Författare Ämne: Medeltidens Värld i Götene  (läst 17183 gånger)

Utloggad Claes

  • Stammis
  • Antal inlägg: 243
  • Döda fiskar flyter medströms
    • http://www.theliander.se
Medeltidens Värld i Götene
« skrivet: augusti 25, 2008, 20:49 »
I Götene kommun har man byggt upp ett Arn-land. Ett Medeltidsliseberg som kommer att sluta med en hejdundrande konkurs endera dagen. Arkland skriver mycket underhållande om detta på sin blogg: http://arkland.wordpress.com/2008/08/23/varldens-medeltid-i-okenformat/

Läs och få er ett gott skratt kära Arkeologiforumiter!

Claes
http://kullenmannen.wordpress.com/

Döda fiskar flyter medströms!

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Medeltidens Värld i Götene
« Svar #1 skrivet: augusti 26, 2008, 21:58 »
Jag ser aldrig på TV ftersom vi inte har någon. Men jag undrar just om jag inte lyckades pricka in ett reportage frånb invigningen av Medeltidens värld senast vi hälsade på svärföräldrarna (som absolut inte får missa västnytt + diverse riksnyhetssändningar). Rätt raljant reportage vill jag minnas, helt i linje med Lunkans blogg.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Eva

  • Gäst
SV: Medeltidens Värld i Götene
« Svar #2 skrivet: november 14, 2008, 19:18 »

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Medeltidens Värld i Götene
« Svar #3 skrivet: november 14, 2008, 23:59 »
Man kan ju alltid göra sig lustig utan att sätta sig in i fakta. Bifogar en bild av Fotevikens Vikingareservat 1996 när vi höll den första vikingamarknaden där. I dag är Fotevikens marknad en av de största vikingaarrangemangen i Norden med mängder av besökare.


Foto: Fotevikens Museum

Varför jag går in här är därför att jag råkar veta en hel del om denna satsning i Västergötland. Gruppen från Götene kom nämligen ner till oss med politiker för att se och lära. De har sedan varit på studiebesök på flera andra anläggningar i Norden. Jag var själv uppe som inbjuden i Forshem när man höll ett stort möte med intressenter för två år sedan. Den första platsen för anläggningen skulle ligga på en fantastiskt fin plats endast en halv kilometer från kyrkan, basen i Arnfilmerna. Man skulle få köpa in byggnaderna från de två byarna som skapats till Arnfilmerna och utifrån dessa levandegöra Götenes fantastiska medeltidshistoria som tyvärr inte framhållits speciellt mycket.

När väl arbetet kommit i gång blev emellertid Bert Karlsson intresserad och ville ta hela konceptet och stöpa om det till medeltida sommarland. Gruppen var minst sagt förbannad över detta tilltag vilket jag själv fick erfara när jag var på plats. Nu blev det inte så men någon illvillig person fick ändå några av de boende i området att backa. I stället fick gruppen en skogsmark som ligger väldigt fint i närheten till Europavägen med direkt närhet till ett fornlämningsområde. Jag var själv uppe och strövade i markerna för ett år sedan. Här ska byggnaderna återuppföras. På andra sidan en mindre vattensamling har man anlagt den mera spektakulära delen i modern stil (om vilken man givetvis kan tycka mycket – själv tycker jag att man kunde väntat med denna del). Det är emellertid inte detta område som är tänkt att bli huvuddelen i anläggningen. Därför är bilderna helt missvisande.

Vad man ville göra i år, som jag har uppfattat det, var att få folk intresserade för projektet i sin helhet. Det säger sig självt att det blir enkelt och torftigt vid första tillfället – se bara Fotevikens första "miljö" 1996. I brist på större samlingslokal fick man t.ex. köpa långhustältet som ses på bilderna för en billig peng från oss på Foteviken. Så ville vi vara med och stötta detta spännande initiativ.

Vad kommer det att bli av projektet? Det vet jag inte självklart inte - vi har ingen insyn i hur det numera är organiserat. Men en sak vet jag – det finns en oerhörd glöd och kunskap i gruppen bakom det hela; byggnaderna (om de såsom planerats kompletteras och frigörs från diverse TV-fejk)  kan bli en intressant bebyggelsemiljö och skapa ett spännande och publikdragande Living history-koncept.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Medeltidens Värld i Götene
« Svar #4 skrivet: november 15, 2008, 09:18 »
Tack Sven för ett intressant inspel. :) Dessutom tycker jag att det är trevligt att medeltiden levandegörs. Finns det egenligen några fler medeltidsbyar?

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
SV: Medeltidens Värld i Götene
« Svar #5 skrivet: november 15, 2008, 11:22 »
Alla är barn i början.......så vänta med utlåtanden tills tiden visar att det finns anledning !

Eva

  • Gäst
SV: Medeltidens Värld i Götene
« Svar #6 skrivet: november 15, 2008, 12:20 »
De öppnade nog för tidigt helt enkelt.
Jag åtar mig att explora medeltidslandet och ge ett aktuellt reportage. Nån gång till våren.

Utloggad Claes

  • Stammis
  • Antal inlägg: 243
  • Döda fiskar flyter medströms
    • http://www.theliander.se
SV: Medeltidens Värld i Götene
« Svar #7 skrivet: november 15, 2008, 16:48 »
För tio år sedan projekterade Götene kommun ett besökscenter "Porten till Kinnekulle" som skulle ligga i Husaby. Det var ett ambitiöst och framsynt projekt som syftade till att seriöst informera turister och besökare om Kinnekulles fantastiska natur- och kulturhistoria. Nu blev det inget av. Politikerna tyckte det blev för dyrt.

"Porten till Kinnekulle" i Husaby hade varit hundra gånger bättre ur alla aspekter än det spektakel man nu uppfört på en lerig åker, granne med ett industriområde i Götene. Det spelar ingen roll om det är Bert Karlsson eller lokala intressenter som sätter lösnäsa på medeltiden. Arnfilmerna och Medeltidens värld har absolut ingenting att lära folk om medeltiden.

Claes
http://kullenmannen.wordpress.com/

Döda fiskar flyter medströms!

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Medeltidens Värld i Götene
« Svar #8 skrivet: november 15, 2008, 17:53 »
Kritiken mot Arnfilmerna håller jag helt med dig om - vad gäller Medeltidens värld är det för tidigt att komma med så tvärsäkra påståenden. Jag påstår inte att de kommer att lyckas men intentionerna är goda och den seriositet som åtminstone vi sett har inte varit dålig. "Leråkern" är definitivt inte den platsen där de planerar att anlägga själva bymiljön.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Medeltidens Värld i Götene
« Svar #9 skrivet: december 23, 2008, 12:56 »
I stort sett allt vetande bygger på intresse!  Kolmårdens djurpark kan väl sägas immitera den vilda världen i vissa delar, men det är trots allt bara en kuliss, inne i parken lever djuren i en helt annan verklighet än sina bröder och systrar i det vilda. Man kan väl knappast bedriva naturvetenskapliga studier i någon större omfattning inom parken.  Det Kolmården tillför är en grundläggande idé om verkligheten men framförallt så väcker den intresse. Jag antar att fler än ett barn blivit intresserade av djur och natur vid sitt besök på kolmården och där börjat sina karriärer som biologer, ekologer veterinärer, naturfotografer, safariguider och mycket mer, och på så viss har ju Kolmårdens djurpark bidragit!

Jag ser inte att varför inte ett medeltidsupplevelsecenter skulle kunna ha samma effekt och på så vis stimulera vetenskapen inom historia och arkeologi och mycket annat!

Jag är helt oförstående till den motvilja mot "medeltidsvärldar" och "vikingaland" och som jag allt för ofta stött på hos historiker och arkeologer och andra kunniga i ämnet!  Folk idag vill ha upplevelser, de vill inte gå och titta på saker i en monter helt ryckta ur sitt sammanhang.
Om man lockar folk får man in pengar som kan användas för forskning och utgrävningar.

De må vara hur det vill med just detta projekt i Götene, jag är inte insatt i det alls och kan inte bedöma det, men om det brakar mot fiasko finns ingen anledning att visa skadeglädje, ingen anledning alls faktiskt!!!   Önska dom istället lycka till, och om man har fruktansvärt svårt att hålla snattran (som jag) tycker jag man ska försöka påverka istället för motverka.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Medeltidens Värld i Götene
« Svar #10 skrivet: december 23, 2008, 23:32 »
Jag gillar vissa saker som sägs i USA…

Det finns tre olika typer av människor,
1, de som ser till att saker och ting händer
2, de som tittar på medan saker och ting händer
3, de som alltid undrar ”vad var det som hände”?

1, ser till att det sker en utveckling
2 ser till att det som grupp 1 gjorde, om det fungerade, stabiliseras
3 vill behålla det gamla = allt var bättre förr. Inget nytt accepteras.

Hårda bud – men om man inte försöker göra någonting så blir ju aldrig någonting nytt gjort. Våra vilda entreprenörer är oerhört viktiga för oss. De misslyckas ofta, de går i konkurs, de förstår inte ibland vad de gör – men de GÖR saker. Det är viktigt. Vi andra bara tittar på – eller stretar emot.

Så ge dem stöd, allt stöd du kan – men satsa inga stora pengar i det de gör eftersom ingenting är tryggt och säkert när man går helt nya vägar.

Delta gärna med arbete och kunskap, går det åt helvete så finns din kunskap kvar i alla fall + att du lärt dig något nytt = satsningen du gjorde lönade sig kunskapsmässigt. Det är lika viktigt att lära sig hur saker inte fungerar som hur saker fungerar.

Stretar du emot lär du dig aldrig någonting, du upprepar bara det gamla du redan kan.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
SV: Medeltidens Värld i Götene
« Svar #11 skrivet: december 24, 2008, 00:45 »
Hmmmm.......mycket sanna ord........och även här måste jag hålla med dig,Thomas !

Kan tillägga att Jante alltid förföljer oss entreprenörer.....och avundsjukan ! Istället för att visa uppskattning för att vi verkligen lägger ner ett enormt arbete och hela vår själ i projekt som när det blir verklighet skapar en fantastisk livskvalitet för så många, möts vi alltför ofta av bakåtsträvande kritik.

Alltför få förstår vilket oerhört arbete som måste göras även för små projekt. Fornbyn i Haninge är ju av ett helt annat så mycket större format, som därmed blir än mer tids- och arbetskrävande. En väldigt vanlig reaktion bland alla de passivt iaktagande är brist på förståelse och tålamod. Man förstår inte svårigheterna och att allt tar sin tid. När svårigheter uppstår som måste kämpas ner (vilket tar tid) blir det då ofta så att personerna som driver projekt till slut börjar baktalas och ibland t.o.m. förlöjligas av bakåtsträvande och avundsjuka människor. Vissa som haft god insyn i projektet och därför borde veta bättre har t.o.m. medvetet försökt att sabotera projektet.

Nej, respektera de få som verkligen vågar ge sig på projekt, som satsar allför mycket personligen, och som därmed kan skapa mycket för så många !

Att ge sig på Arn-folket i detta tidiga skede och kritisera och förlöjliga tycker jag inte är särskilt genomtänkt. Detta tycks vara en sjuka som inte är ovanlig bland "Bror Duktig-typer " i akademiska kretsar. Nej. ge Arn-folket chansen att åtminstone delvis förverkliga sin vision innan ni börjar tycka !
     

Utloggad Claes

  • Stammis
  • Antal inlägg: 243
  • Döda fiskar flyter medströms
    • http://www.theliander.se
SV: Medeltidens Värld i Götene
« Svar #12 skrivet: december 25, 2008, 19:18 »
Hmmmm.......mycket sanna ord........och även här måste jag hålla med dig,Thomas !

Kan tillägga att Jante alltid förföljer oss entreprenörer.....och avundsjukan ! Istället för att visa uppskattning för att vi verkligen lägger ner ett enormt arbete och hela vår själ i projekt som när det blir verklighet skapar en fantastisk livskvalitet för så många, möts vi alltför ofta av bakåtsträvande kritik.

Alltför få förstår vilket oerhört arbete som måste göras även för små projekt. Fornbyn i Haninge är ju av ett helt annat så mycket större format, som därmed blir än mer tids- och arbetskrävande. En väldigt vanlig reaktion bland alla de passivt iaktagande är brist på förståelse och tålamod. Man förstår inte svårigheterna och att allt tar sin tid. När svårigheter uppstår som måste kämpas ner (vilket tar tid) blir det då ofta så att personerna som driver projekt till slut börjar baktalas och ibland t.o.m. förlöjligas av bakåtsträvande och avundsjuka människor. Vissa som haft god insyn i projektet och därför borde veta bättre har t.o.m. medvetet försökt att sabotera projektet.

Nej, respektera de få som verkligen vågar ge sig på projekt, som satsar allför mycket personligen, och som därmed kan skapa mycket för så många !

Att ge sig på Arn-folket i detta tidiga skede och kritisera och förlöjliga tycker jag inte är särskilt genomtänkt. Detta tycks vara en sjuka som inte är ovanlig bland "Bror Duktig-typer " i akademiska kretsar. Nej. ge Arn-folket chansen att åtminstone delvis förverkliga sin vision innan ni börjar tycka !
     

Herregud vilket tonläge och vilka ömma tår man trampat på! Du kan spola det där bror-duktigsnacket miklagard. Seriöst, jag vill med mitt inlägg problematisera detta med att man i Götene faktiskt har ställt ett seriöst besökcenter som hade kunnat bli hur nyskapande och spännande som helst för att istället satsa på medeltidsliseberg. Kom igen. Tydligare än så kan det inte bli. Och ja, Medeltidens värld i Götene är ett tramsigt påfund. Jag står för det. Du får gärna tyckat att det är en seriös satsning och det respekterar jag. Här diskuterar vi arkeologi och historia. Jag betvivlar inte att Medeltidens värld tillför plusvärden i människors liv. Men vad har detta med kunskap om det förflutna att göra? Beats me!


/C
http://kullenmannen.wordpress.com/

Döda fiskar flyter medströms!

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
SV: Medeltidens Värld i Götene
« Svar #13 skrivet: december 25, 2008, 19:44 »
Kan tillägga att Jante alltid förföljer oss entreprenörer.....och avundsjukan ! Istället för att visa uppskattning för att vi verkligen lägger ner ett enormt arbete och hela vår själ i projekt som när det blir verklighet skapar en fantastisk livskvalitet för så många, möts vi alltför ofta av bakåtsträvande kritik.

Som jag tidigare sagt !

Utloggad Claes

  • Stammis
  • Antal inlägg: 243
  • Döda fiskar flyter medströms
    • http://www.theliander.se
SV: Medeltidens Värld i Götene
« Svar #14 skrivet: december 25, 2008, 19:51 »
Kan tillägga att Jante alltid förföljer oss entreprenörer.....och avundsjukan ! Istället för att visa uppskattning för att vi verkligen lägger ner ett enormt arbete och hela vår själ i projekt som när det blir verklighet skapar en fantastisk livskvalitet för så många, möts vi alltför ofta av bakåtsträvande kritik.

Som jag tidigare sagt !

God jul på dig Miklagard. Och frid...

/C
http://kullenmannen.wordpress.com/

Döda fiskar flyter medströms!

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
SV: Medeltidens Värld i Götene
« Svar #15 skrivet: december 25, 2008, 20:09 »
     
Citat från Claes:
"Herregud vilket tonläge och vilka ömma tår man trampat på! Du kan spola det där bror-duktigsnacket miklagard. Seriöst, jag vill med mitt inlägg problematisera detta med att man i Götene faktiskt har ställt ett seriöst besökcenter som hade kunnat bli hur nyskapande och spännande som helst för att istället satsa på medeltidsliseberg. Kom igen. Tydligare än så kan det inte bli. Och ja, Medeltidens värld i Götene är ett tramsigt påfund. Jag står för det. Du får gärna tyckat att det är en seriös satsning och det respekterar jag. Här diskuterar vi arkeologi och historia. Jag betvivlar inte att Medeltidens värld tillför plusvärden i människors liv. Men vad har detta med kunskap om det förflutna att göra? Beats me!"

Jag vidhåller att Medeltidens Värld är i begynnelsestadiet och att det därför inte kan slutbedömas i detta mycket tidiga skede. Jag vet inte hur det kommer att bli kvalitetsmässigt men tror mig veta att de människor som står bakom projektet är mycket seriösa och har en hög målsättning. Därför är det klokt att vänta med omdömen tills anläggningen börjar ta sin slutliga form.

Det är tyvärr inte ovanligt att vissa akademiker tar sig friheten att döma ut levandegörandeinitiativ tydligen av princip. Varför ?   Jag tycker att du skall åstadkomma något själv och därmed visa vägen hur saken och ting skall göras ! När du gjort det skall jag lyssna på din kritik ! Att sätta sig på höga hästar och försöka få Moderator att ingripa slår bara tillbaka på dig själv !

Din attityd verkar svårt infekterad och din ståndpunkt grundmurad. Därför blir en vidare diskussion meningslös. Därmed är denna diskussion med dig för min del avslutad.

Utloggad Claes

  • Stammis
  • Antal inlägg: 243
  • Döda fiskar flyter medströms
    • http://www.theliander.se
SV: Medeltidens Värld i Götene
« Svar #16 skrivet: december 25, 2008, 20:39 »
 Jag tycker att du skall åstadkomma något själv och därmed visa vägen hur saken och ting skall göras ! När du gjort det skall jag lyssna på din kritik !

Ha! Där bet du dig svansen!

http://www.historiskamedia.se/o.o.i.s?id=121&func=show_i&product_id=3073

Och än en gång God Jul på dig!
http://kullenmannen.wordpress.com/

Döda fiskar flyter medströms!

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
SV: Medeltidens Värld i Götene
« Svar #17 skrivet: december 25, 2008, 21:05 »
Brukar inte kommentera efter att ha avslutat en diskussion, men måste här göra ett undantag.

Ok, du har genom din guidebok visat att du har stora kunskaper om medeltidens Västergötland.  Du anser dig därmed vara en auktoritet på området och förmodligen har du rätt. Det är en sak.

En helt annan sak är det jag påpekat i denna tråd nämligen att det är orimligt att kritisera och göra ner ett projekt som fortfarande är i sin linda. I din akademiskt upphöjda himmel tror jag inte att du har en aning om vad det innebär att bygga upp ett projekt och få ekonomin att fungera i början.  Vissa kompromisser blir nödvändiga i början och projektet kan absolut inte kvalitetsbedömas förrän det börjar ta form på allvar !  Inser man inte det är det nog bättre att inte yttra sig.

Jag vill inte ha någon kontrovers med dig, men du får faktiskt finna dig i att jag försvarar mig när jag blir angripen. Därmed är denna diskussion slut !

Önskar även dig GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR ! 

Utloggad Ingmar Bergman

  • Medlem
  • Antal inlägg: 85
SV: Medeltidens Värld i Götene
« Svar #18 skrivet: december 25, 2008, 21:34 »
Det är inte så enkelt som att alla som kritiserar nya idéer är oförstående och elaka, det finns faktiskt saklig kritik också. Ibland svider den, men i längden är den nyttig och behövlig. Just Claes får väl med sin bakgrund kunna anses ge värdefull input.
Med plutonium tvingar vi dansken på knä.

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
SV: Medeltidens Värld i Götene
« Svar #19 skrivet: december 25, 2008, 21:47 »
Det kanske du ha rätt i men kritiken skall komma när det är rimligt att kritisera ! Om Claes har en god vilja skulle han ju, istället för att kritisera, kunna erbjuda sig att hjälpa till för att få anläggningen så högklassig så möjligt.