Författare Ämne: Uråldriga hällmålningar vandaliserade i Lycksele.  (läst 6384 gånger)

Utloggad Man from Earth

  • Medlem
  • Antal inlägg: 52
Uråldriga hällmålningar vandaliserade i Lycksele.
« skrivet: december 06, 2008, 09:18 »
Västerbottenskuriren berättar idag på sin löpsedel och på internet http://vk.se/Article.jsp?article=236324 om den skadegörelse som de 6000år gamla hällmålningarna utsatts för.
"Hällmålningarna vid Lycksele upptäcktes så sent som 1976. Redan då hade delar målats över med färg. Men eftersom den färgen strukits på med färgpensel var den relativt enkel att ta bort." 
Och nu är det tydligen någon som varit på berget med en blå sprayfärg och skapat något som tolkas som "en 1 meter hög streckgubbe".
Min första reaktion är upprördhet över tilltaget. Men när jag läser att redan 1976 när hällmålningarna upptäcktes var de övermålade väcks tanken att platsen i alla tider lockat människor till kreativitet. Vad fråntar den moderna människan rätten att nyttja berget till att avbilda naturens varelser eller bemåla det med sina inre bilder?
Korpberget kallas berget idag. Ingen vet vad våra förfäder kallade det.

An impromptu goodbye party for Professor John Oldman becomes a mysterious interrogation after the retiring scholar reveals to his colleagues he is an immortal who has walked the earth for 14,000 years

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Uråldriga hällmålningar vandaliserade i Lycksele.
« Svar #1 skrivet: december 06, 2008, 09:26 »
Västerbottenskuriren berättar idag på sin löpsedel och på internet http://vk.se/Article.jsp?article=236324 om den skadegörelse som de 6000år gamla hällmålningarna utsatts för.
"Hällmålningarna vid Lycksele upptäcktes så sent som 1976. Redan då hade delar målats över med färg. Men eftersom den färgen strukits på med färgpensel var den relativt enkel att ta bort." 
Och nu är det tydligen någon som varit på berget med en blå sprayfärg och skapat något som tolkas som "en 1 meter hög streckgubbe".
Min första reaktion är upprördhet över tilltaget. Men när jag läser att redan 1976 när hällmålningarna upptäcktes var de övermålade väcks tanken att platsen i alla tider lockat människor till kreativitet. Vad fråntar den moderna människan rätten att nyttja berget till att avbilda naturens varelser eller bemåla det med sina inre bilder?
Korpberget kallas berget idag. Ingen vet vad våra förfäder kallade det.



Tja... nån lag finns det väl som fråntar oss rätten...

Men visst har du en poäng - naturen finns där hela tiden, den är inget som endast existerade hos våra förfäder. De valde ofta att göra spännande/vackra platser heliga, klart att många går dit av samma anledningar idag.


Sen är det ju tyvärr så att dagens människa för länge sedan slutade bekanta sig med begreppen respekt, vördnad och moral.


Avd: nu lät jag som en grinig gammal  gubbe - kul! ;)

Utloggad Man from Earth

  • Medlem
  • Antal inlägg: 52
SV: Uråldriga hällmålningar vandaliserade i Lycksele.
« Svar #2 skrivet: december 06, 2008, 09:52 »
Det fanns säkert griniga gamla gubbar redan för 6000år sedan som sade samma sak om dåtidens dagens människa  ;)
Personligen tror jag att respekt vördnad och moral är minst lika allmänt förekommande idag som i en valfri gårdag. Jag har en stark förhoppning om att det är så. Bibeln t.ex berättar om många omoraliska respektlösa människor som förintas av Herren. Även om texterna inte speglar en absolut händelse så tyder de på att "normlöshet i samhället" var känt redan när de skrevs.
Vad gäller lagar som fråntar oss rättigheter är de ej statiska under årtusenden utan förändras ständigt. I nutid är de många och långa och ingen känner alla. Att vara en komplett människa kräver nog att vi stundom bryter mot de lagar vi lyder under.  ???
An impromptu goodbye party for Professor John Oldman becomes a mysterious interrogation after the retiring scholar reveals to his colleagues he is an immortal who has walked the earth for 14,000 years

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Uråldriga hällmålningar vandaliserade i Lycksele.
« Svar #3 skrivet: december 06, 2008, 13:05 »
Det finns ett fantastiskt citat från en gammal grekisk filosof  "om ungdomen av idag som inte respekterar vishet utan bara tänker på att roa sig, . . . osv"    Hittar inte orginalet just nu,  men här är ett annat citat som är tänkvärt !  - 

”Vi tränade hårt, men varje gång vi började få fram fungerande grupper skulle vi omorganisera. Jag lärde mig senare i livet att vi är benägna att möta varje ny situation genom omorganisation och också vilken underbar metod detta är att skapa illusion av framsteg medan det i stället åstadkommer kaos, ineffektivitet och demoralisering.”
Gaius Petronius 66e kr

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Uråldriga hällmålningar vandaliserade i Lycksele.
« Svar #4 skrivet: december 06, 2008, 13:22 »
Det finns ett fantastiskt citat från en gammal grekisk filosof  "om ungdomen av idag som inte respekterar vishet utan bara tänker på att roa sig, . . . osv"    Hittar inte orginalet just nu,  men här är ett annat citat som är tänkvärt !  - 

”Vi tränade hårt, men varje gång vi började få fram fungerande grupper skulle vi omorganisera. Jag lärde mig senare i livet att vi är benägna att möta varje ny situation genom omorganisation och också vilken underbar metod detta är att skapa illusion av framsteg medan det i stället åstadkommer kaos, ineffektivitet och demoralisering.”
Gaius Petronius 66e kr

Tänkvärt citat från Gaius - något för alla korttidstänkare inom finansvärlden att tänka på.


Förövrigt stötte jag på "vandalsim" på ett eget favoritställe i skogen för ett tag sedan. En vacker plats, högt belägen och med en stencirkel (naturlig) omgärdad av några rönnar. I närheten finns en älvkvarn med intressant historia. En trefaldighetskälla ligger även den inom ett stenkast.

Gick dit för att dricka vårkaffe - möts av en gigantisk hiphop-"tagg" på den största stenen... Blev riktigt irriterad till en början, men sedan blev jag faktiskt ganska glad över tanken på att ett gäng unga hiphopare finner platsen lika spännande som jag.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Uråldriga hällmålningar vandaliserade i Lycksele.
« Svar #5 skrivet: december 06, 2008, 13:25 »
Det fanns säkert griniga gamla gubbar redan för 6000år sedan som sade samma sak om dåtidens dagens människa  ;)
Personligen tror jag att respekt vördnad och moral är minst lika allmänt förekommande idag som i en valfri gårdag. Jag har en stark förhoppning om att det är så. Bibeln t.ex berättar om många omoraliska respektlösa människor som förintas av Herren. Även om texterna inte speglar en absolut händelse så tyder de på att "normlöshet i samhället" var känt redan när de skrevs.
Vad gäller lagar som fråntar oss rättigheter är de ej statiska under årtusenden utan förändras ständigt. I nutid är de många och långa och ingen känner alla. Att vara en komplett människa kräver nog att vi stundom bryter mot de lagar vi lyder under.  ???


Visst är det så - de unga har alltid fel :)

...och jag instämmer i att ett ganska stort mått civil olydnad enbart är av godo. Problematiskt, men väcker tankar och upprätthåller demokratin.

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Uråldriga hällmålningar vandaliserade i Lycksele.
« Svar #6 skrivet: december 06, 2008, 14:06 »
Bures !
För att få ett slut på alla filosofiska krumelurer sänder jag detta
citat från SR P4 Västerbotten
15:45 | fredag 9 juni 2006

Citera
Korpberget i Lycksele allt intressantare för historiker
Korpberget, vid hotellet i Lycksele, kan innehålla betydligt fler fornlämningar än vad som tidigare varit känt. I går besökte den finske professorn Juha Pentikäinen Korpberget i Lycksele för att titta på den hällmålning av en älg som finns där. Pentikäinen upptäckte fler älgar och en människofigur. Stenar på berget antyder också att Korpberget varit en kultplats av betydelse. Juha Pentikäinen planerar nu på att återkomma till Lycksele för nogrannare undersökningar.

Lokalbefolkningen i Lycksele har f.ö. reagerat mycket starkt mot vandaliseringen.

MVH
Návdi

Návdi

Utloggad Måns Sjöberg

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
    • Watercolor painting
SV: Uråldriga hällmålningar vandaliserade i Lycksele.
« Svar #7 skrivet: december 10, 2008, 09:58 »
”Vi tränade hårt, men varje gång vi började få fram fungerande grupper skulle vi omorganisera. Jag lärde mig senare i livet att vi är benägna att möta varje ny situation genom omorganisation och också vilken underbar metod detta är att skapa illusion av framsteg medan det i stället åstadkommer kaos, ineffektivitet och demoralisering.”
Gaius Petronius 66e kr

Underbart! Var hittar vi dessa rader?

Utloggad David

  • Stammis
  • Antal inlägg: 256
SV: Uråldriga hällmålningar vandaliserade i Lycksele.
« Svar #8 skrivet: december 10, 2008, 11:05 »
Petroniuscitatet är en faktoid:
http://www.faktoider.nu/petronius.html

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Uråldriga hällmålningar vandaliserade i Lycksele.
« Svar #9 skrivet: december 10, 2008, 11:17 »
Lokalbefolkningen i Lycksele har f.ö. reagerat mycket starkt mot vandaliseringen.

MVH
Návdi



Det kan jag bekräfta. Och som gammal lyckselebo så tycker man ju att det är förfärligt att någon förstör hällbilderna. Fast det är ju bra att man intresserar sig för korpbergets historia. Det har alltid varit något magiskt med den platsen.

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Uråldriga hällmålningar vandaliserade i Lycksele.
« Svar #10 skrivet: december 10, 2008, 11:24 »
Här kommer en bild på berget. Det syns inte, men Lycksele stad ligger alltså runt berget. Den som tagit bilden står framför en av stadens huvudgator.

http://www.lyckselefotoklubb.se/index.php?option=com_ponygallery&Itemid=44&func=detail&id=244

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Uråldriga hällmålningar vandaliserade i Lycksele.
« Svar #11 skrivet: december 10, 2008, 16:27 »
Skönt att folk regarerar, det är inte alltid det är så.

Även om jag tycker att man skall ha rätt uttrycka sig tycker jag att det finns bättre sätt än att förstöra eller förändra fornlämningar eller andra kulturhistroiska lämningar. Något som tyvärr är allt för vanligt, genom nedskräpning, eldning, oaktsamhet eller mer eller mindre medvetet.

Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!