Författare Ämne: Leve tiohundratalet!  (läst 7585 gånger)

Utloggad Arminius

  • Medlem
  • Antal inlägg: 41
Leve tiohundratalet!
« skrivet: september 19, 2008, 10:54 »
Nu när vi (åtminstone de flesta) lärt oss att gilla läget och säga tjugohundratalet är det dags att slå ett slag för tiohundratalet!

Begreppet har traditioner. STF:s årsbok 1949, där en rad av tidens arkeologiska och runologiska kanoner medverkade, heter just Tiohundratalet.

Slaget vid Stiklastad stod tiohundratrettio och slagen vid Stanford bro och Hastings tiohundrasextiosex. Jag tycker det låter bra!

Och vissa sammanhang är tiohundratalet också klart mycket precisare: Jämför "Tiohundratalets runstenar" med "Tusentalets runstenar".

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Leve tiohundratalet!
« Svar #1 skrivet: september 19, 2008, 12:36 »
Jag tycker det låter bäst med tusentalet. Vi säger femtusen före kristus och inte femtio hundra före kristus eller hundra hundra år sedan när vi menar för tiotusen år sedan.

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Leve tiohundratalet!
« Svar #2 skrivet: september 19, 2008, 16:57 »
Jag gillar inte läget. På samma sätt som jag säger femtonhundra gram (men tvåtusen gram), ettusensextio personer (men elvahundra personer) eller tvåtusen kronor (men nittonhundra spänn) så säger jag tusensextiosex för 1066. I mina internationella kontakter har jag heller inte märkt någon (större) användning av något annat än det jag finner mest naturligt.
/Jan

Utloggad sjovik

  • Medlem
  • Antal inlägg: 74
  • Mitt ego
SV: Leve tiohundratalet!
« Svar #3 skrivet: februari 19, 2009, 12:25 »
Jag tycker det låter bäst med tusentalet. Vi säger femtusen före kristus och inte femtio hundra före kristus eller hundra hundra år sedan när vi menar för tiotusen år sedan.

Man bör nog inte använda samma språkbruk både för att ange en tidsperiod (sextonhundratalet), och för att ange ett antal av någonting (för tiotusen år sedan).

Själv tycker jag det är logiskt att använda tusental när jag menar det, d v s ett helt årtusende, och hundratal när jag pratar om ett århundrade. Varför ska man säga tusentalet, men inte ettusenetthundratalet? Varför ska en av hundraårsperioderna varje årtusende följa en annan grammatik än de övriga nio?

Leve tjugohundratalet också!

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Leve tiohundratalet!
« Svar #4 skrivet: februari 20, 2009, 14:04 »
Själv känner jag ingen som säger tjugohundraåtta. Vi säger alla tvåtusenåtta, så då känns det ännu mindre relevant att säga tiohundratalet. ;)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Leve tiohundratalet!
« Svar #5 skrivet: februari 20, 2009, 14:43 »
Jag säger tjugohundraåtta.  :-\ Kanske är på sin plats med en omröstning? :)
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Leve tiohundratalet!
« Svar #6 skrivet: februari 20, 2009, 21:07 »
Själv känner jag ingen som säger tjugohundraåtta. Vi säger alla tvåtusenåtta, så då känns det ännu mindre relevant att säga tiohundratalet. ;)
Så pratade jag på nittonhundratalet, men nu för tiden säger jag tjugohundratalet ;)

/Micke

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Leve tiohundratalet!
« Svar #7 skrivet: februari 20, 2009, 21:16 »
I mitt yrke använder jag dagligen många gånger datum.  Tex ett barn kan vara fött  nollfemtolvtjugoåtta.  051228.  När vi kollegor diskuterar vad som hänt i yrket de senaste åren säjer vi nollnoll-talet.     Vi säjer även åttahundratalet, niohundratalet, tiohundratalet, elvahundratalet,  artonhundratalet nittonhundratalet, tjugohundratalet.   Tusentalet är från 1000 till1999.  Säjer vi tvåtusentalet menar vi  från 2000 till 2999.