Författare Ämne: Intressant Manga -> Vinland Saga  (läst 4823 gånger)

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
Intressant Manga -> Vinland Saga
« skrivet: oktober 05, 2008, 00:32 »
http://www.onemanga.com/Vinland_Saga/1/01/

Författaren har ansträngt sig. Väldigt bra story också. Läs den och skriv vad ni tycker.

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Intressant Manga -> Vinland Saga
« Svar #1 skrivet: oktober 12, 2008, 15:23 »
190 visningar och inget svar? Ær det ingen som har någon åsikt?

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
SV: Intressant Manga -> Vinland Saga
« Svar #2 skrivet: oktober 12, 2008, 19:57 »
Jag har kollat igenom serien. Manga något som min son sysslar med, själv tycker jag att de är  lite jobbiga att läsa - generationsfråga förmodligen  ;)
Vad ska man säga om just den här serien? Verklighetsanknytning - Eh, nej. Arkeologiskt värde - eh, nej. Min första tanke var - "väldigt få hjälmar" med hänvisning till en annan tråd här på forumet  ;D
Men visst, den var snygg, bra gjord, och temat är lite roligare än de japanska. Hade det funnits fler kapitel hade jag läst dem med. Men jag kommer liksom aldrig betala för att läsa mer. Inte riktigt min grej. Men personen som gjort den är väldigt duktig. Eloge till honom/henne.  :)
Qui tacet, consentit

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: Intressant Manga -> Vinland Saga
« Svar #3 skrivet: oktober 12, 2008, 20:24 »
Verklighetsanknytning - Eh, nej.

Nåja. Värre har man väl sett. Har väntat på att någon japansk tecknare ska ta sig an det fornnordiska. De korthuggna replikerna och de brutala scenerna i mangaserierna harmonierar ju fint med språk och innehåll i de isländska sagorna (... även om serier inte är just min grej).

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Intressant Manga -> Vinland Saga
« Svar #4 skrivet: oktober 12, 2008, 22:49 »
Nej, så väldigt korrekt skall man nog inte räkna med, men att författaren faktiskt har anträngt sig så mycket som han har tycker jag är värt en eloge. Jag hoppas att det är början på fler sådana mer korrekta manga, jämfört med den enda jag läst lite av baserad på historiskt europeiskt (Berserk), så är den här ett enormt framsteg.

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Intressant Manga -> Vinland Saga
« Svar #5 skrivet: oktober 14, 2008, 16:33 »
Sådär, mycket våld, lite känsla men bra tecknat. Mycket män (basröst) och pyttelite kvinnor (pipig röst)...
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Spaceromancer

  • Medlem
  • Antal inlägg: 64
SV: Intressant Manga -> Vinland Saga
« Svar #6 skrivet: oktober 14, 2008, 17:18 »
Jag har varit en storkonsument av serier i mina dar och läser fortfarande när chansen ges, men Vinland Saga var inget som berörde mig. Teckningarna var väl bra, men handlingen var väldigt tunn och förutsägbar. Jag gillade heller inte det grodaktiga utseendet hos den ena hövdingen, eller den mangaliknande hjälten som hela tiden glodde från under luggen. Men jag är heller inte speciellt förtjust i japansk mangastil. Om tecknaren hade försökt att göra en till verklighet gränsande historia, något som kanske hade kunnat ske, så tycker jag att han/hon misslyckats. För mycket osannolika inslag för min smak.

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Intressant Manga -> Vinland Saga
« Svar #7 skrivet: oktober 17, 2008, 08:21 »
Jag gillade heller inte det grodaktiga utseendet hos den ena hövdingen, eller den mangaliknande hjälten som hela tiden glodde från under luggen.

Jag hoppas du læste længre æn førsta kapitlet. Det grodaktiga utseendet avskræckte mig till en børjan också, men førfattaren går ifrån såna ting ganska snabbt.

Det viktigaste med den hær mangan før mig ær att førfattare børjar basera sina alster i historien mer och mer och inte bara gøra fantasyberættelser i Europa. Att det nu finns en manga som handlar om vikingatid tycker jag ær sjukt intressant, vi får se vad det mediet kan gøra før synen på den perioden.