Författare Ämne: Stockkanot i mosse?  (läst 5556 gånger)

Utloggad Oden

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
Stockkanot i mosse?
« skrivet: augusti 25, 2008, 10:31 »
Hej allesammans!

En man som jag lärt känna på senare tid och som sedemera blivit en god vän till mej berättade följande för mej för ett par dagar sedan, att han vid sin båtplats i mörrumsån skulle gräva intill sin brygga så kommer i dagen upp en kanot urholkat från en stock han ser inte hela men han fyller igen :o .... ( ska tillägga att det är en torvmosse som den ligger )
Detta var någon gång i början på 70-talet berättar han.
Jag har ingen anledning att betvivla att han talar sanning. Vad är möjligheten att det skulle kunna finnas något kvar av kanoten?

m.v.h  /Oden

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Stockkanot i mosse?
« Svar #1 skrivet: augusti 26, 2008, 10:51 »
Ursäkta, men jag får inte ihop det riktigt hur du menar att stocken ligger. Ligger den i själva Mörrumsån (dvs. i rörligt vatten) eller ligger den i en torvmosse vid sidan av ån?
I det senare fallet åtminstone borde nog stocken kunna ligga kvar ganska så intakt, tror jag.

/Mats

Utloggad Oden

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
SV: Stockkanot i mosse?
« Svar #2 skrivet: augusti 27, 2008, 06:49 »
Tack Mats för att du uppmärksammar min något oklara förklaring...det är precis som du antar den ligger naturligtvis i torvmossen precis bredvid mörrumsån och inget annat!
/Johan

Utloggad Arminius

  • Medlem
  • Antal inlägg: 41
SV: Stockkanot i mosse?
« Svar #3 skrivet: augusti 27, 2008, 19:48 »
Stockbåtar har varit i bruk i Sverige från stenåldern in på 1900-talet. Fynd är notoriskt svårdaterade. Om du hittar den igen så täck över och ring och berätta för kulturmiljöenheten på ditt länsmuseum!

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Stockkanot i mosse?
« Svar #4 skrivet: augusti 28, 2008, 09:22 »
... Fynd är notoriskt svårdaterade.

Måste invända här. Det finns väl både dendrokronologi och C14 att tillgå för en stockbåt? Om man väl tar upp den och kostar på analys förstås.

Oden: Kanske du redan nu skulle prata med länsmuseet och få din vän att noga peka ut platsen?

/Mats

Utloggad Oden

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
SV: Stockkanot i mosse?
« Svar #5 skrivet: augusti 28, 2008, 09:34 »
Jo jag håller med, det ska väl inte vara något problem att datera dylika ting det hela blir som allting annat en kostnadsfråga vad gäller datering och eventuellt en konservering om intresse finns.

Utloggad DanielP

  • Medlem
  • Antal inlägg: 20
SV: Stockkanot i mosse?
« Svar #6 skrivet: september 09, 2008, 10:26 »
Jag har hört en liknande historia. Ett par barn hittade en urholkad stock när de dök/lekte i en småländsk sjö på 50-talet. Stocken plockades upp och las vi sommarstugan. Resten förstår ni nog  :-\

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Stockkanot i mosse?
« Svar #7 skrivet: september 09, 2008, 12:58 »
...tror att jag förstår.
Och en stockbåt hittades på 1930-talet inte långt från där jag bor i Spånga, Stockholm, varpå den omsorgsfullt konserverades och stoppades in i Stadsmuseets magasin. Lyckligt slut? Nej, konserveringen blev misslyckad, båten blev bara till ett pulver några decennier senare, så den finns inte kvar.

/Mats