Författare Ämne: Dinosaurier i Norden?  (läst 25180 gånger)

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
Dinosaurier i Norden?
« skrivet: augusti 05, 2008, 15:00 »
Kontinenterna låg ju annorlunda när dinosaurierna gick på vår jord. Har man funnit något stort dinosaurieskellett i Norden? Tycker det verkar som centraleuropa och Amerika har de flesta fynden.
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Dinosaurier i Norden?
« Svar #1 skrivet: augusti 05, 2008, 15:29 »
Det skall det väl finnas. Såg uppgifter om det när det var dinoutställning på naturhistoriska i Göteborg för sisådär 15-20 år sedan. Jag gissar att tty eller Heimdahl snart kommer med utförligare svar. Annars kan du alltid ställa en fråga till Naturhistoriska Riksmuseet, de brukar vara rätt snabba på att svara.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Dinosaurier i Norden?
« Svar #2 skrivet: augusti 05, 2008, 16:00 »
Detta kan tty mycket bättre än jag, men jag svarar så länge så får tty ev. rätta mig sedan.
Nej, det har man inte, om man med skelett menar en större uppsättning av ben från samma individ. Det man har hittat av dinosaurier är enstaka ben, tänder och spår, alltsammans i Skåne. Flera av benen och kotorna har inte gått att artbestämma. Spåren är från någon köttätande art, möjligen en Dilophosaurie. Senaste fynden gjordes av Johan Lindgren, Jan Rees m.fl. (från LU) vid Ivösjön i Skåne och består av tänder från Hyspilodontider samt kotor. Man hitade också tänder från en Ceratopsie (skriver man så tty?), den första som hittats i Europa.

Utloggad Jasaw

  • Stammis
  • Antal inlägg: 480
    • Archaeological Haecceities
SV: Dinosaurier i Norden?
« Svar #3 skrivet: augusti 05, 2008, 16:21 »
Om jag inte missminner mig så tror jag man hittat rester av en Plateosaurus (en prosauropod) i Sverige. Kände inte till fynden av ceratopsierna, det vore dock anmärkningsvärt om sådana påträffats i Europa då de anses ha uppstått i Centralasien/Mongoliet och vidareutvecklades i Nordamerika.

Dinosaurier har påträffats på alla kontinenter, att så många är beskrivna från Centraleuropa och Nordamerika speglar mestadels var forskningen bedrivits. De senaste åren har de mest intressanta fynden gjorts i t.ex. Kina (små befjädrade dinosaurier), Sydamerika (enorma sauropoder, som t.ex. Argentinosaurus och större karnivorer som Giganotosaurus) och Afrika (likadan fauna som i Sydamerika under Krita, och som skiljer sig från den hadrosaurie/ankylosaurie/ceratopsie dominerade faunan som karakteriserar nordamerika och som skapat sinnebilden av denna tid - t.ex. Tyrannosaurus i kamp med Triceratops).
Blogg: Archaeological Haecceities
http://haecceities.wordpress.com

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Dinosaurier i Norden?
« Svar #4 skrivet: augusti 05, 2008, 16:28 »
Eftersom vi inte hittat så många dinofynd här är ju intresset svalare än där fynden påträffats. Men vi kanske bara är dåliga på att gräva. Under vårt digra skogslandskap ligger måhända tusentals rester av de stora djuren. Att Skåne gjort några fynd kan ju bero på att de gräver mer där överhuvudtaget i jämförelse med vissa delar av övriga Sverige.
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Dinosaurier i Norden?
« Svar #5 skrivet: augusti 05, 2008, 16:41 »
Om jag inte missminner mig så tror jag man hittat rester av en Plateosaurus (en prosauropod) i Sverige. Kände inte till fynden av ceratopsierna, det vore dock anmärkningsvärt om sådana påträffats i Europa då de anses ha uppstått i Centralasien/Mongoliet och vidareutvecklades i Nordamerika.

Det där med Plateosauren känner jag igen, men jag minns inte var jag läst det. Var det den kotan som några småpojkar hittade tro?

Johan och Jan vann förra året en manustävling arrangerad av Forskning & Framsteg. Karlstad universitet skrev om detta på sin hemsida: http://www.kau.se/forskning/nyheter/artikel.lasso?artikel_id=4893&show=forskning&search_word=

Populärvetenskapligt är den publicerad här:
Rees, Jan; Lindgren, Johan  2007. Svenska dinosaurier  nya fynd ökar kunskapen om utbredning och vandringsvägar. Forskning och framsteg 2007 (5), 12-15

Den vetenskpliga publiceringen:
Lindgren, Johan; Currie, Philip. J.; Siverson, Mikael; Rees, Jan; Cederström, Peter; Lindgren, Filip 2007. The first neoceratopsian dinosaur remains from Europe. Palaeontology 50, 929-937

Krax: den främsta anledningen till att vi saknar dinosauriefossil i Sverige är att vi saknar avlagringar från perioderna trias, jura och krita, när det fanns dinosaurier. De finns dock en dels sådana i Skåne. För bra bevarandeförhållanden ska det hellst vara terrestra lugna miljöer som flodbäddar, deltaområden etc. och sådant är det ganska ont om här. Det är isens fel. Den har skrapat bort det som en gång fanns och bara lämnat kvar härligt fossilfattig kristalin berggrund, utom i Skånde då. (Ernst Hugo Järegård  uttryckte detta i tv-serien Riket som: "Här, Dannmark, utskitet av kalk och lera -- där, Sverige, hugget i granit!". Baksidan av denna förmenta överlägsenhet: inga dinosaurier)

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Dinosaurier i Norden?
« Svar #6 skrivet: augusti 05, 2008, 20:56 »
Tackar för svar. Blev lite klokare på varför det är så svårt att hitta dinoskelett i Norden. Isen har ju gått hårt fram tydligen, så det kvittar nog hur djupt vi gräver.
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Dinosaurier i Norden?
« Svar #7 skrivet: augusti 06, 2008, 00:57 »
Mycket beror det dock på att vi inte letat i Sverige. På Bornholm där man har sökt efter dinosauriefossil som arbetsmarknadsprojekt har man hittat en hel del, bl a en coelurosaurie.

Det bör kanske också nämnas att fotspår av dinosaurier inte är alltför ovanliga i triasavlagringarna i nordvästra Skåne.

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Dinosaurier i Norden?
« Svar #8 skrivet: augusti 06, 2008, 09:48 »
Det där med Plateosauren känner jag igen, men jag minns inte var jag läst det. Var det den kotan som några småpojkar hittade tro?

I boken Dinosaurier av L B Halstead och G Caselli (1979) finns ett kort kapitel av Per Ove Persson om svenska mesozoiska reptiler. Där nämns bl a fynd av fotspår av prosauropoder (dit plateosaurierna hörde). Det finns även större fotspår av theropoder (rovdinosaurier). Fotspåren finns idag på Höganäs museum och härrär sig från övergången trias - jura.

Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
SV: Dinosaurier i Norden?
« Svar #9 skrivet: augusti 06, 2008, 15:58 »
Hej!!

Brassar på en dum fråga....

En som letar fossiler efter dinosaurier använder sig av speciella tekniker och utrustningar??
Eller letar dom upp berg i dagen och spanar??

Mvh,
/Micke

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
SV: Dinosaurier i Norden?
« Svar #10 skrivet: augusti 07, 2008, 00:01 »

En som letar fossiler efter dinosaurier använder sig av speciella tekniker och utrustningar??
Eller letar dom upp berg i dagen och spanar??


Nu har jag inte plockat dinosauriefossil precis, men jag antar att det fungerar likadant som för anda fossil.
Svaret är att man känner sina fossilförande lager. Man letar upp platser där dessa lager är tillgängliga och där kan man leta i "rasmassor", "knacka" i bergväggen ("knacka" med hammare) eller helt enkelt lyfta block (ja, det brukar gå att göra med sedimentära bergarter.) och sedan knacka ner dem i mindre bitar.
Qui tacet, consentit

Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
SV: Dinosaurier i Norden?
« Svar #11 skrivet: augusti 07, 2008, 08:48 »

En som letar fossiler efter dinosaurier använder sig av speciella tekniker och utrustningar??
Eller letar dom upp berg i dagen och spanar??


Nu har jag inte plockat dinosauriefossil precis, men jag antar att det fungerar likadant som för anda fossil.
Svaret är att man känner sina fossilförande lager. Man letar upp platser där dessa lager är tillgängliga och där kan man leta i "rasmassor", "knacka" i bergväggen ("knacka" med hammare) eller helt enkelt lyfta block (ja, det brukar gå att göra med sedimentära bergarter.) och sedan knacka ner dem i mindre bitar.


Okej. Jag rör mig mycket i skog och mark letandes fornlämningar och när man ändå är där ute kan man ju kika efter fossiler. Finns det någon bok du kan rekommendera för nybörjare som mig??

Mvh,
/Micke

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
SV: Dinosaurier i Norden?
« Svar #12 skrivet: augusti 07, 2008, 11:13 »
Okej. Jag rör mig mycket i skog och mark letandes fornlämningar och när man ändå är där ute kan man ju kika efter fossiler. Finns det någon bok du kan rekommendera för nybörjare som mig??

Åhh, det är så avhängigt var någonstans i sverige du strövar. Nybörjarböcker vet jag inte om det finns några, annat än "barnböcker" om dinosaurier. Men du behöver sediment, sandsten är äldst, sen skiffer och därefter kalk. Du kan också hitta fossil i mossar och sandtag men då har de inte förstenats än. Gotland är lite speciellt eftersom hela ön är en enda stor sedimentär avlagring :)
Qui tacet, consentit

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Dinosaurier i Norden?
« Svar #13 skrivet: augusti 07, 2008, 22:41 »
Dinosaurier har jag inte sett i skåne, - men  fossil (sten)   skog finns i skåne, nämnt i skriften "Skånes geologiska sevärdheter del 1 - 2"   Sådana stenar som ser ut som kvistar har jag plockat på marken, fast som sagt det är ju inga djur, och jag vet ej exakt ålder jämfört med dinosarna. 

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Dinosaurier i Norden?
« Svar #14 skrivet: augusti 09, 2008, 22:55 »
Sekvensen sandsten-skiffer-kalksten i åldersordning gäller bara för den svenska kambrosiluren, alltså ca 300 miljoner år före dinosaurerna.

Skall man leta dinosauriefossil i Sverige så är det framför allt trakterna kring Ivösjön (Kristianstadbäckenet) som gäller. Ivö Klack är den klassiska lokalen, men i princip så är alla lokaler där man kan komma åt den senkretaceiska kalkstenen intressanta. Keratopsiefossilen hittades i Åsen och Ullstorp och rester av en hypsilophodont vid Ugnsmunnarna.

Om man skall ha en hyfsad chans att hitta något är det viktigt att ha en bra "sökbild" alltså att veta hur de fossil man letar efter ser ut.


Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Dinosaurier i Norden?
« Svar #15 skrivet: november 19, 2008, 17:27 »
Finns det någon bok du kan rekommendera för nybörjare som mig??

Om du vill veta lite om vilka olika fossil man kan finna i Sveriges så finns "Svenska fossil i ord och bild" av Claes Bergman och Sven Stridsberg (2007).
Gillar man Gotland så kan man läsa "Gotländska fossil" av Krister Brood (med fina teckningar av Lennart Alex Andersson) (1982) eller "Solstenar och Kattskallar : Gotländsk Fossil- och Geologiguide" av Sara Eliason (1999)

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Dinosaurier i Norden?
« Svar #16 skrivet: mars 23, 2009, 22:25 »
Predator X - en jättefynd från Svalbard;

http://www.nhm.uio.no/pliosaurus/index.html
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Jasaw

  • Stammis
  • Antal inlägg: 480
    • Archaeological Haecceities
SV: Dinosaurier i Norden?
« Svar #17 skrivet: mars 24, 2009, 06:10 »
Predator X är dock ingen dinosaurie. Det är en pliosaurie, en korthalsad plesiosaurie ("svanödla"). Det är alltså en släkting till den mycket överdimensionerade Liopleurodon som dök upp i serien "Walking with dinosaurs".
Blogg: Archaeological Haecceities
http://haecceities.wordpress.com

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Dinosaurier i Norden?
« Svar #18 skrivet: mars 31, 2009, 14:29 »
Klart överdimensionerad, i TV serien påstod man att Liopleurodon blev 25 meter. I verkligheten blev den nog inte mer än 15 meter (troligen mindre).

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Dinosaurier i Norden?
« Svar #19 skrivet: mars 31, 2009, 16:02 »
Darren Naish tror att de största pliosaurierna kanske var så mycket som 18 meter (dock inte just Liopleurodon):

http://scienceblogs.com/tetrapodzoology/2007/12/cumnor_monster_mandible.php