Författare Ämne: Medeltida stenbrytning  (läst 4950 gånger)

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Medeltida stenbrytning
« skrivet: september 13, 2008, 19:06 »
Var i dag på en fantastisk guidad tur i Stenskogen i Höör mitt i Skåne. Här har brutits kvarnstenar sedan minst 1700-talet. Innan dess var området platsen för brytningen av stenen till kvadrarna för Lunds domkyrka på 1080-1140-talen. Men inte enbart till domkyrkan. Mer än 1/3 av de tidiga stenkyrkorna i Skåne verkar ha fått sin sten härifrån. När jag spankulerade omkring i detta enorma, urgamla "industriområde" slogs jag av funderingar vad medeltidarkeologin uträttat på dessa "brottsplatser". Här i Höör har troligtvis aldrig någon arkeolog sökt spännande svar i jorden. Hur är det ställt på andra platser i Sverige? Är några av stenbrotten till de tidigmedeltida kyrkorna i Västergötland, Östergötland, Uppland m.fl. orter undersökta? Är de överhuvud taget lokaliserade?
Se här om Stenskogen: http://www.foteviken.se/art_100/viking_art120.htm

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: Medeltida stenbrytning
« Svar #1 skrivet: september 17, 2008, 08:44 »
Hej! Kan bara tipsa om två personer som jag vet sysslat med din frågeställning
vetenskapligt. Den ene är arkeologen Påvel Nicklasson som försökt hitta metoder för att datera en stentäkt för dopfuntar. Den andre är geologen Mario Tassinari som kan se vilka lager på kinnekulle som de medeltida sandstensblocken är tagna från. Det är väl lämpligast att googla dem då de flyttar runt i riket då och då.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Medeltida stenbrytning
« Svar #2 skrivet: oktober 02, 2008, 23:03 »
Har nu varit på en tur med husbil i Norge till de medeltida Systerkyrkorna på Gran ca 8 mil norr om Oslo. Hade turen att få kontakt med en geologintresserad bygdebo så vi strövade en halv dag genom landskapet på jakt efter det medeltida stenbrottet som under perioden ca 1130-1170 lämnat en fantastisk fin vulkanisk sten till den stora basilikan. Med en sannolikhet som gränsar till visshet fann vi det också, faktiskt inte långt från de båda tvillingkyrkorna. Det var djupt frestande att öppna upp några smärre sökschakt - det troliga stenbrottet har ju varit orört sedan 1100-talets stenhuggare lämnade platsen. Tiden räckte dock inte till denna gång.
Återigen förvånas jag över hur lite man i forskningen verkar bry sig om själva utvinningsfasen - medeltida byggnader är ju analyserade både utan och innan men bara vad det gäller slutprodukten. Men själva produktionen av råmaterialet vet vi nästan inget om. Jag blev lika förvånad när vi på Fotevikens Museum i full skala rekonstruerade den stora Skanörskoggen inne i Malmö. Först när ektimran reste sig högt över mitt huvud begrepp jag vilken enorm industri som skeppsbygge varit redan på 11-1200-talen. Om denna medeltida träindustri med sina tusentals hantverkare vet vi emellertid i stort sett inget, varken från skrivna eller från arkeologiska efterforskningar. Vilka enorma luckor har vi inte i vår kunskap om dåtiden! Och det är ändå en tid som vi har mycket skrivet källmaterial ifrån. Tänk då på forntiden med "bara" arkeologiskt material.

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Medeltida stenbrytning
« Svar #3 skrivet: oktober 04, 2008, 22:00 »
Skeppsbyggnadsindustrin var förvisso både stor och viktig i äldre tid, och förbrukade enorma mängder förstklassigt timmer (mest ek men även furu och gran (till master och åror)).

Det kan nämnas att under 1600-talet och 1700-talet gjorde den engelska kronan i merkantilismens namn vad den kunde för att begränsa utvecklingen av industrier i de nordamerikanska kolonierna. Ett stort undantag fanns dock: skeppsbyggnad uppmuntrades. Timret var på upphällningen i "Old England" men fanns i mängder i Amerika. Härav "Yankee Frigates" och "Yankee Clippers" som var markant överlägsna sina engelska motsvarigheter.

En medeltida parallell skulle väl vara nordborna på Grönland som seglade till Labrador för att få timmer till sina båtar.

Utloggad eriksgjohansson

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
SV: Medeltida stenbrytning
« Svar #4 skrivet: januari 25, 2009, 22:14 »
vad gäller stenmaterial till sockenkyrkorna i skåne, finns det dels som du säger höörsandstenen. men kyrkorna var mer beroende av närliggande stenbrott och vi vet förvånadsvärt lite om dessa, eftersom de sällan finns kvar + att det skrivna materialet från tiden är knappt. men ser vi till sandstenen, är den dominerande när det gäller skulpturer osv, men i murarna ser vi också till mycket stor del kalkstenen som byggnadsmaterial. jag kan tippsa om en bok från 80-talet som heter by, kyrka och huvudgård tror jag. den tar upp en del vad gäller stenmaterial och stenbrott.