Författare Ämne: Bästa skärsleven?  (läst 10881 gånger)

Utloggad Sinnika

  • Novis
  • Antal inlägg: 14
Bästa skärsleven?
« skrivet: augusti 20, 2008, 15:08 »
Någon som har ett bra tips på vilken skärslev (min första egna) jag bör köpa? Gärna någon som är skön att hålla i, kan man tala om ergonomi vad gäller skärslevar?! Internetsidor eller märken som brukar finnas lite överallt i Sverige...

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Bästa skärsleven?
« Svar #1 skrivet: augusti 20, 2008, 18:25 »
Det beror lite på vad man skall gräva; personligen gillar jag gotlandshackan då jag tycker att den ger bra handlingsutrymme för såväl realtivt hård grävning som finlir, sedan är det inte dumt att ha mindre skärslev typ de man använder på Irland för riktigt finlir. Gotlandshackan har ett ca 10 cm långt tvärställt blad och ett ca 30-40 cm långt skaft. Förr kunde man beställa dem via ett företag som gjorde reklam i pop ark, numer vet jag tyvärr inte vem som saluför dem; men om någon vet får ni gärna tipsa.

Magnus Reuterdahl

Ps. Men som en sann arkeolog skall man egentligen klara sig med en fyllhacka! Ds.
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Sinnika

  • Novis
  • Antal inlägg: 14
SV: Bästa skärsleven?
« Svar #2 skrivet: augusti 20, 2008, 19:49 »
Hade nog tänkt mig något i modell mindre, dvs. en vanlig skärslev. Gotlandsskrapa/hacka har jag enbart använt vid kladdig medeltidsgrävning o den var lite för tung tyckte jag...

Utloggad Jesper

  • Medlem
  • Antal inlägg: 77
SV: Bästa skärsleven?
« Svar #3 skrivet: augusti 21, 2008, 07:56 »
Är personligen ganska så förtjust i de skärslevar som är vanliga på Irland (WHS-trowel). Är väldigt bra om man gräver där det är mycket sten. Dels är avståndet mellan handtaget och marken större än på svenska skärslevar, man slipper att skrapa knogarna blodiga, och dels är bladet och handtagsdelen lite grövre så man kan använda den till att bända upp sten och annat som är i vägen.

/Jesper

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Bästa skärsleven?
« Svar #4 skrivet: augusti 22, 2008, 20:15 »
Gotlandsskrapa/hacka har jag enbart använt vid kladdig medeltidsgrävning o den var lite för tung tyckte jag...

den tillverkades i två modeller, en tyngre och en lättare. Den tyngre har bättre "bett" tycker jag. Bättre för kroppen med gotlandshacka än skärslev är min erfarenhet. Annars är min favvo en gammal hederlig H10.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Sinnika

  • Novis
  • Antal inlägg: 14
SV: Bästa skärsleven?
« Svar #5 skrivet: augusti 22, 2008, 21:09 »
Och hur får man tag i dessa? Har aldrig behövt skaffa en egen skärslev utan använt lånat material. Känns lite underligt att stega in i järnhandeln för att köpa skärslevar. Är det verkligen samma slags slevar som murarna använder? Känns ju som att vi gott kunde få lite specialdesignade grejer... Sedan undrar jag över den nedre delen av skärsleven, på en del slevar är den rak ock på en del vinklad. Skillnad?
Jag vet- det är dumma frågor men jag är relativt nyutbildad och har inte tänkt på detta förut, har ägnat mig åt andra former av arkeologi än grävande...

Utloggad Heinrich H

  • Stammis
  • Antal inlägg: 100
SV: Bästa skärsleven?
« Svar #6 skrivet: augusti 22, 2008, 21:35 »
Visst är det hemskt att grävarna för det mesta använder ett murarverktyg ? Nog hade man trott att det skulle ha utvecklats specialverktyg, efter alla dessa år av skraffsande, skrapande och petande  ;D

Utloggad bernad_law

  • Medlem
  • Antal inlägg: 56
SV: Bästa skärsleven?
« Svar #7 skrivet: oktober 24, 2008, 22:33 »
Visst är det hemskt att grävarna för det mesta använder ett murarverktyg ? Nog hade man trott att det skulle ha utvecklats specialverktyg, efter alla dessa år av skraffsande, skrapande och petande  ;D

Naturligtvis finns det arkeologiska skärslevar.

Bäst är enligt mig WHS, särskilt i lerjord. I sand funkar Mashaltown.
"Archaeology - such a peculiar little pastime"
-lady Clifford

Utloggad Heinrich H

  • Stammis
  • Antal inlägg: 100
SV: Bästa skärsleven?
« Svar #8 skrivet: oktober 25, 2008, 11:51 »

Naturligtvis finns det arkeologiska skärslevar.

Bäst är enligt mig WHS, särskilt i lerjord. I sand funkar Mashaltown.

Marshaltown har jag bara sett som murslev. vilken modell är specialgjord för arkeologer ?
Hittade inget på webben tyvärr.


Utloggad eriksgjohansson

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
SV: Bästa skärsleven?
« Svar #9 skrivet: februari 06, 2009, 02:39 »