Hej! Vilket intressant ämne! Ur flera aspekter... Jag har också läst vid Södertörns Högskola och har inte uppfattat neolitiseringen som negativ från Södertörns sida. Däremot är Göran Burenhult negativ till den, och han är ju författare till litteratur som används på alla högskolor och universitet. Själv har jag även läst på Gotland och tagit del av hur Burenhult försöker påverka sina studerande med att föra in dem i sina egna tankebanor, vilket är begripligt. Burenhult har tagit djupt intryck av Tomas Ljungberg, vars bok även skall lusläsas på kursen, den heter Människan, Kulturen och Evolutionen, och är en direktfil in i etnoarkeologitänket.
Det är en bok som idealiserar det etologiska hos människan, som diskuterar hur psyket påverkats genom neolitiseringen och som ifrågasätter västvärlden på det mest uppenbart personliga planet. Boken är intressant just ur etologisk synpunkt, den behandlar det som diskuterats tidigare här, nämligen reciprok altruism, dvs tjänster och gentjänster som är grundläggande för vissa grupplevande varelser. Men en del exempel som ifrågasätter väst-tänket (som ses som ytterligheten av det negativa för människan), kommer från försök på hundar... Ljungberg idealiserar barnet, amningen och modern. Han är förbannad på det västerländska samhället som berövar oss människor det vi har rätt till som etologiska varelser. (Läser man noggrant och analyserande ser man att boken är en manifestation över hans eget lidande, obearbetade trauma och bitterhet över sitt öde).
MEN... Göran Burenhult är influerad av detta tänk och det finns lite med av det i Arkeologi i Norden av just Ljungberg. Jag kan se två separata problem i denna tråd...dels hur vi ska låta litteratur påverka oss...och i vilken utsträckning. Det kritiska tänkandet bör ju vara påkopplat hela tiden. Men även med problemet neolitiseringen som sådan. Och här kommer ju perspektivet in i bilden. Och de är många, och de flesta har en poäng. Jag tror att det som stör oss mest är att det inte finns ett enhetligt svar så att vi kan ordna, klassificera och sortera neolitiseringen och därmed gå vidare. Jag tycker att ni som är intresserade av neolitiseringen kontra "vårt naturliga habitat" ska läsa Tomas Ljungbergs bok. Den ges ut av Exisris, ISBN 91-971514-0-8.
Den kan ge ett intressant bidrag. Dock vill jag göra er uppmärksamma på att Ljungberg försöker manipulera läsaren... han använder sig av olika uttryck för att just ge jägar/samlar-samhällen en positiv klang och den depraverade västvärlden ett kraftfullt negativt innehåll. Exempel är: i jägar/samlar-samhällen invigs/undervisas yngre medlemmar i stammens traditioner medan man i väst matar eleverna med kunskap. I jägar/samlarsamhällen får man genomgå ett slags mandomsprov avseende sin duglighet (naturligtvis finns här INGA exempel på kvinnliga initieringsriter!!!), medan man i väst FÅR BETYG!!!! Boken är oerhört sexistisk. men den väcker oerhört mycket varför alla borde läsa den! Varning dock! Men har man läst den så förstår man hur Göran Burenhult ser på saken och varför hans böcker ser ut som de gör (jaja, något förenklat). Det betyder inte att han har fel, men det betyder att vi som arkeologer inte ska ta ett namn för sanning! Södertörn var kanon!