Författare Ämne: Tips till arkeologi-intresserad norrlänningar!  (läst 10784 gånger)

Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
Tips till arkeologi-intresserad norrlänningar!
« skrivet: juli 09, 2008, 10:25 »
Hej!!

Jag läser arkeologikurser på distans i Umeå. Universitetet har en serie utbildningar om arkeologi inriktat på norra delen av landet som heter Forntid i Norr. Utbildningen bedrivs som nätkurs med ett antal exkursioner per termin. I egenskap av att vara IT-tekniker känns det extra roligt att konstatera att programvara och teknik fungerar riktigt bra med t ex föreläsningar i mp3-format mm.

Kurserna är inte karriärsinriktade och vänder sig till arkeologi-intresserade, studenterna är "äldre" vilket gör att tolkningar blir roliga diskussioner när man har lite mer livserfarenhet än den unga studenten. ( hoppas ingen yngling tar illa opp  :) ) Ett extra plus till professor Per Ramqvist som leder utbildningen på ett proffsigt och pedagogiskt sätt.

55 procent av Sverige är Norrland och för inte så länge sedan ansågs regionen sakna lämningar från förhistorien. Inte förrän etablering av arkeologi-institution på 70 talet i Umeå satte forskning fart. Detta är på sätt och vis positivt för det finns fortfarande så mycket outforskat. Landskapet är inte lika exploaterat som södra Sverige, arkeologin finns oftast direkt under den minimala förnan och man kan i vissa fall uppleva samma landskap som de förhistoriska människorna!! :)

Naturligtvis kan andra än norrlänningar läsa kursen!! :) Varför inte arkeologer som vill fräscha upp kunskaperna om norrlands arkeologi? Mycket har som sagt tillkommit på senare tid som exempel kan nämnas boplatsen i Dumpokjauratj som daterats till att vara 9800 år gammal dvs mitt i istäcket på nuvarande kartor av inlandsisens utbredning.

Läs mer på Umeå universitets sida http://www.umu.se/archaeology/

PS! Jag är inte på något sätt mutad eller köpt av Umeå universitet :) bara en ovanligt nöjd student!!

Mvh,
/Micke L


Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Tips till arkeologi-intresserad norrlänningar!
« Svar #1 skrivet: juli 09, 2008, 20:00 »
Mycket har som sagt tillkommit på senare tid som exempel kan nämnas boplatsen i Dumpokjauratj som daterats till att vara 9800 år gammal dvs mitt i istäcket på nuvarande kartor av inlandsisens utbredning.

Så intressant! Mitt i istäcket! Hur mycket av vår forntid måste inte skrivas om med sådana upptäckter. Finns det att läsa mer någonstans?
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Návdi

  • Veteran
  • Antal inlägg: 587
SV: Tips till arkeologi-intresserad norrlänningar!
« Svar #2 skrivet: juli 09, 2008, 22:59 »
Bures !
Läs här:
http://www.samer.se/servlet/GetDoc?meta_id=2255

Dumpokjauratj är daterad till ca 9 800 år.
Kangos lär dock vara något hundratal år äldre.

Dumpokjauratj kan översättas med "Den lilla sjön som håller på att gro igen".
Ett 60-tal boplatser från äldre stenålder är funna i detta område. Den äldsta ligger vid sjön Dumpokjauratj, på en liten holme omgiven av myrmark. För 9800 år sedan låg boplatsen på en liten holme i norra delen av en stor sjö, som omfattade de nuvarande sjöarna Gublijaure, Lullebådne, Gáhkel (Kakel) och Tjårvek (Hornavan).
De arkeologiska och paleo-ekologiska undersökningarna visar att isen dragit sig tillbaka från området mycket tidigare än man hittills trott. Pollenanalyser visar att rika växtsamhällen tidigt etablerade sig. Här växte tall, björk, al, sälg och rönn, som finns här i dag, men också havtorn, humle och lärk.
Det lititiska materialet uppgår till ca 5000 artefakter (Ref: Deglaciation and Colonization - Pioneer Settlements in Northern Fennoscandia, Ingela Bergman, Anders Olofsson, Greger Hörnberg, Olle Zackrisson, Erik Hellberg, Journal of World Prehistory, 2004). Största delen är avslag, men också retuscherade avslag, kärnor, skrapor och mikrospån/skivor är funna. Dessutom skifferredskap (kniv och hängbryne med inskurna fästehak för upphängning i snodd), en lansett, gjord av en mikroskiva av vulkansk material och fyra sneda spetsar av kvarts och kvartsit. Kvarts utgör 49 procent av råmaterialet, vulkansk sten 31 procent och kvartsit 20 procent. Råmaterialet är av lokalt ursprung. Här finns både bipolar- och flathuggningsteknik. Detta är ett återkommande mönster på tidigmesolitiska boplatser i norra Norge och Finland, södra Norrland och centrala Sverige. Kvarts som råmaterial är vanligt, i Nord-Finland och östra Central-Sverige absolut dominerande. Det litiska materialet passar bra in i det nordliga Fennoskandiska mönstret. Här finns också förkolnad ved, skörbränd sten och små korn av rödockra. Det osteologiska materialet är rikt: ren dominerar klart (89 procent). Samman med fynd från Kangos (ca 10 000 år) är det de äldsta fynden av renben i norra Fennoskandia. Man har också funnit ben av bäver, fisk och fågel. Brända ben av älg har hittats i senare lager. Daterade boplatser från tidig till sen mesolitikum tyder på oavbuten bosättning i Árjjatluovvi/Arjeplog-området. De äldsta kända boplatserna i norra Skandinavien finns i Nordnorge. De är 10 000 - 12 000 år gamla. Boplatser på Sállan(Sørøya) och Máhkarávju (Magerøya)är troligen de äldsta i nuvarande Norge. I norra Sverige och Finland återfinns en yngre generation av bosättningar. De daterade boplatserna tyder på att en invandring till norra Norrland skett från norr och väst. Den befolkning som sökte sig till de områden som isen nyss frilagt kunde bygga på en landskapsförståelse som under lång tid omsorgsfullt byggts upp och förmedlats från generation till generation. Ingela Bergman säger i en föreläsning om "Pionjärbebyggarna" bl.a. att "för att kunna utnyttja resurserna krävs teknologi och mental beredskap." Bergman gör en etnografisk analogi med ett nu levande folk - samerna.
Návdi

Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
SV: Tips till arkeologi-intresserad norrlänningar!
« Svar #3 skrivet: juli 10, 2008, 23:38 »
Mycket har som sagt tillkommit på senare tid som exempel kan nämnas boplatsen i Dumpokjauratj som daterats till att vara 9800 år gammal dvs mitt i istäcket på nuvarande kartor av inlandsisens utbredning.

Så intressant! Mitt i istäcket! Hur mycket av vår forntid måste inte skrivas om med sådana upptäckter. Finns det att läsa mer någonstans?

Hej Krax!!

Förvånande att man inte hört mer om det. Det är ju ändå lite maffigt att inlandsiskartorna måste ritas om :)

Mvh,
/Micke

Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
SV: Tips till arkeologi-intresserad norrlänningar!
« Svar #4 skrivet: juli 10, 2008, 23:43 »
Bures !
Läs här:
http://www.samer.se/servlet/GetDoc?meta_id=2255

Man kan inte annat än applådera Ingela för hennes insatser :) Jag lyssnade på en föreläsning om hennes teori om invandrarnas väg och kunskaper. Är nog med i tanken att dom som bosatte sig där för 9800 visste hur man nyttjade landskapet, både resurser och föda. Allrahelst när dom så snabbt fann sig till rätta.

Mvh,
/Micke

Utloggad Wölverine

  • Medlem
  • Antal inlägg: 25
    • Marias galleri
SV: Tips till arkeologi-intresserad norrlänningar!
« Svar #5 skrivet: juli 28, 2008, 11:21 »
Jag kan bara hålla med Zoomsky - läs nätkurserna vid UMU! Jag har hittills läst Vikingatid i norr och Hem & Hushåll under järnålder. Himla trevliga "lightkurser" för att friska upp minnet. Bäst är nog ändå kursträffen då man får stifta bekantskap med de andra deltagarna. En skön blandning med många skilda kompetenser vilket ger intressanta diskussioner. Många arkeologer deltar också, då jag läste var det allt från de med någon enstaka kurs i bagaget till yrkesverksamma och doktorerade arkeologer. Det blir nog forntid i norr kurserna oxå framöver för undertecknad.
Det är förstås jättebra då arkeologi erbjuds som "lightvariant" på detta sätt, så folk som inte planerar att jobba som arkeologer kan plugga vid sidan av jobbet. Men vad synd är - de ordinarie kurserna vid UMU läggs ner pga för få stundenter! Konsekvensen blir att det finns inte längre någon institution för norrländsk arkeologi. Då de sista doktoranderna disputerat tillkommer inga nya forskare. Jag hoppas inte vår lansända glöms bort (igen), bara för att det inte exploateras lika mycket här uppe = mindre stora grävprojekt...
Ett bra fornminne är bättre än ett dåligt närminne!

Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
SV: Tips till arkeologi-intresserad norrlänningar!
« Svar #6 skrivet: juli 28, 2008, 13:51 »
Jag kan bara hålla med Zoomsky - läs nätkurserna vid UMU! Jag har hittills läst Vikingatid i norr och Hem & Hushåll under järnålder. Himla trevliga "lightkurser" för att friska upp minnet. Bäst är nog ändå kursträffen då man får stifta bekantskap med de andra deltagarna. En skön blandning med många skilda kompetenser vilket ger intressanta diskussioner. Många arkeologer deltar också, då jag läste var det allt från de med någon enstaka kurs i bagaget till yrkesverksamma och doktorerade arkeologer. Det blir nog forntid i norr kurserna oxå framöver för undertecknad.
Det är förstås jättebra då arkeologi erbjuds som "lightvariant" på detta sätt, så folk som inte planerar att jobba som arkeologer kan plugga vid sidan av jobbet. Men vad synd är - de ordinarie kurserna vid UMU läggs ner pga för få stundenter! Konsekvensen blir att det finns inte längre någon institution för norrländsk arkeologi. Då de sista doktoranderna disputerat tillkommer inga nya forskare. Jag hoppas inte vår lansända glöms bort (igen), bara för att det inte exploateras lika mycket här uppe = mindre stora grävprojekt...

Hej Wölverine!
Vad härligt att läsa att du har samma uppfattning om kursträffarna!! Det är svårt att förklara för någon inte upplevt dom hur trevliga dom är! :) Jag längtar efter min nästa i slutet på sep när jag läser Forntid i Norr III.

Är det så illa att man är på väg att lägga ner ordinarie kurserna???

Mvh,
/Micke L

Utloggad Wölverine

  • Medlem
  • Antal inlägg: 25
    • Marias galleri
SV: Tips till arkeologi-intresserad norrlänningar!
« Svar #7 skrivet: juli 28, 2008, 15:55 »
Ja.. tyvärr är det sorgligt men sant :(. MAL går bra, dom jobbar mycket med uppdrag som ger kosing, så kurserna i miljöarkeologi blir kvar. Men på arkeologisidan är det egentligen bara Pelle och Thomas B kvar, dessutom inte två fulla tjänster. Institutionerna får ersättning per student, och med alltför få sökande bär det sig inte. Såvitt jag har hört är det inte bara Umeå som har problem med få studenter och skral ekonomi. Men kruxet är ju att Umeå är enda sätet för specifikt norrländsk arkeologi. Sörlänningarna har ju flera universitet och högskolor...
Folk som söker högskoleutbildning nuförtiden är nog "smartare" än tidigare, och satsar på utbildningar som ger större chans till jobb.
Ett bra fornminne är bättre än ett dåligt närminne!

Utloggad Zoomzky

  • Stammis
  • Antal inlägg: 133
SV: Tips till arkeologi-intresserad norrlänningar!
« Svar #8 skrivet: juli 28, 2008, 16:42 »
Ja.. tyvärr är det sorgligt men sant :(. MAL går bra, dom jobbar mycket med uppdrag som ger kosing, så kurserna i miljöarkeologi blir kvar. Men på arkeologisidan är det egentligen bara Pelle och Thomas B kvar, dessutom inte två fulla tjänster. Institutionerna får ersättning per student, och med alltför få sökande bär det sig inte. Såvitt jag har hört är det inte bara Umeå som har problem med få studenter och skral ekonomi. Men kruxet är ju att Umeå är enda sätet för specifikt norrländsk arkeologi. Sörlänningarna har ju flera universitet och högskolor...
Folk som söker högskoleutbildning nuförtiden är nog "smartare" än tidigare, och satsar på utbildningar som ger större chans till jobb.

Uj!!! Tragiskt att arkeologi är så ute!! Litet ljus i mörkret är iaf att distanskurserna har hyfsat med deltagare. Oerhört viktigt att hålla allmänhetens intresse vid liv. Jag har anmält mig till en miljöarkeologikurs i höst på distans, blir spännande och se om dom är lika bra som Forntid i norr.

Mvh,
/Micke