Författare Ämne: Rökstenen - ett steg till...  (läst 19641 gånger)

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
Rökstenen - ett steg till...
« skrivet: augusti 28, 2008, 02:00 »
Rökstenen – ett steg till.

Rökstenens första och viktigaste rad är skriven med den yngre runraden – men – det finns tre T i denna rad som tillhör den äldre runraden. Ett av dessa T är dessutom Rökstenens största runa. Här, och bara här, på Rökstenens viktigaste rad, blandas alltså äldre runradens runor med yngre runradens runor. Enligt min uppfattning är detta inte en tillfällighet

Frågan är då vad det är ristaren ville förmedla – men ändå dölja för gemene man - genom att använda ett chiffer.

T är Guden Tyrs runa, Spjutguden - och har betydelsen: styrka, rättvisa och offervilja, samt har nummer 16 i futharken. Har någonting av detta en betydelse för lösningen?

Jag räknade framåt och hamnade på rad 17. Där såg jag direkt en mycket tydlig dubbelruna, A+TH. Denna dubbelruna finns inom Kunganamnet Rådulf. Jag tittade på runornas nummer i futharken, räknade bakåt och framåt dessa nummer och fick då fram 2 st F samt I och S. Jag gissade att 2 st F innebär att detta är begynnelsebokstaven = FATHIS. Fathir betyder fader, fathi betyder måla/skriva, FATHIS – kan det betyda förfader? Var i så fall Rådulf en förfader till Vämuth? Var det detta ristaren menade, eller ville berätta för de invigda?

Naturligtvis funderade jag en hel del över detta. För mig är det lite för många tillfälligheter. Så jag studerade rad 17 mer ingående– och hittade två dubbelrunor till.
På rad 17 finns alltså 3 dubbelrunor, en tydlig för att kunna hittas, två dolda för de som söker.

Skiljelinjen mellan rad 16 och rad 17 börjar med två linjer som sedan möts. Det ser ut som ett liggande U. Den undre linjen av dessa, och runorna under, bildar dubbelrunor.
Så jag började räkna på samma sätt på dessa två dubbelrunor. Till min häpnad tog båda två fram dubbla runor (begynnelsebokstaven) och ord bildades.

Utgångspunkten för detta resonemang kan vi knappast vara oense om, det är faktiskt hugget i sten. Tre T från fel runrad finns där, ett av dem är Rökstenens största runa. Om man förnekar detta är man både fysiskt och psykiskt blind.

Då kommer vi till tolkningen av detta. Där kan vi naturligtvis ha stora skillnader i våra åsikter.

Det jag hittat påverkar inte Rökstenen negativt. Det ifrågasätter ingenting av vad vi idag vet om Rökstenen, alltså, några ömma tår blir inte trampade på. Ingen behöver känna sig trängd eller påhoppad. Det är alltså neutral mark – här vet vi alla lika lite – och här kan vi alla framföra våra åsikter, våra tyckanden och vad vi tror.

Jag har medvetet inte skrivit om orden som bildas av radens första två dubbelrunor. Jag tror att man förstår det hela bättre om man tar fram dem själv och ser att det är som jag påstår, att de tar fram begynnelsebokstav (t.ex 2 st F som kanske omtalar att F är begynnelsebokstaven i ordet FATHIS) samt att ord bildas.

En viktig sak som kan underlätta det hela är att det är 24 runor mellan de två sista dubbelrunorna. Det är lite viktigt i sammanhanget.

Jag ser fram emot inlägg, både positiva och negativa, både avfärdanden och de som håller med om att detta kanske är något nytt vi hittat och att detta kanske  tillför Rökstenen ytterligare en dimension.

En sak är fullkomligt säker, dessa tre ”fel” T finns där, huggna i sten. Frågan är alltså varför.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Rökstenen - ett steg till...
« Svar #1 skrivet: oktober 13, 2008, 21:08 »
Tråkigt att ingen är intresserad av det jag skrivit ovan.
Jag hade tänkt bygga upp informationen jag har stegvis eftersom det tar ett tag att ta till sig vad det hela handlar om eftersom det i början känns ganska otroligt.

Jag avbryter därför den stegvisa delen ovan. Det försöker jag få hjälp med på annat sätt.

Istället ber jag om hjälp med nedanstående mening, någon som har en tolkning av dessa ord?

Aft burnir uamuthi stanta fiakurim imfra madr rådulf fathis

Jag vet inte om jag fått ihop orden rätt i förhållande till varandra - men jag tror att det skall läsas ungefär så som jag skrivit ovan.

Om jag har rätt så blir ju denna mening ganska så intressant…

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Man from Earth

  • Medlem
  • Antal inlägg: 52
SV: Rökstenen - ett steg till...
« Svar #2 skrivet: oktober 16, 2008, 13:25 »
Jag ser var du vill komma. Det är en häpnadsväckande tanke. Gissar att du har mer att säga kring dina upptäckter. Tystnaden här på forumet beror nog på att det är väldigt få som förstår detta fullt ut.

An impromptu goodbye party for Professor John Oldman becomes a mysterious interrogation after the retiring scholar reveals to his colleagues he is an immortal who has walked the earth for 14,000 years

Utloggad Yxskaft

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
SV: Rökstenen - ett steg till...
« Svar #3 skrivet: oktober 31, 2008, 21:44 »
Jag är ej så kunnig i runskrift men har några böcker och har läst översättning av texten på rökstenen (i den mån det har funnits i böcker mm).
Får man fråga om du kommer att publicera en egen översättning baserad på dina teorier? 

Väldigt intressant det du skriver och jag kommer att följa dina inlägg.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Rökstenen - ett steg till...
« Svar #4 skrivet: november 01, 2008, 02:23 »
Earthman, jag vill inte komma någonstans faktiskt. Jag försöker få ordning och reda på det jag hittar.


Yxskaft, Rökstenens text finns för mig ingen anledning att ändra eller påverka, den är som den är och den "översättning" som gäller tror jag är rätt och riktig.

Jag löser ett chiffer som hittills varit okänt men som finns där. Jag får alltså fram ytterligare text.
Totalt har jag nu fått fram 11 dubbelrunor = 11 ord. Runa 4 -11 ser inte likadana ut som de första 3 – men dom löses med samma chiffer – och alla 11 tar fram dubbla runor.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Rökstenen - ett steg till...
« Svar #5 skrivet: november 01, 2008, 09:29 »
Tråkigt att ingen är intresserad av det jag skrivit ovan.
Jag hade tänkt bygga upp informationen jag har stegvis eftersom det tar ett tag att ta till sig vad det hela handlar om eftersom det i början känns ganska otroligt.

Jag avbryter därför den stegvisa delen ovan. Det försöker jag få hjälp med på annat sätt.

Istället ber jag om hjälp med nedanstående mening, någon som har en tolkning av dessa ord?

Aft burnir uamuthi stanta fiakurim imfra madr rådulf fathis

Jag vet inte om jag fått ihop orden rätt i förhållande till varandra - men jag tror att det skall läsas ungefär så som jag skrivit ovan.

Om jag har rätt så blir ju denna mening ganska så intressant…

Thomas


Kan du utveckla den meningen lite? En amatör som jag är inte särskilt hemma på detta :)

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Rökstenen - ett steg till...
« Svar #6 skrivet: november 01, 2008, 17:55 »
Jag kunskap nog att själv utveckla meningen, därför har jag bett om hjälp med detta.

Vad jag tror att denna mening säger är ungefär att: efter Vamuths ”begravning” restes fyra minnesmärken.

OM nu meningen säger detta så är det ju en mycket intressant information. Men den väcker ju också en mängd nya frågor eftersom vi inte vet vad ristaren i så fall menar. Det kan vara fyra stenar som står på rad och vi har då bara hittat en av dem. Det kan lika gärna vara att Rökstenen är ett minnesmärke av fyra och de andra tre minnesmärkena vet vi inte vad de består av – eller var de finns. Kanske var de av trä och stod på helt andra platser? Det kan också vara helt andra saker eftersom ett minnesmärke säkert kan vara väldigt många olika saker. T.ex en bro, en kulle, ett vadställe osv. Helt enkelt saker som fanns och som påminde folk om den döde. Ett ”märke” att minnas vid.

Om det menas att fyra stenar stått på rad, skulle detta t.ex kunna förklara hoppet mellan de numrerade sagorna, de sagor som saknas fanns alltså på de andra tre stenarna. Man skulle alltså läsa sida 1 på Rökstenen först och sedan gå till sten två, tre och fyra och läsa deras framsidor, sedan läsa baksidorna och rökstenens baksida blir då den sista sidan. Naturligtvis är detta enbart en spekulation. Minnesmärke kan säkert innebära många olika saker.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Troels

  • Stammis
  • Antal inlägg: 198
    • Gedevasen.dk
SV: Rökstenen - ett steg till...
« Svar #7 skrivet: januari 02, 2009, 20:57 »
Hej Thomas

Din løsning er jo ikke ny for mig, og jeg kan se en væsentlig pointe i den – dog er det helt afgørende for din løsning, hvorvidt ordet ”fathis” har eksisteret. Du tolker det selv som ”fader”/”forfader”.

Jeg er enig i, at dine ”t”-er skal have en mening, for opsætningen viser, at intet er tilfældigt på Rökstenen. Jeg har derfor på min webside om Rökstenen forsøgt at forklare din idé med numrene på de tre ”t” i første linie på to lidt enklere måder, som dog hverken udelukker hinanden eller din tolkning – men sådan at mine metoder ikke bliver afhængige af ”fathis”. Faktisk komplementerer tolkningerne hinanden.
http://www.gedevasen.dk/roekstone.html#3.14

Dit 17-tal og linieafslutningens umotiverede + kan således pege på det umotiverede + i linie 17, som efterfølges af en sekvens med 8 navne i en nonsens-sammenhæng, der afsluttes med et lige så umotiveret ”x”. Returnerer man derefter til første + efterfølges dette af et niende navn, Varin (stenens rejser), i stenens eneste unummererede udsagn, som først kan læses som indledning og derefter som afslutning på forsiden af stenen. Efter min opfattelse er disse ni navne identiske med de ni skjulte udsagn, som ifølge nummereringen mangler på stenen. Summen af de tre ”t” (26) peger derefter på ”R” i Radulf som den første i denne slægtsrække, altså stenens udsagn nr. 3. Det foregående udsagn nr. 2 fortalte om en mand som døde under Theodorik for 9 aldre siden. Med Procopius’ som en pålidelig historisk kilde ved vi, at germanerhelten Theodoriks våbensøn, Radulf (Hrodolphos på græsk), selvforskyldt faldt i et slag, og at hans slægt derefter rejste til Sverige, hvor de ved ankomsten slog sig ned ved göterne. Varin fortæller altså på den måde i de 9 oversete gåder, at han selv er niende efterkommer af denne Radulf og sønnen altså den tiende. Kan man forstille sig noget mere logisk udsagn på en sådan mindesten for en søn?

For de fleste vil det se usandsynligt ud, at sådanne metoder skulle være anvendt på en nordisk runesten, men netop i de år var disse komplicerede kodeformer (herunder gåder og meget avanceret akrostik) højeste mode i den germanske verden – med Karl den Stores Alcuin som foregangsmand i en karolingisk renaissance. På det tidspunkt pressede frankerne Norden sydfra få årtier før Ansgar slog sig ned i Birka, og stenen bør ses som et nordisk forsøg på et hedensk modspil til den frankiske kultur. At hele Rökstenens runesystem er opbygget efter så komplicerede principper, er i forvejen anerkendt af alle runologer – man har bare undladt at drage den logiske konsekvens i resten af tolkningen.

Min tolkning af stenen, som følger Runverkets oversættelse, afhænger ikke af ovenstående løsning på dine ”t”-er, men tegnene leder som så mange andre hints på stenen dens læser den rigtige vej – og bekræfter på den måde min tolkning, som bl.a. er offentliggjort i en artikel i Kult, Guld och Makt fra 2007.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Rökstenen - ett steg till...
« Svar #8 skrivet: januari 02, 2009, 22:19 »
Troels,
Hej, visste inte att du var du! Kul att ”höra” från dig igen.

De tre T.na ser jag som odiskutabla, de finns där och de betyder någonting. Frågan är vad de betyder.
Min lösning, som du känner väl till, är ju rad 17 och tre dubbelrunor där som löses med respektive runas nummer, räknat år båda håll i anslutande text. Detta får fram ett antal runor, bland anat får man fram två exemplar av samma runa, i FATHIS får man t.ex. fram 2 st F.
Lösningen av dessa tre dubbelrunor leder fram till flera andra ”steg” – och jag är nu uppe i 11 dubbelrunor totalt. Alla dessa 11 dubbelrunor bildar ord, tar fram 2 exemplar av samma runa med exakt samma lösning av ”chiffret” – men dubbelrunorna 4-11 ser inte likadana ut som dubbelrunorna 1-3 på rad 17.
Jag kan säga så mycket att Rökstenen börjar se ut som ett ”korsord” för mig.

Din lösning är oerhört intressant. Jag ser inget motförhållande mellan våra lösningar faktiskt, båda kan vara riktiga. Rådulf är den gemensamma nämnaren i våra lösningar, de tre T:na pekar bland annat ut just honom.

Som du vet tvivlade jag i början en hel del på min lösning av dessa tre T – men 11 dubbelrunor, som löses på samma sätt – och alla bildar ord – och alla tar fram en dubbel runa (begynnelsebokstav) – nej, då är det inte längre någon slump, det är medvetet och intelligent utfört.
Då uppstår naturligtvis nästa tvivel. För att ha kunnat utföra detta måste planeringen ha varit enormt omfattande, frågan är då, klarade man ett så omfattande intellektuellt arbete (även det rent praktiska med detta)? Jag tror detta naturligtvis – och min respekt för våra tidiga förfäders intellektuella kapacitet har ökat väsentligt.

Alltså, jag tror som du, Rökstenen är fantastiskt avancerad. Ingenting är en slump eller en tillfällighet – och jag tror att vi kommer att hitta betydligt mer information vad det lider. Alltså, mer ”förklarande / berättande” text.

Aft burnir uamuthi stanta fiakurim imfra madr rådulf fathis

Meningen ovan fick mig att hoppa till när den kom fram ur vad jag hittat. Orden kanske är omkastade, det kanske skall stå fathis rådulf istället för tvärtom. Jag börjar även få fram fler saker, bland annat namnet Varin återkommer..

Jag hinner inte jobba med detta så som jag skulle vilja göra det men hoppas få tid över i framtiden.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Troels

  • Stammis
  • Antal inlägg: 198
    • Gedevasen.dk
SV: Rökstenen - ett steg till...
« Svar #9 skrivet: januari 03, 2009, 11:57 »
Jag kan säga så mycket att Rökstenen börjar se ut som ett ”korsord” för mig.

Din lösning är oerhört intressant. Jag ser inget motförhållande mellan våra lösningar faktiskt, båda kan vara riktiga. Rådulf är den gemensamma nämnaren i våra lösningar, de tre T:na pekar bland annat ut just honom.

Netop "korsord" er måske en nøgle til vor forståelse af tankegangen. Alcuin af York underviste bl.a. Karl den Stores sønner i Aachen med matematikopgaver og gåder. Også talsymbolik arbejdede han med selv. Hans digte kunne være opbygget efter samme teknik som vore korsord – en stil med porfyriansk akrostik som bredte sig blandt samtidens digtere - se bl.a. hans ”Santa Cruxe” i dette link:
http://www.gedevasen.dk/Pict/Alcuin.gif

Dette eksempel er ca. 30 år før Rökstenen – og vi skal ikke glemme, at Rökstenen ifølge næsten alle forskere henviser til Theodorikstatuen, som blev placeret i Aachen af Karl den Store i 801. Det kan således ikke undre, at man kendte den frankiske stil i Norden, og vi ved fra de frankiske annaler og digte, at en del medlemmer af den danske kongeslægt opholdt sig ved det frankiske hof, mens andre var flygtninge i Sverige. Vemods død knyttes til Danmark af navnet Siulunti, som næppe er Sjælland, men det englændere og frankere kaldte Sillende/Sinlendi (Slesvig/Hedeby-området) i vikingetiden.

Jeg tror, at Varin og hans runemester har fået assistance fra en nordbo, som har været uddannet i Aachen – men der er naturligvis mange kombinationer. Den opbygning af teksten, som er anerkendt af runologerne bærer samme præg, selv om de måske ikke har set, at teksten faktisk indeholder kodenøgler til deres løsning i stil med Cæsars ciffernøgler, som også var kendte. Se vedhæftede link til min opstilling af den traditionelle rune-løsning:
http://www.gedevasen.dk/Pict/Runicsetup.pdf

Bo Ralph og jeg er derfor ikke så langt fra hinanden, som man skulle tro. Vi peger begge på gåder og på sammenhæng med den kultur, som udsprang fra det frankiske hof. Bo Ralph har bare grebet fat i en 200 år senere engelsk gren heraf  (Alcuin var jo englænder), som bringer ham på kollisionskurs med runologerne og en historisk kontekst. Jeg har da heller ikke set nyt fra Bo Ralph siden vi mødtes i Götene i 2006, da hans øvrige artikler stammer fra tidligere seminarer. Pt. har han reelt kun forklaret 1/4 af teksten, hvorimod jeg har forklaret hele Runverkets tekst - og pointen med korsord er netop, at meddelelserne hænger sammen, så man ved, at man har løst korrekt, når de alle er forklaret.

Dit løsningsforslag er altså ikke så ekstremt, som det ser ud til for en nordbo, som ikke sætter Norden i forbindelse med europæisk kultur på den tid. Jeg ser bare ikke i min løsning noget behov for at anvende dine dobbeltruner, da dobbeltruner var sædvane dengang. Du skal først fremlægge en sammenhængende forklaring herpå, for at jeg vil medtage løsningen, men det er du jo også selv inde på. Dine 3 T’ers betydning i forsidens første linie tvinges man derimod til at tage stilling til, hvad jeg også har gjort – ligesom den mærkelige dobbeltrune i bagsidens første linie, som har en parallel på Gummarp-stenen.

Desværre har Dan Brown i mellemtiden skrevet sit "Da Vinci Mysterie", hvilket kan påvirke diskussionernes karakter, men det frankiske tankegods er altså historisk korrekt.   

 

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Rökstenen - ett steg till...
« Svar #10 skrivet: januari 04, 2009, 00:15 »
När jag är någorlunda klar med mina funderingar och lösningar så skall du få full information om vad jag kommit fram till.

Att Varin använde tal och siffror är jag helt övertygad om eftersom det jag har kommit fram till ju bygger på just detta.

Mellan Th/A dubbelrunan (på rad 17) och föregående dubbelruna i texten finns 24 runor = äldre futharken gäller för dessa två dubbelrunor. Första dubbelrunan är alltså ”utanför” = 16 radiga futharken gäller för denna dubbelruna.

Jag har tittat lite snabbt på din kod-lösning och skall studera den mer ingående senare.

Under tiden, fundera lite över ”linjerna” på Rökstenen. Dom är inte sammanhängande överallt. Linjerna ”läcker”. Jag tror att du kommer att finna det intressant. Detta leder fram till ytterligare ett nytt steg.

Hoppas att Dan Browns nästa bok inte heter: Rökstenskoden…då är det nog helkört… :-\

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Troels

  • Stammis
  • Antal inlägg: 198
    • Gedevasen.dk
SV: Rökstenen - ett steg till...
« Svar #11 skrivet: januari 05, 2009, 22:03 »

Mellan Th/A dubbelrunan (på rad 17) och föregående dubbelruna i texten finns 24 runor = äldre futharken gäller för dessa två dubbelrunor. Första dubbelrunan är alltså ”utanför” = 16 radiga futharken gäller för denna dubbelruna.

Jag har tittat lite snabbt på din kod-lösning och skall studera den mer ingående senare.

Under tiden, fundera lite över ”linjerna” på Rökstenen. Dom är inte sammanhängande överallt. Linjerna ”läcker”. Jag tror att du kommer att finna det intressant. Detta leder fram till ytterligare ett nytt steg.


Nu er selve kode-løsningen i ”setup”-skemaet jo ikke min egen, bortset fra det indrammede felt øverst til højre. Det er den gamle koncensus-udgave, som jeg blot har stillet op på en måde, så systematikken fremtræder mere visuelt. Derved fremkom også de kodenøgler, som forskerne ikke havde set, da de eksperimenterede sig frem - det bekræfter blot deres læsning af runerne.

Min indsats har primært bestået i at finde de 9 manglende udsagn og de skjulte svar på gåderne – baseret på historie, kendte sagn, og Runverkets oversættelse. Her burde mange kunne være med, så det undrer mig, at jeg slet ikke har mødt et konkret modargument i de 3 år, den har ligget på nettet med mange tusinde besøgende - herunder efterhånden mange på den korte dansk/svenske
http://www.gedevasen.dk/roekstenen.html

Kun nogle af Bo Ralphs indsigelser mod oversættelsen kan gå på tværs af min løsning, men dem har runologer som Michael Barnes, Helmer Gustavson og Michael Schulte stort set tilbagevist i 2006 og 2008 - og jeg har ikke set Bo Ralph vende tilbage.

I min opstilling indgår ikke de to skjulte dobbeltruner, som du ser i linie 17 (f/a og i/s), da de i givet fald står uden for Runverkets læsning af runerne. Jeg kan heller ikke se et utvetydigt system i "lækkerne" - og min sproglige viden er ikke tilstrækkelig til at oversætte eventuelle spidsfindigheder heri. Jeg vil bestemt ikke afvise, at du har ret i, at der kan være mere end dine "t"er, men jeg er nok lidt betænkelig ved at anvende løsninger, som kan ligne utydelighed, skader eller rettelser af tilfældige huggefejl, da "stenhuggeren" og nutidens optegnere ikke nødvendigvis har kunnet leve op til opsætterens perfekte oplæg (som må være udarbejdet forinden). 

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Rökstenen - ett steg till...
« Svar #12 skrivet: januari 05, 2009, 23:05 »
Troels, självklart kan du inte acceptera det jag tror mig ha hittat förrän jag har kunnat visa dig hur det hela fungerar - samt att du har haft tid att testa det jag hittat. Där är vi helt överens.

De tre T som finns på rad 1 är ju odiskutabla eftersom dom faktiskt finns där. Du har samma övertygelse som jag att på Rökstenen finns ingenting av en slump. Alltså, dessa tre T har en betydelse, oklart vilken – eller vilka, (eftersom det är 3 stycken T).
Så långt är vi överens – och det är jag glad över.

Resten tar vi i ett senare skede.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Rökstenen - ett steg till...
« Svar #13 skrivet: februari 10, 2013, 19:45 »
Jag såg den översatta texten från Rökstenen, som står i Östergötland, på väggen nere i Bergshamra tunnelbanestatition norr om Stockholm. Varför finns denna text nere i underjorden en station innan Danderyds sjukhus?

På Rökstenen nämns kungar på Själland, vilket med en typ av logik kan tyda på att Själland kontrollerade Östergötland och enligt en annan logik var tvärtom, Östergötland kontrollerade Själland. Om man som jag inte drar riksbildningsparalleller från runstenstexter, finns det några icke-fantasifulla tolkningar?

Thomas I

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Rökstenen - ett steg till...
« Svar #14 skrivet: februari 10, 2013, 20:19 »
Jag såg den översatta texten från Rökstenen, som står i Östergötland, på väggen nere i Bergshamra tunnelbanestatition norr om Stockholm. Varför finns denna text nere i underjorden en station innan Danderyds sjukhus?

På Rökstenen nämns kungar på Själland, vilket med en typ av logik kan tyda på att Själland kontrollerade Östergötland och enligt en annan logik var tvärtom, Östergötland kontrollerade Själland. Om man som jag inte drar riksbildningsparalleller från runstenstexter, finns det några icke-fantasifulla tolkningar?

Thomas I

Ett collage komponerat av Göran Dahl låter oss färdas 300 miljoner år tillbaka i tiden och fram igen medan vi väntar på tåget på Bergshamra tunnelbanestation.

"Fossiler" i golvet, en uppförstoring av den äldsta funna runraden (från Kylver på Gotland), en avbildning av Rökstenen och konstnärens dotters röda cykel − allt är "Röster från det förflutna". 

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Rökstenen - ett steg till...
« Svar #15 skrivet: februari 10, 2013, 21:22 »
Konsten i tunnelbanan är skapad av konstnärer från hela landet, och är inte generellt kopplad till Stockholm.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Rökstenen - ett steg till...
« Svar #16 skrivet: februari 11, 2013, 08:23 »
Ah! Ännu en riksangelägenhet i Stockholm (hela landet betalar). Kanske en idé redan från 800 - talet?

Utloggad 123hopp

  • Stammis
  • Antal inlägg: 377
SV: Rökstenen - ett steg till...
« Svar #17 skrivet: februari 11, 2013, 08:36 »
I några kenningar "Tyr" har meningen "gud". T ex "segerns Tyr" = Oden. Kanske de tre TTT skulle tydas
"tre stora gudar hjälpe..." (mig; oss; dem...?)

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Rökstenen - ett steg till...
« Svar #18 skrivet: februari 11, 2013, 09:37 »
Ah! Ännu en riksangelägenhet i Stockholm (hela landet betalar). Kanske en idé redan från 800 - talet?

Eh... Vad försöker du säga?

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Rökstenen - ett steg till...
« Svar #19 skrivet: februari 11, 2013, 11:11 »
Ah! Ännu en riksangelägenhet i Stockholm (hela landet betalar). Kanske en idé redan från 800 - talet?

Tragiskt låg nivå. Sorgligt.


Skämmes.