Författare Ämne: Byggnadskonst och konstruktionsteknik 800-1100 vt  (läst 8405 gånger)

Utloggad Burvind

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
Byggnadskonst och konstruktionsteknik 800-1100 vt
« skrivet: juli 01, 2008, 22:55 »
Hej!

Detta är mitt första inlägg på detta forum. Hoppas att jag placerat det på rätt plats.

Jag har börjat intressera mig för gammal byggnadskonst och konstruktionsteknik beträffande träbyggnation i Norden från tiden 800-1100 vt. Jag är helt färsk inom området men byggingenjör till yrket. När en dröm om att någon gång kunna återskapa en träbyggnad på gammalt vis. Med bakgrund av detta söker jag nu litteraturtips samt länkar till relevanta källor där jag kan finna bra information. Jag söker särskilt efter böcker som behandlar det rent tekniska beträffande bärverk, väggar, tak, ytbehandling, rökgångar/eldstäder och byggteknik/metodik/verktyg. Vidare söker jag tips på projekt som genomförts för att återskapa byggnader.

Tar tacksamt emot alla tips. Tack!

Utloggad Heimdahl

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 634
SV: Byggnadskonst och konstruktionsteknik 800-1100 vt
« Svar #1 skrivet: juli 02, 2008, 10:03 »
En bra bok som tar upp flera perioder är.
Finn Werne, 1993: "Böndernas bygge. Traditionellt byggnadsskik på landsbyggden i Sverige"

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Byggnadskonst och konstruktionsteknik 800-1100 vt
« Svar #2 skrivet: juli 02, 2008, 12:33 »
Vi har tidigare diskuterat  långhus korsvirkeshus grophus på detta forum.  Sök på dessa ord. Det finns ett antal rekonstruerade hus på olika ställe, Eketorp på öland, Trelleborgarna i Danmark, Vikingatider i Löddeköpinge och många andra av varierande kvalitet. Dessutom har vi de Norska stavkyrkorna att titta på. Det finns i York i England, och Bolleville i Frankrike. Intressant just nu är det som man hittar i Uppåkra.  Läste för några år sedan  en artikel om de tidigaste Östgötska kyrkorna och deras takkonstruktioner, minns ej var här på nätet. Dessa ligger ju i tid rätt nära och har förmodligen stora likheter med takkonstruktioner hundra år tidigare.   När/var blev du Byggnadsingenjör

Utloggad Burvind

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
SV: Byggnadskonst och konstruktionsteknik 800-1100 vt
« Svar #3 skrivet: juli 04, 2008, 18:55 »
Heimdahl: Tack! Har hittat den på mitt lokala bibliotek.
Sven-Åke: Sökning på forumet gav tyvärr inte så mycket men de resmål Du tagit med kanske kan ge en del inspiration. Tack! Jag läste på Högskolan i Halmstad och gick ut 2006.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Byggnadskonst och konstruktionsteknik 800-1100 vt
« Svar #4 skrivet: juli 04, 2008, 22:04 »
En bra grund för att förstå äldre tiders byggnadsteknik är att studera det gamla träbyggandet som levde kvar långt in på 1800-talet. Självklart är det skillnader mellan denna tids traditionella byggnadsteknik och den tidigmedeltida men mycket hade nog överlevt (i mer eller mindre förvanskad form). Namnet August Holmberg är i detta sammanhang mycket intressant. Han föddes 1860 och blev snart timmerman och skeppsbyggare. Viktigt var emellertid att han också blev en traditionsnedtecknare av stora mått. Mycket ur hans anteckningar kommer ur hans fars minnesanteckningar om husbyggen.

Nordiska museet har samlat hans material i en stor bok "August Holmbergs byggnadslära" som utkom 2006. Man har kompletterat texterna med ett förnämligt teckningsmaterial som i detalj beskriver olika huskonstruktioner. En verklig guldgruva om du vill förstå äldre timmer- och konstruktionstekniker.

Utloggad Burvind

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
SV: Byggnadskonst och konstruktionsteknik 800-1100 vt
« Svar #5 skrivet: juli 06, 2008, 00:33 »
Tack! Ännu ett guldkorn att kika på. Hittade den dock enbart i engelsk översättning:
(www.bibliotek.se) Fanns inte på mitt lokala bibliotek, skall försöka ta den på fjärrlån.

Här kommer en cut'n'paste för andra intresserade:
namn Holmberg, August,1860-1949
 titel August Holmbergs byggnadslära / redaktörer: Lena Palmqvist och Peter Sjömar ; [Institutionen för kulturvård, Hantverkskolan Dacapo vid Göteborgs universitet ... ; översättningar till engelska: Alan Crozier]
 språk ENGELSKA
 upplaga/år 2006
 ort/förlag Stockholm : Nordiska museets förlag
 
 klassifikation (SAB) Ppb-c ; Mub-c
 klassifikation (UDK) 624.011.1 ; 691.11 ; 69
 ISBN 91-7108-505-X(inb.)
 
 LIBRIS-id 10212037
 ursprung LIBRIS


Utloggad Måns Sjöberg

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
    • Watercolor painting
SV: Byggnadskonst och konstruktionsteknik 800-1100 vt
« Svar #6 skrivet: juli 19, 2008, 13:44 »
När det gäller att få ut röken känner jag till ett försök i Eketorps borg som mig veterligt aldrig publicerades men som kan vara värt att beakta. Det som funkade bäst var att bygga ett innertak men lämna det öppet ovanför eldstaden. Där steg röken upp och följde sedan med en luftström från vindöga till vindöga uppe på vinden (som det då följaktligen heter). Sen tror jag att folk nog fick stå ut med rökfyllda hus när det var mulet och regnade. Islänningarna löste det ofta med att laga mat i ett hus och sova i ett annat.

Utloggad stigman

  • Stammis
  • Antal inlägg: 123
SV: Byggnadskonst och konstruktionsteknik 800-1100 vt
« Svar #7 skrivet: december 27, 2008, 22:10 »
holmström var inte lätt att få tag i, men bokbörsen hade

rök är giftigt för människor och ska ut ur huset på något sätt, luftigt stråtak tex, varm skorsten.  på vägen genom loftet kan mat och värden konserveras

många nya hustillverkare upptäcker mekanikens lagar när konstruktioner börjar röra sig eftersom det saknas snedsträvor

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Byggnadskonst och konstruktionsteknik 800-1100 vt
« Svar #8 skrivet: december 28, 2008, 12:24 »
Jag har för mig att det finns en hel del skisser på äldre byggnader och hur de konstruerats i Sigurd Erixons Svensk byggnadskultur (1947) och i Byggnadsskicket hos svenska bönder under medeltiden i Nordisk kultur (1952). Vidare tror jag att det kan finnas en del matnyttigt i Kulturhistoriskt lexikon för nordisk medeltid.

Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad stigman

  • Stammis
  • Antal inlägg: 123
SV: Byggnadskonst och konstruktionsteknik 800-1100 vt
« Svar #9 skrivet: december 28, 2008, 20:07 »
Långhus i Gene: Lena Edblom.umeå 2004..här finns massor av metoder och tabeller inför byggprocessen, man behöver inte göra alla funderingar och beräkningar själv, utan läs, tänk och misslyckas

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Byggnadskonst och konstruktionsteknik 800-1100 vt
« Svar #10 skrivet: juli 30, 2009, 09:59 »
Besök också gärna och ta en närmare titt på de autentiska riktigt gamla träbyggnader vi har i landet, som t ex kyrkhärbret i Älvdalen, Dalarna, från ca 1285 eller tiondeboden i Ingatorp, Småland, från ca 1229.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Anders Strinnholm

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Arkeologisk Museum UiS
SV: Byggnadskonst och konstruktionsteknik 800-1100 vt
« Svar #11 skrivet: juli 30, 2009, 11:44 »
Ett bra tips är

"Knuttimring i Norden - Bidrag till dess äldre historia" av Göran Rosander (red) Utgiven av Dalarnas museum i Falun 1986. Den har ett tydligt fokus på teknik och detaljer.