvenirer.
Det grävs illegalt i fornlämningar, mer än man kanske tror (framför allt mer än Brottsförebyggande rådet har med i sin statistik). Kolla t.ex. http://www.jkpglm.se/arkeologi/manadenshistoria/2007/november.html

Någonstans tar fynden vägen, det mesta hamnar nog i folks lådor men en hel del når ut på marknaden. Vi har dessvärre inte en chans i helvetet att knyta specifika föremål till fornlämningar. Vilket är något som juridiken kräver för att vi skall få fram de fällande dommar som såväl behövs.

Se även http://fornvannen.se/pdf/1990talet/1999_089.pdf
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Eva

  • Gäst
SV: Hittat på Tradera
« Svar #15 skrivet: oktober 28, 2008, 22:47 »
Ja, jag skulle aldrig köpa något fornfynd på nätet, det är då ett som är säkert.

Utloggad Åsa M L

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
SV: Hittat på Tradera
« Svar #16 skrivet: oktober 29, 2008, 17:03 »
Åh, jag förstår helt önskan om att vilja äga gamla ting - problemet med dessa nätföräljningar, bortsett från det extremt tveksamma i lagligheten, är att man dels inte får några närmare uppgifter om var det kommer ifrån vilket gör dem närmast meningslösa, och det finns dessutom ofta ganska stor risk att det är falsarier (om det är flinta eller metall iallafall).

Det är en missuppfattning (som tyvärr delas av museipersonal alltför ofta) att vi inte har behov av "ännu en yxa" eftersom det redan finns så många. Men varje objekt i sig är länken till enormt mycket mer kunskap:
Kommer den från en grav, en boplats eller ett offer?
Finns det många eller få liknande fynd i närheten?
Kan spridningen indikera bosättningsmönster eller begravningssammanhang?
Är materialet lokalt eller importerat?
Är objektet lokalt eller importerat?
Finns det spår av användning - och isåfall änvändning som vad?

Se t ex Per Lekbergs avhandling "Yxors liv - människors landskap" om hur mycket potentiellt avgörande information man kan få ut av de många lösfynden av senneolitiska enkla sakfthålsyxor av just den typ som nu auktioneras ut på Tradera.
Jag har ingen stark invändning mot amatör-entusiaster som inventerar åkrar och noggrant noterar vad de hittar för något i vilken ände av åkern eller under vilken rotvälta. De kan i min mening t.o.m. få agera tillfälliga omhändertagare av dessa föremål så länge de har god dokumentation av fynden och håller länsmuseet informerat.

Hellre det än kontextlösa föremål på drift i cyberrymden.

Eva

  • Gäst
SV: Hittat på Tradera
« Svar #17 skrivet: november 11, 2008, 08:24 »
En bergartsyxa såldes för några dagar sen för nästan 5000:- !
Sån pris har jag aldrig nånsin sett där förut. Den var iofs jättefin, hade kopior av gjutsömmar, var stor.. men ändå.

De flesta yxor brukar landa kring 100-600 kronor.

Eva

  • Gäst
SV: Hittat på Tradera
« Svar #18 skrivet: november 11, 2008, 09:51 »

Utloggad Peppe

  • Medlem
  • Antal inlägg: 80
    • AHIMKAR
SV: Hittat på Tradera
« Svar #19 skrivet: november 11, 2008, 23:18 »
Citera
Jag har ingen stark invändning mot amatör-entusiaster som inventerar åkrar och noggrant noterar vad de hittar för något i vilken ände av åkern eller under vilken rotvälta. De kan i min mening t.o.m. få agera tillfälliga omhändertagare av dessa föremål så länge de har god dokumentation av fynden och håller länsmuseet informerat.

Brukar arkeologer ha starka invändningar mot detta? På det hela taget tycker jag det är utmärkt att amatör-entusiaster och hembygdsfolk ägnar sig åt detta, förutsatt att det sker på rätt sätt förståss och i dialog med arkeologer, länsmuseer och myndigheter. Vem skulle annars göra det? Skulle alla sträng upptagna professionella arkeologer ge sig ut på sin fritid och inventera åkrar? Knappast. Många fornlämningar i åkermark lever ju dessutom på utplåningens rand, utan att någon bryr sig nämnvärt.

Har själv tagit mig an en hembygdsförening och handlett dem på åkermarksinventering. Resultatet blev några nya fornlämningar registrerade i fornminnesregistret och lite ny kunskap om området. Fynden höll vi ett tag medan de gicks igenom och en liten rapport författades, det kan man ju kanske gnälla på om man vill gnälla. Sedan åkte de raka vägen till länsmuseets samlingar och det var heller aldrig tal om något annat. Dessutom när arbetet får lite uppmärksamhet ökar kunskapen och intresset bland "vanligt folk" och därmed både förståelsen och uppmärksamheten, samt insikten att vi vill ha dokumentation om fyndkontext och inte bara samlar prylar för prylarnas skull. Jag kan faktiskt bara se positiva faktorer i detta.