Författare Ämne: Arbeta på Irland?  (läst 32584 gånger)

Utloggad Jesper

  • Medlem
  • Antal inlägg: 77
Arbeta på Irland?
« skrivet: januari 10, 2005, 22:08 »
Är det någon som vet hur arbetsmarknaden för arkeologer ser ut på Irland? Är det fortfarande lika "enkelt" att få jobb där som tidigare.

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Arbeta på Irland?
« Svar #1 skrivet: januari 11, 2005, 00:02 »
Två kompisar till mig stack över i höstas och fick jobb ganska snabbt. De första jobben de fick var skitjobb (sortera fynd) men efter ett par månader fick de bättre, tilläggas bör väl kanske deras utbildning: 80p arkeologi och 80p osteoarkeologi. Såvitt jag förstått finns det hyfsat mycket jobb men man tjänar inte så mycket och kvaliteten på jobben är inte alltid så hög.


Magnus
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad bernad_law

  • Medlem
  • Antal inlägg: 56
Irland
« Svar #2 skrivet: januari 15, 2005, 03:53 »
Håller ej med Reuterdahl. Jag hade både ett bra betalt och intresant arbetet på Irland; arbetade för företaget CRDS. Om ni är intresserade av litet mera information så hör av er till mig.

//Daniel
"Archaeology - such a peculiar little pastime"
-lady Clifford

Utloggad theavier

  • Novis
  • Antal inlägg: 1
Arbeta på Irland?
« Svar #3 skrivet: februari 21, 2005, 18:59 »
så hur ser arbetsmarknaden egentligen ut då? Behöver man en full magister examen för och få jobb inom arkeologin eller räcker det med 80 poäng? Jag har själv läst 60 poäng i ark, hittills, men funderar på vad som egentligen är det mest jobbstrategiska och läsa efteråt...

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Arbeta på Irland?
« Svar #4 skrivet: februari 22, 2005, 12:31 »
Citat från: "theavier"
Jag har själv läst 60 poäng i ark, hittills, men funderar på vad som egentligen är det mest jobbstrategiska och läsa efteråt...


Det brukar vara olika beroende på vem man frågar och vad man vill jobba med. Jag har både hört att man skall läsa så mycket arkeologi som det går samt att man skall bredda sig med t ex Geovetenskap eller GIS. Det kan vara bra att försöka få in lite tvärvetenskap i examen och inte bara humaniora som historia, religionshistoria och konstvetenskap. Ett tips är att prata med arbetsgivare eller folk som jobbar som arkeologer och fråga vad som brukar efterfrågas. Som vanligt så klassas erfarenhet högt.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad J Geber

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
Arbeta på Irland?
« Svar #5 skrivet: juli 31, 2005, 16:42 »
Man tjänar betydligt mer i Irland än vad man gör i Sverige, dessutom är arbetet inte säsonsbundet som i Sverige så man har jobb året runt. Dock är det mindre om jobb under vinterhalvåret. Svenskar har dessutom gott rykte på ön, vi är ambitiösa och passar tider. Men det talas hela tiden om att den "arkeologiska högkonjunkturen" är påväg att avta, så om man vill jobba i Irland ska man nog ta sig dit innan jobben försvinner (sker dock ej inom överskådlig tid)...

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Arbeta på Irland?
« Svar #6 skrivet: augusti 01, 2005, 08:59 »
Citat från: "J Geber"
Man tjänar betydligt mer i Irland än vad man gör i Sverige.


De flesta vill nog se en konkretisering, jag är i alla fall nyfiken på:
Vad är lönen i reda pengar (före/efter skatt)?
Vad kostar det att bo & leva på Irland?
Vilka pensionspoäng får man?
Hur mycket mer får man betala på sitt svenska studielån?
A-kassa?
Arbetsgivarens ansvar (försäkringar, arbetsmiljöansvar mm)?
Skyddskläder / arbetskläder, tillhandahålls det?
Karensdagar samt ersättningsnivåer vid sjukskrivning?
Etc....
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Sara

  • Novis
  • Antal inlägg: 10
Arbeta på Irland?
« Svar #7 skrivet: augusti 26, 2005, 16:47 »
Citat från: "Leif"
Citat från: "J Geber"
Man tjänar betydligt mer i Irland än vad man gör i Sverige.


De flesta vill nog se en konkretisering, jag är i alla fall nyfiken på:
Vad är lönen i reda pengar (före/efter skatt)?
Vad kostar det att bo & leva på Irland?
Vilka pensionspoäng får man?
Hur mycket mer får man betala på sitt svenska studielån?
A-kassa?
Arbetsgivarens ansvar (försäkringar, arbetsmiljöansvar mm)?
Skyddskläder / arbetskläder, tillhandahålls det?
Karensdagar samt ersättningsnivåer vid sjukskrivning?
Etc....


Mycket mer än i Sverige är nog en överdrift, beroende på vad vederbörande har fått tag i för skitjobb i Sverige... =) Jag ska åka till Irland om drygt en vecka och jobba för ADS, kommer att tjäna 380+50  euro/vecka. De 50 är nåt traktamentesliknande tror jag, de är skattefria i vart fall. Skatt dras här hemma om man jobbar mindre än sex månader, eller rättare sagt man får redovisa hur mycket skatt som är dragen när man kommer hem och betala resterande. Ska vara samma sats som hemma i a f. Hur studielånet funkar har jag inte satt mig in i...
A-kassan får man gå ur här hemma och sen gå med igen när man kommer hem, oftast tror jag man blir medlem i nåt automatiskt där och man får inte vara medlem i två länder samtidigt, man får tillgodoräkna sig den tiden man jobbar där dock. När det gäller försäkringar och sånt är jag inte heller insatt, arbetskläder har jag svårt att tänka mig att man får men jag vet inte. Bo och leva är vad jag har förstått ganska dyrt, nu ska vi bo i en småstad så där kommer vi bo för ca 60 euro/vecka per person (kallhyra). Så det är ju acceptabelt. Kort sagt kommer jag klara mig bättre på irländsk lön än svenskt studiemedel, men knappast bättre än jag skulle gjort om jag jobbade i Sverige.

Utloggad J Geber

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
Arbeta på Irland?
« Svar #8 skrivet: augusti 27, 2005, 00:00 »
Du kommer inse hur lite du betalar i skatt på Irland jämfört med Sverige. Sedan är det inte särskilt mycket dyrare på Irland än i Sverige. Matkostnaderna var det enda jag uppfattade som dyrare. Dessutom utgår jag ifrån din lön att du arbetar först som antingen General Operative eller lägsta graden av Assistant, d.v.s. grovarbetare: "shovel monkey". Jag arbetade på Irland i två år och avancerade till Supervisor. Nettolönen på Irland blev betydligt bättre än vad jag tjänade när jag arbetade i Skandinavien.
/Geber

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Arbeta på Irland?
« Svar #9 skrivet: augusti 29, 2005, 09:47 »
Citat från: "J Geber"
Nettolönen på Irland blev betydligt bättre än vad jag tjänade när jag arbetade i Skandinavien.


Jag ställer åter frågan: vad blir det i kronor och ören före/efter skatt?
Det finns flera andra frågor på min lista som ännu ej är besvarade.
Jag har exvis en bekant som slutade att arbeta i England pga deras sjukersättningsregler...  De går inte ihop med mensrelaterad migrän...
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Sara

  • Novis
  • Antal inlägg: 10
Arbeta på Irland?
« Svar #10 skrivet: augusti 29, 2005, 20:47 »
Citat från: "J Geber"
Du kommer inse hur lite du betalar i skatt på Irland jämfört med Sverige. Sedan är det inte särskilt mycket dyrare på Irland än i Sverige. Matkostnaderna var det enda jag uppfattade som dyrare. Dessutom utgår jag ifrån din lön att du arbetar först som antingen General Operative eller lägsta graden av Assistant, d.v.s. grovarbetare: "shovel monkey". Jag arbetade på Irland i två år och avancerade till Supervisor. Nettolönen på Irland blev betydligt bättre än vad jag tjänade när jag arbetade i Skandinavien.
/Geber


Fast jag kommer ju att skatta i Sverige så det kommer ju inte att bli nån skillnad så sett. Man får ju jämföra med motsvarande jobb i Sverige; det blir onekligen lite sämre betalt än här. Matkostnader är ju det man lägger mest pengar på så det är ju inte så "bara". Men jag kommer säkert klara mig utmärkt, kan ju återkomma med rapport om några veckor!

Utloggad J Geber

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
Arbeta på Irland?
« Svar #11 skrivet: augusti 30, 2005, 00:27 »
Citat från: "Leif"
Jag ställer åter frågan: vad blir det i kronor och ören före/efter skatt?
Det finns flera andra frågor på min lista som ännu ej är besvarade.
Jag har exvis en bekant som slutade att arbeta i England pga deras sjukersättningsregler...  De går inte ihop med mensrelaterad migrän...


Jag har ingen vidare lust att berätta för världen vad jag tjänade, utan det blev vad jag förhandlade mig till.

Förväntar man sig att omvärlden har samma välfärdssystem och arbetsrätt som Sverige bör man nog inte ta sig utanför landets gränser överhuvudtaget, man får ta seden dit man kommer...

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Arbeta på Irland?
« Svar #12 skrivet: augusti 30, 2005, 10:58 »
Citat från: "J Geber"
Jag har ingen vidare lust att berätta för världen vad jag tjänade, utan det blev vad jag förhandlade mig till.


Officiellt sett så råder det även i Sverige en personlig lönesättning. Nu tillämpas inte det i praktiken i någon större utsträckning eftersom det är arbetsgivarens marknad och man i princip vackert får ta vad man blir erbjuden (åtminstone i början). Sedan frågar jag inte efter vad du tjänar, jag frågar efter det generella löneläget vid exempelvis nyanställning. Löneutveckling är också bra att känna till. Har man inga siffror att ta ställning till är orden "bättre lön än i sverige" inte mycket värda.

Ingångslönerna i Sverige är EXTREMT varierande. Det är svårt att säga något generellt om dem, speciellt nu när det var dryga året sedan några nya kom in på den arkeologiska arbetsmarknaden. Löneutvecklingen och topplönerna varierar också mycket olika arbetsgivare emellan. Om jag minns rätt så är ingångslönerna för ammanuenser på mitt museum i dagsläget strax under 20.000 kr före skatt. Vad det blir i reda pengar är lite svårt att säga eftersom exempelvis pendlare får göra skatteavdrag för resor och dubbelt boende. Därtill kommer emellanåt traktamenten. Det kan vara en siffra att jämföra med när man söker jobb utomlands. Sedan skall man absolut väga in sociala förmåner när man tar ställning till ev jobb utomlands. Det finns tider i ens liv då det kanske inte spelar så förtvivlat stor roll om man får pensionspoäng eller ej, eller att man kanske får betala 8% istället för 4% på studielånet. Kanske blir man inte sjuk och då spelar karensdagar och sjukersättning inte heller någon roll. Men som sagt, man bör fundera på det.

Island är en annan plats där lönerna är höga i jämförelse med Sverige (har kompisar som haft ingångslöner på en bit över 20.000 kr).... Omkostnaderna är också höga, men jag har för mig att det är lite lättare med de sociala förmånerna eftersom det rör sig om ett nordiskt land.... Har dock inga adresstips att lämna ut just nu. Får man jobb där så bör man förhandla sig till fritt boende och fri mat - det går..... Norge kan man också hålla ögonen på, det fanns många jobb innevarande år.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Arbeta på Irland?
« Svar #13 skrivet: september 14, 2005, 08:48 »
Inte för att jag vet vad lönen kan tänkas vara (se ovan) men jag fick följande på mailen hhärom dagen:

Judith Carroll & Company Limited, Consultant Archaeologists

FIELD ARCHAEOLOGISTS
REQUIRED FOR WORK IN IRELAND

We are seeking field archaeologists to work on excavations in Ireland, primarily on the east cost, including Wicklow Region.

Requirements: Degree in Archaeology. Also, applicants must be able to speak, write and communicate well in English.

If you are interested in applying for work with us, please send your CV to the above email address or zthompson(at)judithcarrollandco.ie, or email us for further information
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Arbeta på Irland?
« Svar #14 skrivet: november 28, 2005, 19:39 »
I senaste DIK-forum (nr 15 2005) finns en artikel som bl a tar upp arkeologijobb på Irland för den som är intresserad: http://dynamicweb.telia.com/www-dik-se/dikforum/2005/nr15/EUdirektiv.pdf

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Anna

  • Novis
  • Antal inlägg: 2
Arbeta på Irland?
« Svar #15 skrivet: december 13, 2005, 22:52 »
Hej

jag är en ny forummedlem. som ska åka till Irland  den  9 jan undrar om de kanske finns någon här på forumet som skal ditt?
Fick Jobbet genom Ams så ja förmodar att de er fler från sverige som skal ditt  skulle var trevligt att veta och man kanske skulle kunna hyra någet tillsammans. Det kanske finns redan någon som befinner sig I Meath

Mvh Anna

Utloggad Jesper

  • Medlem
  • Antal inlägg: 77
Arbeta på Irland?
« Svar #16 skrivet: december 14, 2005, 01:11 »
Var din handläggare på arbetsförmedlingen medveten om att många sv. arkeologer åker till Irland? När jag var på arbetsförmedlingen senast var det tvärt om. Jag fick informera dom om vilka möjligheter som finns, Irland t ex.
/Jesper

Utloggad Anna

  • Novis
  • Antal inlägg: 2
Arbeta på Irland?
« Svar #17 skrivet: december 14, 2005, 10:09 »
Hej jesper!!

Ne dem vet inget jag har inte någon handlägare. Hittade annonsen på  deras hemsida och svarade.Men sist var ja på ams för att få veta någet om a kassan och hur de gäller då sa ena att de gick att överföra månaderna man har jobbat där tillbacka till sverige och en annan sa att de inte var möjligt.
Du kanske vet någet mer om deta???

Utloggad Jesper

  • Medlem
  • Antal inlägg: 77
Arbeta på Irland?
« Svar #18 skrivet: december 14, 2005, 13:51 »
Det finns en del info. om utlandsarbete t ex. på Akademikernas erkända a-kassa. Om jag fattat det rätt så kan man räkna in utlandsarbetet om man söker A-kassa i Sverige.
/Jesper

Utloggad Sara

  • Novis
  • Antal inlägg: 10
Arbeta på Irland?
« Svar #19 skrivet: december 30, 2005, 10:10 »
Citat från: "Anna"
Hej

jag är en ny forummedlem. som ska åka till Irland  den  9 jan undrar om de kanske finns någon här på forumet som skal ditt?
Fick Jobbet genom Ams så ja förmodar att de er fler från sverige som skal ditt  skulle var trevligt att veta och man kanske skulle kunna hyra någet tillsammans. Det kanske finns redan någon som befinner sig I Meath

Mvh Anna


Är det Hill of Tara-grävningen du ska på? Har hört att de annonserar speciellt i Sverige för den. Annars är det jättelätt att få jobb där ändå, om du hellre vill välja och vraka menar jag. Jag har precis kommit tillbaka efter att ha jobbat fyra månader i Dundalk, hade kunnat ha fortsatt jobb men var tvungen att åka hem till katterna... =) Jag vet att ADS har ett stort pipelineprojekt på gång och det lär ju också vara där i krokarna. Taragrävningen är ju säkert enormt intressant, men man bör vara medveten om att den är väldigt kontroversiell. Om det är dit du ska.