Författare Ämne: Metalldetektorer - lagändring?  (läst 75888 gånger)

Utloggad SAGA

  • Medlem
  • Antal inlägg: 48
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #40 skrivet: januari 04, 2009, 14:24 »

Stå på Dig "guldletare". Anammar arkeologerna inte ny teknik som metalldetektorer och markradar så blir de förbisprungna av andra. Utveckling och användning av utrustning som utan att förstöra något gör det möjligt att titta in och fotografera inne i ex. gravhögar borde högprioriteras av arkeologiska institutioner.
Se också ett par av mina inlägg i samma anda under "Arkeologi/Allmänt. "Prioriteringen av arkeologiska insatser"!
JEP

Kolla in sidan www.geofysik.com så har du kanske lite svar på dina frågor. Även andra tekniker kommer att representeras i detta företag snart.

Gott nytt år önskar
SAGA


Glenn

Utloggad guldletaren

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
    • guldletaren
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #41 skrivet: januari 04, 2009, 16:51 »
Maila mig när ni har nästa exploateringsundersökning   ;D

Det måste vara bättre att någon detektorist "räddar" föremålen än att dom försvinner för gott.

Clifford
Att få en "bra" signal är bättre än sex

Utloggad guldletaren

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
    • guldletaren
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #42 skrivet: januari 04, 2009, 16:57 »
Citera
Kolla in sidan www.geofysik.com så har du kanske lite svar på dina frågor. Även andra tekniker kommer att representeras i detta företag snart.
Gott nytt år önskar
SAGA
Glenn

Är det samma(liknande) teknik som t.ex. Time Team använder?
Måste vara värd guld för en arkeolog.

Clifford
Att få en "bra" signal är bättre än sex

Utloggad SAGA

  • Medlem
  • Antal inlägg: 48
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #43 skrivet: januari 04, 2009, 18:40 »
Hej Guldletaren Jo det är samma som Time Team jag satt bara för någon vecka sedan och tog några öl med John Gater. Sen vad det anbelangar det senare påståendet om att det skulle vara guld för arkeologen är väl att även dom känner av lågkonjukturen.

Ps: Hoppas ni hittar guld och gröna skogar därute.

SAGA
Glenn

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #44 skrivet: januari 04, 2009, 19:30 »
Om jag minns de nya rekommendationerna för hur lagen skall tolkas rätt så skall länsstyrelsen redan innan grävningen specificera hur man skall göra med fynd. (för er som inte jobbar som arkeologer, länsstyrelsen bestämmer i princip allt, vi grävande arkeologer jobbar bara utifrån länsstyrelsens beslut och är helt i klorna på länsstyrelsens godtycke/tolkning/intresse).

Om länsstyrelsen anger att det intressanta på en blandad boplats är stenåldern så får man knappast några pluspoäng i en upphandling om man anger att man skall detektera ytan...

Det hela handlar om prioriteringar. Medvetna eller omedvetna. Av arkeologerna och av länsstyrelsens tjänstemän. Det är med andra ord inte alltid så himskans lätt att omsätta goda ideer i praktiken. Och det krävs rätt objekt för att demonstrera att de är så förträffliga som man kanske vill hävda. Erfarenheten visar t.ex. att detektering av yngre järnålderna normalboplatser "ger mer" än detekterig av äldre järnålderns dito. Att ge sig ut med georadar i blandad moränmark är såvitt jag förstått tämligen meningslöst, medan en georadarövergång av en homogen mark nog kan ge rätt ok resultat.

Ergo: rätt metod på rätt objekt/plats utifrån rätt frågeställning. Annars är användandet av vilken metod som helst bortkastade pengar..... Detta kan krasst sett även gälla arkeologiska undersökningar som sådana.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad guldletaren

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
    • guldletaren
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #45 skrivet: januari 04, 2009, 20:33 »
Citera
Om länsstyrelsen anger att det intressanta på en blandad boplats är stenåldern så får man knappast några pluspoäng i en upphandling om man anger att man skall detektera ytan...

Då vore det väl bra och ha någon/några detektorister som kan ställa upp och söka av den uppgrävda jorden?

Clifford
Att få en "bra" signal är bättre än sex

Utloggad SAGA

  • Medlem
  • Antal inlägg: 48
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #46 skrivet: januari 04, 2009, 20:57 »
Citat från: Leif
Erfarenheten visar t.ex. att detektering av yngre järnålderna normalboplatser "ger mer" än detekterig av äldre järnålderns dito. Att ge sig ut med georadar i blandad moränmark är såvitt jag förstått tämligen meningslöst, medan en georadarövergång av en homogen mark nog kan ge rätt ok resultat.


Jag tror mej inte känna till någon undersökning med georadar i blandad moränmark det skulle vara intressant att läsa om detta har du något tipps. Angåeende Erfarenheten är det din erfarenhet eller Sveriges, Engelsmännens, Österikarnas elller Amerikanarnas? Men du måste väl ändå mena Sveriges eller eventuellt Skandinaviens undersökningar. I så fall har du tillgång till dom du. Det var intressant. då tror jag alla här på forumet är intresserad att ta del av det materialet.

SAGA

Glenn
« Senast ändrad: januari 05, 2009, 12:36 av Gorm »

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #47 skrivet: januari 04, 2009, 22:34 »
Citera
Om länsstyrelsen anger att det intressanta på en blandad boplats är stenåldern så får man knappast några pluspoäng i en upphandling om man anger att man skall detektera ytan...

Då vore det väl bra och ha någon/några detektorister som kan ställa upp och söka av den uppgrävda jorden?

Clifford

Eller en belastning beroende på länsstyrelse.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #48 skrivet: januari 04, 2009, 22:42 »
Jag tror mej inte känna till någon undersökning med georadar i blandad moränmark det skulle vara intressant att läsa om detta har du något tipps.

De erfarenheter vi fick i norra Småland av georadar av moränmark var väl inte de mest positiva. Eller rättare sagt, georadar var inte rätt metod för den typen av moränmarker. Kan hända att sandmarkerna i exempelvis Värnamotrakten skulle passa bättre än moränmarkerna kring Jönköping. Men det är hur som helst inte mitt problem längre, jag har diskuterat samarbeten med Gradar för att tackla problemen med översandning i södra Halland istället. Klart mycket lämpligare objekt, men vi får se om vi kan landa ett sådant projekt med länsstyrelsens goda minne.

Som sagt, rätt metod till rätt fråga, mark och objekt, allt annat är slöseri med resurser.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad SAGA

  • Medlem
  • Antal inlägg: 48
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #49 skrivet: januari 04, 2009, 23:06 »
Citat från: Leif
De erfarenheter vi fick i norra Småland av georadar av moränmark var väl inte de mest positiva. Eller rättare sagt, georadar var inte rätt metod för den typen av moränmarker.


Vilken eller vilka gjorde den mätningen?

SAGA

Glenn

« Senast ändrad: januari 05, 2009, 12:36 av Gorm »

Utloggad Håkan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 166
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #50 skrivet: januari 04, 2009, 23:43 »

Om länsstyrelsen anger att det intressanta på en blandad boplats är stenåldern så får man knappast några pluspoäng i en upphandling om man anger att man skall detektera ytan...

Det hela handlar om prioriteringar. Medvetna eller omedvetna. Av arkeologerna och av länsstyrelsens tjänstemän. Det är med andra ord inte alltid så himskans lätt att omsätta goda ideer i praktiken. Och det krävs rätt objekt för att demonstrera att de är så förträffliga som man kanske vill hävda. Erfarenheten visar t.ex. att detektering av yngre järnålderna normalboplatser "ger mer" än detekterig av äldre järnålderns dito.

Visst är det så. Det finns en lång rad faktorer att ta hänsyn till. I planerna för våren finns en/två  artiklar med exempel från ett par bra objekt. Jag återkommer om detta framöver.

Då det gäller metallförekomsten under äldre respektive yngre järnålder är det utan tvekan som du skriver. Det finns generellt sett mer metall på de yngre boplatserna (det danska materialet visar dock på en markant ökning redan fr.o.m. yngre romersk järnålder). Men jag skulle vilja påstå att ju sällsyntare ett material är - desto större anledning finns det att leta efter det. Inte minst på äldre järnåldersboplatser skall man inte glömma bort järnet, låt vara att det är knepigt att förhålla sig till järn i plöjd mark.

Jag är ingen större vän av att anlita amatörer på exploateringsundersökningar. Det finns en rad anledningar till detta. Idealet är tillräckligt detektorkompetenta arkeologer (det finns en handfull i landet skulle jag vilja påstå).



Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #51 skrivet: januari 05, 2009, 00:49 »
Det var ett gäng (en klubb) INBJUDNA  amatörer från Bornholm  som kickstartade  forskningen och upptäckterna i Uppåkra, när man ville undersöka ett tidigare känt/intressant område. Alltså inbjudna av arkeologer.   Jag tror på samarbete, och det finns många kompetenta amatörer på olika område. 

Utloggad guldletaren

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
    • guldletaren
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #52 skrivet: januari 05, 2009, 10:34 »
Citera
Jag är ingen större vän av att anlita amatörer på exploateringsundersökningar. Det finns en rad anledningar till detta.

Jag pratar inte om "pelle" som fick sin hobbex-detektor i julklapp, utan folk som har hållit på i 10, 20 eller 30 år med detektering.

Det skulle vara mycket intressant att få höra dom anledningarna.

Clifford
Att få en "bra" signal är bättre än sex

Utloggad Håkan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 166
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #53 skrivet: januari 05, 2009, 12:27 »
Arkeologi är ett yrke. Arkeologiutbildningen är lång. Utgrävningen är min arbetsplats. Det är rätt självklart att det inte är ok att plocka in amatörer för att utföra det arbete som en arkeolog kan utföra (under förutsättning att det utförs naturligtvis). De flesta yrken har regler om sådant, oavsett om det rör sig om obehöriga kontra behöriga lärare eller underbetald rumänsk arbetskraft på byggen.

Sedan handlar det om säkerhet och föräkringar. Vi har alltid grävmaskiner och dumprar kring oss. Vägverket och andra exploatörer ställer krav på säkerhetsutbildning och utrustning (skyddskläder i varselfärger mm). Vi gräver djupa schakt som folk kan trilla ner i etc. På forskningsgrävningar går det i allmänhet lugnare till, där är ofta de tyngsta fordonet skottkärror.

Det finns dessutom arkeologiska problem med amatördetektering då man med grävmaskinens hjälp kommer ner på anläggningsnivå. Det krävs att man har erfarenhet av "vanlig" grävning för att veta vad det är ok att gräva på. Annars finns risken att saker tas ur sitt kontext.

Utloggad Tobias

  • Stammis
  • Antal inlägg: 120
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #54 skrivet: januari 05, 2009, 13:12 »
Kul att det ännu finns engagerade fritidsdetektorister trots situationen här i Sverige. Jag har själv detekterat i 20 år och hoppas ännu på att det skall komma någon förändring. Inte på grund av brist på sökningstillfällen, för det har obegränsat av, utan för att jag vet att jag skulle kunna göra lika stor nytta i Sverige som jag gör i Danmark. Det är nämligen så att jag har förmånen att bo i Helsingborg. I och med att Länsstyrelsen i Skåne beslutat att inte ge tillstånd till fritidsdetekterare förutom på vissa stränder och några parker är jag numera medlem i Holbo Herredes Amatörarkeologiska Förening vid Gilleleje Museum. På detta sätt kan jag detektera i snitt en dag i veckan året runt.

Personligen tycker jag att läget i Sverige är resultatet av en ordentlig logisk kullerbytta. Det har aldrig varit tillåtet att söka utan tillstånd eller på fornlämningar. Men det fanns lagbrytare innan lagen och det gör det fortfarande. Poängen är just att de inte bryr sig om vad lagen säger. De som däremot bryr sig är de som följde reglerna även tidigare. Resultatet är därmed att lagen har lyckats med konststycket att eliminera de goda elementen (och kanske en del småskurkar) och behålla de onda.

I Danmark agerar vi själva kontrollanter. Som detektorist med tillstånd är man mån om att få behålla det och att ha ett gott förhållande till såväl markägaren som det lokala museet. Dessutom får vi bra kontakt med inte bara de som äger markerna utan även de som bor runt omkring. Utöver att vi blir informerade om någon obehörig har synts till har jag vid mer än ett tillfälle personligen kunnat avvisa personer som haft för avsikt att söka utan tillstånd. Jag är helt övertygad om att vi även i Sverige skulle kunna ha ett fungerande system till gagn för alla parter om vi utnyttjade de positiva krafterna som finns i stället för att försöka förbjuda till höger och vänster.

Farhågan att fynd inte skulle rapporteras är något som inte nämns så ofta även om det lurar i bakgrunden. Dessa har åtminstone inte besannats i Danmark. De allra flesta fritidsdetektorister har ett starkt intresse för historia och vill veta mer om vad de har hittat. Förutom att vi verkligen vill att fynden skall hamna där de hör hemma, skall vi inte underskatta drivkraften av att kunna dela med sig av ett fynd – vi gläds åt och sporras av varandras fynd precis som fritidsfiskare som visar upp ett foto på dagens fångst. För detta ändamål finns bland annat Nordisk Detektor Forum. Där detektorister kan ladda upp bilder på fynd och diskutera allt mellan flygfoto och jordmån. Gå gärna in på http://www.detekt.dk/sdf/e107_plugins/wrap/wrap.php?14 för att se lite av de danska fynd som hjälper arkeologerna att få en allt skarpare bild av landets historia.

Det finns ett antal arkeologer i Sverige som är positiva till fritidsdetektorister och jag har haft förmånen att träffa flera av dem och även hjälpa till vid olika tillfällen. Men för att kunna hålla en hög nivå på detekterandet krävs en kontinuitet och tills det införs ett system i Sverige som bygger på frihet under ansvar skall vi inte förvänta oss att det kommer finnas särskilt många kompetenta fritidsdetektorister i Sverige. Jag hoppas innerligen att det kommer ske en förändring och ser fram emot att kunna stödja den svenska arkeologin lika mycket som den danska.
Lex malla, lex nulla

Utloggad guldletaren

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
    • guldletaren
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #55 skrivet: januari 05, 2009, 13:52 »
Citera
Det finns dessutom arkeologiska problem med amatördetektering då man med grävmaskinens hjälp kommer ner på anläggningsnivå. Det krävs att man har erfarenhet av "vanlig" grävning för att veta vad det är ok att gräva på. Annars finns risken att saker tas ur sitt kontext.
Håkan

Jag menar den jord som ni gräver upp med grävskopan. Inte att få detektera nere i eran "grop". Den får ni behålla för er själva. Enligt din erfarenhet så är det ganska tomt på metallföremål på det "djupet".

Clifford
Att få en "bra" signal är bättre än sex

Utloggad Håkan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 166
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #56 skrivet: januari 05, 2009, 14:55 »
Visst är det så, men varje fynd som ligger kvar i sitt ursprungliga läge är mer värt än de som ligger i ploglagret. Nu jobbar vi dessutom med matjordsdetektering, men det finns många museer som inte gör det. Fast problemen med säkerhet o dyl. kvarstår.

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #57 skrivet: januari 05, 2009, 21:58 »
I planerna för våren finns en/två  artiklar med exempel från ett par bra objekt. Jag återkommer om detta framöver.

Bra! Kontakta mig privat om du vill ha feedback.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #58 skrivet: januari 05, 2009, 22:13 »
Vilken eller vilka gjorde den mätningen?

Eftersom jag inte har jättelust att hänga ut någon så anger jag et par rapporter där resultaten finns avrapporterade. Den som är intresserad hittar utförarna där.

Först en liten sammanblanding från min sida, men en magnetometerundersökning i Ölmstad gav resultat som i väldigt liten utsträckning överensstämde med vad som framkom vid avbaning, se http://www.jkpglm.se/arkeologi/publikationer/pdf/2007_21.pdf sidorna 37 och framåt.

En georadarundersökning utanför Näs borg på Visingsö hade inte heller några jättestora överensstämmelser med resultaten vid sökschaktning, Extra muros Jönköpings läns museum arkeologisk rapport 2004:01 (ej online)

Nog om detta sidospår. Åter till metalldetektorer och eventuell lagändring.....
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad SAGA

  • Medlem
  • Antal inlägg: 48
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #59 skrivet: januari 05, 2009, 23:19 »
Citat från Leif. Först en liten sammanblanding från min sida, men en magnetometerundersökning i Ölmstad gav resultat som i väldigt liten utsträckning överensstämde med vad som framkom vid avbaning, se http://www.jkpglm.se/arkeologi/publikationer/pdf/2007_21.pdf sidorna 37 och framåt.

Som sagt detta är inte georadar utan en magnetometermätning gjord i ganska kuperad åkermark, Detta skall inte ställa till så välldigt stora bekymmer men liten effekt har det.
Det som erfarenheten säger och det är inte enbart denna rapport eller ett kalhygge med allsköns bråte, stubbar, stenar, kuperad mark och människor som försökte plocka undan skräp Före oss innan vi skulle gå i takt i räta linjer där. Eller den sista undersökningen ute på visingsö bredvid kyrkan där den viktiga platsen för den beställande arkeologen var omringad med containrar. Hade man läst offerten i alla tre beställningarna så hade man sett att SAGA avrekomenderar dessa betingelser och avskriver sej allt ansvar om dåligt resultat under dessa förutsättningar. men komma tillbaka till den samlade erfarenheten med Ölmstad så var berget i dagern på många ställen och det säger väl sej självt att den naturliga magnetiten i detta geologiska fenomen tar överhanden över den skörbrända stenen visst jag är lessen att det blev en nitlott där för arkeologen. De övriga 200 mätområderna varav 20% (runt om i landet) är grävda och som det varit 100% träffsäkerhet på skörbränd sten. De mätningarna räknas inte in i din samlade vetskap alltså men din vetskap förespråkar inte heller Sveriges eller Skandinaviens vetskap på detta område.

SAGA har aldrig sagt att detta är en ersättningsmetod till en arkeologisk undersökning.
Däremot har vi sagt att det krävs en sådan efter en magnetometerundersökning för att bekräfta eller dementera det man tror sej tolkar. och det ska sägas att jag är riktigt glad för att dessa tre mätningar är gjorda och erfarenhet vunnet. samt jag tror att jönköpings museum som du nu säger att du förespråkade är de enda missnöjda, men läser arkeologen offerten nästa gång så kanske man ger metoden en rättvis prövning.

Här måste man påpeka detta talesätt om det halvtomma ölglaset att inte se det som nattsvart, utan se vad kan denna metod hjälpa mej som arkeolog med, och sedan fundera det där ölglaset var inte halvtomt utan halvfullt och ja visst ja det finns ju fler öl.

OBS: det kommer att uppdateras med tre, fyra nya rapportrar från arkeologer om metoden på hemsidan inom kort så håll ögonen öppna.

Ps: Hoppas ni hittar guld och gröna skogar därute.

SAGA

Glenn