Författare Ämne: Romarmynt funnet på Historiskas bakgård  (läst 6005 gånger)

Utloggad mrund

  • Stammis
  • Antal inlägg: 102
    • Aardvarchaeology
Romarmynt funnet på Historiskas bakgård
« skrivet: augusti 24, 2008, 10:39 »
Jag tror inte det hade legat många minuter i schaktet innan det hittades.

http://scienceblogs.com/aardvarchaeology/2008/08/roman_coin_prank.php

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Romarmynt funnet på Historiskas bakgård
« Svar #1 skrivet: augusti 24, 2008, 11:29 »
Läs mer på projektes blogg: http://arkeologforendag.wordpress.com/
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Marie Svedin

  • Novis
  • Antal inlägg: 2
SV: Romarmynt funnet på Historiskas bakgård
« Svar #2 skrivet: augusti 25, 2008, 07:42 »
Tydligen var Martin med i schaktet (men osynlig för mig) eftersom han "vet" att flickans föräldrar planterade myntet för att göra henne glad (se Martins blogg), trots att föräldrarna inte var där! Det finns något inom arkeologivärlden som innebär att man måste lita på förstahandsuppgifterna, dvs man måste lita på den arkeolog som var på utgrävningen. Det betyder ju inte att man måste tro på arkeologens tolkning, vilket är en viss skillnad ;).
 

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Romarmynt funnet på Historiskas bakgård
« Svar #3 skrivet: augusti 25, 2008, 11:21 »
Tydligen var Martin med i schaktet (men osynlig för mig) eftersom han "vet" att flickans föräldrar planterade myntet

Martin kan väll svara för sig själv, men jag reagerar på den märkliga felciteringen här. På bloggen ifråga skrev Marin att han "spekulerar villt". Det stämmer inte att han tror att han "vet" något om detta.

Utloggad mrund

  • Stammis
  • Antal inlägg: 102
    • Aardvarchaeology
SV: Romarmynt funnet på Historiskas bakgård
« Svar #4 skrivet: augusti 25, 2008, 11:54 »
Jag föreslår försiktigt tre olika förklaringar.

"...very likely a wry gift from an archaeologist wishing to remind the museum staff of why most of their colleagues dig. ...  Maybe the finder's parents (they're from the Empire's territory, after all) seeded the trench to entertain their daughter. Or maybe, just maybe, and I'm speculating wildly here, it might have been dropped by a visiting coin collector in the decades after WW2."

Det jag framhåller som mest troligt ("very likely") är att myntet lagts dit här om dagen av en arkeolog.

Utloggad Marie Svedin

  • Novis
  • Antal inlägg: 2
SV: Romarmynt funnet på Historiskas bakgård
« Svar #5 skrivet: augusti 25, 2008, 15:02 »
Varför skulle en arkeolog eller myntsammlare vilja lägga ned mynete i vårt schakt? Vad skulle de vinna på detta? Jag anser mig också kunna avgöra om ett myntet legat sekunder i jorden eller en längre tid. Det som är svårt att förstå för mig är varför det så otroligt viktigt att förklara bort detta mynt och bestämma sig för att myntet ingår i en konspiration eller ett practical joke? Hur kan ett mynt om upphittats på en "oväntad" plats i kan orsaka så mycket bekymmer?

Utloggad mrund

  • Stammis
  • Antal inlägg: 102
    • Aardvarchaeology
SV: Romarmynt funnet på Historiskas bakgård
« Svar #6 skrivet: augusti 25, 2008, 15:21 »
Varför skulle en arkeolog eller myntsammlare vilja lägga ned mynete i vårt schakt?

Därför att er utgrävning är kontroversiell.

Vad skulle de vinna på detta?

Vad vann Hassan-gänget på att busringa till Jarl Kulle och säga "bajs"?

Jag anser mig också kunna avgöra om ett myntet legat sekunder i jorden eller en längre tid.

Javisst, det där myntet hade bergis legat i jorden i 1900 år innan det hittades av en tysk/engelsk/fransk/italiensk metalldetektorist för en månad sedan.

Det som är svårt att förstå för mig är varför det så otroligt viktigt att förklara bort detta mynt och bestämma sig för att myntet ingår i en konspiration eller ett practical joke? Hur kan ett mynt om upphittats på en "oväntad" plats i kan orsaka så mycket bekymmer?


Du har offentliggjort en tolkning av ditt fynd. Jag har offentliggjort en annan tolkning och kritiserat dig för bristande källkritik. Välkommen till den vetenskapliga debatten.