Författare Ämne: Metalldetektorer - lagändring?  (läst 75892 gånger)

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #20 skrivet: december 31, 2008, 16:37 »
Om en licensierad privatperson skulle hitta nått så antar jag att personen inte skall flytta på föremålet utan snarare raportera in kanske ett foto och en gps koordinat till nån akreologisk organisation eller vem det är som har hand om sånt.

Det här förstår jag inte hur det rent praktiskt skulle gå till. Vadå, gräver man ett litet hål, och skymtar föremålet därnere i mörkret, utan att skada det och utan att flytta det, tar en bild på "hålet" och rapporterar in? Nej, köper inte det, naturligtvis kan inte upphittaren göra annat än att ta upp föremålet, man måste ju konstatera vad det är, han/hon vill väl inte rapportera in en gammal rostig kaffeburk, typ.

Vill också lägga till att min kommentar tidigare om fyndkontext gällde generellt om metalldetektering på olika typer av marker, inte bara åkermark (som diskussionen sen kom att handla om) utan även icke omrörd mark. I den senare kan fyndkontexten vara mycket viktig, förstås, kan hänga på centimetrar och mår definitivt inte bra av ett djupt spadtag.

/Mats

Utloggad Detektorn

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #21 skrivet: januari 01, 2009, 13:27 »
Om en licensierad privatperson skulle hitta nått så antar jag att personen inte skall flytta på föremålet utan snarare raportera in kanske ett foto och en gps koordinat till nån akreologisk organisation eller vem det är som har hand om sånt.

Det här förstår jag inte hur det rent praktiskt skulle gå till. Vadå, gräver man ett litet hål, och skymtar föremålet därnere i mörkret, utan att skada det och utan att flytta det, tar en bild på "hålet" och rapporterar in? Nej, köper inte det, naturligtvis kan inte upphittaren göra annat än att ta upp föremålet, man måste ju konstatera vad det är, han/hon vill väl inte rapportera in en gammal rostig kaffeburk, typ.

Vill också lägga till att min kommentar tidigare om fyndkontext gällde generellt om metalldetektering på olika typer av marker, inte bara åkermark (som diskussionen sen kom att handla om) utan även icke omrörd mark. I den senare kan fyndkontexten vara mycket viktig, förstås, kan hänga på centimetrar och mår definitivt inte bra av ett djupt spadtag.

/Mats


Men frågan är då vad alternativet är? Att föremålet inte hittas alls på kanske ytterliggare 100+ år och då kanske har rostat sönder eller blivit oidentifierbart. Så man får ju väga det ena mot det andra..

1. Föremålets kontext rubbas osignifikant till signifikant beroende på kontext
 eller
2. Man hittar inte föremålet alls och det förstös av korrision osv.

Jag tycker ju att 2:an är mycket bättre och överväger långt 1:ans möjliga problem.

Utloggad Håkan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 166
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #22 skrivet: januari 01, 2009, 14:23 »
Man ska naturligtvis inte släppa in amatördetekterare på mark som inte varit/är plöjd.

Men även där har vi samma problem vid arkeologiska undersökningar: Vid maskinell avtorvning av moränmark försvinner merparten av metallen redan vid schaktningen - på samma sätt som att merparten (eller all) metall i plöjd mark försvinner vid avbaningen.

Utloggad guldletaren

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
    • guldletaren
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #23 skrivet: januari 01, 2009, 16:18 »
Det jag menade var åkermark. Där har man största "chansen" att hitta någonting. I orörd mark ligger fynden ofta för djupt, men orörd mark "ska" ändå grävas ut av arkeologer. Men även tillsammans med "detektorister".
Det finns ett "större" problem som är ärgningen av metallföremålen i åker. Jag är medlem i en engelsk metalldetektorförening sedan 1985 och märker den stora skillnaden på föremålen.
Romerska mynt har gått från "ärgade" mynt till "kanske" mynt på dom här 23 åren. Även silvermynten är angripna av allt dom häller ut på åkern.
Dannmark verkar ha ett bra samarbete mellan arkeologer och detektorister. Till och med Time Team har slutat klaga på detektoristerna.

Det jag skulle vilja se är ett större samarbete mellan arkeologer och detektorister. Dom flesta detektorister är intresserade av historia och arkeologi. Det finns några "rötägg" bland detektoristerna, men det finns det i alla grupper, även bland arkeologer.
Att få en "bra" signal är bättre än sex

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #24 skrivet: januari 01, 2009, 18:29 »
Har funderat en hel del på hur teknikens landvinningar kan underlätta arkeologiska utgrävningar. Vad som framför allt förvånat mig är att geoteknik och metalldetektorer inte använd mer innan utgrävningar startar. Så mycket framkommer ju efter en sådan undersökning att platserna att gräva på kan bli helt andra än från början tänkt.

På Kulturmiljö Halland söker vi regelbundet av områden i samband med utredningar, oavsett vad vi förväntar oss att finna på förhand. Oftast hyr vi in ett proffs, finns inte han tillgänglig så gör vi det själva. Men detta varierar mellan olika företag/institutioner men mitt intryck är att detektorn används i allt större utsträckning.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #25 skrivet: januari 01, 2009, 18:36 »
Det jag skulle vilja se är ett större samarbete mellan arkeologer och detektorister. Dom flesta detektorister är intresserade av historia och arkeologi.

Det är ju aldrig fel att som amatördeckare  ;) lite försiktigt närma sig de grävande institutioner som verkar i det område där man bor. I värsta fall får man ett nej, i bästa fall träffar man någon som man kan inleda goda intressanta samarbeten med. Och får man nej av en arkeolog så gå till nästa, förr eller senare träffar man sannolikt någon som är intresserad.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad guldletaren

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
    • guldletaren
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #26 skrivet: januari 01, 2009, 20:53 »
Hej Leif!

Du skriver att ni brukar hyra in ett proffs.
Men än har ni inte ringt mig  ;D
Jag ställer gärna upp. Har använt detektor sedan 1980.
Att få en "bra" signal är bättre än sex

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #27 skrivet: januari 01, 2009, 21:38 »
Det är nästan så att man önskar ett lite mer ärligt "lobbande" från detektoristernas sida. Let's face it, största argumentet för önskan att få detektera fritt är att det är så himla kul och spännande för oss amatörarkeologer att få hitta och lyfta fram föremål som legat i jorden hundratals år. Eller? Det hindrar ju inte att man kan ha rätt i en argumentering som innebär ömmande för alla de stackars metallföremål som ligger där och aldrig blir upphittade innan de rostar/ärgar sönder. Men ändå. Kanske skulle man ha bättre framgång om man tog bladet från munnen och talade om varför man egentligen vill ge sig ut på åkern och detektera  ;) . Då kanske det skulle vara lättare att hitta former för sådan verksamhet i samarbete med samhällets arkeologer.

/Mats

Utloggad Detektorn

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #28 skrivet: januari 02, 2009, 00:35 »
Det är nästan så att man önskar ett lite mer ärligt "lobbande" från detektoristernas sida. Let's face it, största argumentet för önskan att få detektera fritt är att det är så himla kul och spännande för oss amatörarkeologer att få hitta och lyfta fram föremål som legat i jorden hundratals år. Eller? Det hindrar ju inte att man kan ha rätt i en argumentering som innebär ömmande för alla de stackars metallföremål som ligger där och aldrig blir upphittade innan de rostar/ärgar sönder. Men ändå. Kanske skulle man ha bättre framgång om man tog bladet från munnen och talade om varför man egentligen vill ge sig ut på åkern och detektera  ;) . Då kanske det skulle vara lättare att hitta former för sådan verksamhet i samarbete med samhällets arkeologer.

/Mats


För mig så är det helt enkelt att det är kul att kunna hitta saker som ligger dolda för ögat med hjälp av dagens teknik. Sen att man kan hitta nått som bidrar till att vi kan få bättre förståelse av vår historia är bara en väldigt bra bonus. Jag anser också att det skulle bidra till samhället eftersom fler saker skulle hittas så det blir en win-win situation.

Tyvärr så finns det väl för få av oss privat personer som skulle engagera sig i en sån här fråga eftersom det varit olagligt så länge och knappt nån som har en metalldetektor (vad jag tror). Så jag räknar inte med att det kommer bli nån lagändring vilket är lite ledsamt.

Jag tror att metalldetektor:ering ger liknande effekt som fiske. Helt plötsligt får man "napp" och vet inte vad man drar upp. Det är egentligen inte bytet som är det roliga utan nöjet att få napp.


Utloggad guldletaren

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
    • guldletaren
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #29 skrivet: januari 02, 2009, 11:06 »
Citera
Det är nästan så att man önskar ett lite mer ärligt "lobbande" från detektoristernas sida. Let's face it, största argumentet för önskan att få detektera fritt är att det är så himla kul och spännande för oss amatörarkeologer att få hitta och lyfta fram föremål som legat i jorden hundratals år. Eller?

Kan du förklara vad du menar med "lite mer ärligt lobbande från detektoristernas sida"?
Jag vet inte vad du vill med din antydan i ditt inlägg, men eftersom du inte är detektorist eller arkeolog så inser jag att du har svårt att förstå vårat intresse.
Varje föremål du "hittar" har en historia att berätta.
Som tur är förstår många arkeologer att det är "lite" bråttom med att ta upp de "stackars metallföremålen innan de rostar/ärgar sönder".

Du verkar tro att åkrarna ligger fulla med "värdefulla guldföremål" som vi detektorister skulle stjäla om vi fick gå på en åker. Men fråga en arkeolog får du se hur många som har hittat ett guldföremål.

Citera
Jag tror att metalldetektor:ering ger liknande effekt som fiske. Helt plötsligt får man "napp" och vet inte vad man drar upp. Det är egentligen inte bytet som är det roliga utan nöjet att få napp.
Du har helt rätt. Det finns dom som lägger ut stora summor på att fiska i t.ex. norge efter lax. Men dom är "tvungna" att släppa tillbaka fisken.
Det är likadant med detektering. Att få vara med och "hitta" föremålen. Och att få se föremålen (som man har varit med om att hitta) på ett museum. Det ända tråkiga är om musèerna bara "slänger" ner föremålen i en låda i källaren och ingen får chansen att se dom.
Att få en "bra" signal är bättre än sex

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #30 skrivet: januari 02, 2009, 12:50 »
Det ända tråkiga är om musèerna bara "slänger" ner föremålen i en låda i källaren och ingen får chansen att se dom.
Vem skall betala museerna för att konservera och visa upp fynden?

/Micke

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #31 skrivet: januari 02, 2009, 15:43 »
Kan du förklara vad du menar med "lite mer ärligt lobbande från detektoristernas sida"?
Jag vet inte vad du vill med din antydan i ditt inlägg, men eftersom du inte är detektorist eller arkeolog så inser jag att du har svårt att förstå vårat intresse.

Det jag menar illustreras ju av denna tråd. Det har skrivits här några sidor med inlägg om lagstiftning hit och rostande föremål dit, men först nu börjar det krypa fram att ni faktiskt tycker det är kul och intressant att få detektera. Och det är precis det jag menar att man ska lyfta fram, istället för att veckla in sig i svåra resonemang om arkeologsamhällets försummande av föremålen på våra åkrar. Ibland kan förståelsen för en hobby/intresse vara större än man tror - om man bara drar fram det i positiva ordalag. Det går liksom inte att argumentera mot att folk faktiskt finner glädje i en sådan hobby. Jag tänker t.ex. på det intresse som finns för att (som amatör) få vara med och gräva i fornlämningsområden. Detta har kanaliserats på så sätt att det numera finns ett antal grävkurser/seminarier på somrarna, i samarbete med diverse organ, t.o.m. självaste RAÄ.

Och nej, jag har inte svårt att förstå ert intresse för metalldetektering, skulle rentav själv tycka det vore kul att testa.

/Mats

Utloggad guldletaren

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
    • guldletaren
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #32 skrivet: januari 02, 2009, 20:16 »
Citera
Vem skall betala museerna för att konservera och visa upp fynden?
/Micke

Det är en svår fråga. Ett alternativ kanske kan vara att musèerna börjar att konservera, dokumentera och fotografera en del av dom "minst" intressanta föremålen och sedan sälja dom på auktion. Det skulle kunna ge fler jobb och mer pengar till arkeologerna på sikt. Vet tyvärr inte hur mycket en konservering/dokumentering/fotografering kostar.
Jag vet att pengar är ett stort problem inom arkeologin. Det är därför jag efterlyser ett större samarbete mellan detektorister och arkeologer.

Citera
Och nej, jag har inte svårt att förstå ert intresse för metalldetektering, skulle rentav själv tycka det vore kul att testa.

/Mats

Nu börjar jag att förstå vad du menar med ditt inlägg. Trodde först att du "drev" med oss.
Det är en väldigt intressant hobby. Men en sak som jag har lärt mig under dom här 28 åren jag har hållit på, är att har du det minsta "vinstintresse" så är det kört från första början. Du blir inte rik på den här hobbyn. Dom som tror att man blir rik tröttnar efter 2 000 kapsyler. Det tar flera år att lära sig en detektor.

Clifford
Att få en "bra" signal är bättre än sex

Utloggad Håkan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 166
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #33 skrivet: januari 03, 2009, 11:53 »
Danskarna har råd att ta hand om och konservera de tusentals föremål som levereras in av landets amatördetekterare. Systemet med s.k. danefæ verkar fungera bra.

Därmed inte sagt att jag tycker att Sverige skall köpa det danska systemet helt och hållet (eller ens alls). Det behövs t.ex. strängare krav på inmätning, något som dock är relativt okomplicerat med dagens GPS-utrustningar.

Som arkeolog verksam i Skåne kan jag annars bara förundras över att de danska öarna och Jylland svämmar över av förhistorisk metall medan det råder närmast metallvakuum här hemma. Var verkligen Öresund en sådan barriär förr - eller kan det finnas någon helt annan anledning till fyndfattigdomen...

Utloggad guldletaren

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
    • guldletaren
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #34 skrivet: januari 03, 2009, 13:04 »
Citera
Som arkeolog verksam i Skåne kan jag annars bara förundras över att de danska öarna och Jylland svämmar över av förhistorisk metall medan det råder närmast metallvakuum här hemma.

Det kan se ut som det, men räknar man att 100 personer "letar" 10 timmar i veckan så blir det 1000 timmar. På en månad 4000 timmar, då "borde" det komma upp metallföremål. Jag vet inte hur ofta ni är ute, men det måste vara långt ifrån 4000 timmar i månaden.
Läser man de engelska tidningarna "The Searcher" och "Treasure Hunting" kan man lätt få för sig att de engelska åkrarna svämmar över med fynd. Men det kan jag med egen erfarenhet lätt bestrida efter 20 års letande. Dom beräknar att ca 400 000 människor är ute och detekterar varje helg. Det blir ca 2 000 000 timmar per helg. Inte så konstigt om det kommer upp en massa föremål.

Citera
Var verkligen Öresund en sådan barriär förr - eller kan det finnas någon helt annan anledning till fyndfattigdomen...

Dom engelska och tyska "ligorna" som härjade i sverige på slutet av 80-talet och början av 90-talet var väl mest på gotland/öland. Men även om dom också letade i skåne, så kan dom aldrig ha "tömt" åkrarna där. Jag har gått på åkrar i england där klubbens 150+ medlemmar har lagt ner 100 000 tals timmar, men ändå hittat metallföremål. Varje plöjning gör att det kommer upp nya föremål.
Jag vet inte hur bra "utbildning" ni har fått på detektorerna, men man lär sig inte dom på en gång.

Citera
Det behövs t.ex. strängare krav på inmätning, något som dock är relativt okomplicerat med dagens GPS-utrustningar.

Hur bra är dagens GPS?
Sist jag läste om dom var felmarginalen ca 10 meter. Det kan ju betyda "på åkern" eller "utanför åkern".

Clifford
Att få en "bra" signal är bättre än sex

Utloggad Håkan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 166
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #35 skrivet: januari 03, 2009, 13:33 »
Clifford, fundera lite på om mitt inlägg var riktat mot amtördetekteringen eller bristen på systematisk metalldetektering av matjord i samband med arkeologiska undersökningar.

Jag har detekterat sedan 1989 och har ett rätt hyfsat track-record, jag känner att jag behärskar min maskin tillräckligt bra.


Våra GPS ligger vad jag vet på ett par dm felmarginal. Måttband och/eller dålig GPS = ingen liberalisering av lagstiftningen som jag ser det!

Utloggad guldletaren

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
    • guldletaren
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #36 skrivet: januari 03, 2009, 18:02 »
Mitt fel Håkan, läste ditt tidigare inlägg om maskinell avtorvning och avbaningen lite för slarvigt. Visste heller inte vad avbaning är.
Vad gör ni av jorden ni tar bort?
Lägger ni tillbaka den efter utgrävningens slut?
I så fall ligger ju föremålen kvar i åkern eller marken.

Såg ett program på tv där arkeologerna själva fick läsa manualen till detektorn. Det var därför jag undrade om ni hade fått någon utbildning på detektorerna.

Ett par dm är inte dåligt. Har själv en Magellan GPS 315, men den kan ju knappast vara samma lilla felmarginal.
Att få en "bra" signal är bättre än sex

Utloggad guldletaren

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
    • guldletaren
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #37 skrivet: januari 04, 2009, 13:39 »
Den här "tråden" har blivit väldigt intressant, men samtidigt väldigt förvillande.
Det största argumentet mot en liberalisering av metalldetektorförbudet har ju alltid varit att vi skulle "förstöra ovärdelig information" om vi gräver upp metallföremålet med våra spadar.
Men nu får man veta att vid en arkeologisk utgrävning används en grävskopa för att ta bort det översta lagret av jorden. Dvs det lager som en detektor kan söka av.
Vart tar då den "ovärdeliga informationen" vägen?
Då försvinner ju det argumentet.
Eller????

Clifford
Att få en "bra" signal är bättre än sex

Utloggad JEP

  • Novis
  • Antal inlägg: 19
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #38 skrivet: januari 04, 2009, 14:08 »
Stå på Dig "guldletare". Anammar arkeologerna inte ny teknik som metalldetektorer och markradar så blir de förbisprungna av andra. Utveckling och användning av utrustning som utan att förstöra något gör det möjligt att titta in och fotografera inne i ex. gravhögar borde högprioriteras av arkeologiska institutioner.
Se också ett par av mina inlägg i samma anda under "Arkeologi/Allmänt. "Prioriteringen av arkeologiska insatser"!
JEP

Utloggad Håkan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 166
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #39 skrivet: januari 04, 2009, 14:11 »
De flesta arkeologiska undersökningar är som du säkert känner till exploateringsundersökningar. Exploateringsarkeologen gräver där det skall byggas hus, järnväg eller motorväg etc. Matjorden hamnar oftast i bullervallar o.dyl. Ingenting läggs tillbaka.

Matjordsdetektering på exploateringsundersökningar hör till undantagen. Vi har dock börjat arbeta med den metoden där jag jobbar. Men det hör än så länge till undantagen.

Frågar du mig (detta är min helt personliga uppfattning) så hamnar den ovärdeliga informationen på dumphögen på de allra flesta undersökningar.