Författare Ämne: Hur skyddade vikingen sin kropp ?  (läst 19057 gånger)

Utloggad miklagard

• Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
Hur skyddade vikingen sin kropp ?
« skrivet: oktober 04, 2008, 19:12 »
Till min stora glädje blev tråden om vikingahjälmarnas frånvaro i vapengravar uppskattad och många intressanta förslag och idéer har kommit från er. Nu vill jag sänka blicken och ta upp frågan hur man skyddade den övriga kroppen. 

Vad fanns att tillgå i omgivande länder under vikingatid ?

Ringbrynjor naturligtvis som var oerhört dyrbara. En kroppsbrynja bestod ju av 30-40.000 nitade ringar. Ett annat mycket billigare alternativ var den s.k. gambesonen d.v.s. en lång textiljacka i många lager. Och naturligtvis läderharnesk. En avancerad form av denna hade pånitade metallbleck. Exempel på dessa kroppsskydd har hittats i Skandinavien.

Vad tror ni var vanligast och varför ?

Utloggad tty

• Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Hur skyddade vikingen sin kropp ?
« Svar #1 skrivet: oktober 04, 2008, 21:49 »
Ringbrynjan är smidigast och effektivast, men förmodligen var det inte så många som hade råd med den. Problemet är att en så dyrbar pjäs nog ytterst sällan hamnade i jorden.

Utloggad Sindre

• Gode
  • Antal inlägg: 1 007
« Svar #2 skrivet: oktober 05, 2008, 01:01 »
När det gäller hjälmar och rustning i grav så skall vi nog fråga oss hur många som begravts med dessa i senare gravar. Under högmedeltid, hur många begravdes i full rustning, och hur många begravdes bara med svärd? Innan vi fått svar på den frågan, så kanske vi skall vänta med att dra för raska slutsatser av gravfynd av rustningar.

Utloggad miklagard

• Avslutat konto
  • Stammis
« Svar #3 skrivet: oktober 05, 2008, 12:33 »
Du har nog rätt. Det förefaller mer och mer som om en tradition påbörjades under vikingatiden som innebar att den kroppsnära rustningen inte lades ner i graven. Kanske p.g.a. av den var så oerhört dyr ? 

Utloggad Nils Ristare

• Stammis
  • Antal inlägg: 319
« Svar #4 skrivet: oktober 05, 2008, 23:09 »
"Hur svårt är det inte för dem som har pengar att komma in i Guds rike! Det är lättare för en kamel att komma igenom ett nålsöga än för en rik att komma in i Guds rike." - Jesus

Hur är det med övriga dyrbarheter i gravarna? Medförde kristendomen att gravgåvorna blev mindre påkostade?

Utloggad Mats Hansson

• Gode
  • Antal inlägg: 1 806
« Svar #5 skrivet: oktober 06, 2008, 09:05 »
Hittade man inte rester efter små järnplattor, möjligen till en slags brynja, i "krigarnas hus" i Birka vid utgrävningarna för några år sedan? Har för mig att Lena Holmquist-Olausson berättade om dessa i ett föredrag jag hörde efter de utgrävningarna. Eller är det sådana du menade med de "pånitade metallblecken", Miklagard?

/Mats

Utloggad miklagard

• Avslutat konto
  • Stammis
« Svar #6 skrivet: oktober 06, 2008, 09:36 »
Ja, det brukar kallas lamellpansar och består av plåtremsor som likt fiskfjäll är fastnitade på en läderharnesk.

Utloggad stigman

• Stammis
  • Antal inlägg: 123
« Svar #7 skrivet: januari 19, 2009, 09:52 »
på havet har ringbrynjan samma funktion som dykarens blyvikter, dvs snabbt ner till botten

den sjöfarande vikingen skyddade nog sin kropp med ull och skinn

en fin uppsats om vikingatida sjökläder av helena gjaerum ,bäckedal.

Utloggad gangrade

• Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
« Svar #8 skrivet: januari 19, 2009, 10:05 »
på havet har ringbrynjan samma funktion som dykarens blyvikter, dvs snabbt ner till botten

Absolut, precis som när vi diskuterade svärd. På sjön gör varken svärd eller rustning någon nytta. Däremot tror jag att de rustade sig för strid innan båten nådde land, ifall det var plundring på gång.
Qui tacet, consentit

Eva

• Gäst
« Svar #9 skrivet: januari 19, 2009, 15:11 »
Nu vill jag sänka blicken och ta upp frågan hur man skyddade den övriga kroppen. 
Jag har också undrat men inte vågat fråga. Kan de ha haft någon slags plåtsuspensoar?

Nere på kontinenten slogs de i varje fall mot fiender som bar såna här:
http://farm1.static.flickr.com/79/247076204_a816bece1b_o.jpg

(inte konstigt vikingarna var framgångsrika...)

Denna påstås vara "viking armour". Jag fattar inte om den sitter på huvudet eller på kroppen:
http://www.woodus.com/den/gallery/graphics/dw7psx/armor/viking_armor.png

Utloggad gangrade

• Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
« Svar #10 skrivet: januari 19, 2009, 15:21 »
Denna påstås vara "viking armour". Jag fattar inte om den sitter på huvudet eller på kroppen:

Det ser ut som ett kroppspansar, "hornen" är nog en föregångare till 80-talets axelvaddar
Qui tacet, consentit

Utloggad miklagard

• Avslutat konto
  • Stammis
« Svar #11 skrivet: januari 19, 2009, 15:44 »
Nu vill jag sänka blicken och ta upp frågan hur man skyddade den övriga kroppen. 
Jag har också undrat men inte vågat fråga. Kan de ha haft någon slags plåtsuspensoar?

Nere på kontinenten slogs de i varje fall mot fiender som bar såna här:
http://farm1.static.flickr.com/79/247076204_a816bece1b_o.jpg

(inte konstigt vikingarna var framgångsrika...)

Hmmmm..........*ler gott*.........dina associationer tar som vanligt en tur under bältet ! 

Tycker du inte rustningen är något medeltida ? 

"viking armour" tycks vara något fantasyinspirerad !..... Förresten vilket huvud ?

Utloggad miklagard

• Avslutat konto
  • Stammis
« Svar #12 skrivet: januari 19, 2009, 15:59 »

Verkar väldigt sannolikt att  prioritera kroppsskydd som inte innebar döden om man föll i vattnet. Hjälm och svärd hade jag behållit under slaget då de varit nödvändiga just då. De kan ju enkelt släppas om nödvändigt då man hamnar i vattnet.

Utloggad Yngwe

• Gode
  • Antal inlägg: 5 702
« Svar #13 skrivet: januari 19, 2009, 17:11 »
Om man kan simma är det viktigt att inte vara för tung... kan man inte det kvittar det nog lika, kanske till och med kan vare en hjälp att nå botten fort, är man hyfsat nära landkanske man kan bottengå till grundare vatten  ;D

Finns det inte nån gammal kung som gick till botten i sin brynja? Har bestämt för mig detta!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Eva

• Gäst
« Svar #14 skrivet: januari 19, 2009, 17:27 »
Hmmmm..........*ler gott*.........dina associationer tar som vanligt en tur under bältet ! 

Tycker du inte rustningen är något medeltida ? 

"viking armour" tycks vara något fantasyinspirerad !..... Förresten vilket huvud ?
Jag tolkade din fråga som klart under bältet.  :)

Jodå den är medeltida. Kontinental medeltid. Bars av de feodalknektar som ibland lyckades rädda befästningar undan vikingarna.

Jag hittade förresten jätteroliga hjälmar och rustningar när jag letade. För att inte besudla din tråd bör jag nog starta en egen.

Utloggad miklagard

• Avslutat konto
  • Stammis
« Svar #15 skrivet: januari 19, 2009, 17:45 »
Simma lugnt Eva !

Visst har vi haft en konflikt för några månader sedan (granaterna) då jag tyckte att du gick för långt, men jag är inte långsint av mig och du är därför välkommen att skriva i "mina" trådar.  Jag ser gärna att vi har lite högt i tak och kan skoja med varandra.

Gäller det alltså vikingatida hjälmar och rustningar behöver du inte starta en egen tråd. Så  välkommen att visa vad du hittat....... även suspensoarer  ;D

Eva

• Gäst
« Svar #16 skrivet: januari 19, 2009, 18:25 »
Då börjar jag lite försiktigtvis med hjälmarna.
Min favorit är "grisnyllet". (the pig face helmet):
http://www.heorot.co.nz/Smithy/images/PigFaceLt.jpg

Notera det lyckliga utseendet. Detta är nog en smart hjälm egentligen. Det är luftvolym i "trynet" och leendet kommer säkert bara av att det var lättare att ta upp andningsspringan längs med den koniska infästningen.

Jag återkommer till suspensoarerna... du får bärga dig lite... :P

Utloggad miklagard

• Avslutat konto
  • Stammis
« Svar #17 skrivet: januari 19, 2009, 19:08 »
Hmmm..........hjälmen såg ju lite medeltida ut förstås ! :)
Kan inte bärja mig........vill ser mer ! ;)

Utloggad Sindre

• Gode
  • Antal inlägg: 1 007
« Svar #18 skrivet: januari 19, 2009, 23:38 »
Jodå den är medeltida. Kontinental medeltid. Bars av de feodalknektar som ibland lyckades rädda befästningar undan vikingarna.

Ledsen att bryta upp i en rolig tråd med seriösa inlägg, men vikingarna slogs inte mot män med suspensoar. Det blev på modet först 4-500 år senare. Till och med plåtrustning kom inte på modet förrän på 1200-talet, nästan 100 år efter vikingatidens slut, det som de kan ha mött är krigare med lamellrustningar och så kallade "visbyharnesk".

Eva

• Gäst
« Svar #19 skrivet: januari 20, 2009, 05:46 »
Så synd. Ingen idé att visa exempel på heavy underwear då. :-\