Författare Ämne: Arkeologisk undersökning i Konserthusparken, Linköping  (läst 2553 gånger)

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Arkeologisk undersökning i Konserthusparken, Linköping
« skrivet: juli 13, 2008, 20:45 »
Sedan ett par veckor pågår en arkeologisk slutunderökning i Konserthusparken, Linköping, utgrävare är Östergötlands länsmuseum. Undersökningen rör en byggnad som eventuellt är medeltida samt två eller fler byggnader från 16- eller 1700-talet. Av den äldre byggnaden har vi hittat resterna av en källarmur vilken möjligen kan vara medeltida. Källaren hittades vid arkeologiska underökningar på 60-talet och daterades då till 14-1500-tal. De yngre byggnaderna är sannolikt lämningar efter relativt tillfälliga konstruktioner som eventuellt kan kopplas till byggandet av biskopsgården på 1730-talet eller till ombyggnader av domkyrkan. De är med andra ord någon form av hantverkshus, bland fynden finns en hel del slagg, främst järnslagg men också en del glasslagg, delar av kritpipor, keramik och relativt stora mängder djurben.

Utgrävningen pågår ytterligare en vecka innan det är dags att packa in skärsleven för den här gången. Då jag deltar i undersökningen har jag passat på att blogga om den på Testimony of spade, vid intresse är det bara klicka på länken. Dels har jag presenterat delar av fyndmaterialet samt lite tankar och funderingar kring grävningen.

Om man är i närheten går det bra att komma förbi och se vad vi håller på med, bäst är det sannolikt på måndag eller tisdag därefter kommer vi att börja djupschakta för säkerställa att ingen förhistoria dyker upp under de undersökta lagren.

Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad Medea

  • Medlem
  • Antal inlägg: 99
  • Va?
SV: Arkeologisk undersökning i Konserthusparken, Linköping
« Svar #1 skrivet: juli 15, 2008, 15:52 »
Har läst dina inlägg på bloggen och grävningen verkar riktigt intressant. Wish I could be there!