Författare Ämne: Metalldetektorer - lagändring?  (läst 75898 gånger)

Utloggad lars101

  • Novis
  • Antal inlägg: 1
Metalldetektorer - lagändring?
« skrivet: juni 23, 2008, 13:10 »
Skall börja med att säga att jag inte är arkeolog. Jag är en vanlig person med stort historiskt intresse. Efter att ha studerat lokalhistorien där jag och min släkt bott de senaste 300 åren så har jag funderat ett tag på att införskaffa en metalldetektor.

Jag förundras över den hårda lagstiftningen vi har för metalldetektorer i Sverige. Jag förstår tanken med lagen, men jag menar att den inte alls fungerar på det sätt som är tänkt. Lagen är där för att skydda platser vårt kulturarv. De som vill begå olagliga handlingar och plundra gamla skatter, boplatser, handelsplatser och dylikt bryr sig inte om någon lag.

Det enda lagen gör är att försvåra något enormt för Svensson som vill detektera. Dessutom motverkar lagen att nya fynd görs. De som använder detektorer olagligt kommer heller inte att rapportera in sina fynd. Hade det däremot varit lagligt att detektera platser som inte var kända ur ett arkeologiskt perspektiv så hade många nya fynd kunnat göras, av ärliga personer. Om vi dessutom tänker på alla fynd som gjorts i åkrar, ju längre tiden går destu större chans att föremål i åkrar förstörs.

Visst tror jag på en restriktiv lag angående metalldetektorer, men jag tror inte på dagens format. Jag hade föreslagit följande:

  • man skulle behöva landägarens tillstånd
  • otillåtet att detektera på kända fyndplatser
  • lämna platsen så som den var då du anlände, täck igen spåren efter dig
  • skyldighet att rapportera in fynd äldre än år XXXX

Jag tror att alla skulle tjäna på detta. Vi skulle få fram mer av vår gömda historia och jag tror inte att vi skulle se någon större ökning av plundring eftersom plundrare inte bryr sig om lagar.

Vad tycker ni?

/Lars

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #1 skrivet: juni 23, 2008, 14:55 »
Är heller ingen arkeolog, men jag vet inte om jag är helt emot nuvarande lagstiftning, kan se en poäng med förbudet ändå, även om du har rätt i att det troligen inte gör någon nytta mot medvetna plundrare osv.

Men svara ärligt på en fråga:
Om du ger dig ut och metalldetekterar (på ett icke registrerat område), och det "piper". Kan du då låta bli att gräva upp det? Vill man (="arkeologsamhället") verkligen att du ska gräva upp och komma dragandes med ett fynd, som du visserligen kan peka ut var du hittade det, men som ändå redan har blivit lite ryckt ur sin fynd-kontext? För inte kan du väl rapportera bara ett "pip"?

(Tror f.ö. att detta diskuterats i en annan tråd, Gorm kanske kan flytta detta dit.)

/Mats

Utloggad DanielP

  • Medlem
  • Antal inlägg: 20
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #2 skrivet: juni 24, 2008, 15:47 »
Som allting så finns det givetvis baksidor. Men som lagen är nu så funkar det ju ungefär så här. Bor på en gård som familjen äger. Går jag ut med en metalldetektor på fältet framför ladugården och hittar ett bronsföremål som visar sig komma från en okänd boplats så begår jag en olaglig handling. Tar jag traktorn och plöjer en potatisåker på samma ställe och därmed plöjer bort samma boplats så har man inte gjort nått olagligt. För ingen kommer någonsin veta att den fanns där. Inte ens jag själv.

Många har ju uppfattningen att med hjälp av en metaldetektor hittar man per definition massor av fornfynd. Fick prova en enklare detektor en gång och kan säga att det var minst sagt trixigt. Enda jag fick ett rejält utslag på var stålhättorna i skorna (vilket tog mig 5 minuter av pipande och tron att jag hittat en 2 kvadratmeter stor järnklump att inse)  ;D

Utloggad liarv

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #3 skrivet: juni 24, 2008, 19:22 »
Det finns några bra hemsidor bl.a Bornholms amatörarkeologer Http//www.db abornholm.dk/
de ordnar kurser i detektering. kolla även på Http//www.arkeologi-sda.dk det är en riksförening för Danmarks alla amatörarkeologiska föreningar.


Hälsningar

Arvid

Utloggad Håkan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 166

Utloggad CeBe

  • Medlem
  • Antal inlägg: 95
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #5 skrivet: juni 24, 2008, 23:25 »
Kolla gärna livaktiga Nordisk Detektorforening (NDF) med hemsidan 

www.detekt.dk

Där finns kapitel om riktlinjer för metalldetektering (i Danmark), om regler för Danafae (vilka fynd som skall tillfalla staten), kontakter med lokal muséer etc. NDF talar tydligt om "hobby under ansvar" så man är medvetna om att det finns problem. Samtidigt är Danmark ett på många vis gott exempel på hur intresserade amatörer kan samverka med museifolk.   ;)

Sen är det en helt annan sak att man inte skall utnyttja folk till gratisarbete. Det har vi sett tillräckligt av inom arkeologin tidigare. Den som deltar med tid, utrustning och kunskap i ett projekt skall också ha en anständig ersättning - oavsett om man är proffs eller amatör!
"All is Fair in Love and Archaeology"
(Uncle Scrooge i "Crown of the Maya's" - Carl Barks 1963)

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #6 skrivet: juni 25, 2008, 09:18 »
Som allting så finns det givetvis baksidor. Men som lagen är nu så funkar det ju ungefär så här. Bor på en gård som familjen äger. Går jag ut med en metalldetektor på fältet framför ladugården och hittar ett bronsföremål som visar sig komma från en okänd boplats så begår jag en olaglig handling. Tar jag traktorn och plöjer en potatisåker på samma ställe och därmed plöjer bort samma boplats så har man inte gjort nått olagligt. För ingen kommer någonsin veta att den fanns där. Inte ens jag själv.

Ja, det låter ju rimligt att du som ansvarstagande markägare skulle kunna gå ut och detektera på dina ägor, istället för att råka plöja bort boplatser m.m. Men de allra flesta svenskar äger inte marker, i alla fall inte större än kanske en villa-, radhus- eller sommarstugetomt. Var kommer dessa människor att vilja detektera (och gräva upp...)?

Att man råkar plöja upp fornlämningar är ju beklagligt men i grunden inte något nytt, det har ju människor gjort i alla tider, medvetet eller omedvetet (det är ju numera förstås olagligt att plöja upp en fornlämning om den är känd eller synlig). Metalldetektorn är ju i detta tidsperspektiv en ny företeelse, och precis som piratnedladdning på Internet så är det ju förståeligt om samhället förhåller sig lite avvaktande, lagstiftningsmässigt. Visar sig sådana lagar ohållbara och otidsenliga brukar de ju falla bort så småningom.

Har du prövat att söka dispens för detektering på dina marker? Jag har hört att man kan få det som jordbrukare, men det är väl mest för att söka reda på borttappade redskapsdelar i åkrarna.

(Du svarade inte på min tidigare fråga...  ;) )

/Mats

Utloggad Jan Stillström

  • Novis
  • Antal inlägg: 1
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #7 skrivet: juni 27, 2008, 23:32 »
Hej lars101!
[modererat]

Det allmänna förbudet att använda metalldetektor syftar endast till att förbehålla myndigheterna och etablerade arkeologföretag rätten (på dispens från länsstyrelsen) att effektivisera sina arkeologiska undersökningar med hjälp av metalldetektor. Det optimerar vinsten för det etablerade arkeologföretaget.

[modererat]

Jag tycker ditt förslag till avkriminalisering av användningen av metalldetektor är bra. Skriv till riksantikvarien och föreslå en ändring. Förmodligen får Du inget svar. Det är min erfarenhet.

Lagen bör ändras så att inte bara innehav av metalldetektor är lagligt utan också medtagande av metalldetektor vid arkeologiska exkursioner blir tillåtet. Inte heller användning av metalldetektor på annans mark skall vara olagligt utan ingå i allemansrätten. Att gå omkring och pipa med sin metalldetektor stör inte mer än att slå en drill.

1. Att gräva på indikationer, d v s där metalldetektorn piper bör även i framtiden kräva markägarens (men inte länsstyrelsens) tillstånd. Markägaren bör helst vara med vid inventeringen. Ofta är markägaren positivt intresserad.   

2. Det bör vara tillåtet att göra "eftersök" på kända fyndplatser. Det kan finnas saker som tidigare undersökare har missat, genom att söka vid fel tidpunkt eller med dåligt trimmad utrustning. Som under punkt 1 bör markägarens tillstånd krävas.

Markägaren kan ha ett intresse av att inga fornlämningar hittas (t ex då han tänker sälja marken till ett byggbolag för bostadsexploatering). I det läget bör markägarens förbud mot metalldetektorsökning kunna överklagas hos länsstyrelsen, som bör ha rätt att godkänna fornläm-ningsefterforskningar på privat mark mot markägarens önskan. I de fall länsstyrelsen är korrumperad (eller misstänks vara det) och arbetar ihop med markexploatörerna bör länsstyrelsen vägran att undersöka marken kunna överklagas till RAÄ eller Regeringen.

3. Det bör vara otillåtet att  bedriva privat metallspaning inom ett område som är föremål för pågående arkeologisk undersökning.

4. Självklart skall man, som Du föreslår, lämna platsen så som den var då man anlände.

5. Givetvis bör alla fynd äldre än 100 år rapporteras till länsstyelsen och alla fynd av ädelmetall erbjudas RAÄ för inlösen.

Jan Stillström   
jan.stillstrm@telia.com
naantuna.blogg.se

Inlägget modererat med hänvisning till forumets allmänna villkor och regler § 4.1. /Micke, moderator
« Senast ändrad: juni 30, 2008, 13:32 av Micke »

Utloggad Detektorn

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #8 skrivet: december 28, 2008, 14:54 »
Kolla in: http://scienceblogs.com/aardvarchaeology/Rundkvist%20debatt%20metallsok.pdf

Jag är inte arkeolog utan en vanlig människa :-) Jag tycker att detta förlaget är helt underbart bra. Är det nån som vet om det är skickat till nån i regeringen eller om nått svar har kommit från nån officiell person.

Tänk vilka fynd man skulle kunna göra om man hade en massa amatör metalldetektor människor (med license). Det skulle kanske också medföra att staten satsade mer pengar till dom riktiga arkeologerna för att göra själva utgrävningarna.

Är som sagt bara amatör med ett stort intresse för att kunna vara med och bidra till att hitta mer gömda historiska föremål som gör att vi kan få lära oss mer av hur människor levde förr och vart dom levde.

Finns det organiserad använding av metalldetektor i göteborg i nån förening?

Utloggad Ingmar Bergman

  • Medlem
  • Antal inlägg: 85
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #9 skrivet: december 28, 2008, 18:38 »
Övervärdera inte vad du tror dig kunna hitta,
jag hittade bara omslagsfolien till en kexchoklad.
Med plutonium tvingar vi dansken på knä.

Utloggad Detektorn

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #10 skrivet: december 28, 2008, 22:27 »
Har testat en del utomlands och hittat en massa skräp metall egentligen men även det är kul.. man vet ju inte vad som ligger under marken så kan man fundera på hur det hamnat där.

Utloggad miklagard

  • Avslutat konto
  • Stammis
  • Antal inlägg: 424
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #11 skrivet: december 28, 2008, 23:07 »
Har funderat en hel del på hur teknikens landvinningar kan underlätta arkeologiska utgrävningar. Vad som framför allt förvånat mig är att geoteknik och metalldetektorer inte använd mer innan utgrävningar startar. Så mycket framkommer ju efter en sådan undersökning att platserna att gräva på kan bli helt andra än från början tänkt.

Utloggad guldletaren

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
    • guldletaren
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #12 skrivet: december 29, 2008, 18:19 »
Hej allihop.
En sak jag undrar över är som Hans skriver:

"Men svara ärligt på en fråga:
Om du ger dig ut och metalldetekterar (på ett icke registrerat område), och det "piper". Kan du då låta bli att gräva upp det? Vill man (="arkeologsamhället") verkligen att du ska gräva upp och komma dragandes med ett fynd, som du visserligen kan peka ut var du hittade det, men som ändå redan har blivit lite ryckt ur sin fynd-kontext? För inte kan du väl rapportera bara ett "pip"?"

Hur kan ett metallföremål (som du kan hitta med en metalldetektor max 25 cm ner) som ligger i en åker vara i sitt "fynd-kontext"?
Vad är det för värdefull information som "arkeologsamhället" missar?
Många som är emot metalldetektorer skyller ofta på att föremålet inte är kvar i sin "kontext".
Efter flera hundra års plogande så ligger inte någonting kvar på sin "orginalplats".

Kan någon förklara det för mig?

Att få en "bra" signal är bättre än sex

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #13 skrivet: december 29, 2008, 20:10 »
Hur kan ett metallföremål (som du kan hitta med en metalldetektor max 25 cm ner) som ligger i en åker vara i sitt "fynd-kontext"?
Vad är det för värdefull information som "arkeologsamhället" missar?
Många som är emot metalldetektorer skyller ofta på att föremålet inte är kvar i sin "kontext".
Efter flera hundra års plogande så ligger inte någonting kvar på sin "orginalplats".

Kan någon förklara det för mig?


Du skulle vara förvånad, det verkar som om plöjning ofta flyttar saker uppåt och nedåt (precis som naturligaprocesser), snarare än horisontellt. Många fynd har därmed visst en betydligt intressantare fyndkontext i åkern än utanför. Problemet med plogen är snarare att den för upp saker så att de exponeras för luften, än att den flyttar fynd. Erosion är ju inte särskilt bra för metaller som vi alla vet dock.

Fyndkontexten är ju grunden för all arkeologi och fyndassociation (det vill säga att närhet i rummet också implicerar närhet i tid) är den princip som all arkeologi bygger på. Därför är det inte bra att en massa privatpersoner springer runt och jagar fornfynd.

Ett föremål är ju aldrig intressant i sig, det är bara de slutsatser som kan dras utifrån ett fyndsammanhang som gör att kunskapen kan föras frammåt.

/Micke

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #14 skrivet: december 29, 2008, 21:00 »
Kanske helt ute ock cyklar..
Men som teletekniker så är jag ibland ute för att kablar har höjt sig väldigt mycket i jorden pga tjäle, iofs oftast där någon brukar jorden.  I de allra flesta fall så beror det på att antingen, jordbruket "sänkt" jordnivån eller på att stenar, från dräneringar i jordbruket, eller naturligt förekommande stenar tryckt upp kablarna..,  I mitt eget trädgårdsland/åker så kommer det hela tiden upp nya, och i bland stora stenar.  Så vad händer om man letar med en metalldetektor och hittar ett fynd, som höjt sig pga en underliggande sten?  Kommer arkeologerna att leta sig till rätt djup, eller kan det bli en fel datering??
Personligen hade jag tyckt att det vore kul att leta med en detektor på min mark, efter olika föremål, men tycker ändå att vi ska överlämna det till arkeologerna.., och hoppas på att de vet var de gör!

Utloggad Detektorn

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #15 skrivet: december 30, 2008, 14:37 »

...
Fyndkontexten är ju grunden för all arkeologi och fyndassociation (det vill säga att närhet i rummet också implicerar närhet i tid) är den princip som all arkeologi bygger på. Därför är det inte bra att en massa privatpersoner springer runt och jagar fornfynd.
...
/Micke

Vad jag tror dom flesta föreslår är ju nån form av utbilldning/licens som krävs för att "jaga" fornfynd.  Är verkligen dagens metoder så bra då fyn hittas så fort nån ska bygga nått och att man av misstag råkar gräva fram nått. Är det inte bättre ju mer saker som hittas än att dom bara ligger där i marken.

Om en licensierad privatperson skulle hitta nått så antar jag att personen inte skall flytta på föremålet utan snarare raportera in kanske ett foto och en gps koordinat till nån akreologisk organisation eller vem det är som har hand om sånt.

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #16 skrivet: december 30, 2008, 15:59 »
En ide är att titta på hur man har det i grannländerna, - se hur det fungerar hos dom, och om det är GODA exempel, helt enkelt göra likadant.  Man behöver inte uppfinna hjulet på nytt. 

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #17 skrivet: december 30, 2008, 18:48 »
Vad jag tror dom flesta föreslår är ju nån form av utbilldning/licens som krävs för att "jaga" fornfynd.  Är verkligen dagens metoder så bra då fyn hittas så fort nån ska bygga nått och att man av misstag råkar gräva fram nått.

Nej, men dagens metoder är ganska bra. Olika platskategorier är naturligtvis olika svåra att hitta och olika länsstyrelser är olika pigga på att kräva utredningar vid exploateringar. Ett svar: mycket missas. Ett annat svar: mycket hittas

Är det inte bättre ju mer saker som hittas än att dom bara ligger där i marken.
Om vi pratar om metaller:
Det bästa ur många synpunkter är att det ligger kvar i marken, det näst bästa är att det hittas av professionella, det näst sämsta är att det hittas av amatörer och det sämsta är om det förstörs av byggnationer.

Om en licensierad privatperson skulle hitta nått så antar jag att personen inte skall flytta på föremålet utan snarare raportera in kanske ett foto och en gps koordinat till nån akreologisk organisation eller vem det är som har hand om sånt.
En bra amatör är bättre än en dålig, men om man släpper detekteringen fri så är det stor risk att föremål som skulle ha kunnat ligga orörda inte får göra det. Tror jag.

/Micke

Utloggad Håkan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 166
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #18 skrivet: december 31, 2008, 14:56 »
Diskussionen handlar om föremål i ploglagret. De skulle garanterat må bättre av att komma upp ur marken.

Man kan tycka vad man vill om amatördetekterare (de flesta danska arkeologer älskar dem) men den svenska situationen är absurd. Om inte plogen förstör föremålen så försvinner de garanterat vid en eventuell arkeologisk undersökning (eftersom vi nästan aldrig detekterar matjorden).

Utloggad Micke

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 566
    • Mickes blogg
SV: Metalldetektorer - lagändring?
« Svar #19 skrivet: december 31, 2008, 15:20 »
Om inte plogen förstör föremålen så försvinner de garanterat vid en eventuell arkeologisk undersökning (eftersom vi nästan aldrig detekterar matjorden).

Det är ett problem, jag kan fortfarande inte fatta varför man glatt banar bort alla fynd bara för att man är i en åker... Detta är ju ett problem oavsett om vi talar om stenföremål, metaller eller nått annat. Utvärderingar visar ju att resultaten av "matjordsarkeologi" är väldigt bra, men det är ju klart att det blir mycket dyrare att ta hand om en massa fynd än att bara registrera en massa svarta fläckar i jorden (om vi pratar stenålder slipper man ju oftast även detta :-)

/Micke