Du skrev i det första inlägget, Stefan, att du studerade historia på Stockholms Universitet medan det var arkeologi på Södertörn. Funderar på om detta, att det är olika ämnen, som också kan vara en förklaring till de olika synsätten. Min uppfattning om traditionell historieundervisning (utan att ha läst ämnet på högskola) är att den liksom hela tiden strävar fram mot en nyare tid där man får skrivna dokument och ett mera "högstående" samhälle. Och liksom tar för givet att de första faserna i denna utveckling (läs: jordbrukets införande) enbart är "av godo", eftersom de ju är en förutsättning för den "nyare" (historiska) tiden som ju är det som ändå intresserar historiker mest. Medan ämnet arkeologi kanske mera förutsättningslöst har studerat neolitiseringens effekter och inte nödvändigtvis "behöver" en nyare tid, om ni förstår vad jag menar.
Jag uppfattar det också som en skillnad mellan gammal, traditionell syn på neolitiseringen och en nyare (nåja, Burenhult har varit igång ett tag) syn, låt vara ifrågasatt på nytt. Jag vet ändå att när man kommer att prata med folk i allmänhet (typ fikarum på jobbet) som inte kan något om det här, så tar de för självklart den här positivistiska synen att jordbukets införande, liksom all gammal högkultursutveckling, självklart var "av godo". Jag tror att det fortfarande är hälsosamt att låta Burenhults synsätt få tränga ut lite där ute, får folk att tänka till, om vad människan egentligen är och vad vi har blivit. Så kan man under tiden fila och nyansera det här ordentligt på en vetenskaplig nivå.
Sen ska man väl akta sig för att låta diskussionen om neolitiseringen (som ju antagligen blev en nödvändighet - inte ett fritt val på många platser på jorden) bli en jämförelse mellan modernt och paleolitiskt samhälle. Samhället av idag är ju inget jordbrukarsamhälle - det har ju funnits så många andra skeenden som påverkat dagens samhälle, utöver jordbruket: Industrialiseringen, globaliseringen, ekonomin, vetenskapen, tekniska uppfinningar och kommunikationshjälpmedel mm. Allt detta är ingen direkt följd av jordbrukets tidiga införande, även om jordbruket kanske utgjorde det första steget så att säga.
/Mats