Författare Ämne: Tomtningar i klapperstensfält  (läst 7925 gånger)

Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
Tomtningar i klapperstensfält
« skrivet: juli 09, 2008, 10:39 »
Hej!!

Jag var på en exkursion häromdagen och tittade på tomtningar i klapperstensfält och kunde inte låta bli att förundras över varför och hur dessa användes??? Undertecknad bor i höga kustenområdet och tomtningar är vanliga här, kanhända det skiljer sig mycket gentemot resten av landet?

Varför gräva grunda gropar i karga, kalla ogästvänliga fält av sten?
Visst kan det ha funnits organiskt material som gjort gropen mindre ogästvänlig men fortfarande förbryllas man av placeringen.

Man har hittat härdar med brända sälben i tomtningarna häromkring.

Någon som har en god idé/tolkning??

Mvh,
/Micke L

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Tomtningar i klapperstensfält
« Svar #1 skrivet: juli 09, 2008, 20:13 »
Får en amatör komma med en MYCKET vild gissning,  - så  under den snörika perioden så spelade kanske inte det så stor roll om det var sten eller annan mark under det tillfälliga golvet.   Kanske jagade man säl bara en del av året??

Utloggad hifi

  • Novis
  • Antal inlägg: 9
  • *****
SV: Tomtningar i klapperstensfält
« Svar #2 skrivet: juli 10, 2008, 01:33 »
I Lövånger där jag bor hade Noel Broadbent en utgrävning i ett klapperstensfält en kamrat sommarjobbade vid utgrävningen och han påstår att man fann en hel del ben av fågel förutom de ben av vikaresäl som förekom.
Vilken nivå över havet ligger högsta nivån för tomtningarna vid högakusten, 20-25 m?
Ogästvänligt läge är bara förnamnet....

Mvh Gunnar

Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
SV: Tomtningar i klapperstensfält
« Svar #3 skrivet: juli 10, 2008, 18:41 »
I Lövånger där jag bor hade Noel Broadbent en utgrävning i ett klapperstensfält en kamrat sommarjobbade vid utgrävningen och han påstår att man fann en hel del ben av fågel förutom de ben av vikaresäl som förekom.
Vilken nivå över havet ligger högsta nivån för tomtningarna vid högakusten, 20-25 m?
Ogästvänligt läge är bara förnamnet....

Mvh Gunnar

Hej Gunnar!

Jag var i Övikstrakten på exkursionen, vet inte hur högt dom låg, skulle tippa kring 20. Här i Härnösand finns från 10-60 möh. Är nog en hel del som inte är registrerade. De räknas väl av vissa som ickefornlämningar?

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Tomtningar i klapperstensfält
« Svar #4 skrivet: juli 10, 2008, 22:26 »
De finns även längre norrut, jag har sett åtskilliga på Bjuröklubb.

Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
SV: Tomtningar i klapperstensfält
« Svar #5 skrivet: juli 10, 2008, 23:35 »
Får en amatör komma med en MYCKET vild gissning,  - så  under den snörika perioden så spelade kanske inte det så stor roll om det var sten eller annan mark under det tillfälliga golvet.   Kanske jagade man säl bara en del av året??

Hej Sven-Åke!

Man har säkerligen följt tillgången på säl och inte vart på platsen under längre tid. Vikarsälen var väl mest lättfångad på hösten, gråsälen är jag osäker på. Igentligen borde det vara lättast att fånga sälen under vintern med isvak. Fortfarande är det svårt att tolka nedgrävningen i sten, ger ju knappast värmeisolering.

Mvh,
/Micke

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Tomtningar i klapperstensfält
« Svar #6 skrivet: juli 11, 2008, 16:36 »
Det var ungefär så jag tänkte, att dom bodde där kortare perioder,  hade "golv" av olika material, biologiskt nedbrytbara kanske, eller varför inte snö?  - täckta med renskinn kanske. -Och sedan drog dom vidare på skidor till nästa ställe.  Snö ovanpå klappersten borde väl fungera?  Men jag har ju inte ens sett hur det ser ut i verkligheten.  fast jag tror att även den tidens människor var rationella,  om det hade varit obekvämt hade dom valt en annan plats.     

Utloggad David

  • Stammis
  • Antal inlägg: 256
SV: Tomtningar i klapperstensfält
« Svar #7 skrivet: juli 11, 2008, 17:07 »
Zoomsky, menar du tomtningar eller  boplatsgropar i klapper? Det är lite oklart i ditt inledande meddelande. I fornminnesinventeringen så har dessa behandlats som olika  lämningstyper.

Från FMIS hjälpsystem:
Boplatsgrop
Definition: Nedgrävning i marken. Det uppgrävda materialet återfinns vanligen som en vall kring gropen.
Kommentar: Boplatsgropar skiljs från kokgropar genom att de saknar skärvstenspackning i eller under bottenplanet. Boplatsgroparnas funktion är inte entydigt känd. De kan ha nyttjats för förvaring, matberedning eller dylikt. En del gropar i klapper i maritim miljö har använts för framställning av sillolja/tran. Sådana gropar registreras under Kemisk industri, egenskapsvärde Sillsalteri/trankokeri. Jfr Boplatsvall, Fångstgrop, Förvaringsanläggning, Kokgrop.

Tomtning
Definition: Lämning efter byggnad i form av vallar eller murar kring golvyta i marknivå eller med försänkt golvyta.
Kommentar: Avser lämningar efter strandnära byggnader av enklare karaktär i maritim miljö. Golvytan är stenröjd, flack eller skålformig och kan innehålla kulturlager och härd. Den kan också vara rumsindelad. Jordfasta block eller bergsavsatser kan ställvis utgöra tomtningens begränsning.

Om boplatsgropar i klapper kan jag oerhärt lite utom att jag vet att många platsledare anser dem vara en av de allra mest svårbedömda lämningstyperna där de i t.ex. Skog&Historiainventeringen får stryka väldigt många utav dem i granskningen. Boplatsgropar i klapper finns nästan bara i Norrland (du kan enkelt få fram en spridningsbild i FMIS .

Tomtningar har det grävts ut en del och de flesta är från medeltid eller historisk tid med tydlig kopppling till utskärsfiske. En del menar att båtar dragits upp och tillsammans med "presenningar" bildat tillfälliga övernattningsplatser och att tomtningarna kopplas till den verksamheten. Tomtningar finns i princip hela landet - de är för många att göra en spridningsbild för hela landet i FMIS men det är enkelt att göra sådana länsvis.


Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Tomtningar i klapperstensfält
« Svar #8 skrivet: juli 11, 2008, 21:13 »
Tomtningar har det grävts ut en del och de flesta är från medeltid eller historisk tid med tydlig kopppling till utskärsfiske. En del menar att båtar dragits upp och tillsammans med "presenningar" bildat tillfälliga övernattningsplatser och att tomtningarna kopplas till den verksamheten. Tomtningar finns i princip hela landet - de är för många att göra en spridningsbild för hela landet i FMIS men det är enkelt att göra sådana länsvis.

Är jag helt ute å vimsar eller brukar inte västkustens tomtningar dateringsmässigt sammanfalla med kända sillfiskeperioder?
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
SV: Tomtningar i klapperstensfält
« Svar #9 skrivet: juli 12, 2008, 10:55 »
Det var ungefär så jag tänkte, att dom bodde där kortare perioder,  hade "golv" av olika material, biologiskt nedbrytbara kanske, eller varför inte snö?  - täckta med renskinn kanske. -Och sedan drog dom vidare på skidor till nästa ställe.  Snö ovanpå klappersten borde väl fungera?  Men jag har ju inte ens sett hur det ser ut i verkligheten.  fast jag tror att även den tidens människor var rationella,  om det hade varit obekvämt hade dom valt en annan plats.     

Hej SVen-Åke!

Jag är inne på samma tänk som du och det är pusselbiten med golvmaterialet som saknas. Bara att gå omkring på klapperstensfält känns i bena efter ett tag, ett ständigt balanserande. Skall utforska ett par till exempel av lämningstypen så jag kan jämföra.

Utloggad David

  • Stammis
  • Antal inlägg: 256
SV: Tomtningar i klapperstensfält
« Svar #10 skrivet: juli 12, 2008, 12:01 »
Är jag helt ute å vimsar eller brukar inte västkustens tomtningar dateringsmässigt sammanfalla med kända sillfiskeperioder?

Jag vet faktiskt inte det jag kommer ihåg är att den äldsta daterade tomtningen är senvikingatida  (fast det är östkusten IIRC) och att majoriteten av de undersökta är från medeltid och historisk tid.

Finns en hel del publicerat verkar det som.




Utloggad hifi

  • Novis
  • Antal inlägg: 9
  • *****
SV: Tomtningar i klapperstensfält
« Svar #11 skrivet: juli 12, 2008, 22:10 »
När det gäller datering på tomtningar efter Norrlandskusten så vill jag minnas att någon tomtning på Bjuröklubb är daterad till 600-talet eller var det ännu tidigare, alltså strax innan "vikingatid".