Författare Ämne: Frejakulten  (läst 6000 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Frejakulten
« skrivet: september 16, 2008, 09:37 »
Någon som vet mera om kulten av gudinnan Freja i Norden?

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Frejakulten
« Svar #1 skrivet: september 16, 2008, 09:40 »
Specifiera gärna mer vad du vill veta så kommer jag eller någon annan att svara.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Frejakulten
« Svar #2 skrivet: september 16, 2008, 16:29 »
Vi på Foteviken har en "reenaktment" av en hednisk offerkult.Jag tänkte på offer och ritualer vid en sådan offerfest.Blot till Oden och Thor med flera beskrivs vid flera tillfällen i källorna, från Adam av Bremen och de isländska sagorna till "Roman de Rou/ Normandiekrönkan"
Berätelser om Frejakulten förekommar sparsammare, men jag känner till att det var en fruktbarhetskult, och jag känner också till Tacitus och de övriga romerska berättarna.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Frejakulten
« Svar #3 skrivet: september 16, 2008, 19:33 »
En offer-ritual går ju in till det mest intima ock heliga bland forntidens former för anknytning ock socialt umgänge. Det närmaste vi kommer till forntidens offer-riter i vår nuvarande kultur är ju nattvarden, där man utför offerhandlien i symbolisk form - under mottot "Hoc est corpus - hoc est spiriti sanctu".

Viking-versionen sägs ha varit mer direkt - och det blir kanske lite väl intimt för dagens kultur-turister?! Kanske ni kan byta rödvinet och kexen mot mjöd och honung...?
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: Frejakulten
« Svar #4 skrivet: september 20, 2008, 19:07 »
Berätelser om Frejakulten förekommar sparsammare, men jag känner till att det var en fruktbarhetskult ...

Mig veterligen finns ingen skriftlig källa om hur kulten av Freja gick till. Tacitus skildring av Nerthus-kulten i Germania, är den enda som rör kulten av en fruktbarhetsgudinna bland germaner. Germania är som bekant nästan tusen år äldre än den tid ni gestaltar i Foteviken, men kan nog ändå ge en fingervisning. Beskrivningen av att gudinnan bodde i en helig vagn i en helig lund som endast hennes präst fick besöka och som ibland högtidligen fördes runt för att göra gästning i bygderna, med kor spända för vagnen, har klara likheter med skildringarna i Olav Trygvasons saga om kulten av Frejas maskuline namne Frej. Berättelsen, som utspelar sig i östra Sverige, beskiver Frej som ett beläte som under högtider förs runt i en hästdragen vagn av sin prästinna, kallad "Frejs hustru", för att ge fruktbarhet åt bönderna. Bönderna som gästas ställer till med kalas och skänker offer i form av levande kreatur. Detta, tillsammans med Snorres beskrivning av Freja som åkande i en vagn (dragen av katter (!)), gör att det nog är en god gissning att Frejakulten liknade dessa båda skildringar.

Sedan tycker jag - som jag påpekat förr - att vi bör ta hänsyn till geografi när vi diskuterar fornskandinavisk religion. Gudinnan Fröjas namn förekommer sparsamt i svenska ortnamn. Gotländska Fröjel, småländska Fryele och västgötska Friel skulle kunna antyda kultplatser åt Freja (om det inte bara betyder fruktbar plats). Det finns visst ett Fröjaberg i Skåne också.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Frejakulten
« Svar #5 skrivet: september 20, 2008, 20:31 »
Vill bara påtala det ofta bortglömda - att Freja fick hälften av de stupade krigarna. Oden nämns ju alltid i detta sammanhang, medan Freja "glöms" bort. Kanske vill vi ha en mindre krigisk version av henne än vad faktum var..?