Författare Ämne: Medeltidens Värld i Götene  (läst 17182 gånger)

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
SV: Medeltidens Värld i Götene
« Svar #20 skrivet: december 26, 2008, 10:18 »

Jag är helt oförstående till den motvilja mot "medeltidsvärldar" och "vikingaland" och som jag allt för ofta stött på hos historiker och arkeologer och andra kunniga i ämnet!  Folk idag vill ha upplevelser, de vill inte gå och titta på saker i en monter helt ryckta ur sitt sammanhang.
Om man lockar folk får man in pengar som kan användas för forskning och utgrävningar.

De må vara hur det vill med just detta projekt i Götene, jag är inte insatt i det alls och kan inte bedöma det, men om det brakar mot fiasko finns ingen anledning att visa skadeglädje, ingen anledning alls faktiskt!!!   Önska dom istället lycka till, och om man har fruktansvärt svårt att hålla snattran (som jag) tycker jag man ska försöka påverka istället för motverka.

Tyvärr är det som Yngwe säger, i vissa akademiska kretsar finns en motvilja mot "medeltidsvärldar" och "vikingaland". Varför ?  Vi har nu sett ett lysande exempel på detta genom Claes angrepp på Medeltidens Värld redan när projektet knappt kommit igång. Hans uppenbara vana att häckla och förlöjliga andra människors ansträngningar och åsikter kan jag inte respektera.  Det tycks mig som en hund ligger begraven här. Har möjligen Claes inte blivit tillfrågad som expert ? Har man istället valt att rådfråga de mycket kompetenta experterna i Foteviken ?

Yngwe säger också: "Om man lockar folk får man in pengar som kan användas för forskning och utgrävningar". Det tycker vi också och så kommer vi att göra, framför allt kommer vi att syssla med den oerhört vikiga experimentella arkeologin. Är det också fel ?

Nej, istället för att motverka bör vi alla försöka om möjligt medverka så kvaliteten på historiska projekt höjs. 

Utloggad Ingmar Bergman

  • Medlem
  • Antal inlägg: 85
SV: Medeltidens Värld i Götene
« Svar #21 skrivet: december 26, 2008, 12:26 »
Vad jag kan se så pratar ni möjligen om olika saker. Å ena sidan det riktiga i att ha den typen av satsning, å andra sidan genomförandet just i det här fallet.
Med plutonium tvingar vi dansken på knä.

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
SV: Medeltidens Värld i Götene
« Svar #22 skrivet: december 26, 2008, 12:53 »
Man måste ifrågasätta syftet varför Claes Teliander på ett officiellt forum basunerar ut sin åsikt och förlöjliga projektet, när det gäller typen av satsning ! Det anser jag i första hand angår  intitiativtagarna som tar alla risker och är de som satsar pengarna och arbetet !

När det gäller hur projektet genomförs får vi hoppas att det i slutändan blir en vetenskapligt högstående anläggning. Goda kunniga krafter som kanske (?) Claes Teliander kan lyfta Medeltidens Värld till en hög kvalitetsnivå.........men då krävs prestigelöshet och ett gott samarbete  !

Är detta möjligt ?

Utloggad Claes

  • Stammis
  • Antal inlägg: 243
  • Döda fiskar flyter medströms
    • http://www.theliander.se
SV: Medeltidens Värld i Götene
« Svar #23 skrivet: december 26, 2008, 14:26 »
Man måste ifrågasätta syftet varför Claes Teliander på ett officiellt forum basunerar ut sin åsikt och förlöjliga projektet, när det gäller typen av satsning ! Det anser jag i första hand angår  intitiativtagarna som tar alla risker och är de som satsar pengarna och arbetet !

När det gäller hur projektet genomförs får vi hoppas att det i slutändan blir en vetenskapligt högstående anläggning. Goda kunniga krafter som kanske (?) Claes Teliander kan lyfta Medeltidens Värld till en hög kvalitetsnivå.........men då krävs prestigelöshet och ett gott samarbete  !

Är detta möjligt ?

En, tycker jag, god regel på sådana här diskussionsforum är att man inte ägnar sig åt personangrepp mot andra medlemmar. Man kan vara ovänner och tycka helt olika i sak men bör ändå behålla en hyfsad ton mot varandra. Jag är därför mycket besviken på ditt otrevliga tonläge miklagard. Kan vi i fortsättningen hålla oss till sakfrågorna utan att komma med förolämpningar och insinuationer? Har jag någon gång uttalat mig om dig som person, om din kunskap eller kompetens? Nej, just det. Sånt gör man inte här. Jag har ibland varit vass, gränsande till raljant mot ett par av forumets medlemmar, Leif och Jasaw. Vi känner varandra personligen sedan många år och då tycker jag att man kan bli lite tuff eftersom det ändå någonstans finns en grundläggande respekt för varandra. Så med all respekt miklagard: Eftersom forumets moderator tydligen är julledig måste jag be dig att byta stil.

Medeltidens värld har kostat skattepengar i Götene kommun, en kommun jag tidigare varit skriven i och fortfarande äger en fastighet i. Att skattepengar är inblandade göra att det inte alls bara en angelägenhet för ett fåtal intressenter och investerare. Dessutom – om man läser hela tråden – kommer min kanske lite raljanta eller snarare bittra ton mot projektet från det faktum att politikerna i Götene år 2000 valde att lägga ner projektet "Porten till Kinnekulle" för att några år senare satsa på Medeltidens värld. DET skulle jag vilja ha en seriös diskussion om här.

/C
http://kullenmannen.wordpress.com/

Döda fiskar flyter medströms!

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
SV: Medeltidens Värld i Götene
« Svar #24 skrivet: december 26, 2008, 15:33 »
Det är alltså OK att du får ägna dig åt personangrepp och förlöjliganden av andra, men när du själv råkar ut för en enveten granskning av vad du sysslar med, skriker du efter moderator !  Claes, om du är klok lär du dig något av detta ! Ingen är betjänt av en sådan ton som du introducerat ! Se bara ditt inledningsinlägg !

Om du är klok tycker jag att du skall redogöra för din inblandning i projekten "Porten till Kinnekulle" och  "Medeltidens Värld". Dessutom tycker jag att du oficiellt kan meddela om du personligen är beredd att medverka för att "Medeltidens Värld" skall bli så kvalitetsmässigt högtstående som möjligt ! 

   

Utloggad Ingmar Bergman

  • Medlem
  • Antal inlägg: 85
SV: Medeltidens Värld i Götene
« Svar #25 skrivet: december 26, 2008, 16:32 »
Ordet "personangrepp" avser just att det riktas mot medlemmar. Att skrika ut namn, dissande av personliga meriter osv, till sin motdebattör, betraktar jag som personangrepp.

Man måste skilja på det, och att bli arg över angrepp på det man debatterar. I det senare fallet kan man bli upprörd och lessen å dessas vägnar, men det hör trots allt till debatten.

//baksätesmod
Med plutonium tvingar vi dansken på knä.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Medeltidens Värld i Götene
« Svar #26 skrivet: december 26, 2008, 16:47 »
Skulle gärna vilja veta om du Claes var involverad i "Porten till Kinnekulle"? För en utomstående verkar det nämligen märkligt att du höjer detta projekt till skyarna men kastar en otroligt massa mög på det nya projektet utan att uppenbart inte veta ett dyft om det.
Du inledde faktiskt inte denna tråden med att ställa dessa två projekt i relation till varandra utan denna nog så intressant frågeställning dök upp senare. Många liksom jag vet säkert inget om Porten-projektet så då är det tämligen svårt att diskutera sakfrågor.

Jag har full förståelse för att Miklagård blir engagerad inför dina minsta sagt märkliga uttalande i stil med att det blir som ett "medeltidsliseberg", m.m. Du saknar ju helt fakta för dina påståenden. Eftersom jag faktiskt i början av tråden redogjorde för just både fakta i ärendet och att jag och andra på Foteviken varit ombedda att ta del av vissa av planerna borde jag som medlem på forumet nog känna mig träffad av sådan osaklig kritik. Sådant rinner dock av mig som vattnet på en gås men det retar mig att du kastar skit på de i projektet som jag mött och som brinner för att göra en bra sak av "Medeltidens värld". 

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Medeltidens Värld i Götene
« Svar #27 skrivet: december 26, 2008, 17:01 »
Det jag tycker är lite beklämmande är all den lokalpatriotism som följer med dessa historiska / förhistoriska byar och centra. Varför kan man inte gå samman och göra en kraftfull riktad satsning i en region för att åstadkomma något storslaget och beständigt? Varför skall varje enskild kommun göra sin grej? Varför skall alla uppfinna hjulet på nytt? Varför ine gå in på en befintlig plats och fördjupa den med medeltid istället för att bygga ett helt nytt varumärke i konkurrens med allt annat? Jag förstår faktiskt inte, akademiker antikvarie som jag är....

I Västra götaland har vi redan:
Hornbore by (http://www.hornboreby.se/) som väl gick i kånken för ett par år sedan men tydligen återuppstått...
Vitlycke museum (http://www.vitlyckemuseum.se/o/webb/startsida.asp) med sin bronsåldersgård och tidigare en intressant experimentell arkeologisk verksamhet
Ale vikingagård (http://www.vastsverige.com/templates/portal____6287.aspx) relativt nystartad.
Ekehagens forntidsby (http://www.ekehagensforntidsby.se/) brukade anställa arkeologistudenter under somrarna.

Det finns med andra ord redan fyra liknande projekt/besöksmål/evenemangsplatser i Västra Götalandsregionen. Rymms det verkligen ett medeltidens värld också?
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Claes

  • Stammis
  • Antal inlägg: 243
  • Döda fiskar flyter medströms
    • http://www.theliander.se
SV: Medeltidens Värld i Götene
« Svar #28 skrivet: december 26, 2008, 17:12 »
Om du är klok tycker jag att du skall redogöra för din inblandning i projekten "Porten till Kinnekulle" och  "Medeltidens Värld". Dessutom tycker jag att du oficiellt kan meddela om du personligen är beredd att medverka för att "Medeltidens Värld" skall bli så kvalitetsmässigt högtstående som möjligt ! 
   

Det här, måste jag tillstå, har högt underhållningsvärde. Så innan moderator vrider om nyckeln och låser tråden skulle jag vilja göra ett inlägg till. Miklagard, och delvis Sven Lagman ställde några raka frågor som jag tänker svara på.

1. Min inblandning i projektet "Porten till Kinnekulle"
Sommaren 1996 och en liten snutt 1997 grävde jag vid Husaby kyrka som en del av det så kallade "Husabyprojektet" som pågick fram till 1999. Detta projekt, var det tänkt, skulle bli starten för det besökscenter dåvarande Skaraborgs länsmuseum, regionen, det lokala näringslivet samt Lidköping och Götenes kommuner skulle uppföra vid Husaby kyrka. Som jag skrev tidigare hoppade Götene kommun av strax innan byggstart och allt rann ut i snaden. Personligen var jag överhuvudtaget inte inblandad i "Porten till Kinnekulle" mer än att jag som sagt arbetade som arkeolog en liten tid i Husabyprojektet. Så, tyvärr miklagard, jag hade personligen inget att vinna alls på "Porten" och var inte alls inblandad där. Det jag blir provocerad av är hur man kan välja bort ett seriöst och nyskapande besökscenter för att en tid senare, förvisso efter mycket diskuterande, ändå välja att satsa på Medeltidsliseberg. Tror jag framfört denna poäng tre gånger nu.

2. Min inblandning i "Medeltidens värld"
Överhuvudtaget ingen alls. Jag har en bekant som jobbat som guide där nu i somras som rapporterat en del. Sedan har det ju stått en hel del i lokaltidningarna om alla turer och så har jag naturligtvis varit där och med egna ögon beskådat anläggningarna. Ingen har kontaktat mig. Och jag har inte kontaktat dem.

3. Ett officiellt statement
Om någon ansvarig för Medeltidens värld läser det här så tillkännager jag härmed, och på miklagards begäran, att jag står till er tjänst med min kunskap och kompetens. Taxa enligt gängse konsultarvode som vid längre uppdrag kan diskuteras.

Än en gång God Jul och Frid på jorden till er alla! Inte bara Miklagard utan till alla Arkeologiforumiter.

/C
http://kullenmannen.wordpress.com/

Döda fiskar flyter medströms!

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Medeltidens Värld i Götene
« Svar #29 skrivet: december 26, 2008, 17:30 »
Nu låser jag tråden tills vidare. Vill samtidigt uppmana den/dem som känner sig påhoppade att kontakta mig eller en moderator istället för att munhuggas i tråden. Det finns en anmälaknapp i botten på varje inlägg.

God fortsättning!!  :)

/Johan- Administratör
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :