Författare Ämne: Romersk hjälm i Sverige?  (läst 5486 gånger)

Utloggad DanielP

  • Medlem
  • Antal inlägg: 20
Romersk hjälm i Sverige?
« skrivet: oktober 13, 2008, 13:53 »
Hittade följande när jag satt o googlade.

"Lingers kulle i Ravlunda där man för åtskilliga år sen hittade ett skelett och en romersk hjälm, plus skelettet av en häst. Ingen tycks ha fått ngt riktigt grepp om hur detta fynd från 1892 hade för slags historia."

Verkar skumt. Kanske är det felskrivet och romersk järnålder menas. Nån som har kännedom om detta?


Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
SV: Romersk hjälm i Sverige?
« Svar #1 skrivet: oktober 13, 2008, 14:48 »
Enligt Fornsök

RAÄ-nummer Ravlunda 1:1

Beskrivning Hög, 15 m diam och 0.8 m h. I ytan talrika stenar 0.1-0.9 m st.Yt- och kantskadad. På högens ÖNÖ sida, 2 m från kanten, är ensittbräda fastspikad på två, i högen nergrävda, ekstolpar.Intill och VSV om högen går en mindre brukningsväg. Beväxt medflera lövträd och buskar.På 1870-talet skall det ha påträffats en kista med ben och 1hjälm i gravhögen.1986-87 undersöktes delar av högen. Brända ben och enstenpackning påträffades.
Terräng Krön av höjd, grusmark. Hagmark
Skadestatus Ev. i beskrivning
Undersökningsstatus Delundersökt
Höjd över havet (min) 0
Höjd över havet (max) 0
Namnlista Lingers kulle
Kartblad 2D5i SÖ
Qui tacet, consentit

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Romersk hjälm i Sverige?
« Svar #2 skrivet: april 17, 2013, 16:56 »
Jag har köpt hem "Fornminnen i Skåne, Christer Classon och Anders Duner, Corona Förlag 2001.

Där nämns den romerska infanterihjälmen som hittat i en grav i Lingers kulle i Ravlunda 1892.

Det märkliga är att det inte verkar finnas några uppgifter om var hjälmen hamnade eller något omnämnande i Fornvännen. Det var ett unikt fynd så det borde inte ha gått upp i rök.

Thomas I

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Romersk hjälm i Sverige?
« Svar #3 skrivet: april 17, 2013, 20:21 »
Aldrig hört om någon romersk hjälm. Borde varit en sensation följd av otaliga artiklar..=skumt

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Romersk hjälm i Sverige?
« Svar #4 skrivet: augusti 14, 2013, 14:22 »
Jag har köpt hem "Fornminnen i Skåne, Christer Classon och Anders Duner, Corona Förlag 2001.

Där nämns den romerska infanterihjälmen som hittat i en grav i Lingers kulle i Ravlunda 1892.

Det märkliga är att det inte verkar finnas några uppgifter om var hjälmen hamnade eller något omnämnande i Fornvännen. Det var ett unikt fynd så det borde inte ha gått upp i rök.

Thomas I

Kanske markägaren har den kvar?

Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Romersk hjälm i Sverige?
« Svar #5 skrivet: augusti 14, 2013, 22:04 »
Eftersom att det står "skall det ha påträffats" i FMIS så tyder väl det på att fyndet aldrig lämnades in till myndigheterna. Det finns alltså stor risk att hjälmen aldrig sågs av en expert utan endast beskrivits i efterhand. I sådana fall så är det förstås svårt att bevisa att det faktiskt var en romersk hjälm det handlade om.

Det verkar inte finnas någon hjälm från romersk järnålder ifrån Skåne i SHM:s samlingar.